Dit probleem komt vaker voor maar ik heb geen eenduidig antwoord kunnen vinden.
Eigenschappen auto:
- VVT chip
- Cat verwijderd
- Volledige onderhoudshistorie bekend (altijd SEAT dealer onderhouden)
- Gekocht in november bij 220k, nu op 235k, gechipt bij 225k.
- Vermogen lijkt goed te zijn
- Geen noodloop perikelen
- Turbo hoor je goed fluiten en pittig wastegate geluid bij gas los (pfeeew)
- Verstuivers zijn uitgelezen met vag com en hoeven nauwelijks bij te regelen
- Verbruik gemiddeld 1 op 18 (zelf gemeten), verbruik minimum (momentopname BC, 100km/u) 1 op 27, verbruik max: 1 op 13 (180km/u)
De problemen lijken zich voor te doen NA het chippen, echter is het ook kouder geworden in die periode; dus gooi het maar op de kou :+
Bij koude start en dan voornamelijk bij vries temperaturen rookt de auto bij het start Wit, dit is vrij veel. Ook lijkt de auto op 3 cilinders te draaien tot dat hij warm is.
Dit houdt direct op als er ook maar een beetje temperatuur in zit; oftwel na 3 minuten belasting begint de motor weer als een naaimachine te lopen en rookt hij ook niet meer.
Bijkomend probleem, hoewel misschien niet gerelateerd: als de motor koud is (ongeacht of ie nou wit heeft gerookt van te voren) lijkt hij over te slaan elke 10 seconden ongeveer. Je ziet het motorblok dan ook vrij ver kantelen met een 'tjoenk' geluid erbij. gebeurt 1 slag en houd weer op.. 10 seconden later zelfde.
Diagnoses die ik heb gevonden:
- Slechte verstuiver(s)
- Slechte o-ringen bij afdichting verstuivers
- uitgereutelde kop zodat verstuivers minder passen
Bij antwoorden zoals: nieuwe verstuiver(s) nodig ook graag waar ik ze kan reviseren en of FF nozzles erop een goed idee is zonder gevolgen voor verbruik.
Bij voorbaat dank!
Eigenschappen auto:
- VVT chip
- Cat verwijderd
- Volledige onderhoudshistorie bekend (altijd SEAT dealer onderhouden)
- Gekocht in november bij 220k, nu op 235k, gechipt bij 225k.
- Vermogen lijkt goed te zijn
- Geen noodloop perikelen
- Turbo hoor je goed fluiten en pittig wastegate geluid bij gas los (pfeeew)
- Verstuivers zijn uitgelezen met vag com en hoeven nauwelijks bij te regelen
- Verbruik gemiddeld 1 op 18 (zelf gemeten), verbruik minimum (momentopname BC, 100km/u) 1 op 27, verbruik max: 1 op 13 (180km/u)
De problemen lijken zich voor te doen NA het chippen, echter is het ook kouder geworden in die periode; dus gooi het maar op de kou :+
Bij koude start en dan voornamelijk bij vries temperaturen rookt de auto bij het start Wit, dit is vrij veel. Ook lijkt de auto op 3 cilinders te draaien tot dat hij warm is.
Dit houdt direct op als er ook maar een beetje temperatuur in zit; oftwel na 3 minuten belasting begint de motor weer als een naaimachine te lopen en rookt hij ook niet meer.
Bijkomend probleem, hoewel misschien niet gerelateerd: als de motor koud is (ongeacht of ie nou wit heeft gerookt van te voren) lijkt hij over te slaan elke 10 seconden ongeveer. Je ziet het motorblok dan ook vrij ver kantelen met een 'tjoenk' geluid erbij. gebeurt 1 slag en houd weer op.. 10 seconden later zelfde.
Diagnoses die ik heb gevonden:
- Slechte verstuiver(s)
- Slechte o-ringen bij afdichting verstuivers
- uitgereutelde kop zodat verstuivers minder passen
Bij antwoorden zoals: nieuwe verstuiver(s) nodig ook graag waar ik ze kan reviseren en of FF nozzles erop een goed idee is zonder gevolgen voor verbruik.
Bij voorbaat dank!
Laatst bewerkt door een moderator: