[SEAT] [Toledo 1M] na een minuut rijden slaat de auto af

Willy

New member
Lid geworden
5 jul 2018
Berichten
11
Ik start de auto rijd weg en na ongeveer een minuut slaat de motor af. Ik sterk dan de sleutel uit het contact, wacht 30 seconden, en start dan de auto opnieuw en ze loopt weer normaal (procedure proefsgewijs ontdekt) Dit gebeurt zowel op benzine als ook op lpg. met uitzondering van het afslaan kan ik niet zeggen dat de motor (1.6 SR) slecht loopt of zo.

Wat heb ik reeds gedaan:

Uitlezen geeft soms storing van LMM gasklephuis en soms lambda sonde. (plus de gebruikelijk 4 injectoren vanwege lpg)
* LMM vervangen
* Gasklephuis schoon gemaakt (was niet echt vies)

nieuwe lambdasonde ga ik nog doen (besteld).

Na resetten foutcodes en het weer krijgen van het afslaan (op benzine) zie ik geen foutcodes of meldingen.

Het lijkt wel dat naarmate het kouder word dit probleem regelmatiger voorkomt.

Ik dacht misschien aan de startonderbreker. Maar toen ik het sleutelhuis uit elkaar haalde zag ik alleen het printje van de AB, verder niks. Heb ik wel een startonderbreking dan?

Heeft iemand misschien een idee waar ik het verder zoeken moet?
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.388
Startonderbreker grijpt in na 2 seconden, dus dan rij je echt geen meter na het starten. Het lijkt op een temperatuurprobleem, misschien opnieuw de auto uitlezen (met apparatuur specifiek voor de Vaggroep, zodat je echt alle foutcodes te zien krijgt), of een log maken tijdens het rijden bij een koude start, hierbij zo mogelijk ook de koelmiddeltemperatuur en de temperatuur in de luchtinlaat loggen.
 

RoadRunnerRik

Administrator
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
6.418
Je geeft aan dat het "met name als het kouder word" voorkomt. Dat uitvallen van de motor, is dat zowel op benzine als op LPG of alleen bij LPG?

Vroeger was het ook zo dat je kleppen meer slijtage vertoonde bij het rijden op LPG. Ik weet niet als dit nog steeds zo is maar de ex Outlander 2.4 van mn ouders hebben ze wel een keer de kleppen laten afstellen. Tenminste dat zei de monteur destijds. Dit ivm het onregelmatig c.q. slechter lopen van de motor. Na het afstellen draaide het allemaal wel wat beter.
 

Willy

New member
Lid geworden
5 jul 2018
Berichten
11
De afgelopen dagen was het dus vrij warm toch ? Geen problememen gehad tot nu toe. Ik ga dan ook een temp log maken van wanneer het begint op te treden. De motor loopt op zich goed vooral op benzine. Gaat alleen plots uit en met een minuut wachten reset de boel weer. Ik heb ook wel eens gehad dat hij smorgens niet aanpakte als het koud was. Starten zonder ook maar de indruk te krijgen dat er 1 of andere verbranding plaats vind.
 
Laatst bewerkt:

Willy

New member
Lid geworden
5 jul 2018
Berichten
11
Dat met ingesleten kleppen heb ik al eens gehad met een andere oude auto. Wilde ook slecht starten als het koud was maar als hij eenmaal warm was geen problemen. HoutjeTouwtje oplossing was de nokkenas vrij slijpen op de vrijloop. (direct positief effect)
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.289
Al eens aan de BDP sensor gedacht?
Veel van de door jou genoemde problemen lijken erg op een niet goed functionerende BDP of ook wel krukaspositie sensor genoemd.
 

Willy

New member
Lid geworden
5 jul 2018
Berichten
11
Ok het is nu kouder aan het worden. bij 12 graden buitentemperatuur start ze en slaat niet af. Vanmorgen was de auto 9 graden en hij slaat niet aan! Dus duidelijk iets met temperatuur of dat temperatuur iets in de war gooit. Deze winter zal ik niet met deze auto kunnen rijden en dat is een groot probleem. ik zal eens naar de bdp sensor kijken. heb de boudies reeds vervangen en de kabels getest op overslag.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.640
Ik verwacht ook de BDP sensor. Een foutieve sensor geeft geen foutmeldingen en zorgt ervoor dat je auto random uitvalt en moeilijk tot niet te starten is nadat hij uitvalt.

