[SEAT][Leon 1M] spoorverbreders zelf maken

Glenne

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
395
tuurlijk zou ik de gaten frezen. ik had zelfs gedacht om er sleufgaten van te maken zodat ze passen op 5*100 & 5*112. mocht ik ze ooit weer verkopen of een wagen kopen met steek 5*112
 

Henkv6

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.743
iemand een idee wat de diameter is van de naaf (1)? ik dacht 57,1mm. hoeveel speling zou ik dit mogen geven? 0,1mm? wat is de diameter van het stuk waar het wiel op gemonteerd wordt? (2)

fb90j.jpg


mocht iemand dit weten zou het handig zijn, anders moet ik een wiel demonteren.

Maat 2 is 140mm:D
 

Glenne

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
395
voila, de zinkprimer staat klaar.
morgen even aan een collega draaier de opdracht geven om ze te draaien.
ik ga toch voor 8mm gaan, dan kan ik de naaf gebruiken van mijn ophanging.
weet iemand hoe lang deze naaf is?
waar komt de kracht eigenlijk op? is dat op je bouten of op de naaf?
gr
 

Henkv6

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.743
Vaak als je een aftermarket velg koopt, hebben deze een groot naafgat, en daar zit dan een kunststof pasring bij om hem te centreren bij het monteren. De kracht komt daarna op de bouten te staan, want een plastic ringetje kan het niet aan...
 

Glenne

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
395
mijn velgen hebben hetzelfde naafgat als de naaf, dus zonder ringetje. de naaf dient volgens mij enkel om de velg op zijn plaats te houden tijdens monteren/demonteren, maar had graag hierover jullie mening gehad.
 

leonR

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
898
Persoonlijk zou ik voor aluminium gaan (heb al meerdere malen spacers laten frezen). Staal lijkt mooi maar het lakken is net zo slecht als het poedercoaten van het hart van je velg en levert niets als onbalans op. Ben je bang voor corrosie dan zou iets als ti prep (om de metalen te isoleren) of anodisatie een goede oplossing zijn maar kaal aluminium gaat meestal ook wel goed als je het maar met enige regelmaat loshaalt (maar wie doet dat?).

Wat betreft kant en klaar spacers, daar zitten er een aantal bij die al geanodiseerd aan worden geleverd dus dat bespaard je veel werk.

En wat betreft de dikte, tot ca. 3-4 mm kun je meestal zonder hartverlenging daarna is de volgende stap 10 mm of hoger met. Bedenkt goed dat rijden zonder de hartvelenging vragen om onbalans is en dat je je bouten door de ontstane trillingen gewoon enorm gaat belasten (niet doen dus).
 

Glenne

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
395
mijn spacers gaan er op rond eind februari en er weer af rond begin november, dus ze zitten niet het jaar door erop.
 

leonR

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
898
Gewoon aluminium nemen. Staal is gewoon niet handig aangezien je het onafgeveerde gewicht zo laag mogelijk wilt houden en je het op deze manier onnodig verhoogt.
 

Henk

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
3.494
Vindt het ook leuk om onderdelen voor mijn auto te maken, maar spacers zou ik toch liever kant en klaar kopen. Zitten toch erg veel risico's aan vast als het fout gaat. Ga bijvoorbeeld voor zo'n setje.

20255571.jpg


Het materiaal is geloof ik een aluminium magnesium legering. En als je in Duitsland besteld (Ebay) ben je voor een aantal tientjes al klaar ;)
 
Laatst bewerkt:

Glenne

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
395
thx!
ik heb er nog eens goed over nagedacht en blijkt toch dat het inderdaad geen goed idee is om dit zelf te maken dus zal ik een kant en klaar setje kopen.
bedankt iedereen voor de tips _/-\o_
 

Glenne

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
395
ik had al een setje spoorverbreders besteld bij m'n bandenboer, maar die pasten er niet op. de afschuining van de naaf van de spoorverbreder was groter dan die van m'n wielnaaf en dit ging niet lukken.
daarom ben ik een beetje bang om er te kopen via internet, tenzij er iemand mij met zekerheid kan zeggen dat het er zonder afschuining zijn.
 

Henk

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
3.494
Zijn prima spoorverbreders. Heb ze probleemloos al een paar jaar op de Cupra zitten.

Via http://www.autoteilemann.de

Hier heb ik mijn H&R spacers ook vandaan en deze passen perfect op mijn originele topsport en cupra R velgen.
Ook mijn new RS4 velgen paste perfect op deze spacers.

Dus ik denk dat ze ook prima op jouw RS4 velgen gaan passen.

Deze spacers hebben ook een centreer ring voor de velg, dus geen problemen met onbalans van de velg.
 

Glenne

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
395
die van H&R zijn wel een stuk goedkoper dan bij m'n bandenboer :eek: ik denk wel dat ik voor zo een setje zal gaan via autoteileman.de
 

Glenne

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
395
mijn velgen hebben dezelfde naafdiameter als mijn naaf (dus zonder plastic ringetje). is dit een probleem of niet?
 

Henk

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
3.494
Ik heb deze spacers.

202555712ab.jpg


Deze spacers verbreden in totaal 20mm op de as (dus 10mm per velg).
Voor jouw velgen heb je hoogstwaarschijnlijk de B versie nodig (5?45)

Deze heb ik ook voor mijn velgen.
 

Glenne

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
395
inderdaad, dat was wat ik bedoelde Henk!
ondertussen heb ik die van H&R besteld en kosten maar 39 euro inclusief verzending van duitsland naar belgie.
 

Henk

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
3.494
Daar kan je zelf niet voor tobben toch 8)
 
Bovenaan