[SEAT] [Toledo 1M] motorstoring lampje gaat branden en gaat op 3 cilinders lopen

Toledo chris

New member
Lid geworden
5 jun 2012
Berichten
18
Beste Forumleden,

Ik ben in het bezit van een toledo 1.6 16v sport.
Zo af en toe gaat mijn motorstoring lampje branden en gaat de auto op 3 cilinders lopen.
Als ik dan ergens stop of parkeer en later weer wil gaan rijden doet de auto het weer als van ouds.
Bij de garage langs geweest en na het uitlezen gevonden dat cilinder 1 sporadisch misfired.
Volgens de garage zijn de bobines en bougies al vervangen en ook het gasklephuis is schoongemaakt.

Weet iemand wat dit kan zijn en hoe dit probleem te verhelpen is.
Ik hoor graag van jullie.

Groeten Chris
 
Laatst bewerkt door een moderator:

cpe1990

New member
Lid geworden
11 dec 2010
Berichten
661
Hey Chris

Lijkt weer op een kapotte bobine, ik zou deze eens vervangen en dan zou hij het moeten doen. Weet even niet wat hij aangeeft als er een kabelbreuk is, maar dan zou hij denk ik Open Circuit aangeven in de storing. Gewoon nieuwe bobine en gaan.

Gr Chris:p
 

Toledo chris

New member
Lid geworden
5 jun 2012
Berichten
18
Hey andere Chris,

Bedankt voor de tip.
Van het weekend ff bobine 1 met bobine 2 wisselen.
En kijken na weer storing of het probleem dan verschoven is naar cilinder 2.
Deze week trouwens ook trekhaak monteren en spanrollen multiriem verwisselen lagers zijn kapot gezien bij het vervangen van me dynamo.
Zag trouwens dat jij ook een post had gedaan over sonniboys wat heb jij nu in je auto?
En weet je nog leuke andere mooie accessoires vor de toledo.

Groeten Chris
 

cpe1990

New member
Lid geworden
11 dec 2010
Berichten
661
Ik stuur je een pbtje hierover, dan houden we het forum mooi schoon!
 

Toledo chris

New member
Lid geworden
5 jun 2012
Berichten
18
Forumleden,

De toledo is 2 weken geleden nogmaals terug geweest bij de garage waar ook de auto is gekocht. Deze hebben de auto nogmaals onderzocht. Ook is er een man van Forte bij geweest (het merk waar je ook reinigingsproducten voor motoren en injectiesystemen kan kopen) Deze heeft het motorblok onderzocht op verontreinigingen. Zoals de melding uit het motormanegement al aangeeft heeft cilinder 1 problemen. De beste man zag dat deze cilinder meer vervuild was dan de andere cilinders.Hij heeft in deze cilinder nu speciaal reiningingsspul gespoten en ook door het draaien van de krukas gespoten als de kleppen openstaan. Zodat het spul overal komt.

Dit spul moest 2 uur inwerken en daarna heeft de garage proefgereden uit voorzorg nogmaals het spul in de betreffende cilinder gespoten en laten inwerken. Ik heb de auto nu al weer 2,5 week terug en nog steeds is de melding niet meer voorgekomen. Ik denk en hoop dat het probleem zo is verholpen.

Bedankt voor jullie meedenken.
 

cpe1990

New member
Lid geworden
11 dec 2010
Berichten
661
Goed nieuws dat hij weer 4 poten heeft. Wat heeft de auto gelopen als ik vragen mag...
 

Toledo chris

New member
Lid geworden
5 jun 2012
Berichten
18
Helaas afgelopen maandag weer 1 keer de storing gehad. De auto heeft 130.000 kilometer gelopen.
 

cpe1990

New member
Lid geworden
11 dec 2010
Berichten
661
Laat de auto dan nogmaals uitlezen, en vraag eventueel een printje van de storing met foutcode en omschrijving, kan dit niet zorg wel dat je het hebt gezien en schrijf dan de foutcode op, dan zal ik proberen de oplossing te zoeken.
btw ik heb zelf ook VCDS, ik weet niet waar je woont anders wil ik je graag van dienst zijn.
 

16Kleppert

Member
Lid geworden
26 feb 2011
Berichten
136
Ik heb precies dezelfde storing. (ook cilinder1) Zelfde motorblok, en ik dacht 136.000 km
Wat doet hij bij stationair draaien, na een minuut fzo? Bij mij gaat die slecht lopen, en soms ineens op 3 poten.
De bobines heb ik onderling al gewisseld, maar maakt geen verschil.
Misschien ligt het aan de injector, al een keer eruit gehad en schoongemaakt voor zover mogelijk, maar maakte geen verschil.. (geen ultrasoon)
Misschien deze ook eens onderling wissellen?
 

Toledo chris

New member
Lid geworden
5 jun 2012
Berichten
18
Hallo 16Kleppert,

Ik heb gister nogmaals de storing gehad.
Ik heb vaak als ik een stukje gereden hebt en dan stationair sta te draaien (bv bij stoplicht of rotonde)
Vandaag de garage bellen en afspraak maken om nogmaals de cilinder in te laten spuiten want het is bijna 3 weken weggeweest.
Ik vind toch raar dat het dan een tijdje weg is en opeens weer vaker voorkomt.