Inmiddels al bij 2 auto's meegemaakt en het is een shitprobleem omdat je niet op auto kunt vertrouwen :O

Aftermarket sensor kost je een paar tientjes
 

Coled

Active member
Lid geworden
9 mrt 2017
Berichten
1.354
Ik heb dit probleem ook eens gehad en was toen ook de krukas positie sensor, gebeurde soms wel 3 keer op een rit en dan wel eens een dag of 4 niet.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.289
Ik heb een keer bijna mijn vlucht gemist door een kapotte sensor.
Al een paar dagen had ik de beschreven problemen, bleef toen een paar dagen weg en op weg naar het het vliegveld van Frankfurt stopte die er halverwege er helemaal mee.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.640
Bij de Leon gelukkig net voor mn oprit. Bij de Golf 3 op weg naar huis midden op de snelweg. Leuk als je nog 1.5 uur moet rijden :X
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.289
Ik kon na tig keer starten tot de volgende Tankstelle komen, daar de ADAC gebeld, sleutel bij het tankstation achtergelaten en met taxi naar vliegveld gereden. Op terugweg met taxi auto weer opgehaald bij de dealer in halverwege Frankfurt en thuis. Kosten van reparatie € 78,- incl. Bosch sensor.
 

Willy

New member
Lid geworden
5 jul 2018
Berichten
11
Het is nu koud weer en hij wil niet starten. Ik had goede hoop dat het de krukas positie sensor zou zijn. Dit is wat ik deed om de auto te starten: Ik verwarmde de carterpan met een gasbrander. Daarna starte de auto meteen. Nu was de krukas sensor binnen en heb ze meteen geinstalleert. Helaas zonder positief resultaat. Volgende stap is klepspeling controleren en nokkenas positie sensor vervangen (meteen meebesteld). K#t probleem dit.
 
Laatst bewerkt:

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.640
Hmm irritant ja.

Is dat verhaal met de gasbrander te reproduceren? Als in, start hij elke keer als de carterpan warm is? Dan kan het misschien ook nog iets van een (olie) temp sensor zijn?
 

Willy

New member
Lid geworden
5 jul 2018
Berichten
11
Vandaag de koelwatertemperatuursensor vervangen. Geen positief resultaat. Sterker nog er staat nu een * (sneeuwvlokje) in het display
Ik kreeg hem even aan de praat op benzine, liet hem wat warm lopen. Ik liet hem afslaan toen ik overschakelde op lpg. Daarna niet meer aan de praat gekregen. Uitlezen gaf nu ook G28 fout (krukas positie sensor). Deze morgen opnieuw monteren of de oude er weer in.

@nd-photo.nl Ik denk niet dat deze auto/motor een olietemp sensor heeft.
 
Laatst bewerkt:

rdls73

New member
Lid geworden
20 okt 2014
Berichten
181
Weet je het zeker dat het je koelwater t-sensor was? Sneeuwvlokje brand normaal pas bij temp onder de 4gr. Als je bdp sensor stuk is zal je toerenteller ook niet bewegen op je dashboard, als dat wel gebeurt dan kan het aan de brandstoftoevoer liggen. Is je verdamper (gasklok) nog wel oke? omdat hij wel rijdt op benzine, is de verdamper niet naar de zevendegashemel. Bovendien start de auto bij mijn weten op benzine en gaat na een minuut over op gas als het goed is. De verdamper wordt ook verwarmd door de koelvloeistof, daar je warmte nodig hebt om lpg tot gas te laten verdampen. Hier wat leesvoer http://www.technischwerken.nl/kennisbank/techniek-kennis/hoe-werkt-een-lpg-installatie/
 

Willy

New member
Lid geworden
5 jul 2018
Berichten
11
Hij start ook niet op benzine. Sinds de temperaturen dalen heb ik start problemen.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.289
Even de basis beginselen voor de geest halen wat er nodig is om een motor te laten starten en te laten draaien:
- juiste brandstofmengsel aanwezig
- ontsteking die op tijd staat en werkt
- voldoende compressie

Als 1 van de 3 ontbreekt zal ie nooit lopen.
Check je opvoerpomp van de brandstof en wel om de reden dat je op Lpg rijdt en de brandstofpomp meer niet loopt dan wel en daardoor storingen kan vertonen.
Als de ontsteking ok is dan het luchtfilter verwijderen en wat startvloeistof in het inlaatspruitstuk spuiten en kijken of ie dan wel loopt.
Compressie check uitvoeren.
 

Willy

New member
Lid geworden
5 jul 2018
Berichten
11
DOORBRAAK !?!?

Het viel me op dat het primen van de brandstofpomp soms achterwege blijft ( deur open, contact )
Relais 409 uitgenomen, en uit elkaar gehaald. Op het oog niets aan te zien toch maar voor de zekerheid de grotere soldeerpunten met soldeerbout aangestipt. Weer in elkaar gezet en de contacten iets geschuurd.
Voordat ik het relais terug geplaatst had even 87 en 30 met elkaar verbonden (brandstofpomp loopt dan, ik hoor geborrel) tien seconden in totaal.
Plaats het relais terug, druk nog ergens op een knopje van een zwart kastje onder het dashboard. Stop de sleutel in het contact, draai het contact en ik hoor de brandstofpomp aanzwengelen (dat gebeurde eerder alleen als de deur open ging soms)
start de motor en hij loopt meteen als een zonnetje.
Dus nu weet ik hoe ik hem aan de praat krijg weer. Nu nog achterhalen waarom het primen niet aanslaat (deurslot?).
Toch wel opgelucht nu.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan