[Overige] VW stopt verkoop diesels en onderzoekt testmanipulatie

emilio3333

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
30 okt 2010
Berichten
4.053
Geldt hier alleen voor de 1P rijders.
5F rijders met een 1.6 TDI worden niet terug geroepen en kunnen gewoon door blijven slakken.:+
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.284
Het betreft alleen de euro5 motoren waar die dan ook in mogen zitten.
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.923
Ze kunnen de auto waarschijnlijk afkeuren bij een periodieke keuring als de auto niet is aangepast voor een bepaalde datum. De auto voldoet dan niet aan de blablabla-uitstootnorm en dan volgt automatisch afkeur.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.284
Het heeft er mee te maken dat het KBA in Duitsland al aan VAG heeft laten weten dat de terugroepactie niet vrijwillig mag zijn maar een verplichting is. Deze opgelegde richtlijn zullen alle importeurs in diverse landen gaan volgen.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.284
Op zich is er alleen in de VS wat aan de hand, maar dit wordt van alle kanten met name door concurrenten gevoed (kijk maar eens hoe hard Renault in Frankrijk schreeuwt) en tot giga porties opgeblazen en het is nog maar de vraag of het ?berhaupt in de VS tot een boete komt vanwege de jaren geleden overeenkomsten gesloten tussen de EPA en de autofabrikanten.
Buiten de VS is het nog maar de vraag in hoeverre ze de software hier actief hebben toegepast omdat de Nox eisen hier veel lager zijn.
Feit is dat deze software versie er in alle landen waar genoemde motoren geleverd zijn in zit en gewoon in dagelijks gebruik is er geen verschil tussen software met of zonder de "test" toevoeging en ook niet in verbruik.
De meeste claim organisatie proberen het op waardeverlies te gooien en daar zouden ze een punt hebben echter VAG heeft al aangegeven al deze wagens van nieuwe soft- en waar nodig hardware te voorzien dus die waardevermindering zit er waarschijnlijk niet in. Temeer daar de veroorzaker eerst de kans moet krijgen het probleem op te lossen (zonder kosten voor de eigenaar) nu net om deze waardevermindering te voorkomen, althans zo zal waarschijnlijk de rechter oordelen
@Sty-lance TDI: wat staat er op jouw kenteken bewijs?
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.923
De meeste claim organisatie proberen het op waardeverlies te gooien en daar zouden ze een punt hebben echter VAG heeft al aangegeven al deze wagens van nieuwe soft- en waar nodig hardware te voorzien dus die waardevermindering zit er waarschijnlijk niet in.

De naam TDI is besmet door deze affaire, waardoor er zonder meer sprake is van waardeverlies ongeacht of de software/hardware aanpassing is doorgevoerd. De vraag is alleen hoe groot de waardevermindering is, want deze wordt natuurlijk door veel meer factoren bepaald dan alleen dieselgate. Deze is namelijk per auto anders.


De hardware aanpassing:
morning_picdump_832_13.jpg

:mrgreen:
 
Laatst bewerkt:

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.284
Dat met dat waardeverlies zal best wel meevallen.
In de VS heeft GM met het contactslot debacle wat meer dan 50 doden gekost heeft uiteindelijk ook geen negatieve gevolgen in verkoop of waardedaling ondervonden.
 

Erwin P

Member
Lid geworden
12 mei 2013
Berichten
862
Komt me net een paar jaar te vroeg die ''waardevermindering''... Zou maar wat graag een dikke Passat TDI gaan rijden :9~
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.284
Was eind van de middag nog een advocaat bij BNR die voor aandeelhouders een schadevergoeding bij PON eist.
Die gaf aan dat voor eigenaren van betroffen VAG producten geen waardevermindering te halen valt als VAG de software en eventueel hardware heeft vervangen.
Wat wel mogelijk is dat aandeelhouders, omdat VAG ze niet tijdig heeft voorgelicht dat er met de software iets mis was, voor het koersverlies worden gecompenseerd en dat is mogelijk tot 2 weken na de koersval en de bekendmaking door VAG. En dat is wel al in vergelijkbare gevallen gebeurd en door de rechter toegekend zoals bijvoorbeeld bij de worldonline beursgang waar de prospectus niet klopte terwijl de directie dit wist.
 

1NCUBUS

Active member
Lid geworden
22 aug 2012
Berichten
1.625
Knal lekker door met mijn gauwe auwe 1.9TDI. Geen gesjoemel, astronomische KM-standen haalbaar bij normaal onderhoud, rijd heerlijk.

:D
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.284
De betroffen 1.6 TDI's (Euro5) krijgen nieuwe verstuivers maar dit is al een tijdje bekend.
 
Bovenaan