[SEAT] [Toledo 1M] Speakers Vervangen. (Route nieuwe "Audio-Kabels")

MadboyStyle

New member
Lid geworden
1 feb 2012
Berichten
24
Beste Forumleden en Mede-SeatOwners!

Ik heb sinds kort 1 van m'n Standaard Speakers opgeblazen.
Nu ben ik zo ver dat ik de kapotte speaker ga vervangen (Meer info beneden)

Mijn vraag is nu, Heeft hier iemand ervaring met het aanleggen van "Audio" Kabels van de 4 deuren Naar de versterker in de kofferbak?
Ik kan geen enkele goeie foto vinden waar op te zien is waar ik mijn "eigen" Audio-kabel door of langs kan wegwerken achter het deurpaneel.
"Ik heb het hele forum bekeken, zowel "Toledo/Ibiza en Leon" maar ik kan niks vinden over het doorvoeren van de "nieuwe" audio-kabels vanuit de deur de auto in.
Kom je daar een beetje makkelijk bij nadat de orginele speakers uit de auto zijn gehaald? (Of geboord door die k.....Pompnagels)

Iemand toevallig wat advies of een paar fototjes zodat ik een beeld kan krijgen?

Het gene wat erin komt zijn.

(Radio): Kenwood KDC BT-61U
(Speakers): Hertz ECX 165 (Zowel in de voordeuren, Als de achterdeuren)
=======================
Speceficaties Deur Speakers:

- Vermogen: 140W max ~ 70W rms
- Impedantie: 4Ohm
- Diameter: 165mm
- Tweeter diameter: 20mm
- Gevoeligheid: 93dB/W/m
- Frequentie bereik: 60Hz - 23kHz
- Water afstotende papieren conus
- Flux ferriet magneet
- 2-weg systeem
- Montage diepte: 66mm
=======================
(Versterker): Crunch Blackmaxx MXB4200 (1000W) 4 Kanaals (4 x 125W rms @4ohm)
2x RCA Voor zowel de "Front & Rear" Poorten.
(Subwoofer): Actieve Fusion Sub (Kan er nog mee door!)



Dus, Als jullie nog ergens "Advies of foto's" hebben liggen/staan of kruipen.
Zou ik dat graag horen! Ik zou het zeer op prijs stellen.
Want van die krakende (Boxen inmiddels) Word ik niet goed.

Alvast Heel erg bedankt!
En we zullen nog heel wat meer mensen helpen!
 

bartselter

Well-known member
Lid geworden
2 jun 2012
Berichten
1.977
Ik kan jou hier helaas niet mee helpen maar ik ga het wel volgen ! ben hier ook erg benieuwd naar !
 

MadboyStyle

New member
Lid geworden
1 feb 2012
Berichten
24
Goedenavond,

Hardstikke Bedankt voor alle informatie! ... Ohh wacht er staat niks.
De boxen zitten erin, alle kabels zijn getrokken, Alles werkt naar behoren.
Ik moet aleen nog een dikkere massakabel kopen.

Het valt allemaal reuze mee, De tijd zit hem meer in de Pompnagels doorboren en de nieuwe Speaker-Ringen vastzetten.
Ik wou er een foto-Topic van maken...Maar ik ben zo druk bezig geweest dat ik helemaal niet aan foto's maken heb gedacht.

Anders had ik er een "Tutorial of How-To" Van gemaakt.
Maar helaas.

Sterkte voor iedereen die dit wil doen in de toekomst.
(Pompnagels zijn K**!!)
 

Evers

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
10 feb 2011
Berichten
3.263
Had je er graag mee geholpen, maar je hebt het zelf al opgelost dus. Kwestie van de originele bekabeling volgen, mooi dat gelukt is! :)

En wat betreft die popnagels, helemaal gelijk :p
 

MadboyStyle

New member
Lid geworden
1 feb 2012
Berichten
24
Goed, Na 1 complete dag pompnagels doorboren. Kabels trekken, inbouwen en wegwerken.

Was het vandaag dan zo ver!
Aantrappen die handel!
Wat denkt u? Auto gestart en ......
"DynamoRuis door alle 4e nieuwe speakers en Subwoofer!

