[Universeel] Turbo blanket; de voor en tegens

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.332
Is gewoon een kwestie van even inbranden toch? ��

Die dingen *zouden* tegen temperaturen van honderden graden moeten kunnen ��

Enige honderden graden? Meer dan duizend graden heet wordt een turbo aan de downpipe zijde onder belasting zul je bedoelen.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.626
Om een voorbeeld te noemen, bij de Exeo staat de motor in de lengte richting, door deze opstelling zit de katalysator ook in de motor ruimte(direct op turbo) en de hitte is enorm na en rit. Waarom VW/Seat daar niet iets omheen heeft ge-engineered is voor mij onbegrijpelijk.
Ondanks dat is inlaat temperatuur vrijwel nooit hoger 38 graden.

Dus heeft wrappen/keramisch coaten/blanket wel zin!?
 

turboturbo

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
8 aug 2015
Berichten
673
Meer dan duizend graden heet ...
Inderdaad ik zie dat - ik had daar geen idee van. De blankets zijn dan doorgaans bestendig tot wel 1800 graden als ik er een paar willekeurig bekijk. Zou dan toch geen probleem moeten zijn?
 

amc

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
11 dec 2010
Berichten
14.556
Ca 900 graden is de kritische grens bij de oude generatie Borg warner turbo's. Deze temperatuur wordt gemeten bij de flens verbinding van turbo een spruitstuk.

De nieuwe generatie kan kortstondig ca 1045 graden hebben.

1800 graden is lariekoek. Na een jaar was mijn dure blanket helemaal verpulverd aan de binnenkant.
 

WJs

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.302
Als je gewoon goede koopt moet het inderdaad geen probleem zijn. Maar ze moeten ook goed ge-wrapped worden, eigenlijk ook nooit wrappen als zo'n ding al onder de auto zit, dan kan je er gewoon niet goed genoeg bij om ze met genoeg kracht en "spanning" eromheen te wrappen. En vuil ertussen is echt funest voor die dingen.
 

amc

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
11 dec 2010
Berichten
14.556
Met spanning erom heen draaien hoeft niet. Goede wrap is gemaakt van hennep. Deze leeg je voor de montage in het water. Als de uitlaat warm wordt krimt de wrap en zit er super strak omheen.
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.998
Om een voorbeeld te noemen, bij de Exeo staat de motor in de lengte richting, door deze opstelling zit de katalysator ook in de motor ruimte(direct op turbo) en de hitte is enorm na en rit. Waarom VW/Seat daar niet iets omheen heeft ge-engineered is voor mij onbegrijpelijk.
Ondanks dat is inlaat temperatuur vrijwel nooit hoger 38 graden.

Dus heeft wrappen/keramisch coaten/blanket wel zin!?

Denk dat je bij de Exeo beter af bent met een custom made hitteschild ipv het plaatje dat standaard tegen het luchtfilterhuis geschroefd zit.

https://www.google.nl/search?q=heat...UICigB&biw=1536&bih=747#imgrc=Twd6aLa3pLomYM:
 

amc

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
11 dec 2010
Berichten
14.556
De goedkope gamma folie scheelt bij mij al een heel stuk.

Heb het nu zo opgelost....

3342ed2.jpg
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.726
Hmm goed ideetje. Bij de S80 word het ook aardig heet onder de kap.
 

amc

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
11 dec 2010
Berichten
14.556
Jij hebt ook van die gouden plak zooi.....schijnt nog beter te werken.

Ik ben heel erg enthousiast over de gamma folie
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.726
Binnenkort in Nederland, run op de Gamma plakfolie.

"Ja kwamen allemaal van die getunede wagens en die kochten alles op"
 

Bluepower

Active member
Lid geworden
16 sep 2010
Berichten
820
Simpel alu folie op de filterbox en inlaatslang zoals Arne al laat zien kan al enkele graden inlaat-temp verschil tonen (tip: bij de Action is die alu-tape nog goedkoper)
 

amc

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
11 dec 2010
Berichten
14.556
Ja Ronald....deze tape bedoelde ik
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.406
Jij hebt ook van die gouden plak zooi.....schijnt nog beter te werken.

Ik ben heel erg enthousiast over de gamma folie

Klopt: goud reflecteert warmte(infrarood) beter, daarom wordt voor folie/poncho's om drenkelingen of mensen met onderkoeling warm te krijgen, ook plastic folie met een heel dun laagje goud gebruikt.

Bedankt voor de downpipe-wrap uitleg jongens.

@Cordoba de metingen die de heren zelf doen, liegen er toch niet om. Benieuwd wat je van de rest van de resultaten uit het filmpje vind.

Peter, ik heb het filmpje tot een minuut of 13 bekeken, maar kon er niet langer wakker bij blijven (zo slaapverwekkend en veel non-info). Ze hebben het over iets hoger toerental van de turbo, en iets hogere turbodruk: dat kan uitstekend verklaart worden door hogere temperatuur die de inlaatlucht in de turbo meekrijgt (turbo zelf blijft warmer), dus iets hogere turbodruk. Ook aan de uitlaatzijde: de uitlaatlucht blijft warmer, dus meer volume, dus hoger turbotoerental. Ik zie nergens dat het koppel toeneemt, of dat het vermogen toeneemt, en dat zijn zaken die wel ?cht voor een turbo blanket zouden pleiten. Alle temperatuurmetingen van de heren zelf, zijn niet alleen redelijk houtje-touwtje gedaan, maar zijn buiten de discutabele manier van meten ook nog goed voor een stevige discussie.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
8 aug 2015
Berichten
673
Toch doet het me deugd dat je het bijna helemaal uitgekeken hebt, die gekke yankees 😎🙂
 
Bovenaan