[SEAT] [Toledo 1M] Knipperlicht relais

Taghato

New member
Lid geworden
20 nov 2016
Berichten
2
Hallo, mijn naam is Niels en ik lees al wat langer mee. Maar nu is het toch tijd om wat vragen te stellen.

Even een korte introductie. Jaren geleden heb ik met veel plezier een Leon geleased en toen het onlangs tijd was om een tweedehandsje te kopen ben ik weer op zoek gegaan naar een Seat. Het is uiteindelijk een Toledo 1.6 Sport geworden uit 1999 die we voor een zacht prijsje konden overnemen.

Na aanschaf direct langs de garage gereden ivm brandend ABS lampje (wisten we al bij de koop). Sensor vervangen en draagarm rubber vervangen (was bijna helemaal door). Vorige week met brandend koelvloeistof lampje langs de weg komen te staan. Reservoir was helemaal leeg en ik was bang voor lekke koppakking aangezien er wat witte sludge tegen de expansiedop zat en de pechdienst vond dat de olie aardig dun was. Naar de garage gesleept en het bleek gelukkig mee te vallen, slechts een kapot watermondje. Dat vervangen en direct de remschijven voor, einddemper en accu laten vervangen. Meteen even naar de koppeling laten kijken ivm hoog oppakpunt van het pedaal. Koppeling is nog voldoende en hoeft voorlopig nog niet te worden vervangen (gelukkig).

Heel verhaal (sorry daarvoor), maar hier mijn vragen.

Terwijl ik op de vluchtstrook stond te wachten op de sleepdienst viel het me op dat mijn alarmlichten regelmatig vast kwamen te zitten. Knop in en uit drukken zorgde er weer voor dat ze gingen knipperen. Ik dacht dat het mogelijk een zwakke accu zou kunnen zijn. Maar na het vervangen van de accu blijft ook reguliere knipperlicht vaak hangen als ik het aan zet. Dus ik vermoed dat het relais vervangen moet worden. De vraag is even of het relais los kan worden vervangen of gewoon de hele alarmschakelaar?

Verder merk ik dat de auto af en toe wat hikt / schokt als ik het gas loslaat. Soms ook als ik het gas intrap, maar dat is niet vaak. Het is niet heel erg en voelt een beetje als rijden met een koude motor. Stationair voel ik soms heel subtiel wat onregelmatige trillingen uit het vooronder en schommelt de toerenteller ook heel ligt. Ik dacht eerst aan de motorsteunen, maar die zijn volgens de garage nog prima in orde. Zij vermoeden bobine of bougie (kabels). Voordat ik de garage vraag hier naar te kijken, kan ik zelf nog iets doen? Zijn er bijvoorbeeld reinigingsmiddelen die je kan gebruiken voor je motor die bijv. in de benzine kunt mengen? In het kader van baadt het niet, dan schaadt het niet.

Ik heb het gevoel dat er in de passagiersdeur iets los zit. Er trilt iets mee bij harde muziek, op klinkerweggetjes en bij het dichtdoen van de deur. Is het moeilijk om het paneel even los te maken?

En tot slot merk ik dat de mistlampen voor vaak aangaan als ik het dimlicht aandoe. Alleen bij erg krachtig indrukken van de lichtknop krijg ik ze uit. Maar het gebeurd regelmatig dat de knop iets omhoog komt waardoor ze weer aan gaan. Ik vermoed dat de boel van binnen wat vies is, kan die knop er eenvoudig uit om de boel even van binnen schoon te maken?

Alvast bedankt voor het lezen van de lap tekst en de antwoorden.
 

WouterV6

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
8 nov 2012
Berichten
2.783
Heel verhaal inderdaad!
Ik ga geen heel verhaal terugtypen maar
Het probleem met de knipperlichten dat zit hem waarschijnlijk in het relais ( die zit in de gevarenlicht schakelaar verwerkt )
Het probleem met de mistlampen licht aan de lichtschakelaar, je zou hem uit elkaar kunnen halen
En schoon kunnen maken, ( lijkt een beetje op een speeldoosje )
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.615
Verder merk ik dat de auto af en toe wat hikt / schokt als ik het gas loslaat. Soms ook als ik het gas intrap, maar dat is niet vaak. Het is niet heel erg en voelt een beetje als rijden met een koude motor. Stationair voel ik soms heel subtiel wat onregelmatige trillingen uit het vooronder en schommelt de toerenteller ook heel ligt. Ik dacht eerst aan de motorsteunen, maar die zijn volgens de garage nog prima in orde. Zij vermoeden bobine of bougie (kabels). Voordat ik de garage vraag hier naar te kijken, kan ik zelf nog iets doen? Zijn er bijvoorbeeld reinigingsmiddelen die je kan gebruiken voor je motor die bijv. in de benzine kunt mengen? In het kader van baadt het niet, dan schaadt het niet.

Alles wat met verbranding te maken kan hebben na kijken, zou als eerste deze dingen checken:
-staat van de bougies, eruit draaien en kijken. Meet met een voelermaatje de elektrode afstand, hoort meestal 0.7/0.8/0.9mm te zijn
-Gasklep schoonmaken
-Gasklep inleren met vagcom
-Auto uitlezen > foutcodes noteren > foutcodes wissen > tijdje rijden en nog een keer uitlezen
-Brandstoffilter keer vernieuwen (iig overwegen)
-Injectors ultrasoon reinigen, zelf reinigen op deze manier (https://www.youtube.com/watch?v=8rk0tKtiVic)

Tevens kan het ook een vacuumlek zijn, vacuumlek zorgt ervoor dat er valse lucht word aangezogen, waar de motor/ecu niet op rekent, dus dan loopt hij telkens even arm (teveel lucht, te weinig benzine). Dit kan je opsporen door alle vacuumleidingen na te lopen of met remmenreiniger aan de gang te gaan als hij stationair loopt (beetje rondom je motor spuiten en checken of hij anders gaat lopen).

En tot slot merk ik dat de mistlampen voor vaak aangaan als ik het dimlicht aandoe. Alleen bij erg krachtig indrukken van de lichtknop krijg ik ze uit. Maar het gebeurd regelmatig dat de knop iets omhoog komt waardoor ze weer aan gaan. Ik vermoed dat de boel van binnen wat vies is, kan die knop er eenvoudig uit om de boel even van binnen schoon te maken?

De knop kan je eruit draaien door hem volgens mij in te drukken en dan helemaal naar links te draaien (of rechts was het), dan komt hij los. Schoonmaken, of dat kan weet ik helaas niet.
 

Weslietje

Well-known member
Lid geworden
1 feb 2013
Berichten
1.448
Ik heb hetzelfde probleem gehad; mijn knipperlichten gingen dan uit, en dan moest ik opnieuw aangeven en dan deden ze het weer.
Na 50 km werkten ze helemaal niet meer. Ik heb me nog nooit zo asociaal gevoeld hahaha.
Nieuw relaistje (alarmlichtknop) bij de sloop gehaald voor 15 euro en die knippert al jaren zoals hij hoort te knipperen.
 
Bovenaan