Het volgende is geprobeerd vandaag:

Alle rca's eruit en 1 voor 1 testen! (Nogsteeds Ruis)
Massa van radio/headunit naar centraal-punt. (Nogsteeds ruis)
Massa rechstreeks van de accupool. (Nogsteeds ruis)
Rca's uit de auto, 1 voor 1 getest door ze los in de auto te gooien en aan te sluiten (Nogsteeds ruis)
gain van de versterker op z'n zachtst (Nogsteeds ruis)
Andere radio geprobeert (Nogsteeds ruis)

Ik kan zo nog wel even doorgaan met wat ik vandaag heb geprobeert en gedaan.
De ruis blijft bestaan,
Of ik nou de massa op het geschuurde deel vastmaak (Gordelbout onder achterbank) of bij de accu weghaal. Ruis blijft.

Het enigste wat ik nog niet heb gedaan zijn alle 4 de "SpeakerKabels" nakijken. (Morgen op de planning)


Iemand enig idee wat ik nog meer kan doen? De how-to van hifi heb ik doorgespit daarom ben ik inmiddels weer hier beland.
 

zzattack

Member
Lid geworden
27 okt 2012
Berichten
843
Het is een beetje een standaardverhaal met dynamoruis.. Wat standaardaanwijzingen:
- Zorg dat je dikke stroomkabel vanaf de accu NIET langs je tulpstekkers naar de versterker liggen. Hierdoor kan er ruis over de signaalkabels ontstaan die door de versterker duidelijk hoorbaar worden. Bij voorkeur dus de + en massa langs de linkerdorpels en de signalen langs de rechterdorpels.
- Zorg dat je 'gain' op de versterker laag is. Mocht je de ruis niet helemaal wegkrijgen, zolang je gain laag is wordt hij ook niet veel versterkt. Als je gelukt hebt blijft het onhoorbaar. Mocht je een goedkope shitradio gebruiken die (zeg) 1V op de signaalkabels heeft staan heb je automatisch een hogere gain op je versterker nodig. Een betere headunit met, zeg, 4V outputs vereist lagere gain, en dus zit je geen ruis te versterken.
- Je kunt proberen groundloops te elimineren door voor je radio en versterker enkel dezelfde ground te gebruiken. Waar dit op neerkomt is dat je hetzelfde massapunt op je isostekker aansluit als op je versterker. In mijn geval was m'n isostekker brak en heb ik een geheel nieuwe aangelegd. Dat maakte het makkelijk om gelijk hetzelfde massapunt als voor de versterker te gebruiken.
- Als 'last-resort' kun je een filter tussen je tulpfilters halen. De ruis wordt uit je signaal genomen, maar je signaal zelf wordt er niet beter op. Voorkomen blijft beter dan genezen.
 

MadboyStyle

New member
Lid geworden
1 feb 2012
Berichten
24
Beste, zzattack.
De 2 Voedingskabels gaan langs de bestuurderskant de auto in. (Omdat daar een makkelijk rubber zit)
De 3 rca's lopen achter het dashboardkasje/handschoenenkastje of opberghok hoe je het ook wil noemen langs.
Dan heb je de 4 Speakerkabels, Lv + La lopen langs de 2 stroomkabels. Rv + Ra lopen met de rca's mee.
Een storingsfilter is mij geen optie, dan had ik net zo goed die standaard speakers kunnen laten zitten.

De zelfde Ground heb ik dus al geprobeerd, door de ground van mijn kenwood radio uit zijn isostekker te peuteren 4mm kabel aan vast gemaakt afgetaped en naar het geschuurde deel gebracht. Dit mocht niet baten.
De gain staat nu op zijn zachtst zowel op kanaal 1+2(Front) als 3+4(rear).

Dan heb ik als ik het goed heb gelezen alles al geprobeert wat je zojuist hebt verteld en is mijn ruis niet opgelost.
 

zzattack

Member
Lid geworden
27 okt 2012
Berichten
843
Klinkt echt alsof je alles perfect hebt aangepakt :(. Gaat het echt om ruis of om een soort gejank dat schaalt met je toerental?
 

MadboyStyle

New member
Lid geworden
1 feb 2012
Berichten
24
Zodra ik de auto op mijn contact zet, gaat de radio aan. Nergens last van.
Zodra ik de auto start, Volume HU op 0. dan hoor je gejank/gefluit/irritant pleuris gemekker.
Als ik dan met het gas speel, speelt het gejank gezellig mee.
Zodra ik de HU harder zet, hoor je muziek met achtergrond gejank.

