[SEAT] [Leon 1M] onderstel

semvloed

Member
Lid geworden
11 dec 2023
Berichten
42
Beste @semvloed ,

Laat alsjeblieft een gebruikte schroefset links liggen of je moet echt weten van wie je wat koopt. Of het moet echt allemaal nog zo goed als nieuw zijn

Mijn weder vragen ten opzichte van jouw vraag zijn de volgende:
Wat is het doel van de upgrade?
Looks, trackdays, sportief straatgebruik?

En als ik jou was zou ik het budget van de arb's gebruiken voor een fatsoenlijke schroefset/veren-demper. En zorg eerst dat de basis op orde is (draag armen, rubbers, sabilisatorstokken voordat je gaat bedenken dat je nog meer aan het onderstel gaat veranderen.
Ik ben geen specialist als het gaat om hoe de auto aanvoelt. Alleen vind ik het leuk om sportief te rijden. Bij scherp insturen merk ik wel roll waar ik veel over lees. De vering is al best stug en dat vind ik wel lekker rijden. Ik merk ook dat een vriend van mij in zen golf 4 veel beter (sneller) bochten kan pakken.

De vering is volgensmij niet perse aan vervanging toe. Maar een nieuwe set zal denk ik alleen maar lekkerder rijden.

Maar zoals ik het begrijp eerst gewoon de basis in orde hebben.
 

semvloed

Member
Lid geworden
11 dec 2023
Berichten
42
Het is natuurlijk ook niet de nieuwste auto. Hij komt uit 2004 met 212k op de teller. Om dan 1000 uit te geven aan een schroefset terwijl er binnenkort ook iets anders aan vervanging toe kan zijn vind ik iets wat zonde. Geld in de auto steken maakt me opzich niet uit, ik vind het ook leuk om te doen. Maar wel met mate. Alle nodige dingen heb ik bij de aankoop wel gedaan, remmen bougies bobines alle vloeistoffen etc.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.645
Ik heb er niet heel lang mee gereden (auto ging defect), maar vond het helemaal niet verkeerd.

Misschien is het dan beter om eerst wat aandacht aan de basis te schenken (draagarm rubbers verbeteren, achterste arb toevoegen etc)

Onderstel upgrades met veel impact (vond ik in ieder geval)
- Veerpootbrug voor onder: https://www.wiechers-sport.de/en/sh...er-1m-fahrwerkstrebe-stahl-vorne-unten-detail
- Whiteline ARB achter: https://vagnetics.nl/18t-20v-8l-a3-...-achterkant-audi-a3-8l-vw-golf-4-leon-1m.html
- Polyurethaan Dogbone rubber
- Polyurethaan Draagarm rubbers
 

semvloed

Member
Lid geworden
11 dec 2023
Berichten
42
Ik heb er niet heel lang mee gereden (auto ging defect), maar vond het helemaal niet verkeerd.

Misschien is het dan beter om eerst wat aandacht aan de basis te schenken (draagarm rubbers verbeteren, achterste arb toevoegen etc)

Onderstel upgrades met veel impact (vond ik in ieder geval)
- Veerpootbrug voor onder: https://www.wiechers-sport.de/en/sh...er-1m-fahrwerkstrebe-stahl-vorne-unten-detail
- Whiteline ARB achter: https://vagnetics.nl/18t-20v-8l-a3-...-achterkant-audi-a3-8l-vw-golf-4-leon-1m.html
- Polyurethaan Dogbone rubber
- Polyurethaan Draagarm rubbers
Is het zonde om de stabilisator stangen te plaatsen met oude veren en schokdempers? Of zal dit zijn eigen impact hebben los van de vering?
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.292
Ik zou dan eerst eens goed (deels preventief) onderhoud plegen en alles repareren wat niet in orde is.
Dat kan bij zo'n leeftijd van de wagen best wel eens tegenvallen bijvoorbeeld versnellingsbak, koppelingsplaten, olielekkages, verdroogde slangen, Pcv circuit, wiellagers, rubbers in de ophanging, bougies, ontstekingsmodules, luchtmassameter, remmen in zijn geheel etc..
Als dat allemaal gedaan is en je weet dat daarna de basis prima in orde is dán pas gaan nadenken over mods die soms de ene keer wat meer of wat minder investeringen vergen zodat je binnen je financiële grenzen blijft.
Niet eerst beginnen met een schroefset dus.
 
Bovenaan