[SEAT] [Leon 1P] Bandenspanning, EPC, TCS

solarisonline

New member
Lid geworden
6 apr 2011
Berichten
24
Goedemiddag,

Auto staat @ dealer voor diagnose, maar dacht laat ik jullie inschakelen voor extra expertise:

- Probleem, er branden drie lampjes in mijn dashboard,

http://imageshack.us/photo/my-images/33/20120519201607.jpg

- Auto gaat in nood-loop, en is na een reset weer in orde, echter keert de storing terug na loop van tijd.

Uitlezen geeft het gaskleppenhuis aan, die is echter al onder garantie de vorige keer vervangen toen het probleem ook opdook. Ook de basisafstelling is meerdere keren terug op de 0 stand gezet..

Search @ internet: wielsensor? remlichtschakelaar? Kan dat een relatie hebben met de uitgelezen fout richting het gaskleppenhuis?

Iemand een idee?

Alvast bedankt!

Solaris
 
Laatst bewerkt:

FancyMartin

New member
Lid geworden
15 nov 2010
Berichten
503
Geloof het of niet maar dit is exact wat mijn zoon op dit moment met zijn Golf V heeft. Staat nu een week in de garage, halve dashboard uit elkaar, lijkt op een elektrische storing. Gaf ook gasklep aan, bleek het niet te zijn. Nu wachten waar de garage mee gaat komen.
 

solarisonline

New member
Lid geworden
6 apr 2011
Berichten
24
Geloof het of niet maar dit is exact wat mijn zoon op dit moment met zijn Golf V heeft. Staat nu een week in de garage, halve dashboard uit elkaar, lijkt op een elektrische storing. Gaf ook gasklep aan, bleek het niet te zijn. Nu wachten waar de garage mee gaat komen.

Mocht je toevallig wat horen van je zoon, wil jij dan a.u.b. dat terugkoppelen @ dit topic? Thanks!
 

Jeroen.

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.273
Ben wel benieuwd wat dit uberhaupt zou kunnen zijn! Blijkbaar is dit eens niet een enkel Seat gerelateerd probleem.

Hopelijk kunnen ze het snel & goed oplossen voor je!!
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.390
Verschil in bandenslijtage tussen de verschillende wielen? (ik neem aan dat je geen lekke/zachte band hebt)

Mogelijk heb je ?f ??n band die verder versleten is, of juist ??n nieuwe band (ter vervanging van bijv. kapotte band), waardoor ABS-sensoren verschil meten in de omtreksnelheid tussen de verschillende wielen. Daarom denkt het systeem(ECU) waarschijnlijk aan een lekke band, en schakelt misschien TCS uit, en doet misschien ook wat met de EPC (of vermogen beperken, of EPC juist uitschakelen).

Verder is het misschien slim om de homokineten te checken.
 

solarisonline

New member
Lid geworden
6 apr 2011
Berichten
24
Verschil in bandenslijtage tussen de verschillende wielen? (ik neem aan dat je geen lekke/zachte band hebt)

Mogelijk heb je ?f ??n band die verder versleten is, of juist ??n nieuwe band (ter vervanging van bijv. kapotte band), waardoor ABS-sensoren verschil meten in de omtreksnelheid tussen de verschillende wielen. Daarom denkt het systeem(ECU) waarschijnlijk aan een lekke band, en schakelt misschien TCS uit, en doet misschien ook wat met de EPC (of vermogen beperken, of EPC juist uitschakelen).

Verder is het misschien slim om de homokineten te checken.

Dankjewel voor je reply, met daarin je gedachtegang daar kan ik wat mee!
Inderdaad een lekke/zachte band is uitgesloten; bandenspanning is in elke band gelijk ten tijde van de storing.

Slijtage is aan de voorzijde iets meer dan aan de achterzijde maar wel gelijkmatig zover ik kan beoordelen.
Homokineten heb ik nog niet aan gedacht, ik zal de dealer vragen om daar naar te kijken.

Herkend trouwens iemand het volgende:

Gaskleppenhuis is vervangen doordat men bij de eerste maal geen goede oplossing kon vinden voor deze storing. Nu is het onderdeelnummer gewijzigd (modificatie?) naar een ander nummer. Klikt men echter op dat nummer dan kom je weer terug bij het oude onderdeelnummer?
 

solarisonline

New member
Lid geworden
6 apr 2011
Berichten
24
Banden recheck zijn goed, en ook de homokineten zijn prima.
Foutcodes in auto, voordat deze gewist werden:

16605 P0221 gaskleppositie 2
16505 P0221 gaskleppositie G69
17953 P1545 gasklepregeling
17987 P1579 brandstofklep regeleenheid j338
17967 P1559 brandstofklep regeleenheid j338

Gemonteerde gasklep is de 06F133062Q

Anybody?

Grts!
 

FancyMartin

New member
Lid geworden
15 nov 2010
Berichten
503
Mijn zoon heeft zojuist zijn Golf V opgehaald. Volgens de dealer bleek er een storing te zitten in het alarm waardoor de gasklep(huis) kapot gegaan is. (?!?) . Deze is vervangen.
Alarm ( Defa ) is door de vorige eigenaar ingebouwd . Auto doet het nu weer perfect, alleen het alarm doet het niet meer .
Dat waren ze even vergeten. Kan de auto weer terug, zal ie blij mee zijn.
Ik blijf het wel vreemd vinden dat bij zo'n storing ook het remschijfslijtagelampje ( wordfeud ) gaat branden.
Afwachten of het probleem weg blijft.
 

solarisonline

New member
Lid geworden
6 apr 2011
Berichten
24
Mijn zoon heeft zojuist zijn Golf V opgehaald. Volgens de dealer bleek er een storing te zitten in het alarm waardoor de gasklep(huis) kapot gegaan is. (?!?) . Deze is vervangen.
Alarm ( Defa ) is door de vorige eigenaar ingebouwd . Auto doet het nu weer perfect, alleen het alarm doet het niet meer .
Dat waren ze even vergeten. Kan de auto weer terug, zal ie blij mee zijn.
Ik blijf het wel vreemd vinden dat bij zo'n storing ook het remschijfslijtagelampje ( wordfeud ) gaat branden.
Afwachten of het probleem weg blijft.

Hi Martin,

Dank voor de terugkoppeling. Opmerkelijke combinatie alarm + deze klacht hopelijk blijft de Golf nu goed! Ik heb geen remschijfslijtagelampje in het display branden, wel de EPC/TCS en bandenspanning.

Iemand anders nog een suggestie in deze?

Gr,
Solaris
 

solarisonline

New member
Lid geworden
6 apr 2011
Berichten
24
Hallo allemaal,

Excuses voor de kick-up van mijn topic, maar komt niemand anders dit bekend voor / een suggestie?
 

Teije

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
25 nov 2010
Berichten
1.347
Hieronder de omschrijvingen van de foutcodes (van Gerritspeek.nl)

Maar ik denk dat de dealer het Gasklephuis vast wel goed ingeleerd heeft..
Ik zou dan gaan denken aan een kabelbruik/slechte massa oid.

foutcode: 16505 P0121
nl Sensor Gaskleppositie (G69) onaannemelijk signaal
du Drosselklappenpotentiometer (G69) unplausibles Signal
en Throttle Position Sensor (G69) Implausible Signal
Extra info bij de foutcodes. Intermittent

Mogelijke verschijnselen:

Ruwe motor
Onregelmatig stotteren bij accelleratie en afremmen.
Hoog stationair lopen
Zwarte rook uit de uitlaat
Niet willen starten
Storingslampje (MIL) brandt

Mogelijke oorzaken:

Throttle Position Sensor niet correct gemonteerd
Bedrading en/of aansluitingen defect
Water en/of corrosie in de connector of de sensor
Throttle Position Sensor defect

Mogelijke oplossingen:

Check / repareer bedrading en aansluitingen
Vervang de Throttle Position Sensor

Extra info:

De gasklep-positie-sensor is een potentiometer die meet hoever de gasklep open staat. Als de gasklep open gaat dan gaat het door de sensor afgegeven voltage omhoog. De ECU voorziet de sensor van een 5 Volts referentiesignaal en meestal ook van een massa signaal. Meestal is dat voltage bij stationair 0.5V en bij volgans 4.5V. Als de ECU, d.m.v. dat voltage, ontdekt dat de gasklep verder open of dicht is dan gewenst is voor een bepaald toerental, dan wordt foutcode P0121 geconstateerd.
Gaskleppotentiometer (G69)
LMM (G70)
foutcode: 16605 P0221
nl Gaspedaalpositiesensor 2 (G188) onaannemelijk signaal
du Winkelgeber 2 f?r Drosselklappenantrieb (G188) Unplausibeles Signal
en Throttle Pedal Position Sensor 2 (G188) Implausible Signal
Extra info bij de foutcodes. Intermittent

Mogelijke verschijnselen:

Storingslampje (MIL) brandt
Gaspedaal functioneert niet / slecht

Mogelijke oorzaken:

Bedrading en/of aansluitingen defect
G188 defect

Mogelijke oplossingen:

Check / repareer bedrading en aansluitingen defect
Check (meetwaardeblokken) / vervang G188

Extra info:

In het gaspedaal zitten twee sensoren. Beide meten hetzelfde, maar ze werken in tegengestelde richting. De ene telt van 0 naar 100, de andere van 100 naar 0. Fouten in die twee sensoren kunnen veroorzaakt worden door problemen in de Zuurstofsensor(en) en de bedrading ervan. EERST de zuurstofsensore(en) en bedrading checken VOOR dat je de ECU en/of het gaspedaal vervangt. Fouten in de gaspedaalsensoren komen zelden voor.
Gaspedaalpositiesensor
Let op: fouten betreffende de Gaspedaalpositiesensor(en) kunnen veroorzaakt worden doordat defecte Lambdasensoren en/of kortsluiting in de bedrading ervan de ECU onherstelbaar beschadigen. Check dat VOOR je de ECU en/of de Gaspedaalpositiesensor vervangt.
Fouten die daadwerkelijk de Gaspedaalpositiesensor(en) betreffen komen heel weinig voor

foutcode: 17953 P1545
nl Gasklepregeling onjuiste werking
du Drosselklappensteuerung Fehlfunktion
en Throttle Valve Controller Malfunction
Extra info bij de foutcodes. Intermittent

Mogelijke verschijnselen:

Verhoogd stationair lopen
Bokkerig gedrag bij gasgeven

Mogelijke oorzaken:

Bedrading en/of aansluitingen defect
Gasklepregeleenheid onjuist
Sensor defect

Mogelijke oplossingen:

Check / repareer bedrading en aansluitingen
Gasklephuis schoonmaken
Check (meetwaardeblokken) / opnieuw inleren gasklepregeleenheid
Check (meetwaardeblokken) / vervang sensor

Extra info:

Gasklephuis inleren



foutcode: 17967 P1559
nl Brandstofklep regeleenheid (J338) fout in basis instellingen
du Drosselklappensteuereinheit (J338) Fehler in Grundeinstellung
en Throttle Body (J338) Fault in Basic Settings
Extra info bij de foutcodes. Intermittent

Mogelijke verschijnselen:

Onbekend

Mogelijke oorzaken:

Idle Switch Open or Open Circuit
Throttle Valve sticks and won't close
Speed Impuls from Sensor voor toerental van de motor (G28) recognized

Mogelijke oplossingen:

Perform Throttle Body Adaptation


foutcode: 17987 P1579
nl Brandstofklep regeleenheid (J338) geen basisinstelling
du Drosselklappensteuereinheit (J338) Adaption nicht gestartet
en Throttle Actuator (J338) Adaptation Not Started
Extra info bij de foutcodes. Intermittent

Mogelijke verschijnselen:

Storingslampje (MIL) brandt

Mogelijke oorzaken:

De basis instelling Gasklepregeling is (nog) niet uitgevoerd

Mogelijke oplossingen:

Voer basis instelling Gasklepregeling uit
 

solarisonline

New member
Lid geworden
6 apr 2011
Berichten
24
Hieronder de omschrijvingen van de foutcodes (van Gerritspeek.nl)

Maar ik denk dat de dealer het Gasklephuis vast wel goed ingeleerd heeft..
Ik zou dan gaan denken aan een kabelbruik/slechte massa oid.

Dankjewel voor het opzoeken, neem ik volgende keer toch uitgeprint mee naar de dealer, je weet maar nooit..
Kabelbreuk/massaprobleem, zal ik ook als optie aangeven.. Dat kan nog een lastige uitzoekklus worden denk ik.

Thnx!
 

Genieter

New member
Lid geworden
1 sep 2010
Berichten
231
Hallo Solaris,

Die van mij staat inmiddels ook alweer bijna 2 weken bij de dealer. Wederom storing gaskleppenhuis. GKH is al 3 x vervangen, een half jaar geleden ook het gemodificeerde type erop gekregen, maar helpt niets. Vanaf het begin heb ik deze storing een aantal keer per jaar. Ze willen nu een omleiding in de bedrading maken. Denken aan een slecht contact o.i.d. Ik ben er van overtuigt dat het niet aan het gaskleppenhuis zelf ligt..... Ik rij al met de 4e rond.... Lastige storing in ieder geval! Na iedere reparatiewerkt hij weer prima, een aantal maanden dan......
 

Tomsmit85

New member
Lid geworden
31 mei 2013
Berichten
4
Beste genieter of andere gebruikers,

Ik zal me even snel voorstellen. Mijn naam is Tom, 27 jaar en in bezit van een golf 5 Gti. Ik zit een beetje met mijn handen in het haar omdat ik dezelfde gasklepstoring als jij hebt gehad. Is deze storing inmiddels al verholpen en zo ja, wat hebben zij gedaan. Bij mij is onderhand al 3 keer het gasklephuis inclusief kabelboom vervangen en 1 keer de motorcomputer.

Ik zou het heel erg op prijs stellen als iemand mij advies zou kunnen geven.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Tom Smit
 

solarisonline

New member
Lid geworden
6 apr 2011
Berichten
24
Beste genieter of andere gebruikers,

Ik zal me even snel voorstellen. Mijn naam is Tom, 27 jaar en in bezit van een golf 5 Gti. Ik zit een beetje met mijn handen in het haar omdat ik dezelfde gasklepstoring als jij hebt gehad. Is deze storing inmiddels al verholpen en zo ja, wat hebben zij gedaan. Bij mij is onderhand al 3 keer het gasklephuis inclusief kabelboom vervangen en 1 keer de motorcomputer.

Ik zou het heel erg op prijs stellen als iemand mij advies zou kunnen geven.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Tom Smit


Hallo Tom,

Helaas heb ik geen goed nieuws, ik zit nog steeds met dit probleem.
Laatste keer is mijn kabelboom nagekeken en heeft men een breuk gevonden.
In de veronderstelling dat hier de oorzaak mee gevonden was, was ik erg blij! Echter helaas vorige week precies weer dezelfde storing.
Nu kan ik wederom naar de dealer om het w??r na te laten kijken, alleen ben ik wel een beetje klaar met dit gedoe.
Zie mijzelf noodgedwongen om de auto maar in te ruilen zoals het er nu naar uit ziet....

Groet,
Solaris
 
Bovenaan