Ik kan zodra ik morgen me nest=bed uitrol een filmpje maken dan weet iedereen gelijk waar het over gaat.
Ik zal hem morgen gelijk posten.
Alvast bedankt!
 

K!K

New member
Lid geworden
29 okt 2012
Berichten
1.597
dat geluid komt naar mijn idee vanaf de dynamo.. dus waarschijnlijk heb je of slechte kwaliteit signaal kabels die storings gevoelig zijn.. of je stroom en signaal niet goed gescheiden.. zo iets moet het zijn.
Met een beetje pech heb je slechte massa gemaakt kan misschien ook nog wel eens.
 

zzattack

Member
Lid geworden
27 okt 2012
Berichten
843
Hoe heb je de versterker gemonteerd? Het beste is de versterker op een MDF frame o.i.d. monteren, dan kan het MDF frame bijvoorbeeld achterop een stoel geschroefd worden zonder dat de behuizing vd versterker massacontact maakt.
Wat je verder nog kan proberen is dikkere (shielded) RCA kabels proberen, en ff googlen op "alternator whine", dan kom je gelijk complete stappenplannen tegen om de bron te vinden.
 

MadboyStyle

New member
Lid geworden
1 feb 2012
Berichten
24
De versterker heb ik achterop mijn "Fusion" sub gemonteerd.
De rca's zijn voor zover ik weet goed geshield.
Maar ja, Je weet maar nooit. Ik zal je stappenplan even doorlopen.
Als dat niet werkt, zal ik alles er weer uithalen en opnieuw aanleggen.
 

zzattack

Member
Lid geworden
27 okt 2012
Berichten
843
Ik weet ook niet of ik m'n versterker echt /op/ m'n sub zou bevestigen, je hebt nogal kans dat je dan soldeerverbindingen binnenin je versterker kapot trilt. Succes iig.
 

MadboyStyle

New member
Lid geworden
1 feb 2012
Berichten
24


Daar is mijn massa voor zowel de sub als de versterker.
Die UTP kabel heb ik gebruikt om de rca's door te meten met de "ohmse" stand. Zoals stond beschreven in het stappenplan. Deze is inmiddels weer ontkoppeld.

De video volgt, is op dit moment aan het uploaden. (5/10 mins resterend dur: 4:00+)
 

MadboyStyle

New member
Lid geworden
1 feb 2012
Berichten
24

En hier is de video, Het klapperende geluid zit in mijn telefoon. dat trekt na een seconde of 20/30 weer weg.
Hopelijk schieten we er iets mee op, ik word er inmiddels helemaal para van.
 

zzattack

Member
Lid geworden
27 okt 2012
Berichten
843
tering, zo erg heb ik het nog nooit gehoord. is het net zo erg als je boost en gain levels op de amp zo laag mogelijk staan? kun je de sub eens loskoppelen, is het dan weg/minder? als je de rca's uit de versterker haalt, is het dan weg? hoeveel ohm mat je tussen het uiteinde van je rca shield en je massapunt? ik zie in het filmpje je achterruitverwarming aanstaan. maakt het verschil als je die uitzet?
 

MadboyStyle

New member
Lid geworden
1 feb 2012
Berichten
24
zz,

Ik zal je vragen op volgorde zetten ;D.

Gain levels: uit
Basboost: uit
Sub loskoppelen: Ruis
Rca's uit de versterker: ruis weg + geen geluid meer
Rca's uit de headunit: ruis weg + geen geluid meer

ohm meten, Rca's uit versterker. Alle 4 rond de 127Ohm.
Zelfde met draaiende motor 248ohm. (Beiden te hoog)

Nu is mij net opgevallen, Als ik de rca's loskoppel van de versterker.
Dat het in de subwoofer te horen valt.
"MAAR" zet ik de versterker op "High pass/Mid" is het geruis weg. Maar dat wil ik dus niet, want daar heb ik de speakers niet voor gekocht.
 

