Ik ben na een paar belletjes een stuk wijzer geworden:
- ODB is risky: Ik heb nog ruim 3 jaar garantie te gaan. Meerdere dealers hebben bevestigd dat ze (zeker in garantiegevallen) maar wat graag de ECU uitlezen. Ook flashing is daarop te zien (ook al zijn de tabelwaarden weer standaard). Dat betekent in de eerste 2 jaar geen garantie meer op motor, bak en elektronica en de 2 jaar daarna (garantie die SEAT op konto van de importeur i.p.v. fabriek geeft) helemaal geen garantie meer. Als in de ECU eenmaal flashing of afwijkende waardes gelezen worden, betekent dit in een rood vlaggetje in het CRM systeem van PON.
- een ECM is niet veel beter, aangezien er dan een loze kabelboom bungelt in je motorcompartiment. De ECU mag dan clean zijn, het extra stekkertje is natuurlijk een aanleiding voor de dealer om de evt garantiegevallen alsnog op jou te verhalen. Dan heb ik het nog niet over het gedoe om voor ieder dealerbezoek je ECM los te koppelen en daarna weer terug te plaatsen.
- Wat interessant is, is de REVO SPS
http://www.revotechnik.com/product-details//serial-port-switch-sps#.VKebtCuG_08 die rogek eerder postte (zie filmpje). Waar ik echter nog steeds niet achter ben is of de flashing die dit apparaat uitvoert wel of niet traceerbaar is. Ik ben bang van wel, aangezien de importeur en fabrikant mij beide geen uitsluitsel kunnen geven. Er schijnen al wel ruim 100 auto's met dit systeem in NL rond te karren.
Kortom, ik denk dat er niets anders opzit dan de garantieperiode uitzitten :\ Aan de andere kant is klagen over over 150pk en 250nm op een wagengewicht van nog geen 1.200kg ook een luxeprobleem.