[SEAT] [Leon 1M] AUQ Lambda Fout

Sandstorm20vt

New member
Lid geworden
11 okt 2019
Berichten
22
Hallo, ik zit met een probleem en na het uitlezen met een VAG-COM ben ik er zeker van dat het veroorzaakt word door de 1e lambda sensor. Het gele motorlampje brand ook. Bijbehorende code is P0130. (VAG-COM gaf nog iets aan maar dat was ook m.b.t de 1e lambda)

Nu ga ik volgende week groot onderhoud uitvoeren aan de wagen, en wil ik die lambda dus ook meteen vervangen. Echter kan ik er nu niet uitkomen welke ik nu moet bestellen en of er ?berhaupt verschil zit tussen de 1e en 2e sensor.

Ik zit momenteel o Autodoc te kijken en de rest van de onderdelen die ik wil hebben ze wel, alleen is er voor mij erg veel onduidelijk over de 1e Lambda, en welke ik nou moet hebben.

Auto betreft een 2001 Leon 1.8 20VT met AUQ blok. Deze is ook niet helemaal meer standaard met 260pk, als dat misschien nog een verschil uit moet maken..

Iemand die mij hiermee zou kunnen helpen zou ik ontzettend op prijs stellen!
 

RoadRunnerRik

Administrator
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
6.415
Verschil tussen de 1e en 2e lambda zijn de aantal draden. De 2e lambda (achter de kat) heeft 4 draden en de 1e lambda (voor de kat) heeft er 6.
 

Sandstorm20vt

New member
Lid geworden
11 okt 2019
Berichten
22
Verschil tussen de 1e en 2e lambda zijn de aantal draden. De 2e lambda (achter de kat) heeft 4 draden en de 1e lambda (voor de kat) heeft er 6.

Ah oke, maar dan zou ik nog niet helemaal weten wat ik moet kopen... ik zie namelijk lambda's die zeggen dat ze of voor of na de kat zijn, maar ook die voor beide gebruikt kunnen worden.

https://www.autodoc.nl/mobiletron/7511177
https://www.autodoc.nl/bugiad/8114785
https://www.autodoc.nl/stark/7587171

Hier heb ik er een aantal die volgens die website op mijn auto passen en ook voor de kat horen... maar of dat dan ook zo is. Ik heb namelijk geen enkel idee hoe die aansluiting eruit moet zien...
 

Sandstorm20vt

New member
Lid geworden
11 okt 2019
Berichten
22
Na even verder gezocht te hebben ben ik achter de volgende dingen gekomen;

De sensor die er nu in zit is door de vorige eigenaar nog vervangen, dat kon ik me opeens herinneren van het gesprek en het is ook duidelijk te zien dat het een relatief nieuwe sensor betreft (een Bosch sensor).

Dit had het probleem echter niet verholpen en de foutcode blijft terugkomen. Nu heb ik met een simpel OBD uitleesapparaat even de waardes afgelezen. Het aparte is dat ik geen enkele waarde krijg, net alsof er geen sensor is.

De 2e lambda geeft wel nette waarden en functioneert naar behoren. Is het toch wijs om een nieuwe sensor aan te schaffen en het hiermee op de gok toch maar te proberen? Of zit er toch een andere reden aan dat deze sensor niks doorgeeft. Want ik kon mij herinneren (van mijn vorige leon, een 1.8 20v) dat een foutief werkende sensor gewoon slechte waardes geeft, maar deze geeft niets weer. Zo ja, waar zou ik moeten zoeken naar het probleem?
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.613
Kijk even onder het inlaatspruitstuk. Daar zit een beugel met de n249 en n112 (beide electrische kleppen). Als de n112 niet is aangesloten doet je eerste lambda helemaal niets!

N249andN112bracketview_zpsbc40378d.jpg


En hier zit hij ongeveer (voor het idee)

n112-5822922689322342080.jpg
 

Sandstorm20vt

New member
Lid geworden
11 okt 2019
Berichten
22
Ik had geen flauw idee dat het daardoor zou komen. Deze auto heeft een N249 en N112 mod gehad. Dat had iets te maken met het sneller opbouwen van turbodruk geloof ik. Zo heb ik hem ook aangeschaft. Maar goed dat ik dan toch niet weer een nieuwe sensor ben gaan kopen.

https://www.seat-online.nl/showthread.php?580-SEAT-Leon-1M-N249-mod-voor-Leon-20VT dit topic heb ik daar eens over gelezen.

Verder heb ik nog even verder gekeken wat er uit te lezen viel via een simpel OBD apparaat;
O2 Volts Bank 1 Sensor 1 - geen waarde
O2 Volts bank 1 Sensor 2 - normaal voltage

Wat opviel is dat er ook dit uit te lezen viel;
O2 Sensor1 Equivalence Ratio(alternate)
Deze gaf zo'n 1.6v of heeft dit niks te maken met die lambda?

Ik dacht ook dat de 1e lambda belangrijk was voor de inspuiting van brandstof in de motor. Zijn er mogelijkheden om toch die lambda te laten functioneren en anders om dat motorlampje toch uit te krijgen?
 

RoadRunnerRik

Administrator
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
6.415
De n112 klep weer terug plaatsen. Sommige krijgen het met een weerstand voor elkaar ipv de klep. De info omtrent de weerstand zwerft hier ook nog ergens op het forum rond;)
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.613
Ik had geen flauw idee dat het daardoor zou komen. Deze auto heeft een N249 en N112 mod gehad. Dat had iets te maken met het sneller opbouwen van turbodruk geloof ik. Zo heb ik hem ook aangeschaft. Maar goed dat ik dan toch niet weer een nieuwe sensor ben gaan kopen.[...]