zzattack

Member
Lid geworden
27 okt 2012
Berichten
843
Dat de ruis weggehaald kan worden door iets anders dan een low-pass filter te gebruiken is logisch :D maargoed daar heb je idd nog niks aan.
De weerstand op je draden is wel erg hoog (hoort ~75Ohm te zijn), kun je proberen een setje RCA kabels van veel hogere kwaliteit te gebruiken? (volgens mij zag ik die groene fusion kabel in je filmpje, da's echt meuk).
Om een aardlusprobleem uit te sluiten zou je alle grondcontacten van je headunit weg moeten nemen behalve die ene zelfde als je versterker. Komt erop neer dat je de antennekabel ff loshaalt, die ground zich namelijk via het dak en dat loopt helemaal terug naar je headunit. Is het met andere RCA kabels en het wegnemen van je antenne nog niet opgelost dan weet ik het eerlijk gezegd ook niet meer. Het is kut maar dan zou ik naar een trafo gaan zoeken om de aardlus op te heffen :(

Edit: hier nog een heel mooi overzicht van mogelijke oorzaken en oplossingen: http://www.automatraalte.nl/advies/dynamo-ruis-oplossen
 
Laatst bewerkt:

MadboyStyle

New member
Lid geworden
1 feb 2012
Berichten
24
Beste zzattack!

Ik werd er zo gek van, dat ik vanuit een bezoekje aan m'n pa.
Doorgereden ben naar de audioboer in de buurt.
Deze heeft het zelfde geprobeerd als ikzelf.
De conclussie was later duiderlijk, Nadat deze audioboer een nieuwe versterker uit zijn doos haalde.
Deze aansloot op mijn systeem en wat denk je... Dynamoruis compleet verdwenen!!!

Dus ik met de audioboer aan de praat, Besloten om een nieuwe versterker aan te schaffen.
De keus voor mij persoonlijk was redelijk snel gemaakt Al doet dit zeer in m'n porto-met-niks-meer.

De keus is gevallen en heb de nieuwe versterker betaald.
Morgen alle speakerkabels vervangen en dan mijn nieuwe trots instaleren!

Omdat ik je nu wel nieuwschierig heb gemaakt ben je vast benieuwd naar mijn keuze.
Niet schrikken, Maar ik heb een 5 Kanaler gekocht.
namelijk de "Kenwood KAC-X5D"

Versterker Specificaties

Max. Uitgangsvermogen (4 Ohm) 150W x 4
Max. subwoofer uitgangsvermogen 600 W x 1
Opgegeven Uitgangsvermogen (4 Ohm, 14,4V) 80W x 4 (20Hz ~ 20000Hz, 1%THV)
Opgegeven uitgangsvermogen (4 Ohm, 14,4V) 350 W (20Hz - 200Hz, 1% THD)
Opgegeven Uitgangsvermogen (2 Ohm, 14,4V) 80W x 4 (1000Hz, 1%THV)
Opgegeven subwoofer uitgangsvermogen (2 Ohm, 14,4V) 350W (100Hz, 1% THD)
Gebrugd Uitgangsvermogen (4 Ohm, 14,4V) 160W x 2 (1000Hz, 1%THV)
Opgegeven Uitgangsvermogen (CEA-2006) 80Watt RMS x 4 bij 4 ohm en 1% THV
Opgegeven Subwoofer Uitgangsvermogen (CEA-2006) 350W
Laagdoorlaatfilter 50~200Hz (-12dB/oct)
Laag doorlaatfilter (sub kanaal) 50Hz - 200Hz (24dB/oct)
Hoogdoorlaatfilter 50~200Hz (12dB/oct)
Ingangsgevoeligheid 0,2 ~ 5V
Ingangsimpedantie 10k Ohm
Signaal/ruisverhouding 92dB
Signaal/ruisverhouding (Sub kanaal) 102 dB
Signaal/Ruisverhouding (CEA-2006) 80dBa (Referentie: 1 Watt bij 4 Ohms)
Frequentiebereik (+0dB, -1dB) 20Hz ~ 20000Hz
Frequentiebereik (+0dB, -3dB) (SUB) 20Hz ~ 200Hz
Bedrijfsvoltage 14,4V (11V ? 16V Toegestaan)
Stroomverbruik 60A

Na het instaleren van deze "Prijzige" versterker. Hoop ik deze BadBoy nog vaak mee te nemen in een eventuele nieuwe auto.

Hartstikke bedankt voor alle hulp die je me gegeven hebt!
Ik wardeer dit enorm.

Tot weerziens, zzAttack!
 

zzattack

Member
Lid geworden
27 okt 2012
Berichten
843
Mooi dat het is opgelost! Stevige versterker inderdaad zeg. Waarom een 5-kanaals, je fusion sub was toch actief? En wel netjes je kabels in de dorpels verstoppen he :D
 
Bovenaan