@Race Eend:
Hoeveel kapotte turbo's bij de Cupra 280 / G7R / Audi S3 hebben jullie meegemaakt?
Blijkt niet bijster vaak voor te komen als ik dat zo op andere buitenlandse fora lees.
Er zijn er wel maar op 1 hand te tellen.
En als de wagen (met ECM er nog in) uitlezen dan draait de motor niet dus zien ze helemaal niks anders dan dat de software standaard is.
Dus voor een beurt niet nodig dat ding er telkens uit te halen.
@El pino je geeft aan de hele ECM en kabelboom eruit, maar in neem aan dat die kabelboom ergens in gestekkert moet toch? Blijft er dan een ongebruikte poort over ofzo? En is die poort standaard?
Bij mijn weten lezen ze alleen het foutenregister uit.
Zijn er bijvoorbeeld updates die ze voor de auto met het desbetreffende serienummer gemeld krijgen (even vragen als je de wagen brengt of er updates voor jou auto zijn dan kijken ze dat zo voor jou na) dan gaat de wagen dus de hele procedure door en dat kan gauw een uurtje duren. ze moeten dan o.a. de accu aansluiten aan een lader en een heel protocol volgen.
Dan wordt dus de wagen wel aangemeld en de status opgeslagen. Zelf bijgestaan vorig jaar bij een update van het DSG.
Zo'n ECM maakt gebruik van een aantal sensoren (meen 3 of 4?) op de motor. Je trekt de stekkers van de originele sensoren los, dan steek je de kabeltjes van je ECM aan de ene kant in de sensoren en de andere kabels gaan van de ECM naar de originele stekkers, richting de motorcomputer. Dus bij 3 sensoren zijn het 6 stekkers, etc. De ECM doet niets anders van de signalen van de sensoren omzetten in een andere waarde waarmee de originele motorcomputer weer verder rekent zeg maar. Hoop dat het een beetje duidelijk is. Ik heb inmiddels mijn ECM niet meer (gelijk OBD getuned toen dat mogelijk was).
Vandaag zelf een Pipercross paneel filter gemonteerd,
en ik merk toch duidelijk verschil; bij een klein beetje gas geven reageert de motor
veel alerter !
Bijv na afremmen op de motor en daarna weer gasgeven.
Het "denk" moment is veel minder.
Kom dat omdat de turbo dan veel sneller opspint ?
Of is dat gewoon het effect van een veel lagere weerstand ?
Vandaag zelf een Pipercross paneel filter gemonteerd,
en ik merk toch duidelijk verschil; bij een klein beetje gas geven reageert de motor
veel alerter !
Bijv na afremmen op de motor en daarna weer gasgeven.
Het "denk" moment is veel minder.
Kom dat omdat de turbo dan veel sneller opspint ?
Of is dat gewoon het effect van een veel lagere weerstand ?