[SEAT] [Leon 5F] probleem bij regen

BlasterStyle

New member
Lid geworden
19 sep 2022
Berichten
24
Dag mede seat bezitters,
Ik zit sinds iets voor de zomer met een raar / gevaarlijk probleem.
Als ik rijd met mijn auto en het zonnetje schijnt is er niks aan de hand.
Zodra het gaat regenen en de weg wordt iets vochtig gaat de auto op een zeker moment zonder waarschuwen beginnen te zwalken naar zowel links en rechts.
Ik ben langs de dealer gereden nadat dit is gebeurd en die hebben hem uitgelezen maar kreeg hier niks uit de computer.
Voorbanden waren 3mm dus ging nog net goed, achter had ik vorig jaar een nieuwe set. Voor nu heb ik deze omgedraaid om te kijken of dit wellicht het probleem zou verhelpen. Dit heeft helaas het probleem ook niet verholpen.
Cruise control is het probleem ook niet want het speelt ook zonder de cruise control.
Uitlijnen is vorig jaar gedaan dus dat zou het ook niet mogen zijn.
Bij regen is het daarom gewoon gevaarlijk om met de auto te rijden omdat die in een keer aan je stuur lijkt te trekken.
Ik hoop dat er hier iemand is die soortgelijke problemen heeft gehad en voor mij de oplossing heeft.
Mocht er nog meer info nodig zijn dan hoor ik het graag.

Model: SEAT Leon 5F FR ACT 150pk
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.595
Klinkt als slechte uitlijning en/of slechte banden. Wat je beschrijft lijkt oa op "torque steer", gedrag wat versterkt word bij een slecht uitgelijnde auto (op een voorwiel aangedreven auto).

Welk merk en type banden zitten erop?

Heeft de dealer alleen uitgelezen? Zoja, beetje raar als je ze hetzelfde verhaal hebt voorgehouden. Ik zou verwachten dat ze op zn minst hadden meegereden met je
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.574
Lijkt idd op slechte banden of uitlijning.
Wielen met een heel afwijkende ET waarde?
Staat de stuurinrichting in de middenstand bij recht uit rijden?Stuurhoek sensor geeft de recht uit stand correct weer?
Soms willen die rommelende uitlijners wel eens het stuurwiel een tandje verzetten om hem weer in de middenstand te krijgen...
 

BlasterStyle

New member
Lid geworden
19 sep 2022
Berichten
24
Hi!
Dealer heeft hem uitgelezen en is toen inderdaad niks uitgekomen.
Heb daarna halfuur met monteur in de auto op de snelweg gereden en je raad het al, probleem deed zich toen niet voor...

Banden die er rondom opzitten nu zijn de Vredestein Ultrac Satin 225 40 R18.
Ik heb een afspraak staan bij de bandenboer hier in het dorp om hem uit te lijnen. Deze zei ook dat het wellicht ook te maken kon hebben met de stuurhoeksensor en dat die wellicht niet gereset was bij de vorige uitlijning.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.595
Ah ok, jammer dat het probleem zich dan niet voordoet. Dat zijn de klassieke gevallen ;)

Vredestein Ultrac Satin, dat zijn iig prima banden die ook voldoende grip moeten geven in natte omstandigheden. Stuurhoeksensor weet ik helaas niets vanaf.

Hoop dat er iets uit de uitlijning komt (een oorzaak voor het vage gedrag)
 

BlasterStyle

New member
Lid geworden
19 sep 2022
Berichten
24
Ja ga morgen even bellen of ik eerder terecht kan voor uitlijnen en dan het resetten van de sensor later doe.
De computer die het resetten doet was defect haha.
Hopelijk daarmee opgelost.

Banden zijn er vorige week allemaal af geweest en daar geen gekke dingen buiten dat achter nu op 3mm zit en dus volgens jaar vervangen moeten worden.
 

BHRacing

Member
Lid geworden
15 feb 2018
Berichten
375
Geen idee of het bij deze banden van toepassing is, maar kan het zijn dat het "richtingsgevoelige" banden zijn?
Als ze zitten verkeerd om zitten wordt het regenwater niet goed afgevoerd en krijg je ook dit soort situaties...
 

Canon-Eye

Well-known member
Lid geworden
10 jun 2018
Berichten
1.257
Banden zijn er vorige week allemaal af geweest en daar geen gekke dingen buiten dat achter nu op 3mm zit en dus volgens jaar vervangen moeten worden.
Ik zou voor nu sowieso de wielen terugwisselen zodat het meeste profiel achterop ligt - OF de huidige 3mm achterbanden nu meteen vervangen door nieuwe zodat ook dan het beste profiel achter komt te liggen. Is altijd veiliger, verkleint sterk de kans dat onder slechte omstandigheden (veel water op de weg, of sneeuwprut) de achterkant je in een bocht voorbij komt zetten.
Onder zulke omstandigheden iets wegglijden over de voorkant is veel minder erg, want gas loslaten en wat extra insturen (natuurlijke reacties) is doorgaans voldoende om dat te corrigeren, althans zolang het niet idioot hard gaat.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.595
Erg goede tip van @Canon-Eye die hier vaker voorbij is gekomen (y)

Mochten banden (veel) sneller slijten dan normaal, dan is dat vaak ook te duiden aan slechte uitlijning.
 

BlasterStyle

New member
Lid geworden
19 sep 2022
Berichten
24
Ik zou voor nu sowieso de wielen terugwisselen zodat het meeste profiel achterop ligt - OF de huidige 3mm achterbanden nu meteen vervangen door nieuwe zodat ook dan het beste profiel achter komt te liggen. Is altijd veiliger, verkleint sterk de kans dat onder slechte omstandigheden (veel water op de weg, of sneeuwprut) de achterkant je in een bocht voorbij komt zetten.
Onder zulke omstandigheden iets wegglijden over de voorkant is veel minder erg, want gas loslaten en wat extra insturen (natuurlijke reacties) is doorgaans voldoende om dat te corrigeren, althans zolang het niet idioot hard gaat.
Ben vanmorgen inderdaad langsgeweest bij de bandenboer.
Vrijdag 2 nieuwe achterbanden en gelijk alles uitlijnen / balanceren en resetten.
Ze kregen toevallig vrijdag een nieuwe uitlijncomputer en is er extra expertise in huis om dit te checken.
Hopelijk is dat het probleem en lost dit het op anders zou ik echt niet meer weten waar ik het moet zoeken.
 

Canon-Eye

Well-known member
Lid geworden
10 jun 2018
Berichten
1.257
Wees er wel op voorbereid dat sommige bandenmonteurs (gelukkig lang niet allemaal) nog een beetje zijn blijven hangen in de ouwe theorie dat "de beste banden horen op de stuuras". Dit heb ik een kleine 40 (!) jaar geleden al zien ontkrachten tijdens een zeer instructieve dag inclusief demonstraties op de slipbaan van VVCR (toen nog in Rijssen, meen ik). Daarna heb ik ook een keer in de praktijk voor mijn ogen zien gebeuren hoe dat fout kan gaan.

Sindsdien heb ik heel wat discussies moeten voeren met eigenwijze bandenboeren, die uiteindelijk hoofdschuddend toch maar deden wat IK wilde.
Moet wel zeggen dat het de laatste 10 jaar op dit punt aanmerkelijk beter gaat, maar je kan nog steeds zo'n dinosauriër tegenkomen... ;)
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.595
Helaas zelf ook meegemaakt dat de achterkant wegschoof door banden die slechter waren in het nat op de achteras te zetten 😑

Ben benieuw hoe je vooraf/achteraf waardes eruit zien mbt uitlijnen
 

BlasterStyle

New member
Lid geworden
19 sep 2022
Berichten
24
Ik ook. Ik laat het nog wel weten zodra het is gedaan vrijdag!
Dank voor het meedenken :)
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.270
Helaas zelf ook meegemaakt dat de achterkant wegschoof door banden die slechter waren in het nat op de achteras te zetten 😑

Ben benieuw hoe je vooraf/achteraf waardes eruit zien mbt uitlijnen
Tja dat is de een voor de ander.
Ik prefereer liever andersom want als je dan eraf gaat rij je i.i.g. de voorkant waar al het sensibele zit niet aan gort en wil je grip hebben waar je ook stuurt.
Maar heeft ook te maken met de rally opleiding die ik vele jaren geleden gehad heb waar je leert dat wanneer je crasht je het met de achterkant moet doen (in de tijd van Escort RS1600 met dubbelnokker DBA blok en zo).
 

Canon-Eye

Well-known member
Lid geworden
10 jun 2018
Berichten
1.257
als je dan eraf gaat rij je i.i.g. de voorkant waar al het sensibele zit niet aan gort en wil je grip hebben waar je ook stuurt.
Het verschil is dat voor gewone automobilisten zonder rallyeopleiding, onderweg van A naar B en niet bezig om de limiet op te zoeken zoals in rallyes, geldt dat er met het beste profiel achter simpelweg veel minder kans is om er überhaupt "af te gaan", zeker (maar niet alleen) met een voorwielaandrijver. Zoals ik al aangaf zal de auto dan eerder de neiging tot onderstuur hebben en over de voorkant naar buiten willen schuiven, maar dit wordt dan tegengegaan door de twee natuurlijke (schrik)reacties: gas los en iets verder insturen. Dat maakt het in het algemeen veiliger. Zoals eerder gezegd, dit werkt zolang het niet onmatig snel gaat, zoals bij rallyerijden.

In dit verband heb ik t.b.v. van nascholingsdagen ("Code 95") voor onze vrachtwagenchauffeurs ooit een aardige demo-opstelling gemaakt met twee trekker/oplegger model-tankauto's, op basis van het gegeven dat natuurwetten niet schaalafhankelijk werken. Van het ene model waren de voorwielen van de trekker glad gemaakt en geblokkeerd, van het andere - verder identieke - exemplaar deden we hetzelfde met de achterwielen van de trekker.
Vervolgens lieten we die modellen van een schuine gladde plank (ca. 2,5 meter lang) afrijden. Die met gladde voorwielen liep steevast kaarsrecht naar beneden en verder over de gladde vloer, die met gladde achterwielen op de trekker begon direct te scharen en viel na 60 à 70 cm van de plank af. Succes verzekerd: ik heb heel wat ervaren chauffeurs hier zéér verbaasd naar zien kijken...
 

Canon-Eye

Well-known member
Lid geworden
10 jun 2018
Berichten
1.257
als je dan eraf gaat rij je i.i.g. de voorkant waar al het sensibele zit niet aan gort en wil je grip hebben waar je ook stuurt.
Het verschil is dat voor gewone automobilisten zonder rallyeopleiding, onderweg van A naar B en niet bezig om de limiet op te zoeken zoals in rallyes, geldt dat er met het beste profiel achter simpelweg veel minder kans is om er überhaupt "af te gaan", zeker (maar niet alleen) met een voorwielaandrijver. Zoals ik al aangaf zal de auto dan eerder de neiging tot onderstuur hebben en over de voorkant naar buiten willen schuiven, maar dit wordt dan tegengegaan door de twee natuurlijke (schrik)reacties: gas los en iets verder insturen. Dat maakt het in het algemeen veiliger. Zoals eerder gezegd, dit werkt zolang het niet onmatig snel gaat, zoals bij rallyerijden.

In dit verband heb ik t.b.v. van nascholingsdagen ("Code 95") voor onze vrachtwagenchauffeurs ooit een aardige demo-opstelling gemaakt met twee trekker/oplegger model-tankauto's, op basis van het gegeven dat natuurwetten niet schaalafhankelijk werken. Van het ene model waren de voorwielen van de trekker glad gemaakt en geblokkeerd, van het andere - verder identieke - exemplaar deden we hetzelfde met de achterwielen van de trekker.
Vervolgens lieten we die modellen van een schuine gladde plank (ca. 2,5 meter lang) afrijden. Die met gladde voorwielen liep steevast kaarsrecht naar beneden en verder over de gladde vloer, die met gladde achterwielen op de trekker begon direct te scharen en viel na 60 à 70 cm van de plank af. Succes verzekerd: ik heb heel wat ervaren chauffeurs hier zéér verbaasd naar zien kijken...
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.574
Beiden bandenfabrikanten Goodyear en Michelin geven het advies om de beste banden achter te plaatsen ongeacht of de auto een voor, achter of vierwiel aandrijver is...lijkt mij duidelijk...
 
Bovenaan