[SEAT] [Exeo 3R] Olieverbruik 1.8 T(F)SI

Timmes

New member
Lid geworden
29 apr 2015
Berichten
12
Beste lezers,

Ik ben sindskort de trotse eigenaar van een Seat Exeo ST 1.8 TSI uit 2011 (160 PK) met ca. 98.000 km op de klok.

De auto bevalt super en rijd als een blok op de weg echter lust de hij een redelijke slok Olie.
Ik heb de afgelopen weken het verbruik in kaart proberen te brengen en dit is ca. 300 / 400 ml op ca. 500 km, kortom teveel..

De uitlaat is ook redelijk zwart, echter loopt de auto perfect verder dus (nog) geen problemen.

Nu lees ik op internet veel horror verhalen dat de zuigerveren vervangen moeten worden met een behoorlijk kosten plaatje.

Ik heb het hier met mijn lokale garage over gehad waar ik al mijn auto's in onderhoud heb en hij adviseerde een Engine Flush met nieuwe filters en olie wissel naar 5W-40., standaard volgens het boekje moet er LongLife 5W-30 op.

Uiteraard heb ik op internet veel forums gelezen en ik zie dat veel mensen zelfs overstappen naar5W-50 (Mobil / Kendall) en dat hiermee het olieverbruik nagenoeg weg is.

Wat is jullie ervaring / advies ? is de 5W-50 niet te dik voor deze motor ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.999
Welkom op SO.

Zelf rij ik met een Exeo sedan 1.8T 20VT uit 2009 en gebruik Castrol Edge TD 5W40 olie. Het olieverbruik is tot op heden 0 ml.
Mijn dealer gebruikte vroeger Shell Helix Plus 10W40.
5W30 is nog nooit in mijn motorblok (CFMA) geweest.
 

El Pino

New member
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
1.100
Maar een 1.8 20VT en 1.8 TSI verschillen ook nogal van elkaar.
 

passiewassie

Active member
Lid geworden
15 sep 2011
Berichten
3.170
Mijn vader had met zijn 2.0 FSI ook een hoog verbruik. De dealer vertelde ons dat 1 liter op 1000 km zelfs nog onder "normaal" verbruik valt. Neemt niet weg dat het olieverbruik de laatste tijd veel onder de aandacht is en dat VAG in sommige gevallen zuigerveren vervangt om het verbruik terug te dringen. Bekend probleem dus, vooral bij de 1.8 en 2.0 TFSI.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.333
Heeft een Exeo uit 2009 dan nog een 20VT blok?
 

adjego

Administrator
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
4.597
Yep, de eerste "1.8" was het 20VT blok met 150 pk.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.333
Wanneer is de 1.8 TFSI met 160 pk dan gekomen?
 

Timmes

New member
Lid geworden
29 apr 2015
Berichten
12
Ik heb de Castrol Edge 5W40 besteld bij Oliewereld.

Aankomende zaterdag doen we de flush en wissel naar 5W40, ben benieuwd of het verbruik omlaag gaat.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.333
En anders wordt het zuigerveren vervangen.
Als je daar zelf toe in staat bent dan zijn de kosten minimaal.
 

brainp

New member
Lid geworden
14 jan 2015
Berichten
3
Ik heb sinds kort een Leon 1.8 T(F)SI uit 2010, met ongeveer 92.000 km op de teller, als vervanging van mijn Leon 1M 1.8 20VT. Ook deze verbruikt erg veel olie (de oude geen druppel). Ik ben dan ook heel benieuwd naar de resultaten uit deze thread.

Ik heb hem aangemeld voor garantie bij de garage waar ik hem gekocht heb en deze gaat een olieweging regelen bij de Seat dealer. Als daar inderdaad een overmatig hoog olieverbruik uit blijkt, dan zou een en ander onder garantie verholpen moeten worden.

Overigens blijkt dit wel degelijk een bekend probleem te zijn bij de 1.8 TSI's van VAG. Als je er op zoekt, dan vind je vooral veel klachten bij Audi en Skoda. Ook mijn garage wist direct over welk probleem het ging en hij kon hem gelijk aanmelden voor de olieweging.

De norm voor garantie/coulance zou iets van 1 liter per 1000 km zijn. Dit vind ik nog steeds absurd veel. Dat zou betekenen dat je met 15.000 km per jaar je totale olievoorraad meer dan 3 keer vervangt tussen de onderhoudsintervallen in....
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.999
De norm voor garantie/coulance zou iets van 1 liter per 1000 km zijn. Dit vind ik nog steeds absurd veel. Dat zou betekenen dat je met 15.000 km per jaar je totale olievoorraad meer dan 3 keer vervangt tussen de onderhoudsintervallen in....

