[SEAT] [Leon 1M] 1.4 16v motor AXP: Aanhaalmoment carterventilatiehuis

Masala

New member
Lid geworden
7 sep 2021
Berichten
8
Beste allen

Vraagje. Ik heb een paar dagen terug het carterventilatiehuis aan de achterzijde van de motor vervangen vanwege verstopping en vermoedelijk hierdoor lekkage. Heel de wagen zit nog wel van voor tot en met achter onder de olie 8)7

Ik heb de 3 bijbehorende bevestigingsbouten aangetrokken met 8.5Nm. Dit koppel heb ik geprobeerd te vinden met een momentsleutel alleen is dat natuurlijk nooit aquraat.

Wat nu blijkt is dat het carterventilatiehuis nog een beetje aan de onderzijde wat lekt tenzij het nog resten zijn van de vorige zware olielekkage welke nu door warmte van de motor nog aan het uitvloeien zijn.

Weet iemand de precieze aanhaalmomenten van deze 3 bouten aan de motor of zit ik er al overheen met 8.5Nm.

Voor het geval het nog uitmaakt de motor is een 1.4 16V.

Hoor het graag. Alvast bedankt.
 
Laatst bewerkt:

Masala

New member
Lid geworden
7 sep 2021
Berichten
8
Hoi. Sorry dat mijn antwoord zo lang duurde. Had een veel persoonlijke zaken te regelen.

10Nm dank je wel. Wat mij ook opviel is dat rond het rubber boven het gasklephuis vanaf het luchtfilterhuis olie ligt en ook een beetje rond het gasklephuis. Nu vermoed ik dat dit nog restanten kunnen zijn vanuit het oude carterventilatiehuis, want heel die carterontluchtingslang tot en met het luchtfilterhuis heeft vol met smurrie gezeten en voor de vervanging van deze was die olie al eerder aanwezig. Het is niet waanzinnig veel, maar toch.

Als laatste. Die download die jij mee gaf. Weet jij of deze er ook is voor de Seat Leon 1m1 bouwjaar 2001 met motortype AXP.
 
Laatst bewerkt:

Masala

New member
Lid geworden
7 sep 2021
Berichten
8
Weer lang geleden. Wil niet ondankbaar zijn en jou toch nog bedanken voor je inzet.

Heb helaas een nog veel groter probleem gehad met de auto waar ik flink van baalde en heb moeten herstellen. De distributieriem was helaas op de snelweg geknapt. Eerder dan ik had gehoopt. Vervanging stond voor een week later, maar kennelijk wilde de snaar daar niet meer op wachten. Wat ik later begreep van een kennis die in een garage werkt is dat de fabrikant de interval van 120.000 km heeft teruggesteld naar 90.000 km. Tja en dan bevind je je op zeer glad ijs welke bij onder mijn voeten begaf. Gevolg 13 kromme kleppen wat dus een gereviseerde cilinderkop werd en een volledig boven tot onder verhaal nazien schoonmaken etc. De motor letterlijk van boven en onder, van voor en achter en rechts (distributie) open en uit elkaar gehad. Alleen versnellingsbak, krukas, drijfstangen en zuigers zijn niet los geweest. Dus direct flink onderhoud gepleegd en alle pakkingen, ook de vloeibare, o-ringen vervangen. Na zo'n reparatie en beurt is eer van je werk uiteraard starten van de motor en draaien. Gelukkig ook nu weer het geval.

Toch helaas nog steeds een schokkig probleem in de motor welke overigens ervoor al speelde alleen nu iets meer aanwezig is. Niet bijzonder veel, maar ik houd daar niet van. Hierover in een ander draadje mijn vraag. Toch echter al 320.500 km op de teller en dus ook niet nieuw meer.
 
Laatst bewerkt:

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.726
Graag gedaan! Bij onze Lupo kwam ik daar ook achter, dat het interval was teruggezet. Zo dan, dat is nogal een ingrijp geweest. Was het niet makkelijker/goedkoper om een donorblok te scoren?
 
Bovenaan