Toen het nog slechter weer was had ik ook vaak de airco uit. De motor loopt dan stationair nog rustiger en dan had ik het probleem vaker.

Laat het even weten als jij het probleem hebt verholpen.

Groeten Chris
 

dave

New member
Lid geworden
3 jan 2011
Berichten
1.577
Toen ik me 1.6 nog had, had ik hier ook last van ook na 1 minuut stationair draaien ff uitzetten en wachten daarna weer perfect lopen, heb hier nooit een oplossing voor gevonden gewoon 1.8 turbo ingebouwd misschien dat ik je ken helpen aan andere bobines en kijken of de motor wel goed blijft lopen..
 

16Kleppert

Member
Lid geworden
26 feb 2011
Berichten
136
Hallo 16Kleppert,

Ik heb gister nogmaals de storing gehad.
Ik heb vaak als ik een stukje gereden hebt en dan stationair sta te draaien (bv bij stoplicht of rotonde)
Vandaag de garage bellen en afspraak maken om nogmaals de cilinder in te laten spuiten want het is bijna 3 weken weggeweest.
Ik vind toch raar dat het dan een tijdje weg is en opeens weer vaker voorkomt.

Toen het nog slechter weer was had ik ook vaak de airco uit. De motor loopt dan stationair nog rustiger en dan had ik het probleem vaker.

Laat het even weten als jij het probleem hebt verholpen.

Groeten Chris

Bij mij is het ook weeral een tijdje geleden. En idd met deze temperaturen heb je vaker de airco aan waardoor je stationair toerental hoger komt, en dus geen problemen hebt :D
Ik weet niet zo zeker of dat het zoveel uitmaakt of je die cilinder laat inspuiten, haal je accu eens ff los en je hebt er ook dagen of weken geen problemen mee.

Zelf denk ik dat het een gevolg is van een ander probleem, een sensor met verkeerde waardes oid.
 

16Kleppert

Member
Lid geworden
26 feb 2011
Berichten
136
Kom er net achter achter dat als die tijdens stationair op 3 poten draait, er bij gas geven een flinke hoeveelheid (vocht?) uit de uitlaat komt. Het is geen olie of benzine, het is niet vettig. En ook alleen als die op 3 poten draait.
Net even langs 2 garages geweest, maar die zijn helaas gesloten ivm vakantie :(
Het is gewoon heel vreemd, doet die niet terwijl hij normaal draait, echt alleen op 3 poten :s
Kan het dan zo zijn dat er zoveel vocht inzit (wat mij dan zou verbazen), dat bij stationair een lambdasonde problemen krijgt omdat het water dan stilstaat oid?
 

cpe1990

New member
Lid geworden
11 dec 2010
Berichten
661
miss koppakking kapot? laat hem even stationair draaien, en dan bekijk je je bougies eens. ruik ook even aan je koelvloeistofreservoir of je hier uitlaatgassen/olie ik ruikt/ziet.
 

16Kleppert

Member
Lid geworden
26 feb 2011
Berichten
136
miss koppakking kapot? laat hem even stationair draaien, en dan bekijk je je bougies eens. ruik ook even aan je koelvloeistofreservoir of je hier uitlaatgassen/olie ik ruikt/ziet.

Denk het niet hoor, althans dat hoop ik niet:p
Er kwam echt vocht/water uit, geen witte damp oid.. Bougies zijn prima in orde, netjes droog ook. Koelvloeistof is ook niets vreemds aan te zien.
 

cpe1990

New member
Lid geworden
11 dec 2010
Berichten
661
Er komt altijd vocht vrij bij een verbranding, alleen in het begin is het goed te zien.
Heb je de auto al uit laten lezen (opnieuw)?
 

16Kleppert

Member
Lid geworden
26 feb 2011
Berichten
136
N
Er komt altijd vocht vrij bij een verbranding, alleen in het begin is het goed te zien.
Heb je de auto al uit laten lezen (opnieuw)?

Heb zelf even de ODBII eraan gehad, en weer dezelfde storing, P0301.
Geen idee wat ik nu zelf nog kan doen, denk dat het makkelijker is dat er een VAG-com wordt aangehangen.
 

cpe1990

New member
Lid geworden
11 dec 2010
Berichten
661
Je zegt dat je de bobines onderling al hebt gewisseld, maar als er 1 kapot is dan houd je inderdaad je probleem. Je MOET dus een nieuwe halen bij de lokale automaterialenzaak, en deze omwisselen die kapot is.
Aan de storing te zien is het cilinder 1, dit is de meest linkse cilinder, verwissel hiervan de bobine.

(mocht het probleem er nog zijn, moet je de bobines van de cilinders 2,3 en 4 ??n voor ??n omwisselen met die wat je over had van de eerste.)
 
Bovenaan