[SEAT] [Leon 1P] 10w40 oil geschikt voor leon 1.4tsi

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.953
De reden, dat men 10W40 olie gebruikt, is om het olieverbruik lager te houden en er dus minder olie via de schraperringen in de verbrandingskamer terecht komt. Het komt de smering bij een koude start niet ten goede, zoals hierboven reeds vermeld is.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.667
Is 10W40 nog als volsyntheet te verkrijgen? Staat me bij dat bijna elke 10W40 een halfsyntheet was
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.607
Collega van me heeft een Nissan Qashqai met mega olieverbruik en dat gaan ze nu "oplossen" met 10W60 olie 🙈 Die heeft echt een kat in de zak gekocht...
Dit is echt zo'n auto handelaar oplossing...
De fix is tijdelijk en uiteindelijk verergert het probleem hier door.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.607
De reden, dat men 10W40 olie gebruikt, is om het olieverbruik lager te houden en er dus minder olie via de schraperringen in de verbrandingskamer terecht komt. Het komt de smering bij een koude start niet ten goede, zoals hierboven reeds vermeld is.
Als de olie te dik is kan het niet goed worden afgevoerd door de gaatjes/openingen in het olie schrapveer, de olie die niet kan worden afgevoerd belandt dan in de verbrandingskamer en zo heb dan toch weer olie verbruik 😄
Vervolgens gaat de teveel olie aankoeken op de zuigers en zuiger/schrapveren waarmee het proces versterkt wordt.
Uiteindelijk zit er zoveel aangekoekte olie dat de zuiger/schrap veren niet meer voldoende kunnen in en uit veren waardoor de cylinder wand extra verslijt...

Dit was ook het geval bij bepaalde series 1.8 en 2.0 T(F)SI's...de gaatjes in het olie schrapveer waren te klein en koekte dicht...
 
Laatst bewerkt:

ron66

Member
Lid geworden
13 jun 2017
Berichten
103
De reden, dat men 10W40 olie gebruikt, is om het olieverbruik lager te houden en er dus minder olie via de schraperringen in de verbrandingskamer terecht komt. Het komt de smering bij een koude start niet ten goede, zoals hierboven reeds vermeld is.
Maar bij deze leon werd het al bij de eerste beurt er in gegooid dat was bij 13000km nou dat kan het volgens mij nog niet zo zijn dat hij toen al veel oil verbruikte toch
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.302
Als de olie te dik is kan het niet goed worden afgevoerd door de gaatjes/openingen in het olie schrapveer, de olie die niet kan worden afgevoerd belandt dan in de verbrandingskamer en zo heb dan toch weer olie verbruik 😄
Vervolgens gaat de teveel olie aankoeken op de zuigers en zuiger/schrapveren waarmee het proces versterkt wordt.
Uiteindelijk zit er zoveel aangekoekte olie dat de zuiger/schrap veren niet meer voldoende kunnen in en uit veren waardoor de cylinder wand extra verslijt...

Dit was ook het geval bij bepaalde series 1.8 en 2.0 T(F)SI's...de gaatjes in het olie schrapveer waren te klein en koekte dicht...
Dat was geen fout veroorzaakt door verkeerde olie maar een constructiefout van VAG. Om het op te lossen werden andere zuigers met andere zuigerveren gemonteerd (als het goed is onder garantie maar dat pas na veel klachten en boze eigenaren).
0W30 of 10W40 maakt in gebruik eigenlijk geen verschil. Waarom niet? Die 0W30 werd alleen maar toegepast om tijdens de EU verbruikscyclus de wrijving zo laag mogelijk te houden vanuit koude start en zo een lager CO2 uitstootcijfer te verkrijgen wat bijvoorbeeld weer gunstig is in het NL belastingklimaat.
Kan geen enkel kwaad om met 10W40 of zelfs 15W50 te rijden en bij stevig gebruik van het vermogen waarschijnlijk ook beter omdat daarmee de olietemperatuur bij volle belasting lager is.
 
Bovenaan