[SEAT] [Leon 1M] AUQ Lambda Fout

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.613
Nou nou nou, rustig aan hahah :)

Ik heb hier veel geleerd en uiteindelijk nog veel bijgeleerd door zo goed als alles aan mn auto te doen (hier en daar met hulp).

Ah dan kan je inderdaad een echte BOV gebruiken. Weet je of die nog goed is? Ik zou een keer proberen met een Bosch 710n of een Forge 006/007/008, als dat tot de mogelijkheden behoort (weet niet wat je nu erop hebt zitten qua merk?). De missende n112 klep zorgt volgens mij niet voor noodloop.

Als hij stage 2 gechipt is, dan hoort hij +-1.3 BAR te draaien. De turbodruk word geregeld door de n75 magneetklep, zorg ook dat die in goede staat is. Simpele test die je kan uitvoeren is hem los te halen. Hij zou lucht vrij moeten doorlaten op 2 pijpjes. Als dat lastig/niet gaat, dan is je klep versleten. Haal dan een originele bij de dealer.

Over de traction control, ik weet ook niet precies hoe het zit, maar bij deze autos grijpt de traction control in op de LMM. M.a.w. als hij slippen detecteert, dan zal hij de power inperken door een handeling/handelingen op de LMM.
 

Sandstorm20vt

New member
Lid geworden
11 okt 2019
Berichten
22
Het merk van mijn BOV heb ik zo even niet kunnen vinden, er staat volgens mij helemaal niks op. Hij lijkt wel sprekend op deze die ik op internet even heb gevonden. Misschien ook een idee deze te vervangen met iets van een fatsoenlijk merk? Iets wat goed werkt vervangen hoeft van mij natuurlijk niet, maar ik heb graag het beste voor de auto.

https://www.anxingousa.com/wp-content/uploads/2017/11/SAI984-N3.jpg

Mijn N75 zit wel aardig goed vast, maar ik heb de suggestie al eens eerder gehad hier eens naar te kijken. Ook gezien nadat er al van de week een kapotte pakking vervangen is en er verder geen lekkages meer lijken te zijn heb ik besloten de N75 gewoon te vervangen. Hopelijk heb ik die deze of volgende week binnen. Ook komt er een nieuwe krukassensor want deze lijkt het ook erg zwaar te hebben de laatste tijd. De jongen die mij meestal helpt zegt dat hij de N112 zo kan aansluiten dat de melding niet terugkomst zonder daadwerkelijk die klep erin te hangen, even kijken of dit gaat lukken. Zo niet komt de klep er wel gewoon aan te hangen.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.613
Dat is een Forge 001 of 004 (als het merk erop staat iig) of een kopie van de Forge.

Goede zet om de N75 te vervangen, dat kan nooit kwaad bij een oudere auto. Krukassensor is een beetje lastig vervangen door de hoek en redelijk beperkte ruimte. Goed schoonmaken voordat je eraan begint, kan allerlei zand etc liggen waar je bij moet zijn.

Crankshaft sensor closeup by Andy Ramdin, on Flickr

Crankshaft Sensor position by Andy Ramdin, on Flickr

New vs Old by Andy Ramdin, on Flickr
 

Sandstorm20vt

New member
Lid geworden
11 okt 2019
Berichten
22
Ik had de foto's al gevonden op een ander topic ja, maar duidelijke foto's dat moet wel te doen zijn. Had ook gezien dat schoonmaken zin kan hebben, maar ik dacht voor die paar euro's knal ik er net zo goed een nieuwe in als ik toch de tijd erin steek om het los te maken. Ben benieuwd of deze 2 (simpele) dingen in ieder geval de auto weer goede turbodruk laat opbouwen en fatsoenlijk laat starten (en niet meer laat uitvallen :p). Geen foutcodes verder en alle symptomen van een slechte krukassensor dus vervangen dan maar.
 

Sandstorm20vt

New member
Lid geworden
11 okt 2019
Berichten
22
Update:

N75 vervangen en Krukassensor ook vervangen voor splinternieuwe. Het vervangen van de N75 heeft geen enkel verschil gemaakt. De krukassensor vervangen heeft wel duidelijk een verschil gemaakt. Auto start weer zoals het hoort en valt zeker niet meer uit. Maar nu is er zich weer een nieuw probleem gaan voordoen, bij een echte koude start dus na meerdere uren stilstaan maakt de motor een erg onprettig geluid als hij start. Moeilijk te omschrijven, het klinkt alsof de motor extra geweld nodig heeft om los te komen. Na minder dan 10 seconden is het geluid dan ook volledig verdwenen. Enig idee misschien wat dit kan zijn. Ook lijkt hij erg slecht te reageren de eerste 2 a 3 minuten dat de auto loopt. Ik dacht misschien een slechte temperatuursensor, maar zou dit niet meer problemen + foutcodes geven?.

Terugkomend op de niet werkende lambda; ik heb een andere weerstand geprobeerd, dit maal ook geen succes. Wel ben ik achter een nieuwe foutcode gekomen via VCDS.
P1287 had iets te zeggen over het ontbreken van de N249
P0130; dat de lambda niet werkt, maar dat was al duidelijk

Er is niks te vinden over de niet werkende N112. Ben nog op zoek naar een N112 enkel om deze aan te kunnen sluiten in de hoop dat dit het probleem zal verhelpen, want om nou geld uit te geven aan een splinternieuwe vind ik ook nogal zonde.

Turbodruk probleem is nog steeds niet opgelost, maar de kans bestaat nog steeds dat de druk gewoon in orde is. Ik ga van de week een andere meter monteren om het te testen. Mijn meter heeft het nu bijna helemaal begeven.
 

Sandstorm20vt

New member
Lid geworden
11 okt 2019
Berichten
22
Nu heb ik ondertussen de kans gehad een klep te monteren en heb ondertussen ook 2 verschillende weerstanden geprobeerd en dit leek niks te hebben veranderd.

Totdat ik eindelijk besloot te monitoren met VCDS. Hierop zie ik dat er wel degelijk een waarde doorkomt, dan wel niet veel en veel te hoog. Op "idle" geeft deze al ruim 1.5V aan en bij gas geven rchting de 5 volt.

Ook heb ik een log gemaakt waarin turbodruk, en lambda waardes gemeten zijn eventueel het kijken waard voor iemand die er meer van weet dan ik. Geleverde druk lijkt lager dan de gevraagde druk, al lijkt het verschil minimaal dus hier maak ik me niet echt zorgen over.

Zal het slechts een kwestie zijn van vervangen van de sonde of kan er iets anders aan de hand zijn dat er zulke ontzettend hoge waardes doorkomen? Op moment van schrijven is de lambda nog zeker geen jaar oud en heeft het ook nooit goed gedaan. Wel is het een OEM bosch exemplaar.

In de link is de logfile te vinden mocht er interesse zijn.

https://gofile.io/?c=do0vyY
 
Bovenaan