[SEAT] [Exeo 3R] Olieverbruik 1.8 T(F)SI

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.729
Merk Pela kan je gewoon noemen hoor :) Ik gebruik al paar jaar een knockoff Pela en die doet het prima.
 

PeterExeo

New member
Lid geworden
6 jan 2013
Berichten
6
Nog wat laatste nieuws over olieverbruik en motortypes. De 2.0 TFSI heeft in de maand mei 2011 in de productielijnen van VAG andere zuigers en zuigerveren gekregen. Dus n? mei 2011 zouden die problemen opgelost moeten zijn voor de 2.0 TFSI. Dit heeft navraag bij Audi en de SEAT garage geleerd. De motor in mijn Exeo heeft productiedatum 09-06-2011. Mazzel. Overigens had ik me vergist in de motorcode. Dit is CDND i.p.v. CDNC.
 

Coled

Active member
Lid geworden
9 mrt 2017
Berichten
1.354
Even een oud draadje naar boven halen maar een nieuwe openen leek me nou ook niet nodig.
Het lijkt erop dat ik ook 'de Sjaak' ben en een motor heb met het bekende schraapveren probleem.
Het gaat hier om een 1.8 tsi CDHA met std 120pk.
Ik monitor het verbruik al een maand of 5 en het heeft lang op 500 ml/1000km gelegen maar het gaat nu naar de 700ml/1000km.
Zijn er mensen met een Seat die uberhaupt al eens iets van coulance o.i.d. vanuit Seat Nederland gekregen hebben?
Mijn onderhoudsboekje is wel aanwezig maar niet volledig ongevuld omdat ik het onderhoud altijd zelf doe.
Ik ga graag voorbereid een traject in voordat ik ergens aan begin dus vandaag de vraag wat ik het beste kan doen, er zijn 2 opties namelijk misschien nog wel 3 ook.

Optie 1: Bij de welbekende Hartogh Tuning langsgaan a la € 3750.

Optie 2: De ( universele ) garage de reparatie laten doen, bij aankoop heb ik kort gesloten dat als het binnen 2 jaar zou gebeurend de kosten 50/50 zouden zijn maar ik weet niet of ik een universele garage aan mijn auto zal laten hobbyen.

Optie 3: Het probleem bij Seat Nederland neerleggen, mocht er sprake van een coulance regeling zijn het door een Seat garage laten doen.

Mijn voorkeur gaat uit naat optie 3 maar zit momenteel midden in een verbouwing en de portemonnee gaat aardig leeg. Ga dit probleem na de verbouwing serieus aanpakken.

Tips en adviezen zijn van harte welkom!
 

striker

Member
Lid geworden
16 aug 2013
Berichten
93
Bij mijn auto leon 1.8 (2010) met toen ong. 80k gelopen een coulance gehad. Kosten waren toen ?1.250,- voor nieuwe zuigers/drijfstangen en distributie. Verbruik was 1l op 1700km.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.333
Voor coulance heb je een dealer nodig die voor jou door het vuur van Pon wil gaan.
Zijn er genoeg die dan effe bellen en na 5 min tegen jou zeggen: sorry niet mogelijk.

Verstuurd vanaf mijn HTC U11 met Tapatalk
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.626
Bij mijn 1.8 TSI CDHB Exeo zijn de zuigers door de dealer vervangen bij 65K onder coulance/reparatie verzekering die toen nog van toepassing was. Ik zit nu op 145K km, olie verbruik is redelijk.

Ik weet niet wat je huidige km stand is maar of zuigers alleen afdoende zijn hangt af of de cylinder wanden nog intakt zijn, dit schijnt de dealer eerst te bekijken.

Zou het gewoon proberen, eerst naar de dealer en niet direct opgeven bij een nee antwoord. Succes.
 

Coled

Active member
Lid geworden
9 mrt 2017
Berichten
1.354
Mn kilometerstand is momenteel bijna 112.000.
Heb contact opgenomen met Seat Nederland toen stond de teller volgens mij op 105.000. Ze hebben toen wel mijn kenteken genoteerd. Ik heb wel goede contacten met een Seat dealer in Klundert dus die ga ik binnekort eens bellen.
Zit ook op het Audi forum maar daar gaat het allemaal toch net iets makkelijker;)
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.626
Mn kilometerstand is momenteel bijna 112.000.
Heb contact opgenomen met Seat Nederland toen stond de teller volgens mij op 105.000. Ze hebben toen wel mijn kenteken genoteerd. Ik heb wel goede contacten met een Seat dealer in Klundert dus die ga ik binnekort eens bellen.
Zit ook op het Audi forum maar daar gaat het allemaal toch net iets makkelijker;)

Volgens mij lijkt dat maar zo, ook bij Audi zijn er discussies over wie betaalt.

Bij mij ging het zonder enige discussie, probleem gemeld na een lange vakantie rit en enkele weken later is de reparatie uit gevoerd.
 

PhAnt0m

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
2 mei 2011
Berichten
179
Nog wat laatste nieuws over olieverbruik en motortypes. De 2.0 TFSI heeft in de maand mei 2011 in de productielijnen van VAG andere zuigers en zuigerveren gekregen. Dus n? mei 2011 zouden die problemen opgelost moeten zijn voor de 2.0 TFSI. Dit heeft navraag bij Audi en de SEAT garage geleerd. De motor in mijn Exeo heeft productiedatum 09-06-2011. Mazzel. Overigens had ik me vergist in de motorcode. Dit is CDND i.p.v. CDNC.

Is er iemand die toevallig weet hoe je de productie maand/week kan achterhalen?
Mijn 2.0TFSI (BWE) is van oktober 2011 maar is natuurlijk eerder in elkaar gezet in Spanje.
 

Coled

Active member
Lid geworden
9 mrt 2017
Berichten
1.354
Volgens mij kan het met dat nummer wat achter je voorruit zit. Hoe het helemaal in mekaar steekt weet ik niet
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.999
Misschien staat het op de sticker met optie codes.
 

PhAnt0m

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
2 mei 2011
Berichten
179
Volgens mij kan het met dat nummer wat achter je voorruit zit. Hoe het helemaal in mekaar steekt weet ik niet

Helaas.. Alleen het "Modeljaar"

Misschien staat het op de sticker met optie codes.

Staat helaas ook niet op de sticker in het boekje of de kofferbak :'(



Kreeg nog wel de tip om naar het label op de gordels te kijken. Dit is niet de exacte datum maar geeft wel een indicatie. Als dit na mei 2011 zitten er vrijwel zeker de nieuwere zuigers + zuigerveren in.


Ik kan eigenlijk alleen maar meldingen vinden met motorcode's: CAEB, CDNC en CNDC.
In mijn Exeo zit een BWE motor. Dit schijnt een BWA te zijn die in de lengterichting geplaatst is.



:? **Confused** :?
Waarom kunnen ze bij VAG niet gewoon een lijst maken met motorcode's.. Of een Online-Check tool net als met de sjoemelsoftware...
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.729
Volgens mij als je op VIN code zoekt in bepaalde software kan je het wel vinden (of dealer bellen met vin code ofzo)
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.333
Met Hartog Tuning bellen, die weten gegarandeerd waar je moet kijken om dit zeker te weten.
Of n?g beter: rij er even naar toe als je redelijk kort in de buurt woont.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.626
volgens mij is olie verbruik alleen een probleem bij de vier letterige motor codes, CDAA, CDHB, CDND. De eerste twee zijn 1.8, de laatste is 2.0.
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.999
Als je op de website van de RDW een kenteken-check doet, kan je onder Vervaldata en historie de bouwmaand en -jaar ongeveer terugvinden bij datum eerste toelating: https://ovi.rdw.nl/default.aspx


De VIN code bevat alleen het bouwjaar.
Hier vind je een VIN decoder: https://vindecoder.eu/


chassisnummer-locatie-auto.jpg
 
Laatst bewerkt:

Suurbekje

New member
Lid geworden
18 sep 2018
Berichten
2
Hoi,

Na een tijdje meelezen toch maar even aangemeld hier. Reden hiervoor is dat ik in juli een Exeo 1.8 TSI (160pk - 107000 km) uit 2011 aangeschaft heb. Een waar genot om in te rijden, en was dus na de proefrit meteen verkocht.. kon de oude opel nog voor een leuk prijsje kwijt dus leek allemaal goed.

Had ik maar even gegoogled..

Vanaf het begin dat ik 'm heb het olieverbruik goed in de gaten gehouden. Inmiddels ruim 2500km gereden en al 2 liter bij mogen vullen.
Aangeven bij de dealer waarop deze heeft meteen actie ondernomen en een olieweging georganiseerd bij Seat. Hij hoopt op coulance van Seat. Sinds afgelopen maandag loopt de olieweging. Ik moet 1000km rijden en dan weer wegen. Ik ben erg benieuwd wat eruit komt en wat Seat er vervolgens mee gaat doen. Mocht het olieverbuik binnen de norm zijn (in het boekje staat 0,5l per 1000km) en Seat er niks van willen weten, kan ik me dan beroepen op de bovag garantie? Of zijn die normen qua olieverbruik hetzelfde?
 

Coled

Active member
Lid geworden
9 mrt 2017
Berichten
1.354
Welkom hier! Graag zien we een voorstelling in het daarvoor bestemde topic (meet en greet).
Ik neem aan dat dit onder garantie valt. Mijn Exeo begon met 104.000 km, ik werd zojuist gebeld dat ik de auto weer op kan halen, deze heeft nu dus gemodificeerde zuigers. Wat het allemaal gaat kosten weet ik nog niet maar krijg zoieso coulance.
 

RoadRunnerRik

Administrator
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
6.448
..deze heeft nu dus gemodificeerde zuigers..

offtopic,
Ben benieuwd wat het straks gaat doen qua vermogen (positief/negatief) en als er enige olieverbruik nog aanwezig is. Je hebt wel mooi vergelijk materiaal, 236pk/361nm bij de olie verbruikende zuigers. Wat het met de nieuwe gaat doen is nog maar de vraag.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.626
offtopic,
Ben benieuwd wat het straks gaat doen qua vermogen (positief/negatief) en als er enige olieverbruik nog aanwezig is. Je hebt wel mooi vergelijk materiaal, 236pk/361nm bij de olie verbruikende zuigers. Wat het met de nieuwe gaat doen is nog maar de vraag.

Ik merkte het vooral dat de trekkracht onderin was toegenomen. Toen was de auto nog niet door JD gechipt. Bij JD is toen 180Pk onchipt gemeten en volgens Mark was dat niet slecht. Gechipt 231Pk

Ben ook benieuwd wat jij merkt Coled!....en vergeet niet de onderdeel nummers van de gemodificeerde zuigers te melden hier.
 
Bovenaan