[SEAT] [Leon 5F] Ervaring chiptuning 1.4 TSI act 150pk?

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.295
En als de wagen (met ECM er nog in) uitlezen dan draait de motor niet dus zien ze helemaal niks anders dan dat de software standaard is.
Dus voor een beurt niet nodig dat ding er telkens uit te halen.
 

Race Eend

Sponsor
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.619
@Race Eend:
Hoeveel kapotte turbo's bij de Cupra 280 / G7R / Audi S3 hebben jullie meegemaakt?
Blijkt niet bijster vaak voor te komen als ik dat zo op andere buitenlandse fora lees.
Er zijn er wel maar op 1 hand te tellen.

2x gezien. Alleen bij de Cupra/S3/R motoren, nog nooit bij de GTI motoren, terwijl je daar op internet ook veel over leest. Beide gevallen zijn overigens gewoon onder garantie vervangen door de dealer (software org gemaakt).

En als de wagen (met ECM er nog in) uitlezen dan draait de motor niet dus zien ze helemaal niks anders dan dat de software standaard is.
Dus voor een beurt niet nodig dat ding er telkens uit te halen.

Als je dealer het goed vindt, prima op die manier, echter als de dealer tegenstander van tuning is, dan zou ik hem zeker verwijderen. Als zij een melding maken in het systeem handmatig, dan ben je alsnog de sjaak...
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.295
Komt dus aan op hoe goed je relatie met de dealer is.
Weet je de ECM module goed te verstoppen dan zien ze hem niet en de gemiddelde monteur kijkt ook niet verder, echt niet.
Heb je een garantie probleem dan is het wel zaak om de boel weg te halen.
Als je OBD gechipped bent wat lastiger met als voorbeeld Erminio dit voorjaar die, toen voor naar wat later bleek een kapotte sensor, voor de zekerheid naar JD is gereden om de boel origineel te maken en nog een keer terug om de tuning terug te zetten.
Moet je ten eerste maar de gelegenheid en ten 2de de tijd voor hebben.
 

Seegje

New member
Lid geworden
24 aug 2015
Berichten
23
Alle (of vrijwel alle) chiptuners rekenen niets voor het terugflashen van de orginele software. Ik heb nog steeds geen uitsluitsel of Seat dealers bij iedere beurt de ECU (moeten) uitlezen of dat dit alleen gebeurt bij garantiegevallen? Misschien dan toch OCM en dan maar laten onderhouden bij een vakgarage die positief staan tegenover chiptuning (zoals VAGtechniek). Sowieso geen slecht plan als ik de reviews van dealers als Wittebrug en hun prijzen lees. @El pino je geeft aan de hele ECM en kabelboom eruit, maar in neem aan dat die kabelboom ergens in gestekkert moet toch? Blijft er dan een ongebruikte poort over ofzo? En is die poort standaard?
 
Laatst bewerkt:

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.295
Bij mijn weten lezen ze alleen het foutenregister uit.
Zijn er bijvoorbeeld updates die ze voor de auto met het desbetreffende serienummer gemeld krijgen (even vragen als je de wagen brengt of er updates voor jou auto zijn dan kijken ze dat zo voor jou na) dan gaat de wagen dus de hele procedure door en dat kan gauw een uurtje duren. ze moeten dan o.a. de accu aansluiten aan een lader en een heel protocol volgen.
Dan wordt dus de wagen wel aangemeld en de status opgeslagen. Zelf bijgestaan vorig jaar bij een update van het DSG.
 

El Pino

New member
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
1.100
@El pino je geeft aan de hele ECM en kabelboom eruit, maar in neem aan dat die kabelboom ergens in gestekkert moet toch? Blijft er dan een ongebruikte poort over ofzo? En is die poort standaard?

Zo'n ECM maakt gebruik van een aantal sensoren (meen 3 of 4?) op de motor. Je trekt de stekkers van de originele sensoren los, dan steek je de kabeltjes van je ECM aan de ene kant in de sensoren en de andere kabels gaan van de ECM naar de originele stekkers, richting de motorcomputer. Dus bij 3 sensoren zijn het 6 stekkers, etc. De ECM doet niets anders van de signalen van de sensoren omzetten in een andere waarde waarmee de originele motorcomputer weer verder rekent zeg maar. Hoop dat het een beetje duidelijk is. Ik heb inmiddels mijn ECM niet meer (gelijk OBD getuned toen dat mogelijk was).
 

Seegje

New member
Lid geworden
24 aug 2015
Berichten
23
Bij mijn weten lezen ze alleen het foutenregister uit.
Zijn er bijvoorbeeld updates die ze voor de auto met het desbetreffende serienummer gemeld krijgen (even vragen als je de wagen brengt of er updates voor jou auto zijn dan kijken ze dat zo voor jou na) dan gaat de wagen dus de hele procedure door en dat kan gauw een uurtje duren. ze moeten dan o.a. de accu aansluiten aan een lader en een heel protocol volgen.
Dan wordt dus de wagen wel aangemeld en de status opgeslagen. Zelf bijgestaan vorig jaar bij een update van het DSG.

Zo'n ECM maakt gebruik van een aantal sensoren (meen 3 of 4?) op de motor. Je trekt de stekkers van de originele sensoren los, dan steek je de kabeltjes van je ECM aan de ene kant in de sensoren en de andere kabels gaan van de ECM naar de originele stekkers, richting de motorcomputer. Dus bij 3 sensoren zijn het 6 stekkers, etc. De ECM doet niets anders van de signalen van de sensoren omzetten in een andere waarde waarmee de originele motorcomputer weer verder rekent zeg maar. Hoop dat het een beetje duidelijk is. Ik heb inmiddels mijn ECM niet meer (gelijk OBD getuned toen dat mogelijk was).

Kijk, daar heb ik wat aan. thnx guys.
 
Laatst bewerkt:

Seegje

New member
Lid geworden
24 aug 2015
Berichten
23
Interessant. Getril en gebrom? Ik had de indruk dat dat aan de instelling van de DSG ligt? Die heb ik standaard op eco staan, en dan blijft alles natuurlijk zo laag mogelijk in de toeren. Had niet de indruk dat ACT hier een rol in heeft, aangezien ACT bij mij alleen bij gas (half) los of op de snelweg in actie komt. Maar goed ik heb er pas 1.500 km op zitten. Heb over twee weken een afspraak bij VAGtechniek voor stage 1 :) dus ik zal mijn ervaring ook even posten.
 

Roak

New member
Lid geworden
18 nov 2013
Berichten
112
Ik had dus dat in de bebouwde kom, of bij het verlaten van een rotonde, de motor in ACT modus bleef staan, zolang ik
maar rustig weer versnelde uiteraard. Dan ging de motor dikwijls brommen vanwege de 2 cilinder modus.

Dat is nu dus weg :)
 

RallyShots

New member
Lid geworden
26 jan 2012
Berichten
30
Dat gebrom heb ik ook last van. (begin er een beetje aan te storen)
Nu is het nog meer omdat ik er een Milltek catback resonated (artikelnr: SSXSE156) onder heb en een K&N inleg luchtfilter.
Is het ook mogelijk om de ACT uit te schakelen voor bv alleen de "sport" stand?
Bij bepaalde omstandigheden flipt de ACT constant aan en uit... Dit kan niet goed zijn lijkt me...
 

Seegje

New member
Lid geworden
24 aug 2015
Berichten
23
Was bij VAG Techniek maar ze bleken nog niet in de ECU te kunnen, mijn auto is te nieuw :\. Wel sympathieke en eerlijke gasten daar. Daarna heb ik hem voor het eerst een paar honderd kilometer flink de sporen gegeven op de autobahn, en nu twijfel ik of ik ?berhaupt nog wil chippen. Wellicht iets te vroeg geoordeeld over het vermogen. Boven de 200 is de rek er wel uit, maar zelfs met volle auto kun je met kick-down nog aardig meeblazen op de linkerbaan. Verbruik alsnog 1 op 12, ondanks ongehoord stampen _/-\o_

Heb overigens geen last van brommen. Wel van een vreemd geluid wat 1 a 2 seconden na een koude start optreed. Volgens mij zit het er al vanaf nieuw in en ik hoorde het toevallig omdat ik buiten stond toen vrouwlief laatst eens startte. Ik heb het geluid gevonden op een audi forum http://youtu.be/6-79IyIm1qw maar van de antwoorden word ik (net als het antwoord van de dealer) ook niet veel wijzer. Iemand hier ervaring mee?

PS heb sinds kort flitspalen met waarschuwing in de Seat navi, werkt als een tiet. check hier hoe http://www.autoweek.nl/autoreview/41370/seat-leon-st-14-ecotsi-150pk-fr-connect
 
Laatst bewerkt:

striker

Member
Lid geworden
16 aug 2013
Berichten
93
Mijn leon 1p uit 2010 maakt exact hetzelfde geluid (1.8 t(f)si) dealer vond het bij mij geen zorgwekkend geluid o.i.d.
 

Seegje

New member
Lid geworden
24 aug 2015
Berichten
23
Okay dat stelt enigzins gerust. Zolang er verder niets aan de hand neem ik het maar voor lief.
 

Peej

New member
Lid geworden
6 apr 2015
Berichten
682
Mijn 1.8 tsi doet precies hetzelfde bij een koude start
 

Roak

New member
Lid geworden
18 nov 2013
Berichten
112
Vandaag zelf een Pipercross paneel filter gemonteerd,
en ik merk toch duidelijk verschil; bij een klein beetje gas geven reageert de motor
veel alerter !

Bijv na afremmen op de motor en daarna weer gasgeven.
Het "denk" moment is veel minder.

Kom dat omdat de turbo dan veel sneller opspint ?
Of is dat gewoon het effect van een veel lagere weerstand ?
 

venigo

New member
Lid geworden
28 jun 2015
Berichten
19
Vandaag zelf een Pipercross paneel filter gemonteerd,
en ik merk toch duidelijk verschil; bij een klein beetje gas geven reageert de motor
veel alerter !

Bijv na afremmen op de motor en daarna weer gasgeven.
Het "denk" moment is veel minder.

Kom dat omdat de turbo dan veel sneller opspint ?
Of is dat gewoon het effect van een veel lagere weerstand ?

Zal komen doordat er minder weerstand is en er dus meer lucht doorkomt.. Waardoor de auto 'minimaal' iets rijker loopt. Al zou een luchtfilter niet echt denderend veel verschil moet/mogen maken.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.654
Vaak zit het ook een beetje tussen de oren, beetje placebo effect. Je moet er dan van uitgaan dat het originele filter (zwaar) restrictief is, wat het in de meeste gevallen volgens mij niet echt is.

De beste test die we hier hebben gezien is amc met zn Leon 1M die 380PK haalde met zn originele filterbak met papieren filter (standaard 225PK). Alleen de snorkel was eraf gehaald en het originele gat was wat vergroot. Nu kan je de setup van de Leon 1M niet zomaar vergelijken, maar het was een mooie demonstratie.
 

Seegje

New member
Lid geworden
24 aug 2015
Berichten
23
Vandaag zelf een Pipercross paneel filter gemonteerd,
en ik merk toch duidelijk verschil; bij een klein beetje gas geven reageert de motor
veel alerter !

Bijv na afremmen op de motor en daarna weer gasgeven.
Het "denk" moment is veel minder.

Kom dat omdat de turbo dan veel sneller opspint ?
Of is dat gewoon het effect van een veel lagere weerstand ?

Is het die 50 euro waard Roak? Ik heb ook moeite te geloven dat een filter verschil maakt. Waarom zou VAG van huis uit geen optimale filters monteren?
 
Bovenaan