[SEAT] [Leon 1P] Bandenspanning, EPC, TCS

Tomsmit85

New member
Lid geworden
31 mei 2013
Berichten
4
Hallo Tom,

Helaas heb ik geen goed nieuws, ik zit nog steeds met dit probleem.
Laatste keer is mijn kabelboom nagekeken en heeft men een breuk gevonden.
In de veronderstelling dat hier de oorzaak mee gevonden was, was ik erg blij! Echter helaas vorige week precies weer dezelfde storing.
Nu kan ik wederom naar de dealer om het w??r na te laten kijken, alleen ben ik wel een beetje klaar met dit gedoe.
Zie mijzelf noodgedwongen om de auto maar in te ruilen zoals het er nu naar uit ziet....

Groet,
Solaris

Dat meen je niet. Balen zeg. Als het bij mij ook zo blijft ben ik ook genoodzaakt om de auto in te ruilen. Ik heb vandaag ook met Mark van jd engineering gesproken (misschien wel bekend op dit forum) en hij verwacht dat de storing in de codering zit van het gasklephuis, kabelboom of motorcomputer. Dit heb ik ook gemeld bij de dealer, misschien dat ze er wat mee kunnen.

Misschien dat ik ook een keer langs Hans sloot in Lochem kan gaan. Hij blijkt heel veel kennis in huis te hebben van de vag-groep. De dealer doet tot nu toe te weinig onderzoek naar het probleem en handelt alleen aan de hand van de diagnose apparatuur.

Als ik meer weet zal ik het ook op dit forum posten (ben namelijk actief op het gtiforum)

Groeten Tom
 

solarisonline

New member
Lid geworden
6 apr 2011
Berichten
24
Dat meen je niet. Balen zeg. Als het bij mij ook zo blijft ben ik ook genoodzaakt om de auto in te ruilen. Ik heb vandaag ook met Mark van jd engineering gesproken (misschien wel bekend op dit forum) en hij verwacht dat de storing in de codering zit van het gasklephuis, kabelboom of motorcomputer. Dit heb ik ook gemeld bij de dealer, misschien dat ze er wat mee kunnen.

Misschien dat ik ook een keer langs Hans sloot in Lochem kan gaan. Hij blijkt heel veel kennis in huis te hebben van de vag-groep. De dealer doet tot nu toe te weinig onderzoek naar het probleem en handelt alleen aan de hand van de diagnose apparatuur.

Als ik meer weet zal ik het ook op dit forum posten (ben namelijk actief op het gtiforum)

Groeten Tom

Hoi Tom,

Eventueel wil ik samen met je teamen in deze kwestie. D.w.z. dat we samen de auto's laten uitlezen zodat er wellicht een verband zichtbaar kan worden? Ik "ken" Mark van JD van het Stage 2 tunen in Lochem, hij weet net wat meer over coderingen dan de rest is mijn gevoel... mijn dealer beroept zich ook op de foutcodes uit de uitleesapparaten waar eerder naar voren komt welke apparaten hinder vinden van de oorzaak dan de oorzaak zelf! Opmerkelijk feitje dat ik vergeten ben te vermelden (waar de ANWB) mee kwam is dat het motor management lampje niet brand als controlelamp tijdens op contact hebben van de auto. Dit was tijdens de afgelopen 14x dealer bezoek niemans opgevallen. Vervolgens is er permanent het relais verbonden (hoofd entlastung) als test. De auto slaat dan in 1x aan zonder probleem. . Vandaar dat er vorige keer het arbeidsintensieve spel gespeeld is genaamd storing zoeken in de draadboom.. Zoals eerder genoemd breuk gevonden echter na een maandje weer dezelfde ellende! Andere fora (UK) denken weer aan het Abs gedeelte van de auto (door de samenstelling van de foutcodes) en anderen de motorcomputer. Samenvattend iedereen denkt wel iets maar de storing is voor ons! Zucht.. :) Grts Solaris
 

Tomsmit85

New member
Lid geworden
31 mei 2013
Berichten
4
Hoi Tom,

Eventueel wil ik samen met je teamen in deze kwestie. D.w.z. dat we samen de auto's laten uitlezen zodat er wellicht een verband zichtbaar kan worden? Ik "ken" Mark van JD van het Stage 2 tunen in Lochem, hij weet net wat meer over coderingen dan de rest is mijn gevoel... mijn dealer beroept zich ook op de foutcodes uit de uitleesapparaten waar eerder naar voren komt welke apparaten hinder vinden van de oorzaak dan de oorzaak zelf! Opmerkelijk feitje dat ik vergeten ben te vermelden (waar de ANWB) mee kwam is dat het motor management lampje niet brand als controlelamp tijdens op contact hebben van de auto. Dit was tijdens de afgelopen 14x dealer bezoek niemans opgevallen. Vervolgens is er permanent het relais verbonden (hoofd entlastung) als test. De auto slaat dan in 1x aan zonder probleem. . Vandaar dat er vorige keer het arbeidsintensieve spel gespeeld is genaamd storing zoeken in de draadboom.. Zoals eerder genoemd breuk gevonden echter na een maandje weer dezelfde ellende! Andere fora (UK) denken weer aan het Abs gedeelte van de auto (door de samenstelling van de foutcodes) en anderen de motorcomputer. Samenvattend iedereen denkt wel iets maar de storing is voor ons! Zucht.. :) Grts Solaris

Ja dat lijkt mij ook wel een goed idee. Ik moet wel even afwachten wat de vw dealer komende week gaat doen. Er ging een nieuwe specialist naar kijken. Misschien dat hij een oorzaak kan vinden. Als zij alleen weer adviseren om het gasklephuis te vervangen of iets dergelijks, wil ik zeker met jou richting jd gaan.

Er moet bij ons beide wel een soortgelijke stroomstoring zitten die naar verloop van tijd een van die dingen kapot maakt.

Bij mij lag het trouwens niet aan de motorcomputer want deze is ook al vervangen bij mij.

We houden contact.

Groeten Tom
 

Tomsmit85

New member
Lid geworden
31 mei 2013
Berichten
4
Ja dat lijkt mij ook wel een goed idee. Ik moet wel even afwachten wat de vw dealer komende week gaat doen. Er ging een nieuwe specialist naar kijken. Misschien dat hij een oorzaak kan vinden. Als zij alleen weer adviseren om het gasklephuis te vervangen of iets dergelijks, wil ik zeker met jou richting jd gaan.

Er moet bij ons beide wel een soortgelijke stroomstoring zitten die naar verloop van tijd een van die dingen kapot maakt.

Bij mij lag het trouwens niet aan de motorcomputer want deze is ook al vervangen bij mij.

We houden contact.

Groeten Tom

Auto weer in mijn bezit. Afgelopen dagen heeft er een specialist naar gekeken die ervaring had met dezelfde storing. Binnen de onderdelen zit het niet. Het zou puur aan de bekabeling liggen. Hij heeft alle kabels vervangen door vergulde kabels en vergulde stekkers. Daarnaast heeft hij 6 kabels opnieuw getrokken. Door deze handeling had hij vorige keer het probleem opgelost bij een andere Volkswagen.

Ik heb er nu wel een beter gevoel bij dus ik wacht nog even met het verder uitzoeken ervan. Misschien dat mijn info hierboven niet zo duidelijk is. Je zou misschien ook wel contact kunnen opnemen met vw van den udenhout is Son. Misschien dat ze jou betere info kunnen geven. De witte golf 5 Gti is onderhand bekend daar dus ze zullen snel weten waar het om gaat.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Gr. Tom
 

Chris van Veluw

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
60
Ok?, ik ben dus niet de enige met het epc probleem. Bij mij ging het vannacht aan en niet harder als 100 kunnen rijden. Zelf nog niet gezien, mijn vrouw kwam er mee thuis. Zijn er werkelijk al dingen gevonden bij jullie? Laatste post was in juni zag ik. Gr. Chris
 

Cordoba2000

New member
Lid geworden
25 mrt 2013
Berichten
20
Chris,
Ik had in het verleden een "epc" probleem en dan is de seat het vermogen kwijt, dus pruttelend naar een parkeerplaats vanaf een snelweg.
Achteraf was het een kapot achterlichtje. De wegenwacht was erbij en wat we toen zagen hielden we niet voor mogelijk. Het lampje was kapot maar
toch brandde het. Na het vervangen te hebben waren alle problemen opgelost. Ik zie de verbaasde blik van de anwb medewerker nog steeds.
 

remunjse

Member
Lid geworden
28 jan 2014
Berichten
99
nog mensen met ervaringen aangaande storing P1579?

vandaag alweer deze storing gehad (epc brand) stond net paar km over de grens in duitsland... (ook dat nog ja) ... na diverse keren starten had ik wel weer genoeg vermogen om naar huis te rijden met max 90 km /uur . bij seat garage uitgelezen en gereset en waardes gasklephuis op standaard gezet. nu loopt hij weer maar voor hoelang ....

bij jullie niet meer voorgekomen ?

ik hoor het wel

groet Han.
 
Laatst bewerkt:

solarisonline

New member
Lid geworden
6 apr 2011
Berichten
24
nog mensen met ervaringen aangaande storing P1579?

vandaag alweer deze storing gehad (epc brand) stond net paar km over de grens in duitsland... (ook dat nog ja) ... na diverse keren starten had ik wel weer genoeg vermogen om naar huis te rijden met max 90 km /uur . bij seat garage uitgelezen en gereset en waardes gasklephuis op standaard gezet. nu loopt hij weer maar voor hoelang ....

bij jullie niet meer voorgekomen ?

ik hoor het wel

groet Han.

