[SEAT] [Leon 1M] Turbo upgrade bijkomende benodigheden

JR17

New member
Lid geworden
2 aug 2021
Berichten
21
Goedemiddag allen,

Ik heb momenteel een Seat leon mk1 met 211k km op de teller die ik eventueel wil voorzien van een nieuwe turbo.
De vraag is meer of hierdoor ga vragen om problemen of niet als allereerst. Mocht het wel een goede keuze zijn, heb ik als 2e vraag wat je er allemaal voor nodig hebt.
Momenteel zit er een 74mm downpipe op, is katalysator verwijderd samen met een demper, voor de rest is hij vrijwel stock er zit een chip op die niet helemaal lekker liep omdat tijdens het chippen de turbodrukregelaar stuk bleek te zijn.
Deze is inmiddels vervangen en maar daardoor kon hij de druk niet hoger zetten dan geloof ik 0.9bar wat resulteerde in 192.5pk.

Nu kan ik hem dus terugbrengen en dan vermoed ik dat hij uitkomt rond de 210-220pk of ik kan er een grotere turbo opzetten en dan langsbrengen en dan rond de 280-320pk uitkomen.
Wat natuurlijk veel leuker is.
De vraag is meer hoeveel kost dit en wat heb ik nodig mocht het verantwoord zijn met deze kilometerstand natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:

J.B.

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
9.392
De "goedkoopste" route is de k03s-hybrid route. Buitenwerk van de turbo is dus precies hetzelfde maar inwendig opgeboord en uitgehoond. Maar met die kilometerstand zijn er natuurlijk andere onderdelen met de nodige ervaring. Wat meestal gelijk vervangen wordt bij een stage 3 zijn:
- Graad koudere bougies (NGK BCPR7es-11 Bougies bijvoorbeeld)
- 4 Bar FPR (als je het red met je huidige injectoren)
- Injectoren (denk ik in jouw geval, volgens mij zijn deze kleiner)
- Brandstofpomp (S3 of 255 LPH Walbro)
- BOV of DV
- Grotere Turbo Inlet Pipe (SFS of een Big Bore)
- Downpipe en uitlaat (heb je dan al)
- Koppeling (Deze kan bij die vermogens gaan slippen)
- Intercooler (niet perse nodig, maar dan krijg je snel last van heat soak)

Volgens mij moet je er dan wel zijn.
 
Laatst bewerkt:

JR17

New member
Lid geworden
2 aug 2021
Berichten
21
De "goedkoopste" route is de k03s-hybrid route. Buitenwerk van de turbo is dus precies hetzelfde maar inwendig opgeboord en uitgehoond. Maar met die kilometerstand zijn er natuurlijk andere onderdelen met de nodige ervaring. Wat meestal gelijk vervangen wordt bij een stage 3 zijn:
- Graad koudere bougies (NGK BCPR7es-11 Bougies bijvoorbeeld)
- 4 Bar FPR (als je het red met je huidige injectoren)
- Injectoren (denk ik in jouw geval, volgens mij zijn deze kleiner)
- Brandstofpomp (%PROFILENAME%_Log_Page%PAGE%.html of 255 LPH Walbro)
- BOV of DV
- Grotere Turbo Inlet Pipe (SFS of een Big Bore)
- Downpipe en uitlaat (heb je dan al)
- Koppeling (Deze kan bij die vermogens gaan slippen)
- Intercooler (niet perse nodig, maar dan krijg je snel last van heat soak)

Volgens mij moet je er dan wel zijn.

Hey top, en wat zijn de geschatte kosten van dit alles?
En waar kan ik dit het best bestellen? Autosites lopen nog 100jaar achter in vergelijking tot computer componenten sites zeg. :q
Sorry komt natuurlijk ook omdat ik totaal niet in die business zit maar het is nogal zoeken vind ik persoonlijk.

Met vriendelijke groet Jordi,
 

J.B.

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
9.392
Is voor mij ook al een paar dagen terug (lees een jaar of 10). Geen idee wat de onderdelen tegenwoordig doen eerlijk gezegd. Maar met 3000 - 4000,- moet je een eind komen. Goedkoper moet misschien ook kunnen, net wat je op internet vindt.
 
Laatst bewerkt:

JR17

New member
Lid geworden
2 aug 2021
Berichten
21
Is voor mij ook al een paar dagen terug (lees een jaar of 10). Geen idee wat de onderdelen tegenwoordig doen eerlijk gezegd. Maar met 3000 - 4000,- moet je een eind komen. Goedkoper moet misschien ook kunnen, net wat je op internet vindt.

Aha, oke dat is inderdaad wat ruim intercooler heb ik niet echt nodig denk ik, ik ga niet altijd volle gas rijden dat kreng kost al 600-700 euro zag ik.
Rest van onderdelen weet ik niet of ik het goede heb maar zijn allen rond 200 euro per stuk ongeveer en dan moet je die k03s nog kopen dus denk zelf rond de 3k?
Ik ga het wel effe aan sjefke vragen (de monteur) :q:q
 

JR17

New member
Lid geworden
2 aug 2021
Berichten
21
Mag een slotje op.
ik ga toch voor de simpele chip.
ik denk ook dat ik deze auto maximaal nog 2 jaar ga rijden en dan opzoek ga naar een nieuwer exemplaar dat zal dan hoogstwaarschijnlijk een late 1p of vroege f5 worden. :p
 

mart20vt

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.780
Geen verbazingwekkende conclusie..HI

Als je gek van van de 1M dan kan ik het mij voorstellen dat je hem helemaal op wil knappen en nog lang plezier van wil hebben en dat kost altijd heel veel geld..met 1000 Euro doe je niets. In de praktijk investeren mensen echter bijna altijd in een jongere auto in plaats van de oude op te knappen.
 

JR17

New member
Lid geworden
2 aug 2021
Berichten
21
Geen verbazingwekkende conclusie..HI

Als je gek van van de 1M dan kan ik het mij voorstellen dat je hem helemaal op wil knappen en nog lang plezier van wil hebben en dat kost altijd heel veel geld..met 1000 Euro doe je niets. In de praktijk investeren mensen echter bijna altijd in een jongere auto in plaats van de oude op te knappen.

Klopt ik heb de wagen vrij goedkoop kunnen aanschaffen voor 1600 euro.
Hierna is er het volgende tot nu toe al aan geknutseld
1x downpipe 2-300 euro
1x Chippen 500 euro inclusief pops en bangs
1x Hemel opnieuw laten bekleden + stoel 550 euro
1x turbodrukregelaar n75 volgens mij a 100 euro laten vervangen
Radio en allerlei andere kleine dingen laten vervangen 400 euro.

Dus dan is er al zo'n 1500-2000 euro in gestoken.
Als er dan nog 3-4k voor een turbo bij moet komen dan heb je straks 260-300pk wat amper sneller zal zijn dan een exemplaar later met een simpel chippie.
Nu is de snelheid niet het belangrijkst en vind ik de 1m zeer mooi maar de opvolgers vind ik ook zeker niet lelijker uitzonderingen daar gelaten.
 

JR17

New member
Lid geworden
2 aug 2021
Berichten
21
Update: Helaas was het schijnbaar toch niet de n75 klep die ervoor zorgde dat het chippen niet lukte. Dus nu zit ik met een probleem althans chippen gaat niet, want hij krijgt de druk niet hoger dan 0.9bar. Dit zou volgens de chipper op 1.2-1.3 moeten kunnen.

Lijkt verdomd veel op dit probleem https://www.seat-online.nl/archive/index.php/t-23703.html
 
Laatst bewerkt:

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.725
Jep, als de wastegate te snel opent, dan haalt hij nooit veel druk. Heb hetzelfde issue gehad met mn Volvo S80. Wastegate stond al vol open op 0.3 BAR, terwijl hij dan pas open moet gaan. Bij controle kon ik het stangetje van de wastegate actuator heel makkelijk bewegen, na vervanging van de actuator opgelost (0.7 BAR turbodruk ipv 0.3 BAR), de rest had ik allemaal al uitgesloten

[edit]
Zo ziet een nieuwe wastegate actuator er ongeveer uit (verschilt per turbo)

Volvo S80 2.4T New Mambatek Turbo Wastegate Actuator by Andy Ramdin, on Flickr
 

JR17

New member
Lid geworden
2 aug 2021
Berichten
21
Jep, als de wastegate te snel opent, dan haalt hij nooit veel druk. Heb hetzelfde issue gehad met mn Volvo S80. Wastegate stond al vol open op 0.3 BAR, terwijl hij dan pas open moet gaan. Bij controle kon ik het stangetje van de wastegate actuator heel makkelijk bewegen, na vervanging van de actuator opgelost (0.7 BAR turbodruk ipv 0.3 BAR), de rest had ik allemaal al uitgesloten

[edit]
Zo ziet een nieuwe wastegate actuator er ongeveer uit (verschilt per turbo)

Volvo S80 2.4T New Mambatek Turbo Wastegate Actuator by Andy Ramdin, on Flickr

Ik heb het nogmaals gelezen en het lijkt toch wel een beetje anders te zijn ik voel echt namelijk wel dat de turbo rond de 2500 toeren er in klapt,maar niks meer niks minder dan standaard.
Zoals die chipper zei staat er iets gewoon altijd open of iig op 98%
Ik heb hem zelf helaas niet gesproken maar zal hem vnv eens bellen.
 
Bovenaan