[SEAT][Leon 1M] spoorverbreders zelf maken

Glenne

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
395
ik ben zelf cnc-frezer in een metaalbedrijf en heb de mogelijkheid om spoorverbreders op mijn werk te maken (laten draaien natuurlijk). zouden jullie dit aanraden? waarop moet ik letten? wat zijn de afmetingen van de naaf? ik zou voor 8mm dik gaan, kan ik dan zonder centreerring werken? ik zou dit in RVS laten maken, of is aluminium goed genoeg?
 

J.B.

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
9.392
Waarom zou je zoiets willen als je voor 45,- een setje hebt met naafverlenging? Voordat je al die dingen goed hebt is je pakketje ook bijna binnen. Lijkt mij. Niet dat ik het idee afkeur...:p
 

Henkv6

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.743
Die ik nu heb zijn ook zelfgemaakt, conventioneel:p
Kwestie van goed meten... alleen kan er geen naafverlenging op zitten als je velgen met een naafgat van 57,1mm hebt, want je kan je naaf niet ''verlengen'' met dezelfde buitendiameter als je naaf zelf heeft, snappie?:p
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.404
De belangrijkste vraag stel je eigenlijk niet: hoe houdt het materiaal zich na verloop van tijd. Je moet eerst uitzoeken uit welk materiaal je velgen zijn, maar ook bijvoorbeeld je naaf, kortweg alle materialen waar de verbreders direct mee in contact komen, of via een waterfilm (regen, rijden door plassen) mee in contact kunnen komen. Dan moet je uitzoeken welk materiaal in combinatie met die materialen en de combinatie water/zout geen roestproblemen geeft. Dat zijn dus de materialen die geschikt zijn voor de wielbouten en de spoorverbreders.

Maak niet de fout te denken dat je 2 materialen zomaar kunt combineren omdat ze elk op zich niet roesten. Een voorbeeld: een aluminiumlegering die silicium bevat, mag je niet zomaar combineren met RVS: in de meeste gevallen betekent dat, dat het aluminium op de contactplek bij contact met water gaat roesten als een gek.
 

J.B.

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
9.392
Die ik nu heb zijn ook zelfgemaakt, conventioneel:p
Kwestie van goed meten... alleen kan er geen naafverlenging op zitten als je velgen met een naafgat van 57,1mm hebt, want je kan je naaf niet ''verlengen'' met dezelfde buitendiameter als je naaf zelf heeft, snappie?:p

Oke in ieder geval dat er een verlengstuk aan zit waar je velg op rust ipv van alleen je 4/5 bouten.
 

LEON TOPSPORT

New member
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
3.209
ik zou iets meer als 8mm nemen glenn,
ik weet dat je 8j et35 hebt en dan komt ie met 1cm gelijk met aan het spatbord
voor, ook 8j et35
GroteFoto-UM78BGXJ.jpg


na
GroteFoto-Y6BYYZYC.jpg
 

Teije

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
25 nov 2010
Berichten
1.347
een kameraad van me had aluminium spacers. Op een gegeven moment moest er een wiel onder de auto vandaan...dat lukt maar toen zat de spacer vast op de velg. ik d8 dat dit hem een velg heeft gekost. zou dit probleem tegen te gaan zijn dmv een smeering (olie/vet oid) zodat het minder snel vast "rot"?
 

Glenne

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
395
De belangrijkste vraag stel je eigenlijk niet: hoe houdt het materiaal zich na verloop van tijd. Je moet eerst uitzoeken uit welk materiaal je velgen zijn, maar ook bijvoorbeeld je naaf, kortweg alle materialen waar de verbreders direct mee in contact komen, of via een waterfilm (regen, rijden door plassen) mee in contact kunnen komen. Dan moet je uitzoeken welk materiaal in combinatie met die materialen en de combinatie water/zout geen roestproblemen geeft. Dat zijn dus de materialen die geschikt zijn voor de wielbouten en de spoorverbreders.

Maak niet de fout te denken dat je 2 materialen zomaar kunt combineren omdat ze elk op zich niet roesten. Een voorbeeld: een aluminiumlegering die silicium bevat, mag je niet zomaar combineren met RVS: in de meeste gevallen betekent dat, dat het aluminium op de contactplek bij contact met water gaat roesten als een gek.

wordt een lastige klus om voor alles uit te zoeken wat het materiaal is.
de velgen zijn in aluminium, maar geen flauw idee wat de legering is.
geen idee wat het materiaal is waar het wiel op vast zit.
wij hebben op het werk vrij veel verschillende materialen liggen en die spacers zouden mij 0 euro kosten ;)
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.404
Ik durf met 100% zekerheid te zeggen dat je geen aluminium velg hebt: aluminium is veel te zacht. Je hebt waarschijnlijk een aluminium legering, en heel vaak zit daar o.a. Silicium in, als je dat combineert met 'gewone' RVS bouten heb je een probleem qua corrosie.

Het verhaal van Teije, is een voorbeeld van de problemen die je kunt verwachten bij een verkeerde materiaal keuze. Als je in plaats van gewone bouten bijv. verzinkte bouten gebruikt heb je bij aluminium legeringen geen probleem. Hetzelfde geldt ook voor de spacers: als je die kunt laten verzinken heb je voor zover mij bekend geen probleem met welke aluminiumlegering of gangbare RVS legering.

Invetten blijft riskant: de kans is groot dat bij het monteren van het wiel of gewoon door het rijden de olie/vetlaag plaatselijk wordt verbroken (bijv. 'krassen'). Het gevolg is dat er elektrisch contact is tussen beide materialen, wat regenwater erbij en het gaat corroderen als een gek.
 

Teije

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
25 nov 2010
Berichten
1.347
@cordoba
bedankt voor je uitleg... ik zat gewoon ff "hardop"mee te denken. ik d8 strx is er iemand die er ervaring mee heeft en een goede tip kan geven. ik dacht eerder aan koper spray/vet dan gewoon lagerevet oid.
maar als je dus spacers neemt/maakt van "standaard" staal zou dus je geen tot weinig problemen moeten hebben.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.404
Teije: ik heb ooit een diploma gehad met vliegtuigbouwkundig ingenieur erop, dus ik weet iets van materialen en zeker van aluminium. Ooit als VvE-bestuurslid een meningsverschil gehad met Altrex over een offerte voor brandtrappen, die beweerden dat ze verstand van aluminium hadden. Altrex moest later toch toegeven dat ze behoorlijk geblunderd hadden in de materialen voor de offerte. Koperspray/vet is overigens geen goede oplossing: het is elektrisch geleidend, en je voegt weer een element (koper) toe aan de elementen die kunnen gaan reageren. Zeker omdat er sprake is van spanning (door de kracht van de wielbouten, reactiekrachten op de wielen) en spleten waar water tussen kan kruipen, heb je extra elementen waarom het roestgevoelig is.

Wat het gewone staal betreft: gewoon koolstofstaal zal niet zo gauw reageren met een aluminium legering. Je moet alleen wel zorgen dat de spacer ook niet vastroest op het deel waar je wielbouten ingaan.
 

Glenne

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
395
Cordoba,

"gewoon staal" zoals CK45 of ST37 (constructiestaal) gaat toch ook enorm roesten? of heb ik het mis? kan ik dit eventueel laten zwarten (oppervlakte nabehandeling)? of kan dit hierna nog roesten?

ivm die aluminium velg: ik weet dat een velg een legering is, maar in de volksmond word volgens mij vrij veel "aluminium velgen" gezegd ;)
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.404
ik heb eens gesproken met m'n baas en die zou de spacers laten vernikkelen (zie website http://www.galvano-waalre.be/000001985b0d93482/03c1989b020b6d111/index.html.
dit is goed corrosie bestendig, maar heeft het effect met het metaal van de velg en het deel waar de bouten in worden geschroefd?
Nikkel en Cobalt (wat in veel RVS-materialen voorkomt) is juist het probleem in de combinatie met aluminiumlegeringen. Gewoon staal gaat inderdaad roesten: kijk maar eens als je de wielen eraf haalt, de constructie eronder is zeker niet roestvrij. Wel is die roest beheersbaar: oppervlak is roestig, maar blijft behoorlijk vlak en of je nu stalen velgen hebt of lichtmetaal: ze zitten niet vastgeroest.

Mijn suggestie van verzinken was niet voor niets: het is een redelijk gangbare techniek en levert bij normale materiaal combinaties (RVS-soorten, aluminiumlegeringen) niet zo gauw problemen op. Ik heb de boeken niet bij de hand, maar uit het blote hoofd geeft alleen de combinatie met titanium en zink problemen.
 

Glenne

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
395
Nikkel en Cobalt (wat in veel RVS-materialen voorkomt) is juist het probleem in de combinatie met aluminiumlegeringen. Gewoon staal gaat inderdaad roesten: kijk maar eens als je de wielen eraf haalt, de constructie eronder is zeker niet roestvrij. Wel is die roest beheersbaar: oppervlak is roestig, maar blijft behoorlijk vlak en of je nu stalen velgen hebt of lichtmetaal: ze zitten niet vastgeroest.

Mijn suggestie van verzinken was niet voor niets: het is een redelijk gangbare techniek en levert bij normale materiaal combinaties (RVS-soorten, aluminiumlegeringen) niet zo gauw problemen op. Ik heb de boeken niet bij de hand, maar uit het blote hoofd geeft alleen de combinatie met titanium en zink problemen.

ok bedankt! enige voorkeur welk staal ik best gebruik? CK45, ST37, ...
 

Glenne

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
395
iemand een idee wat de diameter is van de naaf (1)? ik dacht 57,1mm. hoeveel speling zou ik dit mogen geven? 0,1mm? wat is de diameter van het stuk waar het wiel op gemonteerd wordt? (2)

fb90j.jpg


mocht iemand dit weten zou het handig zijn, anders moet ik een wiel demonteren.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.404
Samenstelling van CK45 ken ik niet, en kan ik ook niet makkelijk opzoeken. Je kan natuurlijk de spacers nog even een laagje verf (of primer) geven nadat je ze hebt gedraaid: kan geen kwaad en remt alleen de corrosie.
Die 57,1 mm komt me bekend voor, maar even zoeken in andere topics, of even demonteren (of reservewiel checken, hoewel dat niet op 0,1 mm nauwkeurig de maat zal geven)
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
C45 is koolstofstaal dat ook voor kettingwielen gebruikt wordt. Veel te hard om standaard te bewerken en h? gaat toch niet harden. Dus gewoon Machinestaal nemen. Is st37 met meer lood (Pb). Daar een dunne laag zinkprimer op en je bent klaar. Voor de rest, maten opmeten van de borst en je weet het. maak ook wat verjongings gaten om het licht te houden. Zo'n stalen spacer gaat best zwaar worden. Ook moet de naaf opname aan de binnenzijde verzonken zijn om de nek van de naaf op de trommel ruimte te kunnen geven. Maar als ik jou was zou ik gewoon een tweedehands Alu spacer setje proberen te scoren. Bespaart je hoop werk.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.404
Jeff, verjongingsgaten? als je bedoelt wat ik denk dat je bedoeld, heten het verlichtingsgaten(dus niet voor een lamp, maar om het minder zwaar, dus lichter te maken). Nadeel van verlichtings gaten is dat je ze wel netjes moet verdelen, anders krijg je onbalans.

Wat de corrosie betreft: ik zou inderdaad ook voor de zinkprimer gaan.
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Uiteraard Gert, wat je zegt. Maar als hij die gaten gaat frezen komt dat vast psies mooi uit.
 
Bovenaan