Hierbij even een update:
De auto zou geen garantie meer hebben volgens Seat NL
Ik heb met de garage waar de auto is gekocht een regeling kunnen treffen dat we de kosten delen 50/50.
Bij dit type motor CDHB zou alleen het vervangen van de zuigerveren en opnieuw honen van de cilinders voldoende moeten zijn volgens de garage en hun motorrevisie bedrijf.
Ook worden de koppakking en carterpakking vervangen.
Geschatte kosten ruim aangehouden door garage ca. ? 2300,-
Daar de helft van komt neer op ? 1150,-
Afspraak staat voor begin september.
Het vervangen van de zuigerveren werkt maar tijdelijk, een nieuwe zuiger met verbeterde (grotere) olieschraapveer is de enige blijvende remedie.
Waarom verbruikt mijn 1.8TFSI motor veel olie, en wat is "veel" eigenlijk?
Seat probeert net als alle andere merken het verbruik van de motor, de emissie/uitstoot, zo laag mogelijk te maken. Een zuinige motor verkoopt goed, is goed voor het milieu en valt in een gunstige bijtellingsregeling.
Een van de grootste factoren die het uiteindelijke verbruik van een verbrandingsmotor bepalen is de inwendige weerstand. Wrijving wordt omgezet in warmte, niet in beweging, warmte is verlies bij een automotor. Minder wrijving tussen onderdelen die bewegen zorgt voor een efficientere motor die sterker is en zuiniger.
Door toepassing van zuigers met een lage olieschraapveer (dit is de afdichting tussen verbrandingsruimte en carter van de motor) proberen ontwikkelaars dit contactvlak zo klein als mogelijk te maken zonder functieverlies. Als de zuigerveer niet afdicht kunnen verbrandingsgassen en dus (compressie)druk langs de cilinderwand weglekken waardoor de motor minder presteert, maar komt er tevens olie in de verbrandingsruimte terecht waar het zal verbranden en via de uitlaat verdwijnen.
De olie die op de cilinderwand gespoten wordt zorgt voor een zeer dunne smeerfilm tussen zuiger(veer) en cilinderwand, waardoor er zo min mogelijk wrijving is tussen deze onderdelen en deze dus soepel bewegen en niet onbelangrijk; langzaam verslijten.
De zuiger heeft 3 veren, de bovenste zorgt voor afdichting naar boven, de druk in de verbrandingsruimte (compressiedruk) behouden.
De onderste veer heeft als taak de olie beneden in het carter te houden, elke slag schraapt hij de dunne oliefilm van de wand mee naar beneden via kleine boringen door de zuiger terug in het carter waar het weer opgepompt wordt en opnieuw tegen de cilinderwand gespoten wordt.
De middelste heeft een dubbele werking, compressiedruk naar boven behouden, die weglekt via de bovenste, maar ook resterende olie naar beneden afvoeren.
De eerste TFSI motoren hadden een iets nauwere passing tussen cilinderwand en zuiger, en een hoge olieschraapveer wat voor meer wrijving zorgde. De TFSI motoren gebruikt vanaf 2008 (motorcode CDN (x) ) hebben een iets kleinere zuiger en een lagere olieschraapveer, wat voor minder wrijving en dus minder verlies zorgt, maar door de kleinere boringen te snel verstoppen.
De eerste ~100.000km. gaat dit meestal goed, maar bij hogere kilometerstanden is er sprake van vervuiling tussen de delen van de olieschraapveer (de olieschraapveer bestaat op zich weer uit 2 ringen en een tussenveer, de 2 compressieveren zijn wel massief).
De olieschraapveer kan door de ophoping van de vervuiling niet soepel meer bewegen (uitzetten/krimpen), de kleine boringen verstoppen, en zal steeds minder olie afvoeren naar het carter, maar naar boven doorlaten in de verbrandingsruimte waar het niet hoort en zal verbranden.
Seat heeft niet intensief genoeg getest met deze motoren en had dit moeten ondervangen. Door de toegenomen druk op de fabrikanten door steeds sneller strenger wordende euronormen, maar ook de vraag uit de markt is dit langduurtesten niet goed genoeg gebeurt en krijgen bijna al deze motoren vroeger of later te maken met olieverbruik.
Een verbruik van 1 liter op 5000km. of meer is prima, een motor zal altijd een klein beetje olie verbruiken. Bij intensief gebruik is 1: 2000-3000km. ook nog ruim binnen de norm, maar een olieverbruik van meer dan 1:1500km. wordt zorgwekkend en duur. Repareren wordt dan noodzakelijk om de motor heel te houden, maar ook de katalysator welke stuk gaat van hoog olieverbruik.
Wat gebeurt er als ik door blijf rijden en de olie steeds bijvul?
De olieschraapveer kan steeds minder bewegen in de cilinderruimte, en klemmen in de zuiger en wand, de cilinderwand zal beschadigen (krassen) waardoor revisie uiteindelijk niet meer mogelijk is en de kosten ruim verdubbelen omdat het motorblok vervangen dient te worden worden.
Bovendien zullen de prestaties geleidelijk maar steeds sneller afnemen omdat de verbrandingsruimte door de olie aangetast wordt en dichtkoekt, de bougies zullen steeds slechter functioneren, wat foutcodes (misfires) veroorzaakt, en katalysatorschade.
Het milieu is ook niet gebaat bij het verbranden van olie.
Is er geen sprake van garantie?
Er bestaat een coulanceregeling (gedeeltelijke garantie) voor auto's tot 5 jaar oud en 100.000km. Daar boven is het per geval wisselend, het hangt af van uw relatie met de dealer, hoe volhardend u bent en de hoeveelheid moeite die u er in wilt steken.
Eventuele gerechtelijke uitspraken zijn ons niet bekend.
Het moge duidelijk zijn dat het geen schoonheidsprijs verdient en dat het u in ieder geval geld en moeite gaat kosten.
De prijzen voor het vervangen van de zuigers bij de dealer varieren van 5000,- tot 9000,- euro. In het geval van een coulanceregeling minder; 3500,- wordt veel genoemd.
Hoe kunnen jullie dit aanbieden voor 2900,-? Waar zit het verschil?
In de eerste plaats is ons arbeidsloon ongeveer de helft lager, er gaan behoorlijk wat uren in zitten, dus scheelt dat veel.
Het tweede belangrijke punt is de gebruikte onderdelen: de dealer gebruikt een nieuw type zuiger van de huidige motorenreeks, dat is prima, maar helaas passen die niet zomaar.
De nieuwe zuigers hebben een andere maat bevestigingspin op de drijfstang (small-end) waardoor de drijfstangen mee vervangen worden om het passend te maken. Een set drijfstangen kost ~600,-.
Omdat wij tevens een tuningbedrijf zijn en veel ervaring hebben met racemotoren en de producenten van high-performance onderdelen hebben wij samen met een zuigerproducent samen een zuiger ontwikkelt die net als de originele oplossing een betere passing heeft, hogere olieschraapveren, maar die ook past op de bestaande drijfstang, die niet onderhevig is aan slijtage in welke vorm dan ook en wel 10 autolevens mee gaat.
De originele schraapveren zijn 1.5mm hoog, de upgrade van Seat 2mm met grotere boring, onze zuiger is 3mm hoog met verbeterde afvoer die ongevoelig is voor vervuiling.
Bijkomend voordeel is dat we praten over een op maat gemaakte gesmede zuiger, die tot 100pk per cilinder kan verwerken (gesmede zuigers zijn sterker (en duurder).
Bovendien werken wij met zeer veel ervaring en alle originele Seat gereedschappen om de klus zo goed en efficient als mogelijk te klaren.
Let goed op voor andere aanbieders: Er zijn bedrijven die alleen de zuigerveren vervangen, niet de zuigers. U kunt zelf bedenken dat dit symptoombestrijding is en geen permanente oplossing.
Waarom bij jullie laten uitvoeren?
De kwaliteit: Bij ons werken alleen ervaren eerste monteurs (10 jaar+) met alle vakdiploma's aan uw auto.
De prijs: 2900,- inc. b.t.w. is momenteel de laagste in Nl. , wij zijn gespecialiseerd in deze klus waardoor we het zeer scherp aan kunnen bieden, bovendien kopen we zuigers in grote hoeveelheden en dus goedkoper in. Deze prijs is lager dan de meeste aanbiedingen van dealers met aftrek van garantieregelingen.
Snelheid: Uw auto is maximaal 5 werkdagen bij ons.
Leenauto: voor de duur van de reparatie krijgt u van ons een gratis leenauto, geen verborgen kosten, gratis.
Uitgebreid met extra's: De revisie betekent ook nieuwe olie en oliefilter, wij tekenen een beurt af in uw serviceboekje, resetten de interval in het display, u kunt weer max. ~30.000 km. rijden. (eventueel verkoolde bougies zijn voor eigen rekening (90,-)
Naast de zuigers, koppakking, afdichtingen die nodig zijn voor het oplossen van het olieverbruik vervangen we preventief de beide krukaskeerringen nu we er goed bij kunnen, maar ook de distributieketting tussen de krukas en nokkenas, met 2 hydraulische spanners. Deze onderdelen staan ook bekend als probleemgeval. Dit doen wij standaard en is inbegrepen in de 2900,- in tegenstelling tot bij de dealer/concullega's.
Garantie: Geen 3 maanden Bovag, maar een volledig jaar zonder km. beperking.
Transparantie: Wij werken niet achter gesloten deuren, u mag bij ons even door de werkplaats lopen, kijken bij de werkzaamheden, om fotomateriaal vragen, geen probleem. Tevens bewaren wij de oude onderdelen tot u de auto ophaalt om deze samen te bekijken en de uitgevoerde werkzaamheden te bespreken.
Onderhoudsbedrijf: U kent na de revisie onze werkwijze en heeft een goede indruk van ons bedrijf. Wij voeren onderhoud en reparatie, apk, airco-service uit. U kunt bij ons in onderhoud blijven direct de eerstvolgende keer profiteren van 10% vaste klantenkorting op het arbeidsloon.
Ik kom uit Belgie, levert dat problemen op met de gratis leenauto?
Nee, er is geen km. beperking, Benelux, Duitsland, geen probleem.
Wij hebben veel Belgische klanten in ons bestand die voor reguliere beurten ook naar Nederland afreizen, wij kunnen flexibel zijn met openingstijden om u goed van dienst te kunnen zijn en het mogelijk te maken binnen uw planning.
U heeft een autobedrijf en wilt dit door ons uit laten voeren?
Geen probleem, wij werken veel met (dealer) bedrijven samen en kunnen u een passende aanbieding maken, neem voor meer informatie contact met ons op.
Heeft u nog meer vragen of wilt u een afspraak maken?
Stuur bij voorkeur een e-mail met minimaal het chassisnummer van uw Seat en een voorkeur voor een datum dan krijgt u binnen 24 uur een reactie op uw vragen of voorstel voor een datum.
www.hartogtuning.nl