[Seat] [Leon 1P] Knipperend "uitlaat" lampje na wielspin

leonR

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
898
Mag hopen dat de monteur wel even de bougie eruit heeft getrokken om te kijken hoe die eruit ziet. De staandaardbougies houden het bij tuning zelden tot de interval uit en eigenlijk is bij standaardtuning 60.000 wel de max voor een set originele (bij Denso en NGK zelfs minder....). Tussen de 30.000 en 40.000 is een mooi gemiddelde (en iets vaker olie en filters wisselen kan ook geen kwaad).
 

pietwillem

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
537
En plus een luchtfilter en bougies kosten de kop niet dus gewoon vaker wisselen dan fabrieks opgaven. Bij mij worden ze elke twee jaar (10000km) vervangen en er ngk bougies inzitten en die zijn zo duur niet.
 

Bandit

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
651
Probleem opgelost :):)

Zoals Race Eend als eerste suggereerde, 4 nieuw bougie's en de auto rijd beter dan ooit.

Vrijdagavond bij gewone snelheden niets aan de hand, bij wat meer gas echt schokkerig, stevig inhouden. Zaterdag de dealer gebeld, of de foutcode's wezen op de Injectoren. Nee, dat niet, maar volgens hem kon het eigenlijk niets anders zijn. Door de dealer zijn er zaterdag 4 nieuwe bougies in gezet, de auto loopt nu dus als een zonnetje. De oude bougie's zagen er trouwens goed uit, mooi schoon, niets aan de elektroden te zien, wel wat donker rondom (bij een motorfiets zou ik zeggen "wat rijk afgesteld bij weinig gas", maar ik heb geen verstand van moderne turbo motoren, dus zal wel normaal zijn). Alle 4 zagen er ook hetzelfde uit.

Voor alle duidelijkheid - op zich heb ik best wel vertrouwen in m'n dealer, kom er ondertussen al bijna 15 jaar, en wordt zeker altijd netjes behandeld, ook bij reparatie's etc. (de vervangen bobine was b.v ook onder garantie/coulance).

Laten we het er maar op houden dat de monteur z'n dag niet had |:(

Onderhoudsschema wordt dus wel aangepast, om de 45000 km. ?n nieuwe bougies ?n nieuw luchtfilter.

Iedereen bedankt voor het meedenken !!
 

Race Eend

Sponsor
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.619
Tja, een dealer is wat makkelijk, die wisselen standaard alleen een bobine en zien wel weer verder als het daarmee niet opgelost is.
Als het net gebeurd is op de weg naar de dealer toe, kun je daar nog mee volstaan, rijdt je al een aantal dagen met een defecte bobine rond, dan is het zaak ook altijd de bougie te vervangen, deze kan ook schade oplopen door de cilinderoverslag.

Gelukkig hebben we dan Seat Online altijd nog h? ;-)

Afijn, mooi dat het is opgelost! (en mooi dat ik het bij het rechte end had)
 

leonR

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
898
Zou eigenlijk ook standaard moeten zijn bij het installeren van nieuwe software. De standaard bougies in een tfsi zijn bij normale software maar net op hun taak berekend (om de voorgeschreven interval te halen) en krijgen het na tuning zodanig voor hun kiezen dat ze het met enige regelmaat begeven (inmiddels een setje of tien met deze klachten uitgewisseld). Oplossing is om of vaker te wisselen of (duurder) een setje van betere kwaliteit te monteren (een type kouder). Mijn auto start wat moeilijker maar gaat beter lopen op het moment dat hij echt zwaar wordt belast (motor wordt heet). Geen goed idee dus als je veel korte stukjes rijdt (bougies slaan vet).
Op het seatcupra forum wordt (waarschijnlijk terecht) gesteld dat het gewoon af te raden is om bij Stage 2 of hoger met de standaardbougies rond te rijden (zijn er al meerdere geploft).
Zelf gebruik ik VK18 of 20 voor stage 1 en VK22 voor stage 2 of hoger (IK kan ook maar gaat veel korter mee). Ngk levert vergelijkbare bougies (maar daar heb ik weer mindere ervaring mee).
 
Laatst bewerkt:

Race Eend

Sponsor
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.619
@ LeonR, het komt zelfs voor dat de standaard leon cupra, met bijna niets op de teller, overslaat bovende 6500rpm, destijds met 1 van de eerste cupra's was dit ook het geval.

Na de tuning bleef dit uiteraard zo, ook toen zijn bougies vervangen (met een auto die nog niet eens op kenteken stond!).

Echter nieuwe bougies van de dealer, bij een auto waar niet te veel korte ritjes mee gemaakt wordt en die goede 98 brandstof krijgt, houden het getuned vaak best heel lang uit.
 
Bovenaan