Daarom doe je er goed aan om bij dit forum te zitten, deze kennis is gelukkig hier wel aanwezig! Ik ben er zelf ook hardhandig achtergekomen toen ik met de stage 2 bezig was met mn Leon. Ik heb ook de n249 delete gedaan en had toen ook de n112 niet aangesloten. In vcds loggings zag ik dat mn 1ste lambda niets deed. Pas na het electrisch aansluiten deed the lambda weer zijn werk.

Ik dacht ook dat de 1e lambda belangrijk was voor de inspuiting van brandstof in de motor. Zijn er mogelijkheden om toch die lambda te laten functioneren en anders om dat motorlampje toch uit te krijgen?

Jazeker! Als de lambda het niet doet, dan loopt hij op een basismap als ik het goed heb. Met andere woorden, niet optimaal.
 

Sandstorm20vt

New member
Lid geworden
11 okt 2019
Berichten
22
Ja dat is zeker waar, zo leer ik elke dag weer wat meer over de auto. In het topic wat ik gelinkt heb lees ik dat de N112 terugplaatsen weinig zin heeft omdat deze niet goed zou werken buitenom dat ik deze ook opnieuw zou moeten aanschaffen ergens. Hoe zou ik dit elektrisch correct aan kunnen sluiten dat er geen fout meer optreed. Wat ik zie onder mijn motorkap is dat de N249 en N112 mod vrijwel volgens het topic uitgevoerd is met o.a. die weerstanden.

Zou het kunnen dat ook hierdoor misschien de turbodruk erg laag is door dit probleem. Ik heb een boost gauge van RaidHP, en deze geeft 0.4-0.5 bar aan. Toen ik de auto nog niet zo lang had heeft deze wel (sporadisch) boven de 1 bar aangegeven. Iemand zei dat dit waarschijnlijk gewoon door de meter zelf kwam, want hij lijkt best aardig te lopen.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.613
Er zitten stekkerverbindingen onder het inlaatspruitstuk, daar zal nu een weerstand op zitten. Ik zou je aanraden om de weerstand eruit te halen en de n112 weer erop te zetten. De stekkerverbinding zie je op dit plaatje zo zitten.

N249andN112bracketview_zpsbc40378d.jpg
 

RoadRunnerRik

Administrator
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
6.415
Turbodruk zou je ook eens kunnen loggen met VCDS. Zo rond de 0.3 a 0.4 is noodloop.
 

Sandstorm20vt

New member
Lid geworden
11 okt 2019
Berichten
22
Dat word nog even kijken waar ik die klep vandaan ga halen. Hopelijk vanavond of van het weekend nog even loggen met VCDS. Ik ken iemand met een originele Ross Tech ter beschikking die ik kan gebruiken dus dat is ideaal. Als ik het goed begrijp plaats ik de klep enkel en alleen terug om die stekker er weer op te zetten. Dus dan heeft hij nogsteeds geen functie behalve dan dat de lambda weer zijn werk gaat doen.

Het enige referentiepunt wat ik heb is een (stock) 180pk 1.8T met quattro. Hetgeen wat ik merk is dat mijn auto wel flink harder trekt dan die TT, natuurlijk ook geen super vergelijking ivm quattro. Verder maakt de blow off op de auto ook een aardig geluid, ik zou zeggen dat er meer druk op staat dan wat de meter aangeeft (+-0.4bar) op basis van het geluid. Maar goed meten is weten dus dat zal ik ook maar eens doen

Gister nog wel de auto toevallig uitgelezen (omdat waarschijnlijk mijn krukassensor slecht is). Maar verder geen resultaten behalve die lambda.

In iedergeval nogmaals mega bedankt voor alle informatie, nu weet ik gelukkig waar dat het probleem zit en ook hoe dat het opgelost kan worden!
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.613
Klopt, je hoeft hem alleen electrisch aan te sluiten. De rest kan je afdoppen/open laten. Denk dat je die n112 zo op de sloop kan halen.

En als je een echte blowoff op je auto hebt en je hebt ook nog een LMM, dan raad ik aan om met een divertervalve (DV) rond te rijden. De 1.8T is er standaard niet voor gemaakt om met een BOV rond te rijden. Alleen als je de LMM wegschrijft kan je er probleemloos mee rond rijden, alleen vervalt dan je traction control (TCS).
 
Laatst bewerkt:

Sandstorm20vt

New member
Lid geworden
11 okt 2019
Berichten
22
Jij bent echt de seat guru volgens mij _/-\o_

Mijn auto heeft een echte BOV en ook geen luchtmassameter meer. Ik snapte ook niet waarom mijn auto die niet meer had maar ik geloof dat ze bij JD die graag verwijderen. Dit verklaart ook waarom ik dus geen traction control meer heb want ook daar kon ik de vinger niet op leggen waarom dat zo was. Ik snap het verband tussen de twee niet bepaald maar dan is dat dus schijnbaar normaal.

Ik ga even zoeken of ik ergens die klep op de kop kan tikken ergens. Bijlage zie je hoe de mod bij mij uitgevoerd is.

Zou die missende klep of slechte nokkenassensor de reden kunnen zijn voor de noodloop? Want bij nader inzien geloof ik inderdaad dat de druk niet boven de 0.4/0.5 komt. Moment dat ik rustig druk opbouw en de meter staat op +-0.4 en ik geef vervolgens meer gas dan hoor ik geen verschil in geluid van de turbo. Daarom denk ik dat hij mogelijk inderdaad op noodloop draait. Maar zoals ik al zei ik zal hem van het weekend even loggen.

https://ibb.co/xj4gf1v
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan