[SEAT] [Exeo 3R] Olieverbruik 1.8 T(F)SI

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.626
Volgens mij is het zo als er gehoond worden moet er ook nieuwe zuigers in omdat dan de cilinder een iets grotere diameter krijgen.

Ik zou het nog eens bespreken en het zekere voor het onzekere nemen en nieuwe zuigers plaatsen.
Vervang dan ook de ketting spanner van de distributie ketting, je heb waarschijnlijk ook een oude revisie, zijn niet de kosten.
Mijn motor is ook een CDHB, hierbij zijn bij 65000Km ook de zuigers vernieuwd met drijfstangen, van de nieuwe revisie zuigers is de zuigerpen van een grotere diameter zoals dat bij een 2.0TSI is.

Succes...en daarna weer netjes in rijden :)

PS met mijn oil catch can is de inlaat nu netjes droog, geen olie in de inlaat.
 
Laatst bewerkt:

pedro sr.

New member
Lid geworden
27 sep 2011
Berichten
4
Hierbij even een update:

De auto zou geen garantie meer hebben volgens Seat NL

Ik heb met de garage waar de auto is gekocht een regeling kunnen treffen dat we de kosten delen 50/50.

Bij dit type motor CDHB zou alleen het vervangen van de zuigerveren en opnieuw honen van de cilinders voldoende moeten zijn volgens de garage en hun motorrevisie bedrijf.
Ook worden de koppakking en carterpakking vervangen.

Geschatte kosten ruim aangehouden door garage ca. ? 2300,-

Daar de helft van komt neer op ? 1150,-

Afspraak staat voor begin september.

Het vervangen van de zuigerveren werkt maar tijdelijk, een nieuwe zuiger met verbeterde (grotere) olieschraapveer is de enige blijvende remedie.

Waarom verbruikt mijn 1.8TFSI motor veel olie, en wat is "veel" eigenlijk?

Seat probeert net als alle andere merken het verbruik van de motor, de emissie/uitstoot, zo laag mogelijk te maken. Een zuinige motor verkoopt goed, is goed voor het milieu en valt in een gunstige bijtellingsregeling.

Een van de grootste factoren die het uiteindelijke verbruik van een verbrandingsmotor bepalen is de inwendige weerstand. Wrijving wordt omgezet in warmte, niet in beweging, warmte is verlies bij een automotor. Minder wrijving tussen onderdelen die bewegen zorgt voor een efficientere motor die sterker is en zuiniger.

Door toepassing van zuigers met een lage olieschraapveer (dit is de afdichting tussen verbrandingsruimte en carter van de motor) proberen ontwikkelaars dit contactvlak zo klein als mogelijk te maken zonder functieverlies. Als de zuigerveer niet afdicht kunnen verbrandingsgassen en dus (compressie)druk langs de cilinderwand weglekken waardoor de motor minder presteert, maar komt er tevens olie in de verbrandingsruimte terecht waar het zal verbranden en via de uitlaat verdwijnen.

De olie die op de cilinderwand gespoten wordt zorgt voor een zeer dunne smeerfilm tussen zuiger(veer) en cilinderwand, waardoor er zo min mogelijk wrijving is tussen deze onderdelen en deze dus soepel bewegen en niet onbelangrijk; langzaam verslijten.

De zuiger heeft 3 veren, de bovenste zorgt voor afdichting naar boven, de druk in de verbrandingsruimte (compressiedruk) behouden.
De onderste veer heeft als taak de olie beneden in het carter te houden, elke slag schraapt hij de dunne oliefilm van de wand mee naar beneden via kleine boringen door de zuiger terug in het carter waar het weer opgepompt wordt en opnieuw tegen de cilinderwand gespoten wordt.
De middelste heeft een dubbele werking, compressiedruk naar boven behouden, die weglekt via de bovenste, maar ook resterende olie naar beneden afvoeren.

De eerste TFSI motoren hadden een iets nauwere passing tussen cilinderwand en zuiger, en een hoge olieschraapveer wat voor meer wrijving zorgde. De TFSI motoren gebruikt vanaf 2008 (motorcode CDN (x) ) hebben een iets kleinere zuiger en een lagere olieschraapveer, wat voor minder wrijving en dus minder verlies zorgt, maar door de kleinere boringen te snel verstoppen.

De eerste ~100.000km. gaat dit meestal goed, maar bij hogere kilometerstanden is er sprake van vervuiling tussen de delen van de olieschraapveer (de olieschraapveer bestaat op zich weer uit 2 ringen en een tussenveer, de 2 compressieveren zijn wel massief).
De olieschraapveer kan door de ophoping van de vervuiling niet soepel meer bewegen (uitzetten/krimpen), de kleine boringen verstoppen, en zal steeds minder olie afvoeren naar het carter, maar naar boven doorlaten in de verbrandingsruimte waar het niet hoort en zal verbranden.

Seat heeft niet intensief genoeg getest met deze motoren en had dit moeten ondervangen. Door de toegenomen druk op de fabrikanten door steeds sneller strenger wordende euronormen, maar ook de vraag uit de markt is dit langduurtesten niet goed genoeg gebeurt en krijgen bijna al deze motoren vroeger of later te maken met olieverbruik.

Een verbruik van 1 liter op 5000km. of meer is prima, een motor zal altijd een klein beetje olie verbruiken. Bij intensief gebruik is 1: 2000-3000km. ook nog ruim binnen de norm, maar een olieverbruik van meer dan 1:1500km. wordt zorgwekkend en duur. Repareren wordt dan noodzakelijk om de motor heel te houden, maar ook de katalysator welke stuk gaat van hoog olieverbruik.


Wat gebeurt er als ik door blijf rijden en de olie steeds bijvul?

De olieschraapveer kan steeds minder bewegen in de cilinderruimte, en klemmen in de zuiger en wand, de cilinderwand zal beschadigen (krassen) waardoor revisie uiteindelijk niet meer mogelijk is en de kosten ruim verdubbelen omdat het motorblok vervangen dient te worden worden.

Bovendien zullen de prestaties geleidelijk maar steeds sneller afnemen omdat de verbrandingsruimte door de olie aangetast wordt en dichtkoekt, de bougies zullen steeds slechter functioneren, wat foutcodes (misfires) veroorzaakt, en katalysatorschade.
Het milieu is ook niet gebaat bij het verbranden van olie.



Is er geen sprake van garantie?

Er bestaat een coulanceregeling (gedeeltelijke garantie) voor auto's tot 5 jaar oud en 100.000km. Daar boven is het per geval wisselend, het hangt af van uw relatie met de dealer, hoe volhardend u bent en de hoeveelheid moeite die u er in wilt steken.

Eventuele gerechtelijke uitspraken zijn ons niet bekend.

Het moge duidelijk zijn dat het geen schoonheidsprijs verdient en dat het u in ieder geval geld en moeite gaat kosten.
De prijzen voor het vervangen van de zuigers bij de dealer varieren van 5000,- tot 9000,- euro. In het geval van een coulanceregeling minder; 3500,- wordt veel genoemd.

Hoe kunnen jullie dit aanbieden voor 2900,-? Waar zit het verschil?

In de eerste plaats is ons arbeidsloon ongeveer de helft lager, er gaan behoorlijk wat uren in zitten, dus scheelt dat veel.
Het tweede belangrijke punt is de gebruikte onderdelen: de dealer gebruikt een nieuw type zuiger van de huidige motorenreeks, dat is prima, maar helaas passen die niet zomaar.
De nieuwe zuigers hebben een andere maat bevestigingspin op de drijfstang (small-end) waardoor de drijfstangen mee vervangen worden om het passend te maken. Een set drijfstangen kost ~600,-.

Omdat wij tevens een tuningbedrijf zijn en veel ervaring hebben met racemotoren en de producenten van high-performance onderdelen hebben wij samen met een zuigerproducent samen een zuiger ontwikkelt die net als de originele oplossing een betere passing heeft, hogere olieschraapveren, maar die ook past op de bestaande drijfstang, die niet onderhevig is aan slijtage in welke vorm dan ook en wel 10 autolevens mee gaat.
De originele schraapveren zijn 1.5mm hoog, de upgrade van Seat 2mm met grotere boring, onze zuiger is 3mm hoog met verbeterde afvoer die ongevoelig is voor vervuiling.

Bijkomend voordeel is dat we praten over een op maat gemaakte gesmede zuiger, die tot 100pk per cilinder kan verwerken (gesmede zuigers zijn sterker (en duurder).

Bovendien werken wij met zeer veel ervaring en alle originele Seat gereedschappen om de klus zo goed en efficient als mogelijk te klaren.

Let goed op voor andere aanbieders: Er zijn bedrijven die alleen de zuigerveren vervangen, niet de zuigers. U kunt zelf bedenken dat dit symptoombestrijding is en geen permanente oplossing.

Waarom bij jullie laten uitvoeren?

De kwaliteit: Bij ons werken alleen ervaren eerste monteurs (10 jaar+) met alle vakdiploma's aan uw auto.

De prijs: 2900,- inc. b.t.w. is momenteel de laagste in Nl. , wij zijn gespecialiseerd in deze klus waardoor we het zeer scherp aan kunnen bieden, bovendien kopen we zuigers in grote hoeveelheden en dus goedkoper in. Deze prijs is lager dan de meeste aanbiedingen van dealers met aftrek van garantieregelingen.

Snelheid: Uw auto is maximaal 5 werkdagen bij ons.

Leenauto: voor de duur van de reparatie krijgt u van ons een gratis leenauto, geen verborgen kosten, gratis.

Uitgebreid met extra's: De revisie betekent ook nieuwe olie en oliefilter, wij tekenen een beurt af in uw serviceboekje, resetten de interval in het display, u kunt weer max. ~30.000 km. rijden. (eventueel verkoolde bougies zijn voor eigen rekening (90,-)

Naast de zuigers, koppakking, afdichtingen die nodig zijn voor het oplossen van het olieverbruik vervangen we preventief de beide krukaskeerringen nu we er goed bij kunnen, maar ook de distributieketting tussen de krukas en nokkenas, met 2 hydraulische spanners. Deze onderdelen staan ook bekend als probleemgeval. Dit doen wij standaard en is inbegrepen in de 2900,- in tegenstelling tot bij de dealer/concullega's.

Garantie: Geen 3 maanden Bovag, maar een volledig jaar zonder km. beperking.

Transparantie: Wij werken niet achter gesloten deuren, u mag bij ons even door de werkplaats lopen, kijken bij de werkzaamheden, om fotomateriaal vragen, geen probleem. Tevens bewaren wij de oude onderdelen tot u de auto ophaalt om deze samen te bekijken en de uitgevoerde werkzaamheden te bespreken.

Onderhoudsbedrijf: U kent na de revisie onze werkwijze en heeft een goede indruk van ons bedrijf. Wij voeren onderhoud en reparatie, apk, airco-service uit. U kunt bij ons in onderhoud blijven direct de eerstvolgende keer profiteren van 10% vaste klantenkorting op het arbeidsloon.

Ik kom uit Belgie, levert dat problemen op met de gratis leenauto?

Nee, er is geen km. beperking, Benelux, Duitsland, geen probleem.
Wij hebben veel Belgische klanten in ons bestand die voor reguliere beurten ook naar Nederland afreizen, wij kunnen flexibel zijn met openingstijden om u goed van dienst te kunnen zijn en het mogelijk te maken binnen uw planning.

U heeft een autobedrijf en wilt dit door ons uit laten voeren?

Geen probleem, wij werken veel met (dealer) bedrijven samen en kunnen u een passende aanbieding maken, neem voor meer informatie contact met ons op.

Heeft u nog meer vragen of wilt u een afspraak maken?

Stuur bij voorkeur een e-mail met minimaal het chassisnummer van uw Seat en een voorkeur voor een datum dan krijgt u binnen 24 uur een reactie op uw vragen of voorstel voor een datum.


www.hartogtuning.nl
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.333
Lees even de oproep van tros radar over dit probleem In de Cafe thread
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.626
Beste lezers,

Ik ben sindskort de trotse eigenaar van een Seat Exeo ST 1.8 TSI uit 2011 (160 PK) met ca. 98.000 km op de klok.

De auto bevalt super en rijd als een blok op de weg echter lust de hij een redelijke slok Olie.
Ik heb de afgelopen weken het verbruik in kaart proberen te brengen en dit is ca. 300 / 400 ml op ca. 500 km, kortom teveel..

De uitlaat is ook redelijk zwart, echter loopt de auto perfect verder dus (nog) geen problemen.

Nu lees ik op internet veel horror verhalen dat de zuigerveren vervangen moeten worden met een behoorlijk kosten plaatje.

Ik heb het hier met mijn lokale garage over gehad waar ik al mijn auto's in onderhoud heb en hij adviseerde een Engine Flush met nieuwe filters en olie wissel naar 5W-40., standaard volgens het boekje moet er LongLife 5W-30 op.

Uiteraard heb ik op internet veel forums gelezen en ik zie dat veel mensen zelfs overstappen naar5W-50 (Mobil / Kendall) en dat hiermee het olieverbruik nagenoeg weg is.

Wat is jullie ervaring / advies ? is de 5W-50 niet te dik voor deze motor ?

Hi Timmes,
Ben benieuwd hoe dit is afgelopen?
 
Laatst bewerkt:

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.626
@ Timmes
Al iets bekend of het wisselen van de olie iets lijkt op te leveren?

Ik heb zelf sinds kort ook een Exeo 1.8 TSI uit 2011 waarvan ik het idee heb dat hij olie wat verbruikt. Het gaat om een 120 PK uitvoering. Ik begreep dat deze motor in in de Exeo in 2010 is ge?ntroduceerd als opvolger van de oude 1.6 motor.
Zijn er mensen die hier iets meer over kunnen vertellen? Is dit ook een motor met het bekende kettingprobleem? En kun je er zo 5W40 olie ingooien (welk geheel vervangen bedoel ik)? Deze voldoet immers niet aan de VW 504.00 norm. Of heeft deze laatste norm alleen betrekking op de Longlife intervallen.

De Exeo 1.8 TSI 120Pk type CDAA << zelfde olie verbruik probleem.
 

Timmes

New member
Lid geworden
29 apr 2015
Berichten
12
Ik heb de auto eindelijk terug na lang wachten... meer dan 3 weken

De reparatie hebben ze uitgevoerd en het volgende vervangen, nieuwe zuigers, nieuwe riem, nieuwe ketting spanner, nieuwe pakkingen ,etc etc.
Rekening en specificatie volgt nog dus later meer.

De auto rijd goed en de motor is lekker stil het lijkt allemaal wat soepeler te gaan, nu de auto netjes en rustig inrijden.

Echter merk ik wel een lichte trilling bij het wegrijden in de 1e versnelling.

wellicht dat dit later verdwijnt.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.333
Zijn de nieuwe zuigers gemodificeerde of dezelfde als die eruit kwamen? Laatste lijkt mij niet zo wenselijk.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.626
Wow 3 weken...bij mij duurde het 3 dagen.

Mag aannemen dat er het nieuwe type zuiger in zit.
Volgens mijn rekening:
- zuigers: 06H 107 065 DF
- Drijfstangen: 06J 198 401 H

Vraag je oude zuigers terug, ben benieuwd hoe ze er bij jou uit zien, bij mij zat er een dikke laag koolaanslag op.

Alles moet weer even inlopen, bij mij duurde het ook enige tijd voordat de motor echt soepel liep. Wat direct positief opviel was de trekkracht die duidelijk was toegenomen.
Zijn de inlaat kleppen ook gereinigd? als niet dan zou ik ook laten doen nadat je de motor hebt in gereden.
Veel plezier en geniet van de fijne auto.
 
Laatst bewerkt:

Timmes

New member
Lid geworden
29 apr 2015
Berichten
12
Update:

De rekening is binnen afgerond is het € 1300,-

Dit is op basis van de 50/50 deal die we hebben besproken.

Omdat de gehele reparatie lang heeft geduurd neemt de garage de nieuwe zuigers voor hun eigen rekening.
De nieuwe ketting en kettingspanner moet ik wel zelf betalen.

Ik ben zeker tevreden over het geheel en de nette afhandeling !

Volgens de garage heb ik inderdaad de nieuwe type zuigers en ook is alles gereinigd, ik ontvang nog een gehele specificatie wat er allemaal is vervangen.

Ervaar jij nog verschil in het benzine verbruik ? op een afstand van ca. 300 km zie ik de naald wel erg snel zakken.. dit kan ook nog te maken hebben met het inrijden.

verder loopt de auto mooi soepel, alleen met een koude start en wegrijden nog wat hikjes..
 

Timmes

New member
Lid geworden
29 apr 2015
Berichten
12
Hier nog wat foto's:

339st2d.jpg


2hxu1qq.jpg


2cct179.jpg
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.333
Cool, heb je ook foto's van de nieuwe zuigers zodat we kunnen zien wat de verschillen zijn?
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.626
De oude olie schrap veer heeft kleine gaatjes en het nieuwe type sleufjes.

Brandstof verbruik heb ik eigenlijk niet opgelet, daar de Exeo al een stuk zuiniger was dan mijn vorige gechipte LEON FR 20VT, die luste een aardige slok 98.

Grote verschil dat ik direct opmerkte was de verbeterde trekkracht, je kan wat meer schakel lui rijden, minder trilling, betere response.
(overweeg chiptuning nu het vertrouwen terug is)

Bij mij waren de inlaat kleppen niet gereinigd bij de zuiger wissel, heb dat met een endoscope geconstateerd. ALs het bij jou ook niet gedaan raad ik je aan omdat dit na het inrijden zeker te doen.
Ben toen een keer bij Tuningparts geweest en doe ik het nu regelmatig zelf, dit helpt echt goed, duidelijk verschil.
Heb ook een aantal keren Wynn?s Patrol Clean 3 Extreme cleaner in de tank gedaan omdat ik vermoede dat er veel kool aanslag in katalysator zat (de oude zuigers hadden veel kool aanslag zoals bij een tweetakt brommer)
http://www.wynns.eu/product/petrol-clean-3/
6ozbbm.jpg

Een vakantie rit via duitsland naar italie heeft ook bijgedragen om de katalysator echt op temperatuur te brengen en door te blazen.
034 Motorsport Catch Can gemonteerd i.p.v. de originele PCV en nu zie je dat de uitlaat maar een klein beetje grijs/zwart is.
De voorste lambda sensor eens gecontroleerd, hier zit een dun laagje kool die je met je vinger er zo vanaf veegt.

Goed om te horen dat het is opgelost zodat het genieten nu kan beginnen.

Post jou zuiger bestel nummer als je de specificatie hebt, benieuwd of er sinds sept 2014 nog een wijziging is geweest op de zuiger.
 
Laatst bewerkt:

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.999
Post jou zuiger bestel nummer als je de specificatie hebt, benieuwd of er sinds sept 2014 nog een wijziging is geweest op de zuiger.

Volgens ETKA is de laatste versie van de zuiger 06H 107 065 DF (sinds 17 oktober 2011). Daarna zijn er geen revisies geweest, althans voor de Exeo (CDHA en CDHB).
 

PeterExeo

New member
Lid geworden
6 jan 2013
Berichten
6
Het vervangen van zuigers en drijfstangen lost het probleem van het olieverbruik op, maar is wel een ingrijpende en dure oplossing. Je kunt ook nog een andere weg volgen.

Het probleem is dat de gaatjes in de olieschraapveer verstoppen/vervuilen door afzetting van koolresten die in de vervuilede olie zitten. Bij motoren die nog wat jonger zijn en waar de vervuiling nog binnen de perken is kun je overwegen de olie vaker te gaan wisselen.
Olie die 30.000 km in een motor zit, is verzadigd met koolresten en ziet er ook gitzwart uit. Deze koolresten zetten zich vervolgens gemakkelijker af in de motor (zuigers). Zelf gebruik ik geen dure synthetische olie, maar gewoon semi-synth olie, die voldoet aan de VW specs, en wissel de olie en het oliefilter om de ca. 10.000 km. Dit kun je instellen in de boordcomputer (VCDS) en het kilometrage kan helaas niet anders dan op 8000 km worden ingesteld.
Een oliewissel om de 30.000 km met long-life olie is bedacht om de onderhoudsintervallen te vergroten en de onderhoudskosten te verlagen, maar je hoeft geen Einstein te zijn om te begrijpen dat dit de motorsmering niet verbeterd. Frequentere oliewissels houdt de motor echt schoner en beperkt zodoende de afzetting op de zuigers. In mijn geval gaat het om een SEAT Exeo 2.0 T(F)SI en de motor gebruikt na 65.000 km nog geen olie en draait als een zonnetje.
Of voor oudere motoren een engine-flush effect heeft weet ik niet, maar het lijkt me de moeite van het proberen waard voordat je overschakeld op frequentere olie(filter)wissels. Ik doe ruim 40 jaar al het onderhoud zelf aan mijn auto's en heb het besluit tot deze frequentere oliewissel genomen toen ik de eerste oliewissel bij 15.000 km deed. De long-life olie zag zo vies en gitzwart uit, dat het mij onverantwoord leek hier n?g eens ruim 10.000 km mee door te rijden. Ik vind de olie ?berhaupt erg 'zwarten' in deze motor.
Graag hoor ik of mede SEAT-rijders hier ook ervaringen mee hebben.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.729
Ik ben benieuwd waarom je gekozen hebt voor een halfsyntheet ipv een volsyntheet (en dan ook vaker verversen).
 

PeterExeo

New member
Lid geworden
6 jan 2013
Berichten
6
Het antwoord laat zich gemakkelijk raden. Een halfsyntheet voldoet ruimschoots met deze korte intervallen en kost de helft van een volsyntheet. Dit conform VW-spec (als die tegenwoordig nog te vertrouwen zijn).
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.729
Ok, had ik zelf niet aan gedacht. Was gewoon benieuwd.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.626
Ik zit een een beetje op de zelfde lijn PeterExeo.
Die 30000Km olie wissel is te lang, ik ga de olie opzuigen via de peilstok.

@PeterExeo van welk jaar is jou Exeo?
 

PeterExeo

New member
Lid geworden
6 jan 2013
Berichten
6
Het is een Exeo Style 2.0 T(F)SI van augustus 2011, motortype CDNC. Nieuw gekocht en we willen er nog jaren mee doen. En ja, ik heb ook zo'n Oil Extractor van het merk P..A. Om en om: De ene keer aftappen en de volgende keer opzuigen. Er blijft iets meer dan een halve liter achter. Dit gaat dus heel goed XPtuning!
 
Bovenaan