turboturbo
Vriend van SEAT-Online!
- Lid geworden
- 8 aug 2015
- Berichten
- 673
Nav een paar off-topic posts uit een ander draadje, hierbij even netjes in een apart topic de vraag uiteen gezet: een turbodeken/turboblanket, wat is daar de zin en onzin van (of wanneer heeft dat wel of niet zin) en wat zijn voor- en tegens?
En wat zijn ervaringen van leden die er reeds met eentje rondrijden so far?
In een filmpje van Engineering Explained worden een paar features real-life getest en wordt een wetenschappelijk onderbouwd onderzoek aangehaald. Opvallend aan dat laatste vond ik zelf dat het daarbij ging om een 6.7 liter turbodiesel motor :? Zijn die resultaten dan wel (min of meer) 1 op 1 te vertalen naar een benzine motor van laten we zeggen rond de 2.0 liter?
Verschillende onderwerpen zoals temperatuur- en vermogensontwikkeling komen aan bod en de cijfers liegen er niet om. De voor de bestuurder merkbare verbetering zou echter minimaal kunnen zijn, maar dat zal gerust afhangen van een aantal factoren.
Hier is de EE aflevering over turboblankets:
Persoonlijk was ik getriggerd als het gaat om het beperken van de temperatuur afgifte aan de rest van het motorcompartiment, waar het (in mijn beleving zeker bij de 1.8T) wel immens heet kan worden. Dus ik wilde daar wel eens in duiken en uitzoeken of zo'n turbo dekentje wat voor mijn 1.8 20VT was (met OEM turbo)
Ik vond toen ik wat op zoek ging naar meer informatie hierover, een wat ouder topic, waar ook een turboblanket gerelateerde vraag gesteld werd. Daar las ik wat kritische geluiden (zie bijv. pagina 2 de bijdrage van @Race Eend: https://www.seat-online.nl/showthre...er-welke-nodig&p=321328&viewfull=1#post321328) :
Wat valt hier nu precies uit af te leiden, dat het voor een kleine turbo een no-go is? En wat wordt dan als een kleine turbo gezien? Bij de 1.8T motoren heb je OEM 3 varianten vzv ik weet: K03, K03S, K04. In volgorde van klein naar groot. Welke zijn dan als 'klein' te defini?ren? (ik gok de K03 dan toch, waarbij ik dan voor mij helaas het antwoord op mijn vraag of ik zo een dekentje moet installeren, ook al heb:| )
Tot slot hier ook nog een leuke blog met informatieve eh.. ja info.
http://www.myaudis4.com/turbo-blanket-introduction/
En wat zijn ervaringen van leden die er reeds met eentje rondrijden so far?
In een filmpje van Engineering Explained worden een paar features real-life getest en wordt een wetenschappelijk onderbouwd onderzoek aangehaald. Opvallend aan dat laatste vond ik zelf dat het daarbij ging om een 6.7 liter turbodiesel motor :? Zijn die resultaten dan wel (min of meer) 1 op 1 te vertalen naar een benzine motor van laten we zeggen rond de 2.0 liter?
Verschillende onderwerpen zoals temperatuur- en vermogensontwikkeling komen aan bod en de cijfers liegen er niet om. De voor de bestuurder merkbare verbetering zou echter minimaal kunnen zijn, maar dat zal gerust afhangen van een aantal factoren.
Hier is de EE aflevering over turboblankets:
Persoonlijk was ik getriggerd als het gaat om het beperken van de temperatuur afgifte aan de rest van het motorcompartiment, waar het (in mijn beleving zeker bij de 1.8T) wel immens heet kan worden. Dus ik wilde daar wel eens in duiken en uitzoeken of zo'n turbo dekentje wat voor mijn 1.8 20VT was (met OEM turbo)
Ik vond toen ik wat op zoek ging naar meer informatie hierover, een wat ouder topic, waar ook een turboblanket gerelateerde vraag gesteld werd. Daar las ik wat kritische geluiden (zie bijv. pagina 2 de bijdrage van @Race Eend: https://www.seat-online.nl/showthre...er-welke-nodig&p=321328&viewfull=1#post321328) :
Als je een joekel van een turbo hebt, dan kan het voordelig zijn om de boel in te pakken om zo de temperatuur bij rustig rijden niet te veel te laten dalen. Zodat je turbo beter bij de les blijft. (al vind ik het verwaarloosbaar bij mijn TD05)
Daarbij heb je met grote turbos dat ze vaak dicht tegen motorkappen en andere zaken komen te liggen, waardoor veel delen er omheen kunnen gaan smelten (denk aan kachelslangen/airco leidingen, lak vd motorkap etc).
Bij een kleine turbo (die toch al erg heet wordt), ook nog eens te gaan inpakken, is vragen om gescheurde turbine huizen en uitlaatspruitstukken.
Je merkt die 100rpm die hij evt later opspoelt als hij afgekoeld is echt niet.
Wat valt hier nu precies uit af te leiden, dat het voor een kleine turbo een no-go is? En wat wordt dan als een kleine turbo gezien? Bij de 1.8T motoren heb je OEM 3 varianten vzv ik weet: K03, K03S, K04. In volgorde van klein naar groot. Welke zijn dan als 'klein' te defini?ren? (ik gok de K03 dan toch, waarbij ik dan voor mij helaas het antwoord op mijn vraag of ik zo een dekentje moet installeren, ook al heb:| )
Tot slot hier ook nog een leuke blog met informatieve eh.. ja info.
http://www.myaudis4.com/turbo-blanket-introduction/
Laatst bewerkt: