[SEAT] [Toledo 1M] remt niet meer goed na vervangen van schijven en blokken

tobber

New member
Lid geworden
7 okt 2012
Berichten
47
Hallo,

Ik heb zojuist van mijn seat Toledo 1m 1.9tdi de remblokken en schijven vervangen.

Nu blijkt dat als ik het rempedaal eerst een paar keer induw om de piston terug op zijn positie te zetten het pedaal niet hard blijft maar stilaan terug zacht word.


Mijn eerste gedacht een kapotte/lekke piston of kan het nog iets anders zijn ? ( piston is overigens teruggeduwd met het juiste gereedschap dus niet met een tang of dergelijke )



Groeten Tom
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.652
Is dit met draaiende motor of met de motor uit? Volgens mij moet hij hard blijven met motor uit en zal hij langzaam zacht worden met draaiende motor (correct if wrong).

Je remmen zullen nog wel moeten inremmen, duurt iets van 100km of je kan het zelf doen: http://www.zeckhausen.com/bedding_in_brakes.htm (Niet iedereen is het eens met deze methode, dus je moet maar kijken wat je ermee doet).
 

tobber

New member
Lid geworden
7 okt 2012
Berichten
47
Dit is met een draaiende motor, en ik weet nu ook niet of wat je zegt dat dit een verschil maakt.

Wel is het tijdens het rijden ( stukje daarjuist ) een vrij flauw rempedaal. het pedaal zakt ook steeds dieper weg als je er je voet ophoud.
 

tobber

New member
Lid geworden
7 okt 2012
Berichten
47
Juist even gaan testen en het pedaal blijft wel hard met de motor uitgeschakeld. enkel als deze dus draait zakt het rempedaal helemaal weg
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.652
Ik denk dat het dan gewoon een kwestie van inremmen is.
 

tobber

New member
Lid geworden
7 okt 2012
Berichten
47
Juist even op google rondgezocht en meestal is dit het teken van een slechte remcilinder/ piston

Die dingen doen dan ook al 15 jaar dienst...

Zal hier nog een paar reacties afwachten ( gaat toch om de veiligheid uiteraard ) :)
 

Satch

New member
Lid geworden
11 jun 2011
Berichten
129
Als het lekt zie je het vanzelf wel bij de klauwen, of anders aan de hoeveelheid remvloeistof in het reservoir. Ik zou ze eens ontluchten, misschien zat er al aardig wat lucht in het systeem voordat je de remzuiger terug drukte. Is het op de achteras van een Toledo 1.9tdi ook zo dat je een draaiende beweging moet maken om de remzuiger terug te drukken?

De remmen zullen de eerste keer misschien niet helemaal de volle remkracht geven (i.v.m. een eventuele coating op blokken en/of schijven), maar bij een paar keer stevig afremmen hoor je er geen last meer van te hebben lijkt me.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.652
Lekkage geloof ik niet, omdat hij een strak pedaal heeft met motor uit. Ontluchten is de moeite waard (kan je direct remvloeistof verversen als je toch bezig bent)
 

tobber

New member
Lid geworden
7 okt 2012
Berichten
47
Ontluchten heb ik nog niet gedaan. Het gaat tevens om de voorste as die gedaan is.

Is het tevens nodig om te ontluchten dit is recent nog gebeurd aan de achterremmen ? niet dat ik het niet wil doen maar vroeg me af of dit nodig is bij het vervangen van de remblokken.


Groeten Tom
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.935
Bij het vervangen van de remblokken of schijven hoef je niet te ontluchten.
Als de cilinder terug de remklauw wordt ingedrukt of gedraait, wordt de remvloeistof terug richting het reservoir geduwt. Hierom dient de dop van het reservoir te zijn en dient men te controleren dat de teruggeduwde vloeistof niet uit het reservoir loopt.
Ontluchting is niet nodig, want er komt bij het terugduwen immers geen lucht in het systeem. Behalve als de seals van de remcilinders lek zijn, maar dan komt er ook vloeistof uit bij bedienen van het rempedaal.

Na de vervanging van de remblokken dient men met de motor uit (niet op kontakt) rustig te pompen met het rempedaal, totdat deze hard aanvoelt.
Met de draaiende motor zal het rempedaal minder hard aanvoelen en langzaam inzakken.

Je kan de remvloeistof ook bij een Seat garage laten vervangen (kosten: 69 euro), dan wordt wel meteen het systeem ontlucht. De remvloeistof dient eens per 2 jaar vervangen te worden.

Het inremmen is nodig om de coating van de schijven en blokken te krijgen, zodat men sneller over het maximale remvermogen beschikt. Remmen en blokken veranderen niet als je 100km rijdt of men moet tijdens het rijden het rempedaal lichtjes ingedrukt houden.
 

tobber

New member
Lid geworden
7 okt 2012
Berichten
47
Alles is gebeurd zoals je beschreven hebt, enkel kan het pedaal langzaam tot bijna op de bodem worden gedrukt en dat lijkt me toch niet de bedoeling...
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.935
Bij draaiende motor is het normaal dat je heel langzaam het pedaal kan indrukken. Eerst is er een stukje dat je weinig weerstand voelt als je het pedaal indrukt, daarna wordt het steviger maar je voelt dan wel dat het pedaal langzaam doorzakt.
 

tobber

New member
Lid geworden
7 okt 2012
Berichten
47
Het lijkt mij toch niet echt normaal dat het pedaal blijft zakken, als je bv. van een afrit komt van een snelweg en je moet stoppen op een helling duw je de rem in en hoort het pedaal toch strak te blijven staan zodat de remblokken tegen de schijven duwen...
 

passiewassie

Active member
Lid geworden
15 sep 2011
Berichten
3.170
Vacuum leiding naar je rembekrachtiger nog gecheckt? Als hij zak bij het uitoefenen van remdruk zou zeggen dat je ergens vloeistof verliest. Alles al geinspecteerd op verlies van remvloeistof?
 

tobber

New member
Lid geworden
7 okt 2012
Berichten
47
Heb enkele minuten staan pompen met de rem en zo, maar ik kan nergens iets vinden van lekkage. Zou dit dan trouwens ook ergens op moeten zien denk ik ?
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.295
?f je hebt een kapotte hoofdremcylinder?
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.295
O.a. symptomen zoals door jou beschreven zouden daarop kunnen duiden.
Komt tegenwoordig zelden voor maar is zeker niet uit te sluiten.
Je trapt dan als het ware door de rem heen en je ziet geen lekkages.
Ook kan deze dan lekken naar de vacuumbekrachtiger en als die lekkage daarin loopt zie je die dus niet.
Weet niet of voor de 1M revisiesets verkrijgbaar zijn of anders een revisie hoofdremcylinder.
Dealer of remmen specialist zou meer kunnen zeggen of zelf demonteren.
 
Bovenaan