[SEAT] [Leon 1M] Starten lukt niet, Accu lijkt geen probleem

raymonvdm

New member
Lid geworden
2 mrt 2011
Berichten
11
Vorige week donderdag en vandaag lukte het niet om mijn Seat Leon uit 2000 te starten. Vorige week deed hij het ineens wel nadat ik de reserve sleutel had gepakt, maar vandaag was dat ook geen oplossing. Op een gegeven moment lukt het ook vandaag na veel pogingen om hem wel te starten.

dashboard_lampje_bij_niet_starten_small.jpg


Nu heb ik bij de auto alleen een boekje van de Toledo dus het onderste oranje lampje kan ik niet opzoeken in de handleiding en op google vind ik hem ook niet. Maar wat is er nu precies kapot? Olie pijl is reeds bekend de Olie pijl sensor is defect maar een nieuwe kost slechts 280 euro.
 
Laatst bewerkt:

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.725
Zijn volgens maar een aantal zaken die invloed hebben op starten (zal geheid iets vergeten)

-Startermotor
-Accu
-KVS temp sensor
-Krukaspositie (BDP) sensor
-Benzinepomp

Viel je auto ook uit voordat je hem niet meer gestart kreeg? Dan is het hoogstwaarschijnlijk de BDP sensor. Uitlezen kan je mogelijk gerichter verder helpen.
 

Jerroenntje

Active member
Lid geworden
23 mrt 2015
Berichten
1.396
Wil de motor niet starten of niet aan slaan? Dat kan wel verschil maken in het advies wat je nodig hebt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
 

Siewert

New member
Lid geworden
9 dec 2019
Berichten
79
Heb je hem al laten uitlezen?
Dit is wat ik heb kunnen vinden omtrent je oranje waarschuwings lamp.

Drive Wheel Spin Regulator (TCS)
The warning light lights up for a few seconds as a functional check when the ignition is switched on; it should go off after a couple of seconds.
If the TCS works while the vehicle is in motion, the pilot light flashes.
If the system is disconnected or has a fault, the pilot light will stay on.
As the TCS works in combination with the ABS, if the ABS breaks down the TCS pilot light also comes on.

https://www.handleidi.ng/seat/leon-2003/handleiding?p=61
 
Laatst bewerkt:

raymonvdm

New member
Lid geworden
2 mrt 2011
Berichten
11
Nadat ik dit bericht heb geplaatst bedacht ik me ook dat ik nog ergens een VAG-COM kabel had liggen en ik heb een uitlees poging gedaan met het volgende resultaat

dashboard_lampje_bij_niet_starten_VCDS-Lite.png



Ik kan niet achterhalen wanneer deze melding naar boven is gekomen en of het wel gerelateerd is aan dit probleem. Omdat ik ook een olie lampje heb branden vraag ik me af of deze twee sensors niet toevallig in hetzelfde kabelharnas ziten en het wellicht gewoon een kabel probleem is. Ik ben alleen geen monteur dus zomaar sleutelen vind ik een dingetje.

De dealer wil gezien de leeftijd van de auto eigenlijk bij voorkeur een andere aan met slijten. Ik hoop echter deze nog wel op de 500.000 KM te krijgen.


Om ook antwoorden te geven op vragen hierboven

- De auto had in beide gevallen enkele dagen stil gestaan i.v.m het huidige "klimaat" in Nederland
- De auto deed wel een poging om te starten, maar dit lukt niet. Daarom dacht ik de eerste keer aan de startonderbreker / testen met een andere sleutel en dat leek ook de oplossing.
- De ACCU heeft genoeg vermogen voor 10 start pogingen Ik heb ervaringen met slecht accu`s maar dit gedrag is anders (Ik heb deze auto ook al sinds Juli 2006) en er zijn wel accu`s vervangen. De huidige accu is van afgelopen "winter"
- Mocht het relevant zijn, het is een Diesel
 
Laatst bewerkt:

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.725
Zijn volgens maar een aantal zaken die invloed hebben op starten (zal geheid iets vergeten)

-Startermotor
-Accu
-KVS temp sensor
-Krukaspositie (BDP) sensor
-Benzinepomp

Viel je auto ook uit voordat je hem niet meer gestart kreeg? Dan is het hoogstwaarschijnlijk de BDP sensor. Uitlezen kan je mogelijk gerichter verder helpen.

Als de KVS temp sensor een rare waarde doorgeeft zal deze ook moeilijk/niet starten. Kan je kijken of je in de VCDS meetkanalen kan kijken of je de waarde kunt uitlezen van de sensor als je auto op contact staat?
 

oizodarkstar

New member
Lid geworden
9 mrt 2020
Berichten
21
Wij hebben toevallig vorige week dezelfde problemen gehad. Auto naar de garage gebracht (die dachten ook al de temp-sensor) en de sensor laten vervangen en het probleem van niet of slecht starten was verholpen.
 

raymonvdm

New member
Lid geworden
2 mrt 2011
Berichten
11
Inmiddels zijn we weer een tijdje verder en toevallig van de week weer niet starten, uiteindelijk start hij wel na meerdere pogingen. Dus ik denk hij doet het weer, maar gisteren avond had hij er echt geen zin meer in.

Uitlezen eerder deze week kwam alleen met dit

foutmelding_pressure.png


Welke kanalen moet ik uitlezen om te kijken naar de koelkwater temperatuur sensor. En hoe zit het met de kabelboom voor de oliesensor die onderin het karter zit (heb ik begrepen van de monteur die deze laatst heeft vervangen omdat hij toch al bezig was) en de koelwater sensor is dit inderdaad dezelfde?
 
Laatst bewerkt:

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.725
Kanaal 1 als je een benzine auto hebt. je moet dan wel de Meetwaardeblokken (menu 8) bekijken ipv foutcode scan. Daarmee kan je 3 kanalen tegelijk uitlezen, weet niet of de shareware versie die toelaat. In het voorbeeld hieronder zie je dat de kvs temp hieronder 18 graden is.

https://www.gerritspeek.nl/vag-com_01-08_benzine.html

vag-com_measblocks.jpg
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.996

raymonvdm

New member
Lid geworden
2 mrt 2011
Berichten
11
Inmiddels zijn we een tijdje verder en was er eigenlijk geen probleem meer (volgens mij is er geen sensor vervangen door de garage had wel de accu een tijdje los gehad) Nu zijn eind 2022 de packingen uit de brandstof pomp vervangen omdat er meer Diesel uit liep dan rond ging en een beurt + het vervangen van een spanner op de riem voor de dynamo / airco enzo en dat leek allemaal probleemloos totdat we op 6e kerstdag weg moest. We starten de auto prima thuis op de oprit voor een ritje van 2 km naar de benzinepomp en daar getankt rond 15:00 (diesel) en bij het opnieuw willen starten ging TCS lampje branden en start hij niet. Na 30 pogingen en paar keer wachten nog steeds niet. Rond 18:00 heeft de ANWB hem kunnen starten met start piloot in de inlaat (slang tussen blok en filter losgehaald en direct inspuiten) en uiteindelijke starte de auto wel. Paar keer uit en aan en eigenlijk gelijk aan slaan. Toen hebben we nog een 150km gereden en alle dagen erna gestart zonder problemen.

Uiteindelijk was er weer een momentje waarop TCS bleef branden en starten niet lukt zonder remreiniger, na gestart te zijn naar de garage gereden maar daar kwam niks uit de computer anders dan TCS sensor kwijt ( maar dat zou komen door lage accu spanning van alle pogingen, maar het lampje brand al voor de start poging) Ze willen er wel naar kijken maar dan moest ik de auto twee weken laten staan omdat dit de interval is waarop hij soms niet start.

Ze wilde ook de brandstof pomp en injectoren laten testen maar dan hebben we het over een start kostenpost van 800 euro en zonder garantie of ze wel de juiste kant op zoeken.

Elke keer als hij niet start brand vooraf TCS dus voordat er een start poging wordt gedaan, als hij eenmaal loopt kan ik er prima 200km mee rijden. Ik denk dus zelf dat de oorzaak anders is (maar ik ben geen expert)

We hebben het overigens over een Seat Leon 1.9 TDI sport uit 2000 met 409.000 op de teller. Heeft iemand nog tips?

Dit is het logboek wat we bij hebben gehouden

Auto start niet

6e kerstdag, 14:45 thuis starten, naar benzine pomp gereden en getankt, daarna niet meer starten. TCS lampje brand al voor de start poging. 17:30 ANWB start met start piloot daarna geen problemen meer met starten.


Paar dagen stil gestaan, niet starten, remreiniger start wel, naar Garage gereden en daar alle keren goed gestart TCS lampje brand al voor de 1e start


19-01-2023 15:20 Gereden van Kampen naar Ijsselmuiden zonder probleem. 17:00 van IJsselmuiden naar Kampen zonder probleem, Uitgezet in Kampen, 30 minuten later niet starten, 1.5 uur later ophalen nog steeds niet starten, remreiniger start gelukt, 5 min naar benzine pomp gereden en daar lukte stoppen/starten zonder problemen. TCS lampje brand al voor de eerste start

20-01-2023 8:55 Gelijk bij eerst poging vooraf al TCS lampje en niet starten, remreiniger ging moeizaam, mogelijk door de kou?

XXX gelijk voor het starten brand TCS lampje, TCS uit en auto start zelf

04-02-2023 15:50 (thuis) gelijk voor starten brand TCS lampje, starten lijkt moeizaam met remreiniger

04-02-2023 17:20 (karwei) gelijk voor starten brand TCS lampje maar start wel na twee pogingen

04-02-2023 18:00 (praxis) gelijk voor starten brand TCS lampje en starten pas na 10 pogingen met remreiniger. Naar kabouterbos heen en en weer en naar Penningkruid (10minuten)

04-02-2023 19:30 (Jumbo) start gelijk de eerste keer en geen TCS lampje voor het starten, probleem lijkt dus weer even weg
 

Weslietje

Well-known member
Lid geworden
1 feb 2013
Berichten
1.450
Dus alles draait zijn er geen problemen...
Hoe zit het met je gloeibougies?
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.404
Kan het zijn dat de leesring bij het contactslot (voor herkenning van de sleutel) niet goed meer werkt? Motor zou dan 1-2 seconden aanslaan en direct weer afslaan.
 

raymonvdm

New member
Lid geworden
2 mrt 2011
Berichten
11
Kan het zijn dat de leesring bij het contactslot (voor herkenning van de sleutel) niet goed meer werkt? Motor zou dan 1-2 seconden aanslaan en direct weer afslaan.
Ik verwacht van niet want hij slaat helemaal niet aan. Kan ik dit ook op een of andere manier uitlezen, of zou de garage dat soort leesfouten gezien moeten hebben bij het uitlezen, want er waren toen geen meldingen
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.404
Bij veel jongere Vag-auto's kun je het beslist uitlezen, (en dus ook terugzien in 'oude' foutcodes, ook als ze op het moment zelf niet spelen. Bij een Leon van de 1M generatie weet ik niet of dat al geregistreerd wordt.
 

raymonvdm

New member
Lid geworden
2 mrt 2011
Berichten
11
Inmiddels zijn we een tijdje verder en ging het van kwaad tot erger, de garage dacht eerst dat het aan de injectoren lag of aan de brandstof pomp (pomp seals waren eerder vervangen vanwege lekkage) en die zijn getest maar dat was het probleem niet. Een paar keer een poging gedaan om de auto weer op te halen, maar bij de eerste keer starte de auto niet bij het ophalen, daarna is de Motor ECU vervangen en een week later kon de auto weer opgehaald worden. Maar bij aankomst bleek dat ze vergeten waren om de auto weer in elkaar te zetten, wederom met de leen auto terug naar huis, twee weken later zijn we weer gebeld dat de auto weer klaar was, maar toen konden we hem niet ophalen i.v.m ziekte. Toen zou de auto gebracht worden want ze hadden de leen auto nodig, maar na een paar dagen stond er nog steeds geen eigen auto op de oprit en geen bericht van de garage.

Inmiddels een week of 3 in een leen auto rond gereden, bij navraag bleek dat de auto bij het wegbrengen wederom niet startte, gelukkig was het dit keer hun probleem :) Daarom is de auto bekeken door een andere monteur en die heeft een relais vervangen van +- 25 euro. Sindsdien start de auto steeds zonder problemen, de auto is later nog wel een keer terug geweest om alles weer netjes te maken. Parafaan was nog los, ecu stekker was ondeugdelijke afgeschermd van de elementen, en er liep regen water naar binnen via de binnenventilator omdat er een kap niet goed zat. Dit alles hebben ze uit eindelijk netjes opgelost maar al met al zijn we heel lang bezig geweest en natuurlijk ook de onnodige kosten en ongemakken.

De laatste monteur is nu mijn favoriete monteur want die wist me ook te overtuigen over het daadwerkelijke probleem omdat hij het vaker had meegemaakt, het was fijn geweest als de monteurs binnen de garage ook elkaar eens spraken over de problemen waar ze tegen aanliepen zodat ze kunnen leren van elkaars ervaringen. De eerste monteur heb ik overigens ook niet meer terug gezien.
 
Bovenaan