Dan ben je bij 15.000 km ook nog eens zo'n 120 euro kwijt aan olie, naast de jaarlijkse oliewissel. Inderdaad absurd.
1 liter op 15.000 km zou nog te accepteren zijn, hoewel ik dit anno 2015 ook nog een hoog olieverbruik vind.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.333
Ik heb sinds kort een Leon 1.8 T(F)SI uit 2010, met ongeveer 92.000 km op de teller, als vervanging van mijn Leon 1M 1.8 20VT. Ook deze verbruikt erg veel olie (de oude geen druppel). Ik ben dan ook heel benieuwd naar de resultaten uit deze thread.

Ik heb hem aangemeld voor garantie bij de garage waar ik hem gekocht heb en deze gaat een olieweging regelen bij de Seat dealer. Als daar inderdaad een overmatig hoog olieverbruik uit blijkt, dan zou een en ander onder garantie verholpen moeten worden.

Overigens blijkt dit wel degelijk een bekend probleem te zijn bij de 1.8 TSI's van VAG. Als je er op zoekt, dan vind je vooral veel klachten bij Audi en Skoda. Ook mijn garage wist direct over welk probleem het ging en hij kon hem gelijk aanmelden voor de olieweging.

De norm voor garantie/coulance zou iets van 1 liter per 1000 km zijn. Dit vind ik nog steeds absurd veel. Dat zou betekenen dat je met 15.000 km per jaar je totale olievoorraad meer dan 3 keer vervangt tussen de onderhoudsintervallen in....

Is wel erg veel voor een 2010 model.
VAG geeft in Duits artikel in Autobild aan dat dit probleem in 2011 werd opgelost.
 

HermanW.

New member
Lid geworden
24 mei 2011
Berichten
249
@ Timmes
Al iets bekend of het wisselen van de olie iets lijkt op te leveren?

Ik heb zelf sinds kort ook een Exeo 1.8 TSI uit 2011 waarvan ik het idee heb dat hij olie wat verbruikt. Het gaat om een 120 PK uitvoering. Ik begreep dat deze motor in in de Exeo in 2010 is ge?ntroduceerd als opvolger van de oude 1.6 motor.
Zijn er mensen die hier iets meer over kunnen vertellen? Is dit ook een motor met het bekende kettingprobleem? En kun je er zo 5W40 olie ingooien (welk geheel vervangen bedoel ik)? Deze voldoet immers niet aan de VW 504.00 norm. Of heeft deze laatste norm alleen betrekking op de Longlife intervallen.
 

Timmes

New member
Lid geworden
29 apr 2015
Berichten
12
02-05 is de engine/oil flush uitgevoerd en de Castrol 5W40 erop gekomen.

Het lijkt erop dat de auto nagenoeg geen olie meer verbruikt, wat ik tot nu toe kan zien op een afstand van ca. +- 500km waar ik voorheen echt wel iets moest bijvullen.

Het peil is dus nog niet gezakt.. op een langere afstand kan ik er natuurlijk meer over zeggen :)

Wel heb ik het idee dat ik wat vermogen mis.. maar dat gevoel had ik voor de behandeling ook wel iets.

Kan al dat olieverbruik de turbo of katalysator aantasten ?
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.729
Teveel olie kan de katalysator aantasten, dat zal je ook lezen in de boekjes.
 

HermanW.

New member
Lid geworden
24 mei 2011
Berichten
249
@Timmes

Bedankt voor je antwoord. Laat je af en toe nog weten hoe het verder gaat met het olieverbruik van de Exeo?
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.626
Vervelend om dit weer te moeten lezen. Olie verbruik komt op de gehele wereld voor onder 1.8 & 2.0T(F)SI motoren, VW, Audi, Skoda, Seat.
Engine flush hoogstwaarschijnlijk een tijdelijke oplossing.
De enige en permanente oplossing is: zuigers+veren+drijfstangen vervangen, dit heeft de dealer bij mijn Exeo 1.8TSi 160Pk CDHB motor gedaan onder coulance ~65000, nu is het verbruik onder controle, motor loop beter, meer trekkracht en minder trilling.
Zuigers zijn blijkbaar anders dan af fabriek gemonteerd aanzien de zuiger pen dikker is.
Heb toen bedongen om ook de ketting spanner te vernieuwen omdat alles toch uit elkaar moest.

5W40 is te dik, zeker voor in de winter. Olie verbruik wordt er niet minder om, heb dat ook geprobeert.

Ik heb ook de PCV vervangen door een oil catch can:
http://seat-online.nl/showthread.php?16145-SEAT-Exeo-3R-Oil-catch-can-034-Motorsport
Na dit alles heb ik de inlaat en inlaat kleppen laten reinigen, hiermee komt zeker vermogen terug die je nu mist.

De oude 1.8 20VT's gebruiken echt weinig olie, alleen olie vanuit de carter ventilatie naar het inlaat traject...das het enige min puntje...TSi zijn wel zuiniger kwa benzine verbruik.
 
Bovenaan