[SEAT] [Leon 1P] koelvloeistof daalt onder niveau

gerriti

New member
Lid geworden
3 nov 2010
Berichten
16
[SEAT] [Leon 1P] koelvloeistof daalt onder het niveau

Ik ben in het bezit van een Leon TFSI 1.8 160pk, sinds de strenge winterkou verlies is koelvloeistof. Na de aanschaf van deze auto vond en vind ik dat de temperatuur van de kachel erg laat op gang kwam / komt.
De vorige fsi versie was veel sneller op temperatuur. De temperatuur meter komt pas na enkele km's op de 85 ? 90 graden te staan.

Ze hebben in de garage al een onderzoek gedaan maar nog niets kunnen vinden. Er was sprake van zichtbare rose vloeistof bij de oliekoeler (waar moet ik die zoeken?) Het zou wellicht ook pekelaanslag kunnen zijn. Ze hebben het schoongespoten en komende week laat ik het nog een keertje controleren of er nog vloeistofdruppels te zien zijn. Wel vreemd vind ik het dat na een ritje Duitsland er geen vloeistofverlies waarneembaar is. Staat nog keurig op niveau (na de check bij de garage dus) Is koelvloeistofverlies gebruikelijk? De vorige fsi had daar n.l helemaal geen last van...

Radiateur lekt niet, kan het de thermostaat zijn? (de vorige tfsi heeft wel een lekke radiateur gehad)

Vandaag 16 maart terug naar de garage om de eventuele lekkage nog eens te bezien.
Er was geen zichtbare lekkage waarneembaar. Toch moet er iets gebeuren, meer onderzoek en mogelijk meer druk op het systeem om de fout op te kunnen sporen. Nog eens aangegeven dat de motor slecht op temperatuur komt.

Ook enige dagen geleden nog een band moeten vervangen vanwege een lek. Stuk staal tegen de wang-zijde van de band aan. Was niet te repareren, het stuk staal zat niet in het verharde gedeelte van de band (€ 180,- armer en ??n nieuwe achterband, brede slof)

Ik ga verdere acties nemen...

12/04/2010
Terug naar de garage omdat het koelvloeistof niveau weer tegen het minimum aanzit...
Er is nu duidelijk zichtbare lekkage bij de hulppomp of nalooppomp (niet helemaal duidelijk hoe dat ding heet) waarneembaar...
Ook is een lichte spoor van lekkage zichtbaar op het onderschild
Advies: Vervangen

17/04/2011
De hulppomp ( is vervangen en het koelvloeistofniveau bijgevuld.
Hopelijk is het probleem verholpen....

p.s in het Engels heet die pomp: After-Run Coolant Pump
Zorgt er voor dat na het uitschakelen van de motor waarbij er nog gekoeld moet worden, beweging in het koelwatercircuit gaande wordt gehouden.

14 juni 2012
Zal er nog even het vervolg bijschrijven want het bleek uiteindelijk een verkeerde diagnose te zijn.
Ik bleef koelwaterverlies houden....
Uiteindelijk bleek het de echte waterpomp te zijn

Tot heden geen verlies meer gehad, niveau staat strak op dezelfde hoogte

De eerste reparatie door de dealer vergoed (garantie verzekering afgesloten bij aankoop)

De tweede reparatie omdat het buiten de garantieperiode viel, voor de helft vergoed door de dealer...
Reparaties uitgevoerd bij een andere dealer en de betaling dus geregeld door verkoopdealer

Alle partijen tevreden....

met dank aan allen
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan