[SEAT] [Leon 5F] Ervaring chiptuning 1.4 TSI act 150pk?

Race Eend

Sponsor
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.619
@RaceEend: het verrast me overigens wel dat ze bij het kapot gaan van de airco moeilijk doen mbt garantie? Heeft toch niets met de tuning te maken, of vergis ik me daarin?

Zelfs bij een kapot achterlicht kunnen ze moeilijk doen. Het slaat nergens op, maar maakt het wel duidelijk :)

Blijft over nog 1 ding oplossen: hoe krijg je Cupra die 400 km van jullie af blijft staan met een kapotte turbo bij jullie om deze weer origineel te maken????

Auto op transport. Daarbij zijn er heel wat JD dealers in het land, dan hoef je hem vaak niet zo ver te transporteren.
 

Peej

New member
Lid geworden
6 apr 2015
Berichten
682
Auto op transport. Daarbij zijn er heel wat JD dealers in het land, dan hoef je hem vaak niet zo ver te transporteren.

Klein uitstapje,
Een externe module op de 1.8tsi, kan dit nou wel of niet 'makkelijk' verwijdert worden?
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.295
Voormalig Auto Primair in Sittard WAS een dealer, nu ze Wealer heten zijn ze het niet meer.
Maar julllie dealers kunnen toch zelf niet naar origineel flashen of inmiddels wel?
 

sitechris

Vriend van SEAT Online
Lid geworden
16 nov 2013
Berichten
1.343
Mijn dealer weet overigens dat ik mijn auto gechipt heb, dus als mijn turbo het begeeft is er weinig te ontkennen ha ha. Ik hoop/verwacht dat mijn dealer - gezien mijn goede relatie met ze - flexibel en realistisch is met zaken die niet aan de tuning zijn te relateren.
 

Race Eend

Sponsor
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.619
Voormalig Auto Primair in Sittard WAS een dealer, nu ze Wealer heten zijn ze het niet meer.
Maar julllie dealers kunnen toch zelf niet naar origineel flashen of inmiddels wel?

Dealers als tuningparts/ de groot meerkerk/jbautoservice/rhcustomshop/electronic4cars etc kunnen dat absoluut wel hoor.

Klein uitstapje,
Een externe module op de 1.8tsi, kan dit nou wel of niet 'makkelijk' verwijdert worden?

Dit is wel 1 van de lastigere. De turbodruk sensor zit vrij laag geplaatst. Het is niet heel spannend hoor, maar het makkelijkste gaat het op de brug.
 
Laatst bewerkt:

yellowmellow

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
128
Hoe lang duurt het om externe tuning voor een Cupra 5F te demonteren? Ik neig nog steeds naar die optie om van mogelijk gezeik over garantie af te zijn, maar heb geen zin om een halve middag te klooien om hem weer "clean" te hebben. Ik zie trouwens weinig verschil in de grafieken tusssen OBD en externe tuning (en ook niet in prijs), dus waarom zou ik dan voor OBD kiezen?
 

Race Eend

Sponsor
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.619
Hoe lang duurt het om externe tuning voor een Cupra 5F te demonteren? Ik neig nog steeds naar die optie om van mogelijk gezeik over garantie af te zijn, maar heb geen zin om een halve middag te klooien om hem weer "clean" te hebben. Ik zie trouwens weinig verschil in de grafieken tusssen OBD en externe tuning (en ook niet in prijs), dus waarom zou ik dan voor OBD kiezen?

Het demonteren neemt 10 minuutjes en monteren ook. Gewoon klikwerk.

Als je geen brug hebt en de motor is koud dan kan het van boven, maar je kunt hem ook even met de neus over de stoeprand heen zetten, dan kan je van onder ook de bodemplaat loshalen, al liggend op je rug.

OBD tuning heeft uiteraard meer voordelen dan alleen meer vermogen en andere grafieken.

Zo kan je met een box geen versnellingsafhankelijk vermogen toepassen, je kunt geen topsnelheidsbegrenzers opheffen, je kunt het start stop systeem niet opheffen via de box, etc etc etc.
 

yellowmellow

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
128
Toch geen gemakkelijke keuze dan. Hoe zit het dan met de onderhoudbeurten, zien ze dan niet gelijk dat er tuning heeft plaatgevonden en doen ze een melding richting de importeur?
 

el coche SEAT

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
847
Toch geen gemakkelijke keuze dan. Hoe zit het dan met de onderhoudbeurten, zien ze dan niet gelijk dat er tuning heeft plaatgevonden en doen ze een melding richting de importeur?

Kijk eens op de vorige pagina, daar staat het door @Race Eend, goed uitgelegd.
 

kurtje

New member
Lid geworden
11 jan 2015
Berichten
590
- OBD tuning verwijderen laat geen resten achter. Onze eigen test/ontwikkel wagen, een 2014 Leon Cupra 280 heeft de zogenaamde flashcouter wel boven de 100 staan en is laatst gewoon voor garantie afgemeld (airco). Uiteraard eerst via OBD originele software geladen en daarna online afgemeld. Heb ze specifiek een uur na het afmelden nog laten controleren wat de status van de auto was, en die was nog altijd gewoon 'clean' ongetuned.

Als ze dus wat kunnen zien, dan had dat op dat moment zeker een probleem opgeleverd.
Zelfde met een Golf 7R laatst waarvan de turbo kapot was (bekende kwaal bij de 280/300pk modellen, turbo asje breekt), ook origineel gemaakt en gewoon kunnen claimen, complete motor en turbo zijn vervangen.

Bijna elke dag maken wij wel een auto origineel voor bv olieverbruik van de A4/A5 2.0 TFSI modellen, maar ook voor DSG7 bakken waarvan koppelingen/mechatronics defect zijn. Nog nooit heeft dit gezorgd dat er geen garantie geclaimd kon worden MITS de auto maar tijdig origineel gemaakt was en niet eerder al online aangemeld was met tuning.

Wanneer worden deze auto's online aangemeld? Ook bij het binnengaan van een onderhoud of alleen bij problemen?
 

MaTTHijS1993

New member
Lid geworden
2 mrt 2015
Berichten
79
toch fijn dat ik i.o.m. mijn dealer gewoon garantie behoudt en dit zwart op wit heb staan. Ze hebben namelijk zelf de handtekening onder de chiptuning gezet :)
 

mrB13r

New member
Lid geworden
27 jul 2015
Berichten
97
Hoe heb je dat geregeld?! Bevriende dealer of netjes gevraagd en geluk gehad?
 

Seegje

New member
Lid geworden
24 aug 2015
Berichten
23
Eerlijk gezegd, er klopt niet veel van je verhaal.

- OBD tuning verwijderen laat geen resten achter. Onze eigen test/ontwikkel wagen, een 2014 Leon Cupra 280 heeft de zogenaamde flashcouter wel boven de 100 staan en is laatst gewoon voor garantie afgemeld (airco). Uiteraard eerst via OBD originele software geladen en daarna online afgemeld. Heb ze specifiek een uur na het afmelden nog laten controleren wat de status van de auto was, en die was nog altijd gewoon 'clean' ongetuned.

Als ze dus wat kunnen zien, dan had dat op dat moment zeker een probleem opgeleverd.
Zelfde met een Golf 7R laatst waarvan de turbo kapot was (bekende kwaal bij de 280/300pk modellen, turbo asje breekt), ook origineel gemaakt en gewoon kunnen claimen, complete motor en turbo zijn vervangen.

Bijna elke dag maken wij wel een auto origineel voor bv olieverbruik van de A4/A5 2.0 TFSI modellen, maar ook voor DSG7 bakken waarvan koppelingen/mechatronics defect zijn. Nog nooit heeft dit gezorgd dat er geen garantie geclaimd kon worden MITS de auto maar tijdig origineel gemaakt was en niet eerder al online aangemeld was met tuning.


- Een externe unit moet je natuurlijk verwijderen, ook de kabeltjes, als je dat doet zie je ook hier niets van terug. Dus onzin dat je kabeltjes zou zien zitten, je klikt dat er natuurlijk uit voor je naar de dealer gaat.


- Een REVO SPS unit maakt meerdere mappen aan in je ecu software, die je daarna kunt selecteren/switchen.
Echter ook in de originele stand is je software gewijzigd (immers zitten de multimappings er gewoon nog in, die staan echter niet geselecteerd), ze zijn wel aanwezig, dus ook dat is voor de garantie zeker geen oplossing.

- Okay, jij geeft aan dat het geen resten achterlaat bij garantiegevallen. Maar hoe zit het met de uitlezen van de boordcomputer bij het periodiek onderhoud (wat yellowmellow ook bedoelt)? Van ??n dealer hoorde ik namelijk dat er, naast het resetten van de servicemelding, ook een protocol is om te kijken of er andere zaken veranderd zijn in de elektronica. Maar dat kan ook bluf zijn.
- Naar ik heb begrepen, wordt een ECM tussen een kabelboom geplaatst. Ook al is er een strak stekkersysteem, dat blijft toch altijd traceerbaar als men eens goed onder de motorkap duikt?
- Je geeft aan dat er meerdere JD dealers zijn in Nederland, waar kan ik die lijst vinden?
 
Laatst bewerkt:

El Pino

New member
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
1.100
- Naar ik heb begrepen, wordt een ECM tussen een kabelboom geplaatst. Ook al is er een strak stekkersysteem, dat blijft toch altijd traceerbaar als men eens goed onder de motorkap duikt?

Je moet het ding er ook uit halen voordat je naar de dealer toe stapt natuurlijk. Daarna is er niks meer terug te vinden.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.295
Eerlijk gezegd, er klopt niet veel van je verhaal.

- OBD tuning verwijderen laat geen resten achter. Onze eigen test/ontwikkel wagen, een 2014 Leon Cupra 280 heeft de zogenaamde flashcouter wel boven de 100 staan en is laatst gewoon voor garantie afgemeld (airco). Uiteraard eerst via OBD originele software geladen en daarna online afgemeld. Heb ze specifiek een uur na het afmelden nog laten controleren wat de status van de auto was, en die was nog altijd gewoon 'clean' ongetuned.

Als ze dus wat kunnen zien, dan had dat op dat moment zeker een probleem opgeleverd.
Zelfde met een Golf 7R laatst waarvan de turbo kapot was (bekende kwaal bij de 280/300pk modellen, turbo asje breekt), ook origineel gemaakt en gewoon kunnen claimen, complete motor en turbo zijn vervangen.

@Race Eend:
Hoeveel kapotte turbo's bij de Cupra 280 / G7R / Audi S3 hebben jullie meegemaakt?
Blijkt niet bijster vaak voor te komen als ik dat zo op andere buitenlandse fora lees.
Er zijn er wel maar op 1 hand te tellen.
 

MaTTHijS1993

New member
Lid geworden
2 mrt 2015
Berichten
79
Hoe heb je dat geregeld?! Bevriende dealer of netjes gevraagd en geluk gehad?

Ik ben sowieso goed bekend met mijn dealer, hebben daar ook al stuk of 5 auto's gekocht dus dan krijg je al sneller wat voor elkaar :)
Maar ze hebben wel een tijd via JD met garantie aan chiptuning gedaan bij iedereen, sinds 1 januari doen ze dat niet meer omdat de importeur er tegen is.
Ze hebben alleen voor mij een uitzondering gemaakt, maar ze doen het nu geloof ik niet zomaar meer...
 

Seegje

New member
Lid geworden
24 aug 2015
Berichten
23
Je moet het ding er ook uit halen voordat je naar de dealer toe stapt natuurlijk. Daarna is er niks meer terug te vinden.

Dat snap ik. Maar de connector van de ECM (of hoe die ook met de elektronica verbonden wordt): dat blijft volgens mij altijd zichtbaar als je eens goed gaat zoeken.
 

El Pino

New member
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
1.100
Dat snap ik. Maar de connector van de ECM (of hoe die ook met de elektronica verbonden wordt): dat blijft volgens mij altijd zichtbaar als je eens goed gaat zoeken.

Nee, je haalt de hele ECM met kabelboom eruit, dat deed ik tenminste toen ik een ECM had. Zie je niks van.
 
Bovenaan