[SEAT] [Leon 1M] Cupra R velgen gewicht

mart20vt

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.780
Dat betekent dat de replica's nu van betere kwaliteit zijn?

Ik heb er gedacht om gewoon 17" te nemen met een platte band (225/40/17) maar dan klopt de omtrek niet meer, maar wel lekker licht.
Maar dat doet niemand in de praktijk, velgen zijn steeds groter geworden in de loop der jaren..:?

Mijn golf GTI had 15" terwijl de gewone golf toen 14" standaard had. En die kon ook haaks de bocht om met een Jamex verlagingsset. (bestaat niet meer..hi)
 

amc

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
11 dec 2010
Berichten
14.556
Als het om handeling gaat moet je zeker geen 17 inch nemen....hele verhouding klopt niet meer.
De 19" Supperleggera?s die ik had reden voor geen meter, ondanks het lichte gewicht.
 

mart20vt

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.780
Wat heb je nu dan? Ook OZ toch?

En dan in 18" en welk gewicht hebben jouw velgen?

p.s.Wil je nu zeggen dat een lager gewicht niet altijd betekent dat je een betere wegligging hebt?
 
Laatst bewerkt:

bassochist

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
3.555
Dat betekent dat de replica's nu van betere kwaliteit zijn?

nee, je moet gewoon goed zoeken, er zijn replica's genoeg die gewoon wel van goede kwaliteit zijn, wellicht wat zwaarder als een oz wiel o.i.d. maar voor die prijzen moet je ook geen 18" wiel van 7 kilo verwachten.

sinds 2010 zit er op wielen die vanuit china geimporteerd worden een "antidumpingsrecht" (importheffing) van een dikke 20% dit is gedaan zodat handelaren meer producten vanuit binnen de e.u. gaan verkopen, deze producten waren altijd duurder dan die chinese meuk, maar de kwaliteit is wel een stuk beter, dus nu is het gewoon minder interessant om die wielen uit china te halen, maar je komt ze nog wel tegen , dus goed opletten.

of gewoon oz, bbs o.i.d. kopen weet je zeker dat het goed zit.

If you buy quality, you only cry once.
 

amc

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
11 dec 2010
Berichten
14.556
Wat heb je nu dan? Ook OZ toch?

En dan in 18" en welk gewicht hebben jouw velgen?

p.s.Wil je nu zeggen dat een lager gewicht niet altijd betekent dat je een betere wegligging hebt?

De OZ weegt ca 8 kg

Een lager gewicht is altijd beter! 19 inch velgen zijn te groot voor een Leon 1M ( voor straat gebruik) en 17 inch te klein voor een leon 1P.
De 18 " heeft een grotere roterende massa en stuurt hierdoor directer in als een 17" velg.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.401
Lager gewicht van wiel (velg + band) betekend een lager onafgeveerd gewicht, dat betekent beter wegcontact, en daardoor dus strakker sturen e.d. De gewichtreductie op zich stelt geen moer voor, qua effect, dan kunnen beter je zakken leegmaken voor je instapt, met bijna lege tank rondrijden en alle overbodige meuk eruit gooien. Andere optie reservewiel eruit gooien, dat heeft qua gewichtsreductie al meer effect dan het uitzoeken van lichte velgen/banden. Overigens zal de breedte van band en velg ook nog wel aardig schelen in gewicht.

Wat eerder 'geroepen' werd: velgen worden steeds groter, is vooral afhankelijk van naar welke periode je kijkt: toen ik in 1980 mijn rijbewijs haalde was de velgmaat zo'n beetje op het minimum belandt: de meeste auto's hadden 12 of 13" velgen, en een enkeling zoals de mini had 10" velgen. Kijk je verder terug: de kever had bijvoorbeeld 15", en in de 20-er en 30-er jaren vind je nog veel grotere wielen. Het roept bij mij wel een vraag op: bij het steeds beter worden van de wegen, werden de wielen steeds kleiner, tot de 'uitvinding' van de verkeersdrempels en rond dat moment zijn de wielen weer groter geworden. Toeval of...?
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.988
Andere optie reservewiel eruit gooien, dat heeft qua gewichtsreductie al meer effect dan het uitzoeken van lichte velgen/banden. Overigens zal de breedte van band en velg ook nog wel aardig schelen in gewicht.

Reservewiel heeft meestal een stalen velg. Neem je hier een LM velg voor dan zal je ook al iets besparen qua gewicht.

Meen onlangs gelezen te hebben dat VW een model juist op smallere wielen zet om zo in aanmerking van een of andere procentenregel te komen.
 

frenkieshenkie

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
5 mrt 2013
Berichten
7.455
Net mijn wielen gewogen:

Voor (incl. band) 20,4 KG
Achter (incl. band) 21,2 KG
 

Henk

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
3.494
Zo, aardig wat balanceerlood op die ene velg :mrgreen:
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.713
Dat is niet heel verkeerd Frank, mijn Mak Fever 18" met Vredestein Ultrac Sessanta zaten op 22,5kg. De 18" Ultraleggera met Michelin PS3 zit op 18,5kg. De Seat Turbo velg met Dunlop band is net iets lichter dan de 18" combinatie, maar scheelt niet veel (weet even niet meer hoeveel, zal binnenkort nog een keer wegen).
 

frenkieshenkie

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
5 mrt 2013
Berichten
7.455
Dat is niet heel verkeerd Frank, mijn Mak Fever 18" met Vredestein Ultrac Sessanta zaten op 22,5kg. De 18" Ultraleggera met Michelin PS3 zit op 18,5kg. De Seat Turbo velg met Dunlop band is net iets lichter dan de 18" combinatie, maar scheelt niet veel (weet even niet meer hoeveel, zal binnenkort nog een keer wegen).

Vond het ook zeker niet tegenvallen Andy! Ben nou wel heel benieuwd wat mijn alu winterwieltjes doen haha :p
 

JWZ

New member
Lid geworden
22 nov 2010
Berichten
110
Wil zelf voor mijn Leon Team Dynamics Pro Race 1.2 hebben. Matzwart.

Ik denk aan 18". Standaard heeft de FR 17".

Mijn vraag: weet iemand wat bij de Cupra de velgmaat is? Zijn standaard ook 18". Ik ben met name ge?nteresseerd in de ET-waarde en de J waarde.

Dit omdat ik niet wil dat de wielen gaan 'uitsteken'. Wil ook de gewone bandmaat blijven houden: 225-40 in het geval van een 18" wiel. Vermoedelijk zal het wel probleemloos passen.

Dit om een idee te geven - mijn auto is exact dezelfde kleur:

http://www.google.nl/url?sa=i&rct=j...yP2EQuBHiISp-NFB9U5kMZQw&ust=1422995542324286

O ja: wat is een goed adres? On- of offline.


-
 

LEON TOPSPORT

New member
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
3.209
Cupra r is 7.5j et38

Beste voor de 1m is om 8j et35-30 te nemen dan zit je altijd goed
Voorzijde zit je met8j et 30 al redelijk op de rand met spatbord, zou daarom 8j et 35 aanhouden en op de achteras werken met spacer van 1 cm bv
 
Laatst bewerkt:

JWZ

New member
Lid geworden
22 nov 2010
Berichten
110
18" ET 40 is ook verkrijgbaar, met 8J.

Is dat niet wat?
Wil t liefst zonder spacers aan de gang.

19" lijkt me wat teveel. Zou dat ook niet teveel invloed hebben om het rijgedrag?

-
 

LEON TOPSPORT

New member
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
3.209
Zou ik niet doen, je hebt kans om je veerpoot dan te raken aan de voorkant.
 

LEON TOPSPORT

New member
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
3.209
Zou zeker niet hoger als et35 nemen, deze staat gewoon goed, maar achter kan je dan eventueel spacer gebruiken. Voor staat ie perfect dan.
 

JWZ

New member
Lid geworden
22 nov 2010
Berichten
110
Okay, thanx.

Kan wellicht kijken naar een andere kleur. Zwart oogt tenslotte klein. Ze hebben ze ook in Antraciet. Hmm, kijk wel ff.

-
 
Bovenaan