Jeetje, ik zie dat ik bepaalde berichten heb gemist in deze conversatie, nooit een e-mailtje gekregen van het forum, excuses Tomsmit85!

Er is nooit echt een oorzaak gevonden voor de onregelmatige storing in mijn auto.
Waar ik voorheen de Cupra alleen in het weekend buiten liet spelen, gebruik ik heb nu dagelijks woon-werk verkeer en dat zonder storingen de afgelopen 3 maanden (even afkloppen :) )...

W?l moet ik zeggen dat ik de laatste keer (eind vorig jaar) zelf met mijn laptop het gaskleppenhuis zelf naar de basiswaarden heb gezet, en neem ik de ROSSTECH standaard mee in de tas "just to be sure"..

Groet,
Solaris
 

remunjse

Member
Lid geworden
28 jan 2014
Berichten
99
Bedankt,

Ik heb inmiddels paar weken terug GKH laten vervangen door een nieuwe originele uit Duitsland (scheelt in kosten met zelfde in NL bestellen), kwam dagelijks niet verder en steeds p0638 na enkele km. Instellen naar basiswaarden had ook geen nut meer.
Na vervangen liep hij weer als een zonnetje en enkele weken zonder problemen gelukkig.
Nu is het weer zover dat er dagelijks wel een storing epc met p0121 en of p0221 zich voordoet, epc gaat branden en na opnieuw starten is deze weer uit, na verloop van tijd echter weer hetzelfde helaas , om gek van te worden.... Hij rijd dat wel nog door maar heb veel minder vermogen en kan cruise controle niet meer schakelen.

Heb weer afspraak staan in garage voor volgende week. Benieuwd hoelang het nu gaat duren maar als ik reacties hier zie heb ik er al een hard hoofd in.

Iemand nog wijzer geworden?

Zit trouwens ook met hardnekkig pdc probleem, zie ander topic , zou het geheel anders met de ecu te maken kunnen hebben. .?

Ik hoor het wel

Bedankt.
 

xray

New member
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
161
kan het probleem niet in het elektronische gaspedaal zitten, dat de verhouding in de stand van het gaspedaal niet overeen komt met de stand van de gasklep? en daar door in noodloop gaat.
 

solarisonline

New member
Lid geworden
6 apr 2011
Berichten
24
Bedankt,

Ik heb inmiddels paar weken terug GKH laten vervangen door een nieuwe originele uit Duitsland (scheelt in kosten met zelfde in NL bestellen), kwam dagelijks niet verder en steeds p0638 na enkele km. Instellen naar basiswaarden had ook geen nut meer.
Na vervangen liep hij weer als een zonnetje en enkele weken zonder problemen gelukkig.
Nu is het weer zover dat er dagelijks wel een storing epc met p0121 en of p0221 zich voordoet, epc gaat branden en na opnieuw starten is deze weer uit, na verloop van tijd echter weer hetzelfde helaas , om gek van te worden.... Hij rijd dat wel nog door maar heb veel minder vermogen en kan cruise controle niet meer schakelen.

Heb weer afspraak staan in garage voor volgende week. Benieuwd hoelang het nu gaat duren maar als ik reacties hier zie heb ik er al een hard hoofd in.

Iemand nog wijzer geworden?

Zit trouwens ook met hardnekkig pdc probleem, zie ander topic , zou het geheel anders met de ecu te maken kunnen hebben. .?

Ik hoor het wel

Bedankt.

Helaas niet echt wijzer geworden, eerlijk gezegd heb ik er ook niet veel in gereden.
Je hebt dezelfde foutcode's als ik toen frequent kreeg, echt een opeenstapeling van foutcode's.
Herken jij situatie echt zo goed, bij mij was het echter meer dan het EPC lampje.

E?n Seat-tuner gaf aan dat hij de ECU uit de auto zou halen en op zou sturen naar een bedrijf dat deze apparaten kan doormeten/testen.
Mocht het inderdaad daar structureel fout zitten dan kunnen er spook foutcode's en andere vage klachten ontstaan.

Hoop echt dat je dealer je kan helpen, ik ben bang dat het inderdaad een uitdaging gaat worden.

Gr,
Solaris
 

Joey

New member
Lid geworden
16 sep 2010
Berichten
7
Hallo Solaris, ik heb al een aantal van deze storingen op cupra's gehad. Heel vaak is het de gasklep zelf maar ook een aantal keer al gehad dat het probleem in de bedrading zit. Ik heb hem dan ge-bypassed met originele nieuwe bedrading en het probleem opgelost. Je legt dan gewoon een los nieuw kabelboompje met 5-6 draden met de originele stekkers.
Ik werk zelf bij Seat dus herken het probleem. Mvg Johan
 

remunjse

Member
Lid geworden
28 jan 2014
Berichten
99
Hey johan (Joey),

in welke garage werk je bij seat?
ik heb sinds paar maanden nieuw gasklephuis erin omdat ik steeds P0638 storing had, terugzetten naar fabriekswaarden hielp maar steeds 1 dag, daarna niieuw gasklephuis erin gekomen. dit hielp iets langer , P0638 is nu weg, maar nu dus steeds P0221 en P0121. Gelukkig heb ik foutcode reset kastje standaard in auto liggen, nu is het inmiddels dagelijk epc stroing met deze codes, wordt er gek van, heb geen vertrouwen meer in huidige seat garage, die denkt dat het nog meer geld gaat kosten ivm motor revisie enz. ik heb hier geen vertrouwen in.
Heb jij wat tips voor me of kan ik eens bij jou langskomen ermee ? misschien heb jij dan al snel iets in de gaten welke omleiding te doen.

Ik hoor graag van je.

Gr Han
 

solarisonline

New member
Lid geworden
6 apr 2011
Berichten
24
Hallo Solaris, ik heb al een aantal van deze storingen op cupra's gehad. Heel vaak is het de gasklep zelf maar ook een aantal keer al gehad dat het probleem in de bedrading zit. Ik heb hem dan ge-bypassed met originele nieuwe bedrading en het probleem opgelost. Je legt dan gewoon een los nieuw kabelboompje met 5-6 draden met de originele stekkers.
Ik werk zelf bij Seat dus herken het probleem. Mvg Johan

Hoi Joey,

Dank voor je reactie, en excuses voor mijn trage reactie.
Wat goed om te horen dat jij w?l ervaring hebt met dergelijke issues, in tegenstelling tot anderen.
Momenteel staat de auto eigenlijke "niets" te doen, daar er een leaseauto is gekomen.
Het lijkt mij wel de investering waard om naar te kijken (als deze niet te duur uit valt natuurlijk). Mijn idee is dat het in de bedrading moet zitten..
Welke dealer werk je, dan moeten we een keer afspreken.

Gr,
Solaris
 

Siepje5

New member
Lid geworden
28 nov 2017
Berichten
3
Goedenavond,

Zojuist wederom teruggekomen uit Oostenrijk.
Banden beginnen te slippen, auto begint te bokken en vermogen is weg. EPC lampje brandt en nog 2 lampjes.
Dit is al de 2de keer, vorige keer bij de dealer hebben ze er nieuwe bougiekabels opgezet en daarmee zou het verholpen zijn, helaas is dit niet het geval.

Is iemand al achter het probleem?
Heb een Leon 1P uit 2011.
 

solarisonline

New member
Lid geworden
6 apr 2011
Berichten
24
Goedenavond,

Zojuist wederom teruggekomen uit Oostenrijk.
Banden beginnen te slippen, auto begint te bokken en vermogen is weg. EPC lampje brandt en nog 2 lampjes.
Dit is al de 2de keer, vorige keer bij de dealer hebben ze er nieuwe bougiekabels opgezet en daarmee zou het verholpen zijn, helaas is dit niet het geval.

Is iemand al achter het probleem?
Heb een Leon 1P uit 2011.

Na een jaar of 7 heb ik de oorzaak gevonden voor mijn storingen.
Blijkbaar was de bedrading naar het gaskleppenhuis fabrieksaf niet goed ontworpen. Via via kwam ik zelfs een intern dealer document/procedure tegen waarop een kabelset. toebehoren en werkwijze stond om dit te repareren. Sindsdien nergens meer last van.. als ik dat eerder had geweten.. had jarenlange frustratie en heeel veel kosten bespaard..

Laat je even weten of dit ook voor jou de oplossing was? Ben wel nieuwsgierig 😇
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.590
Na een jaar of 7 heb ik de oorzaak gevonden voor mijn storingen.
Blijkbaar was de bedrading naar het gaskleppenhuis fabrieksaf niet goed ontworpen. Via via kwam ik zelfs een intern dealer document/procedure tegen waarop een kabelset. toebehoren en werkwijze stond om dit te repareren. Sindsdien nergens meer last van.. als ik dat eerder had geweten.. had jarenlange frustratie en heeel veel kosten bespaard..

Laat je even weten of dit ook voor jou de oplossing was? Ben wel nieuwsgierig ��

Dat zou dan een TSB (Technical Service Bulletin) moeten betreffen, als mogelijk graag het TSB nummer vermeld hierop het forum.
 
Bovenaan