[Seat] [Leon 1P] Knipperend "uitlaat" lampje na wielspin

Bandit

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
651
Hoi,

Rij net naar huis en ga wat enthousiast op het gas staan in de 2'de versnelling. Krijg helaas wielspin, maar was er niet echt met m'n hoofd bij, en dus te laat van het gas af. Gevolg: ingrijpen EDS (knipperen EDS lampje). (Leon Cupra 1 P, JD chip).

Trek daarna direkt volgas door in de 4'de versnelling, gaat het gele "Uitlaat " lampje ong. 10 sec. knipperen. In de handleiding staat als verklaring voor het lampje "Slechte uitlasgassen, Lambda sonde controleren etc., ga naar garage". Sindsdien alles OK, geen storingsmeldigen op het dashboard.

Vraag - was dat lampje het gevolg van het ingrijpen van het EDS systeem? Heb het namelijk slechts ??n keer eerder zien branden, toen de benzinepomp stuk was.
 

leonR

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
898
Kan me voorstellen dat de motor na veel gas ineens door het esp behoorlijk geknepen wordt korte tijd vuil gaat lopen. Zou me niet alteveel zorgen maken.
 

Bandit

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
651
Net even gestart, het "uitlaat" lampje ging direkt uit na het starten. Kan nu even niet proefrijden; wil de kinderen niet alleen thuislaten.
 

Bandit

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
651
Je kon wel eens gelijk hebben, in de 4'de trok de auto ook niet goed door tussen de 5500 en 6500 rpm. Rij trouwens net 2 tanken op BP Ultimate, maar dat moet denk ik wel toeval zijn. Morgen weer naar m'n werk, meteen even testen. Er staat nu 72.000 km. op de teller, kon wel eens een wat vervroegde 75.000 km. beurt worden :'(
 

Bandit

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
651
Vanochtend niet echt kunnen testen, wel nog steeds erg veel trekkracht tussen de 100 en 130 kmh. (6'de versnelling). Ik heb alleen in de 3'de versnerlling even volgas kunnen doortrekken tussen de 2500 en 4000 rpm.; voelde OK. Ga vanavond even wat beter gassen.
 

Bandit

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
651
Motor houdt in, vooral bij volgas richting 6500 tpm. Race Eend heeft denk ik gelijk, voelt als overslaande ontsteking, dus waarschijnlijk bobine(s) stuk.

Weet iemand wat 4 stuks kosten, incl. montage?
 

leonR

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
898
Bobines doen het of doen het niet vervroegd uitwisselen heeft eigenlijk geen zin. Gewoon de defecte vervangen dus uit mijn hoofd waren ze iets van 70 Euro (en da's nog mazzel mijn lexus heeft er 6 en die kosten 185 Euro/stuk).

Zou overigens eerst even een pool van je accu aftrekken en de na een minuut of 5 weer terugplaatsen, is de klacht er nog steeds dan is het waarschijnlijk de bobine. Overigens kun je ook even de bobine eruit trekken. Nr. 1 en 4 hebben bij de Leon 1p sterk de neiging te verzuipen als gevolg van een lekke motorkap.
 
Laatst bewerkt:

Bandit

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
651
Aanvulling - bij normaal rijden ("met het normale verkeer mee") is er niets (merkbaars) aan de hand. Klopt dat in het plaatje van een kapotte bobine?
 

leonR

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
898
Eigenlijk niet, maar omdat Race Eend een haperende bobine opperde ga ik ervan uit dat hij hiermee ervaring heeft. Een motor met een defecte bobine of kapotte bougie loopt onregelmatig en doet dit ook bij normaal rijden. Zou wel een haperende bobine kunnen zijn maar dan zouden er foutmeldingen moeten zijn en is het een kwestie van uitlezen (en defecte of slechte lambda levert overigens net zo goed een inhoudende motor op).
 

Wijdbeens

New member
Lid geworden
5 sep 2010
Berichten
783
Hij bokt dan ook (of juist) stationair weet ik redelijk recente ervaringen. Bij de 2e in 2 weken heb ik de rest direct vervangen ...
 

Bandit

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
651
Door de Seat dealer uitgelezen, "Overslag op cilinder 3". De bobine is vervangen (onder garantie (!), auto is 2 jaar 8 maanden). Perfect dus!

Rijden - voelt beter aan......eh......shit..... Inhouden bij volgas, lampje weer aan, dus terug. Weer "Overslag op 3'de cilinder". Volgens de monteur waarschijnlijk een niet correct functionerende/vervuilde Injector.

Door de dealer is Forte cleaner in de tank gegooid, zou kunnen helpen. Maandag heb ik weer contact met hem, wanneer niet OK wordt de Injector vervangen. Schijnt nogal een ingrijpende klus te zijn, zit ergens diep weggemoffeld zodat er een hoop onderdelen gedemonteerd moeten worden voordat je er bij kunt.

Weer iemand hoeveel uur werk dat is?
 

DDX

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
26 aug 2010
Berichten
1.063
Aanvulling - bij normaal rijden ("met het normale verkeer mee") is er niets (merkbaars) aan de hand. Klopt dat in het plaatje van een kapotte bobine?

Hoeft niet, een bobine kan ook alleen problemen geven als je volgas gaat. (en dat hebben die de anwb levert standaard (aantal jaar geleden iig)
Maar uitlezen kan je idd meer vertellen.

edit: pagina2 gemist ;)
Neem aan dat je dealer een goede bobine heeft geleverd :)
 

Bandit

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
651
Da's een goeie.

Bougies's zijn de originele, zitten er nu dus 72.000 km. in. Wanneer het niet opgelost is, laat ik die dan als eerste (wel alle 4) vervangen. De tank net weer volgegooid met BP Ultimate 98, dit weekend even afwachten.
 

adjego

Administrator
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
4.597
Hebben ze wel de juiste Bobine vervangen. Moet je vanuit links of vanuit rechts tellen???:p
 

Bandit

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
651
Ga ik wel van uit, staan er geen (verwisselbare (!)) stickers op?

Laatst zat m'n linker voorwiel ook al achter :+:+
 

Wijdbeens

New member
Lid geworden
5 sep 2010
Berichten
783
Garantie, das iig netjes .... Zou er toch niet teveel (snelle) kilometers mee maken overigens.
 

Bandit

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
651
Klopt, niets forceren (en dan misschien extra schade oplopen). Dit weekend mooi "met de meute mee", dan loopt de auto gewoon goed.
 

Race Eend

Sponsor
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.619
Da's een goeie.

Bougies's zijn de originele, zitten er nu dus 72.000 km. in. Wanneer het niet opgelost is, laat ik die dan als eerste (wel alle 4) vervangen. De tank net weer volgegooid met BP Ultimate 98, dit weekend even afwachten.

Als hij nog schokt dan inderdaad, zeker bij deze km-stand, de bougies vervangen.

Onderhoudsintervallen zijn echt van de zotte tegenwoordig, luchtfilter bij een TFSI komt pas bij 90.000km, bij net aan 60.000km haalde ik er laatst 1 los (K&N ging erin), originele ding viel compleet uit elkaar. Leverde overigens ook 14pk op, een filter wat zo 'op' was, tegenover een nieuw k&n inlegfilter.

Zie hier maar wat een verschil op de uitdraai (zelfde software)
g5gti.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan