[Overige] VW stopt verkoop diesels en onderzoekt testmanipulatie

WJs

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.302
Getuned of niet, ik zou die software update echt niet uitvoeren op mijn auto.
Hij kan er alleen maar slechter van gaan rijden..

(en als je heeeeel groen bent, kun je beter wat vaker de fiets pakken en altijd heel zuinig rijden).

Zit ik dus ook aan te denken, onze 3 auto's zitten ook in dit verhaal. Ik vind het wel best zo.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.721
Precies, het enige wat ik kan bedenken is dat ze de "slechte performance software" flashen waarmee ze dus wel aan die eisen voldoen. Ik zou het ook zo laten als ik een gedupeerde auto had.
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.989
Precies, het enige wat ik kan bedenken is dat ze de "slechte performance software" flashen waarmee ze dus wel aan die eisen voldoen. Ik zou het ook zo laten als ik een gedupeerde auto had.

Er komt wel een terugroepactie voor 11 miljoen sjoemeldiesels, waarvan 160.000 in Nederland. Mag je als sjoemeldieselbezitter hopen dat de dealer bij een onderhoudsbeurt niet even ongevraagd de ongewenste update uitvoerd.
 

Sty-lance TDI

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
6 sep 2010
Berichten
19.712
Er komt wel een terugroepactie voor 11 miljoen sjoemeldiesels, waarvan 160.000 in Nederland. Mag je als sjoemeldieselbezitter hopen dat de dealer bij een onderhoudsbeurt niet even ongevraagd de ongewenste update uitvoerd.

Ik kom niet bij een dealer voor onderhoud. Ik ga naar een fijne garage voor onderhoud en die zullen eerst overleggen ;)
 

JBtje

Member
Lid geworden
27 jan 2012
Berichten
873
Dat flashen is dat hetzelfde flashen als wanneer je naar de tuner gaat? Want daarmee kun je wellicht ook wegkomen met "het kunnen zien" want dan veranderd het tellertje sowieso.
 

Menaz

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
29 sep 2004
Berichten
15.038
Bijzonder dat ze al zo snel nieuwe software hebben. Lag dus waarschijnlijk al op de plank.

Ben benieuwd wat de software doet: zorgen dat de motoren altijd "schoon" zijn, of enkel de testmodus wissen (waardoor ze dus altijd "vies" zijn).

Gok op het eerste, omdat de laatste optie voor nog veel meer shit gaat zorgen bij Boomknuffelaar & Co.
 

Menaz

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
29 sep 2004
Berichten
15.038
Het heeft dus ook duizenden euro’s voordeel opgeleverd voor de bezitters ....
Regelde de foute software ook de CO2-uitstoot? Ik dacht dat het alleen over NOx ging.

Nu moet ik zeggen dat ik het ook niet echt volg allemaal.
 

Henk

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
3.494
NOx komt door de hogere verbrandingstemperatuur van de moderne diesels.
Je kan dit (denk ik) verminderen door meer diesel in te spuiten, om zo een lagere verbrandingstemperatuur te krijgen.
Nadeel zal dan wel een hoger verbruik zijn, samen met een hogere CO2 uitstoot.

Maar de CO2 uitstoot is het probleem niet voor de mens. Iedereen blaast zelf ook CO2 uit via de ademhaling.
NOx en fijnstof is de grootste bocht die uit een dieselmotor komt.
 
Laatst bewerkt:

Race Eend

Sponsor
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.619
Je kan dit (denk ik) verminderen door meer diesel in te spuiten, om zo een lagere verbrandingstemperatuur te krijgen.

Meer diesel inspuiten zorgt voor een hogere temperatuur.

EGR verder open gooien zorgt dat je minder NOx uitstoot. Echter wel een slechter verbruik, eerder defecte klep en meer vervuiling van de inlaat. Ook loopt een motor wat nukkiger (immers zit er maar weinig zuurstof in de extra EGR (uitlaatgaslucht).

Regelde de foute software ook de CO2-uitstoot? Ik dacht dat het alleen over NOx ging.

Nu moet ik zeggen dat ik het ook niet echt volg allemaal.

Klopt, voor ons in de EU maakt het niet echt wat uit, de CO2 uitstoot is wat hier vooral telt, de NOx waarde mag hier hoger zijn dan in de USA.

Dat men er inderdaad op uit is om VAG kapot te claimen is erg kortzichtig.
Juist door er zo'n heisa van te maken en het te veel aandacht te geven krijgen de lui die hier op uit zijn, hun zin. (die willen dat je lekker een Amerikaanse V8 benzine slurper gaat rijden).

Gewoon afwachten en als je tevreden bent met je auto, mooi de huidige software laten staan.
Zit de auto in de fabrieksgarantie of heb je een leaseauto waarbij je verplicht wordt, dan laat je de software wel aanpassen. Vol gas zal er niets veranderen, alleen bij rustig rijden zullen ze de mapping wat aanpassen.

Goed stukje van AMT overigens:
http://www.amt.nl/techniek/nieuws/2015/9/bestaat-volkswagens-sjoemelchip-10147601
 
Laatst bewerkt:

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.323
Ongeveer zoals ik al eerder gepost heb. Goed artikel en jammer dat zo velen maar lopen te kakelen als een kip zonder kop en maar alles geloven wat er geschreven wordt.
Maar zo werkt de publieke opinie nu eenmaal, jammer.
 

Seat

New member
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
161
tja, en wat gaat de software update doen met de aanwezige chiptuning ?
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.323
Dan wordt alles weer standaard.
Lekker zo laten zou ik zeggen.
 

NielsIbizaSC

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.032
Is er ook al bekend hoeveel de 'extra' uitstoot is? De werkelijke waardes t.o.v. de gemanipuleerde waardes? Ik hoor en lees al veel over de gevolgen van de vervangende software (alles natuurlijk in negatieve zin), maar ik kan nergens lezen hoeveel slechter ze zijn op dit moment. Vaak zijn de milieu-eisen en de waardes die de auto werkelijk heeft, maar van een minimaal verschil (92 ipv 88, als voorbeeld, om in een gunstige groep te vallen). Dan zou de aanpassing niet zo een heel groot effect hebben op het rijplezier.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.323
Lees even dit citaat uit Z24 van het AD:

Een maas in de Amerikaanse wetgeving over schone lucht speelt automakers in de kaart.
Om Volkswagen te vervolgen voor het sjoemelschandaal met dieselmotoren, kan Justitie in de VS niet zomaar de strafrechtelijke route kiezen.

Je manipuleert software in een dieselauto bewust om ervoor te zorgen dat de uitstoot van vervuilende stoffen bij een laboratoriumtest laag is en daarbuiten hoog.
Je geeft dat ook toe.
Een makkie voor openbare aanklagers in de Verenigde Staten, zou je danken. Nailed!

Helaas is het niet zo eenvoudig, stellen juridische experts tegenover zakenkrant The Wall Street Journal.
Wat blijkt?
Bij de zogenoemde Clean Air Act uit 1970 is, onder druk van de autolobby, specifiek een uitzondering gemaakt voor strafrechtelijke vervolging van autobedrijven. Anders gezegd: sjoemelen met milieutests is juridisch toegestaan.

Vervolging Volkswagen

Activisten in de VS dringen aan op aanscherping van de wet en de Democratische Senator Richard Blumenthal is daarop ingesprongen.
“We zullen wetgeving introduceren om de maas in de wet te dichten”, zegt hij tegen de WSJ.

Maar hoe moet het Amerikaanse ministerie van Justitie verder in de zaak tegen Volkswagen?
Een mogelijkheid is om een civiele zaak te beginnen om boetes opgelegd te krijgen; verantwoordelijke individuen zouden dan in ieder geval gevrijwaard zijn van gevangenisstraffen.
 

NielsIbizaSC

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.032
Als Amerika het 'wetmatig' niet kan, dan is er wellicht een ander land die het wel kan. Maar goed, civiele zaak kan ook nog veel geld gaan kosten.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.323
Gaat dus jaaaren duren.
En in andere landen hebben ze wat betreft de Nox uitstoot geen wet overtreden.
In de andere landen (EU) wordt de co2 uitstoot als norm genomen en die is onveranderd gebleven want daar zijn de Nox eisen vele malen lager.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan