Hallo allen,
2 maanden terug een Ibiza gekocht bij een autohandel in het zuiden des lands, met drie maanden Bovag garantie. Prima wagentje met LPG-3, hij had alleen al wat lang bij hun stil gestaan. Voor de proefrit moest de accu eerst gejumpstart worden. Het bleek een ex leaseauto en er stonden er nog meer met opvolgend kenteken. Allemaal ongeveer 200.000 op de teller.
De voorbanden bleken extreem naar binnen te zijn afgesleten, als in buitenkant 8 mm profiel, binnenkant geen, zowat de haren kwamen erdoor. De dealer heeft gekeken naar de oorzaak (niks kunnen vinden) van de slijtage en 2 nieuwe banden gemonteerd. Distributieriem vervangen, poetsbeurt en een verse APK.
Na 2 maanden heerlijk en probleemloos rijden was ineens de stuurbekrachtiging wat traag met reageren. Net alsof het een halve seconde duurde voordat de stuurbekrachtiging mee helpt. Gedurende een paar dagen werd dit steeds erger, kwam gisteren soms de bocht niet meer normaal door. Ik las dat een slechte accu 9 van de 10 keer de oorzaak is; dus de spanning gemeten. Was op zich OK: 13 V zonder contact en 14,5 V met lopende motor. Wel gingen de lampen wat minder branden als ik vanuit stilstand met draaiende moter het stuur omgooide.
Toch voor de zekerheid een nieuwe accu ingehangen: probleem bleef. Inmiddels had ik de herkomst van de auto achterhaald: een rijschool uit Eindhoven. (dat zou de slijtage kunnen verklaren, veel bochtjes draaien met spoedcursussen.) Bij het banden wisselen (winter komt eraan) nog niets van schade te zien. Wel ging ik gisteren opzoek naar het oliereservoir van de stuurbekrachtiging. Na wat speurwerk kwam ik er achter dat deze zich helemaal rechtsvoor schuin onder de accu bevindt. Groenige dop. Met heel veel moeite kon ik deze met de hand open draaien. Ik hoorde PFFFFFT. Deze zoog een hoop lucht aan en het reservoir er onder was kompleet leeg. Vervolgens begon langs het zojuist vervangen wiel een heleboel olie te druppelen. Een bevriend monteur gebeld en hij is onder de auto gekropen. Zijn conclusie is een kapot stuurhuis / keerring. Schade 600 tot 1000 euro.
Verkopende handelaar gebeld. Technische dienst was al naar huis. Ze gaan het morgen bespreken en bellen terug.
(wordt vervolgd)
2 maanden terug een Ibiza gekocht bij een autohandel in het zuiden des lands, met drie maanden Bovag garantie. Prima wagentje met LPG-3, hij had alleen al wat lang bij hun stil gestaan. Voor de proefrit moest de accu eerst gejumpstart worden. Het bleek een ex leaseauto en er stonden er nog meer met opvolgend kenteken. Allemaal ongeveer 200.000 op de teller.
De voorbanden bleken extreem naar binnen te zijn afgesleten, als in buitenkant 8 mm profiel, binnenkant geen, zowat de haren kwamen erdoor. De dealer heeft gekeken naar de oorzaak (niks kunnen vinden) van de slijtage en 2 nieuwe banden gemonteerd. Distributieriem vervangen, poetsbeurt en een verse APK.
Na 2 maanden heerlijk en probleemloos rijden was ineens de stuurbekrachtiging wat traag met reageren. Net alsof het een halve seconde duurde voordat de stuurbekrachtiging mee helpt. Gedurende een paar dagen werd dit steeds erger, kwam gisteren soms de bocht niet meer normaal door. Ik las dat een slechte accu 9 van de 10 keer de oorzaak is; dus de spanning gemeten. Was op zich OK: 13 V zonder contact en 14,5 V met lopende motor. Wel gingen de lampen wat minder branden als ik vanuit stilstand met draaiende moter het stuur omgooide.
Toch voor de zekerheid een nieuwe accu ingehangen: probleem bleef. Inmiddels had ik de herkomst van de auto achterhaald: een rijschool uit Eindhoven. (dat zou de slijtage kunnen verklaren, veel bochtjes draaien met spoedcursussen.) Bij het banden wisselen (winter komt eraan) nog niets van schade te zien. Wel ging ik gisteren opzoek naar het oliereservoir van de stuurbekrachtiging. Na wat speurwerk kwam ik er achter dat deze zich helemaal rechtsvoor schuin onder de accu bevindt. Groenige dop. Met heel veel moeite kon ik deze met de hand open draaien. Ik hoorde PFFFFFT. Deze zoog een hoop lucht aan en het reservoir er onder was kompleet leeg. Vervolgens begon langs het zojuist vervangen wiel een heleboel olie te druppelen. Een bevriend monteur gebeld en hij is onder de auto gekropen. Zijn conclusie is een kapot stuurhuis / keerring. Schade 600 tot 1000 euro.
Verkopende handelaar gebeld. Technische dienst was al naar huis. Ze gaan het morgen bespreken en bellen terug.
(wordt vervolgd)