Seat wird als Automarke eingestellt – Alles auf Cupra

Ice T

Well-known member
Lid geworden
15 feb 2016
Berichten
1.055
We hadden het vorig jaar er hier terloops al eens over : maar nu is de kogel door de kerk. De CEO van VW, Thomas Schäfer, heeft nu het achterste van z'n tong laten zien tijdens de autoshow in München.
Hier het interview (vertaalt uit het Duits);

Adios, Seat.
In 2030 zal het merk als autofabrikant verdwijnen.
De Volkswagen Groep is volledig afhankelijk van Cupra in Spanje.
Een beslissing die al langer op zich liet wachten.


München.
VW zal in de toekomst alleen nog een beroep doen op Cupra voor zijn Spaanse dochteronderneming Seat. Vanaf 2030 vertegenwoordigt het jonge, sportieve merk alleen de Zuid-Europese kant van het concern. In ieder geval voor auto's zou Seat als aanbieder van mobiliteitsdiensten en als fabrikant van andere groepsmodellen, zoals de aankomende VW ID.2, in de Spaanse fabriek in Martorell moeten blijven, zoals VW-CEO Thomas Schäfer aan de zijlijn van de IAA uitlegde.

Echt een verrassing komt deze beslissing niet, aangezien VW de afgelopen jaren vooral in Cupra had geïnvesteerd en het merk Seat duidelijk had verwaarloosd. Volgens Schäfer is het oneconomisch om tegelijkertijd in Cupra en Seat te investeren. Vooral omdat Seat het imago dat het in de afgelopen decennia heeft opgebouwd als enigszins verouderd merk, nooit heeft kunnen loslaten, ondanks de recente nogal vlotte ontwerpen van individuele modellen. De beslissing tegen Seat is al enige tijd geleden genomen.

Bij Cupra gingen ze de tegenovergestelde kant op: ze maakten een nieuw merk uit een voormalige Seat-uitrustingslijn en maakten het dynamisch, sommigen zeggen halfsterk. Maar Cupra zal uiteindelijk worden geteisterd door het lot om een puur elektrisch merk te moeten worden. Vanaf 2030 zouden er alleen nog maar elektrische auto’s op de markt komen. Het valt nog te bezien of de beoogde doelgroep dit pad zal volgen.
Het besluit tegen Seat betekent het einde van de geschiedenis van dit voorheen puur Spaanse merk als autofabrikant. Seat, opgericht in 1950, produceerde aanvankelijk Fiat-modellen onder licentie. Het bedrijf behoort sinds 1986 tot de Volkswagen Groep, maar bracht het bedrijf uit Wolfsburg jarenlang hoge verliezen.

Ook de poging om Seat te positioneren als mediterraan alternatief voor Alfa Romeo mislukte volledig. Nu moet Cupra, met de hulp van de VW-groep, de rol op zich nemen die Seat is ontzegd.

Door het same-parts-concept dat bij VW, zoals bij alle autobedrijven, heerst, zal het voor het jonge merk niet eenvoudig zijn om zich te positioneren. Uiteindelijk zijn het design en de bijbehorende reclame het enige dat haar nog rest om zich te onderscheiden van merken als Volkswagen of Skoda .

Tot overmaat van ramp is na de eliminatie van Seat alleen Skoda bedoeld om goedkope basisauto's te produceren. Voor een Cupra wil de groep daarentegen voor een vergelijkbaar model aanzienlijk meer geld vragen en verdienen. Om de klantenkring met een overeenkomstig hoger budget te bereiken, zal het voor Cupra daarom belangrijk zijn om het imago de komende jaren te vervangen door een sportiever, serieuzer charisma.

bron : Handelsblatt
 

erwin1988

Administrator
Lid geworden
28 sep 2011
Berichten
10.795
En toch zijn er ook nog steeds andere verhalen maw ze weten het nog steeds niet 😂😂

 

Ice T

Well-known member
Lid geworden
15 feb 2016
Berichten
1.055
En toch zijn er ook nog steeds andere verhalen maw ze weten het nog steeds niet 😂😂

Verschijnt toch in verschillende mainstream-media, kon het bericht ondertussen al in paar nationale kranten zien verschijnen alsook op de tv. Tegenbericht, zoals van autobahn.eu, zie ik dan niet?
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.948
Het Duitse artikel verschijnt nu ook in de Belgische media.

Automerk Seat verdwijnt tegen 2030: Volkswagengroep zet volop in op Cupra

Het Spaanse automerk Seat, onderdeel van het Duitse autoconcern Volkswagen (VW), zal tegen 2030 verdwijnen als merk. VW zet volledig in op het nieuwere merk Cupra. Dat heeft VW-topman Thomas Schäfer gezegd aan de Duitse krant Handelsblatt in de marge van de Duitse autobeurs IAA in München.


 

Menaz

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
29 sep 2004
Berichten
15.020
Toen ik de Leon kocht, gaf de dealer dit ook al aan. Merk SEAT blijft wel bestaan, maar dan als een soort mobiliteitsconcept. Elektrische scootertjes enzo.

Uiteindelijk een soort rebranding.
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.948
Ze hebben inderdaad een aantal scootertjes en een elektrische step onder de noemer SEAT MÓ. De step hebben ze volgens mij al een tijdje.
seat-mo-range-best-electric-scooter.jpg




En Cupra heeft een fiets.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.393
Ik krijg steeds meer het idee dat ze in Wolfsburg behoorlijk de weg kwijt zijn. Dit is ook weer zo'n voorbeeld, nu creëren ze een fiets met of zonder motor onder de namen Seat en Cupra, dat is op zijn zachtst gezegd bijzonder als een zustermerk juist als fabrikant van fiets en later motorfietsen is begonnen (Skoda, aanvankelijk onder de naam Laurin & Klement naar de oprichters), dat lijkt me iets logischer als je een merk minder wil, en dat merk omzetten naar merk voor tweewielers, dat je daar dan Skoda voor pakt.
 

Canon-Eye

Well-known member
Lid geworden
10 jun 2018
Berichten
1.260
Verschillende generaties bestuurders maken verschillende keuzes, dat is toch niks nieuws?
De vraag is maar, of dat nou zo "erg" is. Ik ben echt heel tevreden met mijn huidige Seat, maar daar heb ik verder geen speciale gevoelens bij. Het is in hoofdzaak maar metaal en kunststof, hè... Er zijn vast nog meer prettige auto's die bij mij passen, dat ontdekken we wel als vervanging aan de orde is.
Er zijn door de jaren heen trouwens al zó veel merken verdwenen - wie treurt er nou nog om pakweg Oldsmobile, Buick, Packard, Rover, Simca en ga zo maar door... ?
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.948
Volgens mij is het meer een verandering van merknaam.
Vraag me wel af wat er met de Ibiza gaat gebeuren. Laten ze de kleinere modellen over aan andere VAG-genoten?
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.603
Verschillende generaties bestuurders maken verschillende keuzes, dat is toch niks nieuws?
De vraag is maar, of dat nou zo "erg" is. Ik ben echt heel tevreden met mijn huidige Seat, maar daar heb ik verder geen speciale gevoelens bij. Het is in hoofdzaak maar metaal en kunststof, hè... Er zijn vast nog meer prettige auto's die bij mij passen, dat ontdekken we wel als vervanging aan de orde is.
Er zijn door de jaren heen trouwens al zó veel merken verdwenen - wie treurt er nou nog om pakweg Oldsmobile, Buick, Packard, Rover, Simca en ga zo maar door... ?
Precies...
Millenials hebben waarschijnlijk helemaal niets met de historie van Seat of andere oude merken...wij hebben toch ook niets met verdwenen merken als Horch, DKW...
 

Ice T

Well-known member
Lid geworden
15 feb 2016
Berichten
1.055
Precies...
Millenials hebben waarschijnlijk helemaal niets met de historie van Seat of andere oude merken...wij hebben toch ook niets met verdwenen merken als Horch, DKW...
DKW is nu Audi toch?
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.393
Precies...
Millenials hebben waarschijnlijk helemaal niets met de historie van Seat of andere oude merken...wij hebben toch ook niets met verdwenen merken als Horch, DKW...
Ik denk dat dat per persoon verschilt, een paar weken terug zag ik dat in de straat van mijn bestemming bij een autoschadebedrijf een Scaldia buiten stond voor reparatie. Scaldia (412), ook bekend als Moskvitch, zegt de meesten waarschijnlijk niets, dit roestige rode exemplaar met ontbrekend voorfront, haalde bij mij direct herinneringen op aan één van de smeden op het dorp die 50 jaar terug een blauw exemplaar had. Ik ben dus ook even terug gelopen om naar het exemplaar bij het schadebedrijf te kijken.
 

Ice T

Well-known member
Lid geworden
15 feb 2016
Berichten
1.055
Fusies, naamsveranderingen,... van alle tijden dus 😉
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Well-known member
Lid geworden
10 jun 2018
Berichten
1.260
Zeker waar. En het Audi-fusieverhaal ging nog verder:

Ik heb in de jaren '60-'70 eerst zelf een witte NSU Prinz4 gereden, deze medio 1971 ingeruild op een mooie Ferrarirooie 4L voor mijn vrouw. Er stond ook een nóg mooiere en net zo rooie NSU 1000TT, maar ze had toen haar rijbewijs pas een week dus dat leek me niet zo'n goed idee...
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.603
Het ter ziele gaan van Saab... niemand praat nog over dit merk...
 

Menaz

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
29 sep 2004
Berichten
15.020
Merknamen die hier verdwijnen duiken even later weer op als een of andere Chinese EV.
 

Ice T

Well-known member
Lid geworden
15 feb 2016
Berichten
1.055
Het ter ziele gaan van Saab... niemand praat nog over dit merk...
Deze week met de hond een blokje om, kwam ik op straat een Saab SUV tegen. Een 9-7X bleek, best zeldzaam denk ik? Toch nog nooit gezien, stond hem even na te staren...

saab-9-7x-arc-14864-16529647872.jpeg
 
Bovenaan