[SEAT] [Toledo 1M] Witte rook en onregelmatig lopen bij koude start

robertoal

New member
Lid geworden
2 dec 2014
Berichten
7
Dit probleem komt vaker voor maar ik heb geen eenduidig antwoord kunnen vinden.

Eigenschappen auto:

- VVT chip
- Cat verwijderd
- Volledige onderhoudshistorie bekend (altijd SEAT dealer onderhouden)
- Gekocht in november bij 220k, nu op 235k, gechipt bij 225k.
- Vermogen lijkt goed te zijn
- Geen noodloop perikelen
- Turbo hoor je goed fluiten en pittig wastegate geluid bij gas los (pfeeew)
- Verstuivers zijn uitgelezen met vag com en hoeven nauwelijks bij te regelen
- Verbruik gemiddeld 1 op 18 (zelf gemeten), verbruik minimum (momentopname BC, 100km/u) 1 op 27, verbruik max: 1 op 13 (180km/u)

De problemen lijken zich voor te doen NA het chippen, echter is het ook kouder geworden in die periode; dus gooi het maar op de kou :+

Bij koude start en dan voornamelijk bij vries temperaturen rookt de auto bij het start Wit, dit is vrij veel. Ook lijkt de auto op 3 cilinders te draaien tot dat hij warm is.
Dit houdt direct op als er ook maar een beetje temperatuur in zit; oftwel na 3 minuten belasting begint de motor weer als een naaimachine te lopen en rookt hij ook niet meer.

Bijkomend probleem, hoewel misschien niet gerelateerd: als de motor koud is (ongeacht of ie nou wit heeft gerookt van te voren) lijkt hij over te slaan elke 10 seconden ongeveer. Je ziet het motorblok dan ook vrij ver kantelen met een 'tjoenk' geluid erbij. gebeurt 1 slag en houd weer op.. 10 seconden later zelfde.

Diagnoses die ik heb gevonden:
- Slechte verstuiver(s)
- Slechte o-ringen bij afdichting verstuivers
- uitgereutelde kop zodat verstuivers minder passen


Bij antwoorden zoals: nieuwe verstuiver(s) nodig ook graag waar ik ze kan reviseren en of FF nozzles erop een goed idee is zonder gevolgen voor verbruik.

Bij voorbaat dank!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.713
Leon had dit probleem ook (veel rook) en bij hem het was een slechte O-ring. Volgens mij is dat toch prima zelf te doen of...? Bij mijn benzine was dat namelijk wel zo.
 

Renzzz

New member
Lid geworden
13 sep 2010
Berichten
2.312
Bij Leon was het inderdaad een slechte O-ring van een verstuiver. Ik zou dan inderdaad even je verstuivers eruit halen en checken of dat allemaal nog goed zit.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.713
En gelijk vervangen als je toch bezig bent, ik was volgens mij een tientje kwijt voor mijn O-ringen (niet bij dealer gehaald).
 

jos_br

Member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
85
En gelijk vervangen als je toch bezig bent, ik was volgens mij een tientje kwijt voor mijn O-ringen (niet bij dealer gehaald).

Een goede set verstuiver pakkingset kost ongeveer € 30,= per cilinder/verstuiver. Wel belangrijk is dat de wand waar de verstuiver tegen af moet dichten niet teveel beschadigt is en dat je zorgt dat deze geen scherpe randjes meer hebben aangezien de afdichtingen meteen tijdens de montage al stuk zijn. Ook is het belangrijk te kijken of er onderin de verstuivergaten geen onregelmatigheden/beschadigingen te zien zijn.

Jos.
 

Polleke

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
12 jan 2013
Berichten
3.167
Al het bovenstaande lijkt mij logisch maar mogelijk moet je ook even een compressie meting van je cilinders laten uitvoeren. ook daar kan een oorzaak zijn al lijkt het mij onwaarschijnlijk.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.713
@Jos
Ik had al een donkerbruin vermoeden dat het bij een diesel anders zou zijn. Top info!
 

LEON TOPSPORT

New member
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
3.209
Ik had idd hetzelfde probleem, maar mijne bleef wit roken en starte ook slecht, was idd de o ring die kapot was.
Maar mijn auto liep gewoon normaal stationair.
 

LEON TOPSPORT

New member
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
3.209
Zou effe je verstuivers eruit halen en het checken bij vvt, aangezien deze waarschijnlijk nog nooit eruit zijn geweestbij mij was er met de verstuivers uitlezen ook niets te zien en gaven ze de goede waardes door.
 

robertoal

New member
Lid geworden
2 dec 2014
Berichten
7
Iedereen hartelijk dank voor de reacties! Zat nog in Frankrijk, vandaar mijn late reply :+

Volgens mij gaan de meeste uit van slechte ringen, dat hoop ik zeker gezien de kosten als dat niet zo is :)
Ga ik laten doen bij de volgende beurt, lijkt me verder niet slecht?
Gek genoeg lijkt het nu minder te worden na een ritje van 1100km en alleen maar goede diesel tanken....
Als het gelukt is update ik de begin post zodat meerdere mensen plezier kunnen hebben van het antwoord.


@leon topsport:
Er zit bij mij ook een ARL blok in, KVS niveau is prima en olie verbruikt ie niet (niveau stijgt gelukkig ook niet)
 
Bovenaan