[SEAT] [Leon 1M] Vervangen injector cups

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.270
De term "De vriendelijke" is uit Duitsland overgewaaid want daar wordt de dealer vaak "Der freundliche" genoemd.
Dat dit hier gebruikt wordt is inherent aan het land van afkomst van Arne, heb er zelf 15 jaar gewoond.
 

turboturbo

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
8 aug 2015
Berichten
673
Ik vind 'm leuk 🙂

Je kam het zowel serieus nemen als sarcastisch lezen 😉
 

amc

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
11 dec 2010
Berichten
14.556
De term "De vriendelijke" is uit Duitsland overgewaaid want daar wordt de dealer vaak "Der freundliche" genoemd.
Dat dit hier gebruikt wordt is inherent aan het land van afkomst van Arne, heb er zelf 15 jaar gewoond.

Genau ��
 

turboturbo

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
8 aug 2015
Berichten
673
Ik heb de spullen in huis, de cups en een inlaat spruitstuk pakking. En nieuwe schroeven voor de zekerheid. Oja en nieuwe O-ringen voor de injectoren.

Nu nog de juiste loctite bestellen en een klusdagje in plannen.

Ondertussen begon ik me af te vragen, de injectoren liggen er dan uit en ik wil dienaars benutten om die meteen te (laten?) reinigen. Heeft iemand ervaring met zelf doen of laten doen? Laten doen is prijzig en je moet ze dan per post naar zo'n bedrijfje sturen (ergo, je kunt er moeilijk naartoe rijden immers) Zelf doen zou dus ideaal zijn. En ik heb nog een busje injector cleaner in de schuur liggen, die kan ik daar dan mooi voor gebruiken.

Zelf doen zijn ook wel maniertjes voor; ik zag bijv deze die zou ik wel kunnen reproduceren zelf:
https://youtu.be/rLuAVhVp44Y

Of misschien kan je ze ook gewoon een nachtje rechtop in een badje cleaner laten weken oid?

Benieuwd naar jullie reacties!

Edit: en hebben de 1.8T injectoren ook een filter die vervuild kan raken zoals in dit filmpje te zien is? (vanaf 1:30)

https://youtu.be/LQ44_QyoXiM
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
8 aug 2015
Berichten
673
Mooi oke

Pffff zul je net zien heb vorige week m'n oude accu naar de stort gebracht nadat die hier maanden eerst in de weg lag wezen te liggen 😞

In het 1e filmpje is te zien dat het met 1,5V batterij aardig gaat, dan verbaasde mij wel omdat ze eigenlijk 12V voeding krijgen (denk ik?)

Ik heb ook zo'n apothekers spuitje liggen. Brandstof slang wilde ik sowieso nog een keer kopen om de leidingen vanaf die plek bij de koolstoffilter naar de rails te vervangen (lijken iets droog in mijn geval) dus die heb ik dan straks ook wel liggen.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.595
Met een spuit gaat beter, ik heb er gewoon in zitten blazen haha
 

turboturbo

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
8 aug 2015
Berichten
673
Zo ik heb de injector cups en de O ringen binnen (bij de dealer gehaald) alsmede de pakking voor de inlaat brug en nieuwe schroeven.

Ben nu even aan het zoeken naar die loctite 5331.....Wordt voorgeschreven voor oa waterleidingen etc. Vreemd genoeg lees ik dat die loctite 5331 gebruikt kan worden als alternatief voor bijvoorbeeld teflon tape..... Zou dat ook nog te gebruiken zijn als alternatief :)
Edit: besteld voor 15 euri incl. verzend: https://www.werkenmetmerken.nl/nl/loctite_si_5331/p/12074

Heb ook injector cleaner gehaald, die kan ik dus proberen te gebruiken om de injectoren, eenmaal gedemonteerd, te gaan reinigen mbv een batterijtje, slangetje en apothekers spuitje - DIY - style .... :)
 
Laatst bewerkt:

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.595
Jep dat is de enige manier om zeker te weten of je reiniging nut heeft omdat je dan ook het sproeibeeld kan zien.
 

RicooCardoo

Active member
Lid geworden
18 sep 2013
Berichten
3.342
Waarom moet de inlaat eigenlijk helemaal los? Kan je de cups niet gewoon zo er uit halen...
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.595
Ze worden broos en willen nog wel eens brokkelen, dat gaat dan mooi zo richting je inlaatkleppen en dat wil je niet ;) Tenminste, dat lijkt me :p
 

RicooCardoo

Active member
Lid geworden
18 sep 2013
Berichten
3.342
Altijd fijn toch, heb de 20 kleppert ook wat te knagen op ze tijd 8)7

Maargoed, snap je punt :) ty andy
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.595
Plus die lijm waarmee ze ooit zijn vastgezet laat ook residu achter en is ook hard geworden, dus dat valt er allemaal uit. Kan je tegelijkertijd een phenolic spacer ertussen knallen als je toch bezig bent ;)
 

passiewassie

Active member
Lid geworden
15 sep 2011
Berichten
3.170
Let er wel op met phenolic spacer dat je motorafdekking niet meer past.. tenminste, ik zou dat zonde vinden van die mooie carbon seat sport logo's :)
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.595
En er is nog 1 ding als je een spacer gebruikt, linksonder zit er een stalen beugel waar de inlaatbrug ook aan vast zit (als ik het me nog goed herinner), deze beugel kan je dan ook niet meer gebruiken omdat het schroefgat niet meer "aligned" met het gat in de beugel.
 

VAG-Unit

Member
Lid geworden
20 sep 2021
Berichten
159
Ik kick dezen even omhoog aangezien ik ook mijn injectorcups ga vervangen.
Ik heb nog vloeibare pakking liggen van de dealer welke ik destijds gebruikt hebt toen ik de zeef in het carter ging vervangen en het carter dus opnieuw moest monteren.
Mag ik ervan uitgaan dat deze vloeibare pakking ook geschikt is voor tussen de injectorcups en inlaatspruitstuk of moet hier echt een specifieke soort vloeibare pakking tussen?
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.574
Lijkt mij dat vloeibare pakking niet nodig is of zelfs ongewenst is, als de cups in goede conditie zijn en alles schoon/onbeschadigd is.
 
Bovenaan