[SEAT] [Ibiza 6L] Trillende remmen

JongH

Member
Lid geworden
18 sep 2010
Berichten
54
Ik heb sinds een aantal maanden van last van trillende remmen. De dealer heeft toen de remblokken en schijven vervangen. Deze zaten er op vanaf dat ik de auto kreeg en waren aardig op (180.000 km).

Echter na drie weken, weer trillende remmen. De dealer heeft toen een nieuwe set schijven gemonteerd en dacht dat er misschien vuil o.i.d. tussen had gezeten met montage. Echter na een maand ofzo begint de auto weer te trillen met remmen, echter het lijkt de ene keer erger dan de andere keer.

Bij de vorige beurt zijn daarom de draagarmrubbers vervangen, echter zonder resultaat. Zowel ik als de dealer hebben geen idee meer waar nu nog te zoeken naar een oorzaak. Ik rijd voornamelijk snelweg en rem dus niet zoveel, en houd nooit m'n voet op de rem. Kan het nog uitmaken hoe hard je remt? Tevens heb ik de eerste 200 km rustiger geremd ivm met de nieuwe blokken en schijven.

Ik hoop dat iemand van jullie nog een zoekrichting kan geven. Het gaat om een ibiza 6L ATD, met schijven voor en achter met een kmstand van 213.000.
 

JongH

Member
Lid geworden
18 sep 2010
Berichten
54
Niemand een idee waar er eventueel nog meer gezocht kan worden naast de schijven zelf? Dit omdat ik het vermoeden heb dat het niet aan de schijven ligt, dan zouden ze m.i. altijd moeten trillen
 

uniseat

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
1.406
Al geprobeerd om misschien iets feller te remmen. Of misschien eens een keer hard te remmen en dan kijken of het minder wordt of weggaat.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.404
Mogelijke oorzaken die ik nog kan bedenken:
- wielremcilindertje krom of lek
- ABS, bijvoorbeeld door vervuilde sensoren geen goed signaal
 

singer

New member
Lid geworden
2 dec 2010
Berichten
28
Velg krom,kan ook trillingen bij het remmen veroorzaken terwijl je er onder het rijden weinig van merkt.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.404
@singer: het probleem is een maand weggeweest, dus onwaarschijnlijk dat het in de velg zit.
 

JongH

Member
Lid geworden
18 sep 2010
Berichten
54
Na een aantal keren fel remmen lijkt het even wat minder te zijn, echter het komt iedere keer weer terug. Mijn gedachten gaan daarom uit richting ophanging, of iets op z'n plek zit/schiet of niet? Als je bijv speling op je naven hebt, hoe voelt dat? Of hoor je dat net als een kapot wiellager?

Er zit iig niets in de velg, aangezien mijn nieuwe wintervelgen met banden er ook last van hebben/hadden.
Als de abs sensor vuil is, dan moet het voelen als abs die ingrijpt? Zo voelt het niet, want als je bij vochtig wegdek flink in de remmen gaat grijps de abs in.

Ik heb een afspraak over twee weken, ik hoop dat de garage misschien iets vind, elke tip is in ieder geval welkom en zal ik doorgeven om na te lopen.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.404
Wat je nog kunt proberen is complete ophanging/uitlijning laten checken. Mogelijk dat er ergens iets niet helemaal goed vast zit, en door de krachten bij remmen/accelereren wat gaat bewegen. Hierbij denk ik aan zaken zoals de veerpoten die niet goed vastgezet zijn, of vergelijkbare zaken.

Wat ABS betreft: je weet zelf of de trilling qua frequentie overeenkomt met ingrijpen ABS.
 

JongH

Member
Lid geworden
18 sep 2010
Berichten
54
Hartstikke bedankt voor de geplaatste opmerkingen!

Ik zal vragen hier extra aandacht aan te besteden! En uiteraard houd ik jullie op de hoogte van eventuele vorderingen.
 

Race Eend

Sponsor
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.619
-naven roestvrij maken voor montage.. en dan niet alleen met schuurpapiertje maar echt even met de machine.
-remmen inremmen na 250km, dwz inbranden.
10x van 80 terug naar 20kph remmen (met enige druk erachter maar niet voluit), daarna 10km uitrijden om de boel af te koelen, daarmee sluiten de schijven veel beter aan op de blokken. (gaat stinken als je het doet :) )
 

JongH

Member
Lid geworden
18 sep 2010
Berichten
54
Dat inbranden heb ik onlangs gedaan, waarna het even beter lijkt te gaan, misschien moet ik dat nogmaals herhalen? Om de naven roestvrij te maken voor montage, bedoel je voor montage van de schijven of de wielen? Dit laatste heb ik gedaan met het wisselen van winter naar zomer rubber
 

st wit

New member
Lid geworden
4 apr 2011
Berichten
40
heb het zelfde een keer met een France bak gehad daar hebben ze toen de rem olie vervangen en een aantal slangetjes en de cuos die de blokken aanduwen vervangen daarna was t bij mij verholpen.
 
Bovenaan