Je kan dit (denk ik) verminderen door meer diesel in te spuiten, om zo een lagere verbrandingstemperatuur te krijgen.
Meer diesel inspuiten zorgt voor een hogere temperatuur.
EGR verder open gooien zorgt dat je minder NOx uitstoot. Echter wel een slechter verbruik, eerder defecte klep en meer vervuiling van de inlaat. Ook loopt een motor wat nukkiger (immers zit er maar weinig zuurstof in de extra EGR (uitlaatgaslucht).
Regelde de foute software ook de CO2-uitstoot? Ik dacht dat het alleen over NOx ging.
Nu moet ik zeggen dat ik het ook niet echt volg allemaal.
Klopt, voor ons in de EU maakt het niet echt wat uit, de CO2 uitstoot is wat hier vooral telt, de NOx waarde mag hier hoger zijn dan in de USA.
Dat men er inderdaad op uit is om VAG kapot te claimen is erg kortzichtig.
Juist door er zo'n heisa van te maken en het te veel aandacht te geven krijgen de lui die hier op uit zijn, hun zin. (die willen dat je lekker een Amerikaanse V8 benzine slurper gaat rijden).
Gewoon afwachten en als je tevreden bent met je auto, mooi de huidige software laten staan.
Zit de auto in de fabrieksgarantie of heb je een leaseauto waarbij je verplicht wordt, dan laat je de software wel aanpassen. Vol gas zal er niets veranderen, alleen bij rustig rijden zullen ze de mapping wat aanpassen.
Goed stukje van AMT overigens:
http://www.amt.nl/techniek/nieuws/2015/9/bestaat-volkswagens-sjoemelchip-10147601