[SEAT] [Toledo 1M] Centrale vergrendeling en andere elektronische mankementen

Kallisto

New member
Lid geworden
25 mei 2015
Berichten
15
Hoi,

Sinds de aankoop van mijn Toledo 1M 1.6 uit 2000 (zo'n drie maanden geleden) ondervind ik wat elektronische en/of mechanische problemen. Ik heb e.e.a. uitgezocht en ik ben ervan overtuigd dat de microswitch de boosdoener is. Ik heb contact gehad met Frank (van deurslotreparatie.nl), het probleem voorgelegd en hij vermoedde ook dat de microswitch de boosdoener was. Ik wil deze sowieso laten repareren door Frank, maar ik heb sinds het contact met Frank ook nog andere mankementen vastgesteld. Hieronder een overzichtje.

De mankementen:

  1. Het batterijtje in mijn sleutel is erg snel leeg (als ik op een knopje druk, brandt er geen lampje). Als ik het batterijtje vervang, is het probleem voor enkele weken verholpen.
  2. Als het batterijtje in mijn sleutel leeg is, werkt de centrale deurvergrendeling (mechanisch, door de sleutel te gebruiken) ook niet meer. Althans, niet via de voordeuren. Wanneer ik de kofferbak op slot doe (mechanisch), dan gaan alle deuren w?l op/van slot. Dus kortom: de CV doet het niet via de (voor)deuren, maar wel via de kofferbak als het batterijtje leeg is.
  3. De zoemer/verklikker (dat ding wat geluid maakt wanneer je je lampen nog aan hebt staan en de deur open doet) heeft het nooit gedaan sinds ik de auto in mijn bezit heb.
  4. De lampjes in de deuren branden niet wanneer de deuren zijn geopend. Nu heb ik laatst de lampjes vervangen en nu doet het lampje in de deur aan de passagierskant het wel, maar die in de deur aan de bestuurderskant nog niet. Note: het lampje in de kofferbak doet het wel en heeft (volgens mij) altijd gewerkt.
  5. Als ik de auto ontgrendel, werkt de hendel van de deur aan de bestuurderskant niet lekker. Als ik dan aan de hendel trek om de deur te openen, gaat deze niet open. Laat ik de hendel dan los en probeer ik het opnieuw, dan werkt het w?l. Dus ik moet eigenlijk twee keer aan de deurhendel trekken om de deur te openen. Let op: dit probleem doet zich alleen voor bij de eerste keer na dat ik de auto heb ontgrendeld. Stel, ik heb de auto ontgrendeld (met CV of sleutel, dat maakt niet uit) en ik trek aan de hendel, dan gaat de deur niet in ??n keer open. Wanneer ik de deur daarna open, vervolgens weer dicht doe (zonder de auto te vergrendelen) en dan weer open, d?n werkt de hendel w?l in ??n keer. Dus het lijkt alsof de deur niet goed wordt ontgrendeld bij het ontgrendelen van de auto. Als de auto niet op slot heeft gestaan en de deuren al enkele malen open en dicht zijn geweest, dan zal de deur zonder problemen openen. Note: Frank (van deurslotreparatie.nl) dacht dat dit te maken had met een kabel in de deur die te strak zit.

Wat ik reeds heb gedaan:

  1. Alle zekeringen nagekeken en vervangen waar nodig.
  2. De lampjes in de deuren en in de kofferbak vervangen.

Misschien handig om te weten:

  1. Het pinnetje waarmee je de deur (van binnenuit) op slot kunt doen, is aan de bestuurderskant beschadigd. Alsof er is geprobeerd dit pinnetje omhoog te trekken met een knijptang.
  2. Het interieurverlichting (zowel v??r als achter) doet het gewoon als ik een deur heb geopend (dit geldt ook voor de kofferbakverlichting).

Iemand die (??n van de) bovenstaande mankementen (her)kent? Of iemand die meer informatie en/of tips heeft? Ik hoor het heel graag.

Nogmaals, ik wil sowieso naar Frank (van deurslotreparatie.nl) gaan om het deurslot te laten repareren. Ik hoop alleen dat iemand hier meer informatie heeft over deze mankementen. En of iemand kan bevestigen of de mankementen met elkaar te maken kunnen hebben, en zo niet, of iemand een oplossing heeft per mankement.

Alvast heel erg bedankt!

Gr. Kevin
 

J.B.

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
9.392
1. Is de aansluiting in de sleutel zelf niet slecht? Heb dit ook gehad en toen zat het metalen pinnetje wat op de batterij komt niet op de batterij meer zweefde er net boven.
2. Denk dat dat gewoon te maken heeft met het microswitch.
3. Er zit aan de bestuurderskant bij de deur een drukknop. Deze registreert of je deur open of dicht is. Misschien is deze stuk of doorverbonden.
4. Heeft denk ik te maken met de drukknop of de microswitch.
5. Is dit zowel van binnen als van buitenuit? Je hebt namelijk een anti carjack functie. Dan sluiten je deur bij 15 km/h en moet je als de sleutel nog in het contact zit 2 keer aan de hendel trekken van binnenuit voordat deze open gaat.

Maar denk dat er een heleboel zaken opgelost worden met het vervangen van de microswitch.
 

Kallisto

New member
Lid geworden
25 mei 2015
Berichten
15
1. Is de aansluiting in de sleutel zelf niet slecht? Heb dit ook gehad en toen zat het metalen pinnetje wat op de batterij komt niet op de batterij meer zweefde er net boven.
2. Denk dat dat gewoon te maken heeft met het microswitch.
3. Er zit aan de bestuurderskant bij de deur een drukknop. Deze registreert of je deur open of dicht is. Misschien is deze stuk of doorverbonden.
4. Heeft denk ik te maken met de drukknop of de microswitch.
5. Is dit zowel van binnen als van buitenuit? Je hebt namelijk een anti carjack functie. Dan sluiten je deur bij 15 km/h en moet je als de sleutel nog in het contact zit 2 keer aan de hendel trekken van binnenuit voordat deze open gaat.

Maar denk dat er een heleboel zaken opgelost worden met het vervangen van de microswitch.

Bedankt voor jouw snelle reactie :)

1. Heb ik al wel nagekeken, maar ik zal dit voor de zekerheid nog een keer goed nakijken zodra ik thuis ben.
2. Dat dacht ik al, ik hoop dat dat het is.
3. Bij mijn vorige auto (Corsa B uit 2000) zag ik deze drukknop zitten onder het scharnier, maar bij de Toledo kon ik 'm zo niet vinden. Zit deze knop in de deur zelf? Ik zal het sowieso nogmaals nakijken zodra ik thuis ben.
4. Vergeten te melden: met een spanningzoeker heb ik kunnen ontdekken dat er w?l stroom op de kabels staat (in beide deuren).
5. Enkel van buiten doet dit probleem zich voor. Ook als de auto nog niet heeft gereden.

De microswitch wil ik sowieso laten vervangen/repareren, ik zal vanavond even contact opnemen met Frank. Ik zoek vanavond nog even naar die drukknop en ik zal de sleutel nog even goed nakijken.
 
Laatst bewerkt:

Ronald118

New member
Lid geworden
28 jul 2015
Berichten
19
Het probleem met de sleutel en het batterijtje had ik ook.. waren inderdaad de pinnetjes aan de binnenkant die verbogen waren en niet meer tegen de batterij aanzaten.

Probleem dat ik nu heb is dat de cv alleen van heel dichtbij de bestuurdersdeur of soms helemaal niet via de afstandbediening opengaat. Zou dit ook de microswitch kunnen zijn?
 

J.B.

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
9.392
Het probleem met de sleutel en het batterijtje had ik ook.. waren inderdaad de pinnetjes aan de binnenkant die verbogen waren en niet meer tegen de batterij aanzaten.

Probleem dat ik nu heb is dat de cv alleen van heel dichtbij de bestuurdersdeur of soms helemaal niet via de afstandbediening opengaat. Zou dit ook de microswitch kunnen zijn?

Dat is je antenne. Die kun je verlengen.
 

J.B.

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
9.392
Bedankt voor jouw snelle reactie :)

3. Bij mijn vorige auto (Corsa B uit 2000) zag ik deze drukknop zitten onder het scharnier, maar bij de Toledo kon ik 'm zo niet vinden. Zit deze knop in de deur zelf? Ik zal het sowieso nogmaals nakijken zodra ik thuis ben.


De microswitch wil ik sowieso laten vervangen/repareren, ik zal vanavond even contact opnemen met Frank. Ik zoek vanavond nog even naar die drukknop en ik zal de sleutel nog even goed nakijken.

Dacht dat deze in de carrosserie zat maar kan hem zo niet vinden. Misschien dat die dan ook gewoon in de microswitch zit.
 

Seraphinus

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
23 feb 2015
Berichten
1.252
Dacht dat deze in de carrosserie zat maar kan hem zo niet vinden. Misschien dat die dan ook gewoon in de microswitch zit.

dit zit in de microswitch, heb namelijk daar ook wat problemen mee gehad die gefixt waren bij het repareren van de microswitch, er zit geen knop in de deur zoals bij de corsa;) (ken deze ook van de corsa van mijn moeder, was die bij de leon ook aan het zoeken namelijk)
 

Kallisto

New member
Lid geworden
25 mei 2015
Berichten
15
Thanks! Dat zou betekenen dat 3 van de 5 problemen zijn verholpen zodra ik de microswitch heb laten repareren/vervangen :)

Wel vreemd dat de sleutel voorheen w?l goed werkte en nu (circa 4 weken na vervanging van het batterijtje) niet meer. Ik ga ervan uit dat die pinnetjes dus gewoon goed zitten, maar goed, ik ga dit vanavond sowieso even goed nakijken.
 

Ronald118

New member
Lid geworden
28 jul 2015
Berichten
19
Het hielp bij mij ook toen ik een goed (lees duracell) batterijtje erin deed ipv eentje van de action of ikea. Die krengen zijn veel te snel leeg.
 

Kallisto

New member
Lid geworden
25 mei 2015
Berichten
15
Mijn vriendin werkt bij een bedrijf dat sieraden (dus ook horloges) repareert, zij gaat morgen die batterij-contactjes en de batterij zelf nakijken (doormeten). Het batterijtje wat momenteel in de sleutel zit komt overigens ook bij haar werk vandaan. Geen idee of er ook daadwerkelijk verschil zit in batterijtjes van de Action of van zo'n "speciaalzaak", maar goed.

Ik heb een afspraak gemaakt bij Frank (van deurslotreparatie.nl). Binnen een week weet ik of de microswitch de boosdoener is/was :)

Morgen worden de batterij-contactjes dus gecontroleerd, het batterijtje doorgemeten en eventueel vervangen. Daarover morgen meer informatie.
 

Kallisto

New member
Lid geworden
25 mei 2015
Berichten
15
Mijn vriendin heeft gisteren geen tijd gehad om de sleutel + het batterijtje na te kijken. Ze probeert dit vandaag te doen. Ik houd jullie op de hoogte ;)
 

Kallisto

New member
Lid geworden
25 mei 2015
Berichten
15
Hoi mensen, sorry voor mijn late reactie. Mijn vriendin heeft (pas) gisteren tijd gehad om de sleutel en het batterijtje na te kijken. De klemmetjes zaten inderdaad niet goed en het batterijtje was nog prima. Dus ze heeft die klemmetjes nu goed gezet en sinds gisteren heb ik nog geen problemen met de sleutel gehad.

Vanavond ga ik naar Frank (van deurslotreparatie.nl) toe. Ik post de updates dan z.s.m. :)
 

Kallisto

New member
Lid geworden
25 mei 2015
Berichten
15
Nou, ik ben gisteren bij Frank (van deurslotreparatie.nl) geweest. Helaas was de deur al gekit (tegen waterlekkage) en is het dus lastig om erbij te komen zonder schade aan te richten aan de deur. Ik zal dus eerst nieuwe/andere deurplaten moeten aanschaffen. Dan kan Frank het probleem met de microswitch verhelpen en kan ik daarna die plaat afkitten. Dus daar ben ik nog niets verder mee.

De deur aan de bestuurderskant ging voorheen niet in ??n keer open. Ik moest twee keer aan de hendel trekken v??rdat de deur open ging. Dit probleem heeft Frank w?l opgelost. Dus voor nu nog geen bijzondere updates.

Weet iemand toevallig wat zo'n deurplaat moet kosten bij een autodemontage bedrijf? Ik moet er uiteindelijk waarschijnlijk twee hebben :(
 

J.B.

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
9.392
Hoezo dat? Je kan de kit gewoon in snijden en dan de plaat los halen...
 

WouterV6

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
8 nov 2012
Berichten
2.783
Dat dacht ik ook, mijn deuren zaten alle 4 dichtgekit en die heb ik ook allemaal nog losgemaakt voor de deursloten
te reviseren, ;)
 

Kallisto

New member
Lid geworden
25 mei 2015
Berichten
15
Hoezo dat? Je kan de kit gewoon in snijden en dan de plaat los halen...

Dit was volgens Frank erg lastig. Hij wilde zich daar niet aan branden, want stel je voor dat hij iets beschadigt. Ik snap het wel, bovendien kwam ik bij Frank om het probleem met de microswitch te laten verhelpen.

Ik ga aankomend weekend even kijken of ik de kit los kan snijden. De kit zat helemaal tot bovenaan die plaat, dus zal er wel zoet mee zijn.

Oh ja, Frank gaf ook aan siliconenkit te gebruiken, geen ruitenkit. Ik heb op het forum juist gelezen dat ik beter voor ruitenkit kan gaan. Dit in verband met de geur van siliconenkit als het warm wordt (bijvoorbeeld in de zomer). Wat kan ik dan het beste gebruiken?

Alvast bedankt :)
 

WouterV6

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
8 nov 2012
Berichten
2.783
Als je er een schroevendraaier tussen zet en er een beetje druk op zet dan snij je het zo los,
Ik gebruik altijd powerfix voor monteren lijmen en afdichten
Die dicht goed af stinkt niet en is redelijk makkelijk te verwijderen :)
 

Kallisto

New member
Lid geworden
25 mei 2015
Berichten
15
Als je er een schroevendraaier tussen zet en er een beetje druk op zet dan snij je het zo los,
Ik gebruik altijd powerfix voor monteren lijmen en afdichten
Die dicht goed af stinkt niet en is redelijk makkelijk te verwijderen :)

Dus gewoon het kit los snijden (met behulp van een schroevendraaier en wellicht wat andere scherpe gereedschappen) en dan kan ik de plaat zonder al te veel moeite loshalen? Tips over hoe ik het overblijvend kit kan verwijderen? Want ik zal proberen de plaat los te maken van de deur. Dus er zal vast wel wat kit aan de deur blijven zitten. Of is het gewoon een kwestie van pulken?

Het klopt dat "powerfix" van de Lidl is?
 

WouterV6

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
8 nov 2012
Berichten
2.783
Powerfix is geloof ik van pattex,
Verkrijgbaar bij de bouwmarkt

En inderdaad met een stanley mesje snij je het zo los.
De overgebleven kittesten haal ik meestal ook met een stanley mes weg
Beetje een prutswerkje maar het komt niet zo precies er komt daarna toch weer kit overheen ;)
 
Bovenaan