[Overige] Weer een dealer minder :-(

Canon-Eye

Well-known member
Lid geworden
10 jun 2018
Berichten
1.263
Zal ook wel deels komen omdat ze in hoofdzaak in VW doen, Skoda en SEAT doen ze er daar maar 'een beetje bij' zo lijkt het.
Namen? Geen probleem...

Voorne-Putten in Spijkenisse (nu Hoogenboom) was en is Audi en VW-dealer, Skoda was een aantal jaren ondergebracht bij een satellietvestiging in Spijkenisse onder de naam Vepreda, is inmiddels ook Hoogenboom.
Broekhuis was en is nog steeds een behoorlijk grote organisatie; ben met mijn lease-O2c (geleverd door Vepreda trouwens) een aantal jaren in onderhoud geweest bij Broekhuis Hoogeveen omdat mijn werkplek daar vlak bij zat. Daar deden ze ook in Volvo (en Ford, als ik me niet vergis) en daar was niets mis met de service en de aandacht die je ook als leaseklant krijgt.

Broekhuis in Assen - inmiddels overgegaan naar Century - is "mijn" dealer sinds ik d??r betrekkelijk dichtbij woon, inmiddels ook al weer 10 jaar. Zij doen Skoda en Seat. De Leon is daar overigens niet gekocht, want dat was een sterke aanbieding van Bourguignon Leeuwarden (Seat, VW, Skoda, Audi), ook al geen kleintje. Maar dat is met 55km enkele reis 3x de afstand naar Assen. De werkplaats in Leeuwarden kan ik dus niet beoordelen, maar de service en het meedenken tijdens het aankoopproces gaven alle vertrouwen.
 

boolean

New member
Lid geworden
2 sep 2010
Berichten
1.559
Wat een onzin... - om geen sterkere term te gebruiken.
Niet mijn woonplaats is in dit verband van belang - ik woon gelukkig inderdaad in een dorp van 409 inwoners, voor een winkel moet ik wel 3 kilometer naar een naburig dorp (wat overigens nauwelijks m??r is dan in sommige "wereldsteden"...) - maar dat wil niet zeggen dat de dealers waar ik kwam en nog steeds kom slechts "lokale familiebedrijfjes" zijn, met zo'n dorpse afhankelijkheidsrelatie als waar jij op doelt.

Integendeel zelfs, dat waren en zijn nevenvestigingen van grotere bedrijven in volgens NL maatstaven middelgrote tot grote agglomeraties. De schaalvergroting in die branche is al tientallen jaren geleden begonnen (ja, ik loop al een tijdje mee...) en die zal in sommige gevallen best aanleiding hebben gegeven tot de eerder gesignaleerde klachten. Maar dat het ook heel anders en veel beter kan is voor mij meer dan eens glashelder bewezen en dat is een goeie reden om effe niet mee te huilen met dat gegeneraliseer.

Onder "dorp" versta ik alle plaatsen met minder dan 50K inwoners, ongeacht ze stadsrechten hebben of niet. De dealer waar ik goede ervaring mee heb is gevestigd in mijn geboorteplaats (Oosterhout, NB). Je merkt een duidelijk verschil tussen de handelswijze van dealers in dergelijke kleine gemeentes t.o.v. de grotere. Ja, ook deze dealer is opgeslokt door een groter concern, maar dat is niet relevant. Het zijn namelijk nog steeds dezelfde dorpsmensen die er werken.

In mijn studententijd heb ik hier onderzoek naar moeten doen. Ik was toen werkzaam op het hoofdkantoor van een van Nederland's grootste retailers. Het zal je verbazen hoe goed er nagedacht is over de plaatsing van personeel binnen een (winkel)keten. Ik zou dus maar wat voorzichtiger zijn met het gebruik van de term "onzin".
 

Canon-Eye

Well-known member
Lid geworden
10 jun 2018
Berichten
1.263
Dan is Assen zelfs naar jouw nogal arbitraire criterium dus ruimschoots een stad met vorig jaar ruim 67k inwoners, net als Spijkenisse met ruim 72k. Dus je opmerkingen over dorpsgarages zijn hier niet terzake.

Verder mis je een beetje het punt waar het mij om gaat, namelijk de hier nogal vaak verspreide generalisaties over dealerpaleizen met onge?nteresseerde en/of onbekwame medewerkers. Ik heb het de afgelopen 40+ jaar anders en vooral beter getroffen en deel hier die ervaringen bij wijze van tegengas tegen dat gehuil. Niets meer, niets minder - eigenlijk niet eens een mening, maar gewoon feiten.
 

Leon Ibiza

Well-known member
Lid geworden
21 feb 2012
Berichten
1.002
Onder "dorp" versta ik alle plaatsen met minder dan 50K inwoners, ongeacht ze stadsrechten hebben of niet.
Dat je stadsrechten niet telt snap ik, heb zelf jaren in een stad gewoond met zo’n 4000 inwoner (nee geen typefout haha). Stelregel in Nederland is dat je vanaf zo’n 25k inwoners een stad bent, er van uitgaande dat je ook stedelijke voorzieningen hebt. Als je daar al het dubbele voor rekent dan zijn de uitgangspunten natuurlijk wel anders ;)
 

boolean

New member
Lid geworden
2 sep 2010
Berichten
1.559
Dan is Assen zelfs naar jouw nogal arbitraire criterium dus ruimschoots een stad met vorig jaar ruim 67k inwoners, net als Spijkenisse met ruim 72k. Dus je opmerkingen over dorpsgarages zijn hier niet terzake.

Verder mis je een beetje het punt waar het mij om gaat, namelijk de hier nogal vaak verspreide generalisaties over dealerpaleizen met onge?nteresseerde en/of onbekwame medewerkers. Ik heb het de afgelopen 40+ jaar anders en vooral beter getroffen en deel hier die ervaringen bij wijze van tegengas tegen dat gehuil. Niets meer, niets minder - eigenlijk niet eens een mening, maar gewoon feiten.

Ik ben vooral gechoqueerd bij het feit dat Spijkenisse zoveel inwoners heeft, volgens mij hebben ze de koeien meegeteld of heeft het gemeentelijke systeem last van een omgekeerde millennium bug :+

Mijn hele punt is dat dealers over het algemeen verschrikkelijk weinig doen om hun meerwaarde t.o.v. niet merkgebonden garages te onderstrepen. Herstel, ze onderstrepen het wel, maar maken het niet waar. Ze moeten zelfs dreigen met "uw garantie vervalt als het onderhoud niet door ons is uitgevoerd", anders houdt niemand zijn auto in onderhoud bij de dealer. Je betaalt tenslotte veel te veel voor simpele ingrepen. Ik ken tientallen garages in de regio die kosteloos vervangend vervoer aanbieden, terwijl veel dealers dit niet eens aanbieden en je gewoon (onder het genot van een kop koffie) op de reparatie laten wachten. Dealers gelegen in kleinere gemeenten lijken dit wel te begrijpen en bieden deze service wel.
 
Laatst bewerkt:

Leon Ibiza

Well-known member
Lid geworden
21 feb 2012
Berichten
1.002
Heb me laten vertellen dat fabrieksgarantie niet afhankelijk mag zijn (is) van dealeronderhoud dus die vlieger gaat niet meer op. Verder ben ik het wel met je eens, als ik van collega's soms hoor hoe omslachtig het onderhoud bij de dealer is dan vraag je je af waarom je dat hoge tarief betaalt. Ze zouden je eigenlijk korting moeten geven vanwege dat geouwehoer >:)
 

Canon-Eye

Well-known member
Lid geworden
10 jun 2018
Berichten
1.263
Ik ben vooral gechoqueerd bij het feit dat Spijkenisse zoveel inwoners heeft, volgens mij hebben ze de koeien meegeteld of heeft het gemeentelijke systeem last van een omgekeerde millennium bug :+
Tsja, de waarheid kan soms hard aankomen, blijkbaar... :mrgreen:

Mijn hele punt is dat dealers over het algemeen verschrikkelijk weinig doen om hun meerwaarde t.o.v. niet merkgebonden garages te onderstrepen. Herstel, ze onderstrepen het wel, maar maken het niet waar.
Er zijn ook zulke dealers, daar twijfel ik niet aan. Maak er "sommige dealers" van en streep "over het algemeen" weg, dan zijn we er wel zo ongeveer...
Ik heb mijn positieve ervaringen opgedaan over een lange periode en geografisch flink gespreid, dat kan toch ook niet alleen maar toeval zijn.
 
Bovenaan