[Universeel] Turbo blanket; de voor en tegens

turboturbo

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
8 aug 2015
Berichten
673
Nav een paar off-topic posts uit een ander draadje, hierbij even netjes in een apart topic de vraag uiteen gezet: een turbodeken/turboblanket, wat is daar de zin en onzin van (of wanneer heeft dat wel of niet zin) en wat zijn voor- en tegens?
En wat zijn ervaringen van leden die er reeds met eentje rondrijden so far?

In een filmpje van Engineering Explained worden een paar features real-life getest en wordt een wetenschappelijk onderbouwd onderzoek aangehaald. Opvallend aan dat laatste vond ik zelf dat het daarbij ging om een 6.7 liter turbodiesel motor :? Zijn die resultaten dan wel (min of meer) 1 op 1 te vertalen naar een benzine motor van laten we zeggen rond de 2.0 liter?
Verschillende onderwerpen zoals temperatuur- en vermogensontwikkeling komen aan bod en de cijfers liegen er niet om. De voor de bestuurder merkbare verbetering zou echter minimaal kunnen zijn, maar dat zal gerust afhangen van een aantal factoren.

Hier is de EE aflevering over turboblankets:

Persoonlijk was ik getriggerd als het gaat om het beperken van de temperatuur afgifte aan de rest van het motorcompartiment, waar het (in mijn beleving zeker bij de 1.8T) wel immens heet kan worden. Dus ik wilde daar wel eens in duiken en uitzoeken of zo'n turbo dekentje wat voor mijn 1.8 20VT was (met OEM turbo)
Ik vond toen ik wat op zoek ging naar meer informatie hierover, een wat ouder topic, waar ook een turboblanket gerelateerde vraag gesteld werd. Daar las ik wat kritische geluiden (zie bijv. pagina 2 de bijdrage van @Race Eend: https://www.seat-online.nl/showthre...er-welke-nodig&p=321328&viewfull=1#post321328) :
Als je een joekel van een turbo hebt, dan kan het voordelig zijn om de boel in te pakken om zo de temperatuur bij rustig rijden niet te veel te laten dalen. Zodat je turbo beter bij de les blijft. (al vind ik het verwaarloosbaar bij mijn TD05)
Daarbij heb je met grote turbos dat ze vaak dicht tegen motorkappen en andere zaken komen te liggen, waardoor veel delen er omheen kunnen gaan smelten (denk aan kachelslangen/airco leidingen, lak vd motorkap etc).

Bij een kleine turbo (die toch al erg heet wordt), ook nog eens te gaan inpakken, is vragen om gescheurde turbine huizen en uitlaatspruitstukken.

Je merkt die 100rpm die hij evt later opspoelt als hij afgekoeld is echt niet.

Wat valt hier nu precies uit af te leiden, dat het voor een kleine turbo een no-go is? En wat wordt dan als een kleine turbo gezien? Bij de 1.8T motoren heb je OEM 3 varianten vzv ik weet: K03, K03S, K04. In volgorde van klein naar groot. Welke zijn dan als 'klein' te defini?ren? (ik gok de K03 dan toch, waarbij ik dan voor mij helaas het antwoord op mijn vraag of ik zo een dekentje moet installeren, ook al heb:| )

Tot slot hier ook nog een leuke blog met informatieve eh.. ja info.
http://www.myaudis4.com/turbo-blanket-introduction/
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.406
Ik heb het filmpje nog niet bekeken, maar behalve de omvang van de turbo kan er meer meespelen, denk bijvoorbeeld aan de druk die de turbo moet leveren, zit er nog een intercooler achter de turbo (om de inlaatlucht voor de motor terug te koelen), en zo zijn er nog tal van zaken te bedenken die ook hun invloed hebben. Naar mijn mening is dit niet een simpel onderwerp, waar je per definitie een duidelijke/??nduidige uitkomst hebt.
 

WJs

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.302
Turbo blanket is a nono imo. Alleen als het nodig is om andere delen te beschermen, maar bij de meeste huis tuin en keuken auto's is dat niet echt nodig (zelfs getuned)..
Downpipe wrappen zie ik dan meer in.
 

WJs

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.302
De theorie is een hogere flow van gassen door de hogere temperatuur. En ook om te zorgen dat veel van de downpipe hitte niet richting motorruim/turbo gaan.

Als ik eerlijk ben zou ik zelf nooit wrappen, alleen als het nodig is omdat andere delen last van de hitte hebben. (denk aan leidingen)
Het is gewoon niet interessant genoeg voor "random joe bob" op de straat en af en toe op het circuit.

Coating word ook wel gedaan trouwens, wrap kan soms toch wel wat extra onderhoud geven door vocht en weet ik wat dat er tussen kan gaan zitten.


edit; ik heb het filmpje trouwens nog niet gekeken, maar dit is mijn olleke bolleke auto tune forum race ervaring. Haha. Is niet heel erg wetenschappelijk onderbouwd door middel van echte dyno testen. :)
 
Laatst bewerkt:

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.726
Stralende hitte verminderen, maar nog belangrijker, zorgen dat de uitlaatgassen sneller gaan. Dat helpt weer bij het zogenaamde "scavengen", het wegzuigen van de uitlaatgassen uit je cilinderkamers, zodat je cilinderkamers geen uitlaatgassen bevatten bij de inlaatslag (na de uitlaatslag). Goed scavengen kan ook nog wat power opleveren, in de uitlaatlijn kan een X of H-pijp daar nog bij helpen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Viertaktmotor

Wrappen moet je trouwens niet doen met een normale stalen downpipe/uitlaatlijn, daar versnel je het roestproces alleen maar mee.

Onderstaand zie je het bewijs dat een x-pipe kan helpen bij het aanzuigen van lucht (het zogenaamde scavengen).


Eigenlijk is dit weer voer voor een apart draadje ;)
 
Laatst bewerkt:

WJs

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.302
De lucht in de uitlaat remt ook af als het cooler word, dus als je de hitte in de downpipe kan bewaren gebeurd dat proces wat later waardoor de turbo net wat vrijer kan spoelen.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.406
Net het eerste stukje van het EE-filmpje gezien, en ik zie gelijk al grote onzin: een turboblanket om de hete kant van de turbo heet te houden, en zo het koude deel koud. Als de warmte van de warme kant niet uitstraalt, zal de koude kant van de turbo misschien ook wel 0.05 graden kouder blijven, doordat ie minder warmte absorbeert uit de omgeving. Alleen als de warme kant warmer blijft, gaat er ook meer warmte via warmtegeleiding (via het huis ?n via de as) naar de koude kant, en wordt de koude kant 5 graden warmer. Ik zal later in de week nog wel eens kijken, maar de eerste claim is al regelrechte onzin. Het effect van warmtegeleiding in metalen delen is enorm. Het is nog een hele toer om in metalen delen 2 graden temperatuur verschil te krijgen aan de ene of de andere kant. Zelfs in vacuum waar je alleen warmtegeleiding via het materiaal hebt, en infraroodstraling (=warmte) en geen geleiding via de omringende lucht, krijg je zulke verschillen niet zomaar.
 

turboturbo

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
8 aug 2015
Berichten
673
Bedankt voor de downpipe-wrap uitleg jongens.

@Cordoba de metingen die de heren zelf doen, liegen er toch niet om. Benieuwd wat je van de rest van de resultaten uit het filmpje vind.
 

amc

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
11 dec 2010
Berichten
14.556
Wrappen heeft nog een nadeel. Door het inpakken neemt de downpipe minder warmte op van turbinehuis. Ik zou wrappen alleen adviseren om zwakke delen te beschermen.
 

amc

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
11 dec 2010
Berichten
14.556
Ohja....was nog vergeten te melden, dat al die pampers zooi wrapbanden het brandgevaar kunnen verhogen.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.726
Ohja....was nog vergeten te melden, dat al die pampers zooi wrapbanden het brandgevaar kunnen verhogen.

Ja dat had ik in mn eigen topic ook al genoemd en is idd een mogelijk puntje.
 

turboturbo

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
8 aug 2015
Berichten
673
Is gewoon een kwestie van even inbranden toch? 😙

Die dingen *zouden* tegen temperaturen van honderden graden moeten kunnen 😝
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.726
Ja dat deed die van mij wel en dat gepaard met best veel stank :X
 

amc

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
11 dec 2010
Berichten
14.556
Dit is de nieuwe trend. Heeeel erg duur maar wel hufterproof

359io9j.jpg
 

amc

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
11 dec 2010
Berichten
14.556
Sommige turbo's zijn ook moeilijk in te pakken...:mrgreen:

Ps foto is niet getruct

213lopv.jpg
 
Bovenaan