[SEAT] [Leon 5F] Ervaring chiptuning 1.4 TSI act 150pk?

extaxi

Erelid
Lid geworden
13 sep 2002
Berichten
103
zijn er nog zo weinig mensen die de 150 pk 1.4 TSI getuned hebben? Ik ben wel eens benieuwd naar wat ervaringen.
 

Dries

New member
Lid geworden
19 mrt 2013
Berichten
127
Ik heb een afspraak staan op 13juni, zal de grafiek hier ook zetten. Ik ga naar DVX-performance, na goede ervaringen bij hen op mijn vorige auto's. Ik rijd altijd op 98, dus hoop ergens rond de 200pk uit te komen, maar nog belangrijker, meer koppel en een betere gasrespons.
 

MaTTHijS1993

New member
Lid geworden
2 mrt 2015
Berichten
79
ik heb de mijne laten chippen, 1.4tsi 150 pk, wereld van verschil.
Kwam de rollenbank af met 200.2 pk en 340 nm koppel! Gelijk de act uit laten zetten, dat schijnt namelijk toch niet ideaal te zijn voor de motor.
Daarnaast een K&N inlegfilter in laten bouwen, zorgt duidelijk voor een betere gasrespons.
Kortom doen! De auto rijdt echt subliem en de motor reageert perfect op het gaspedaal. :mrgreen:
 

Dries

New member
Lid geworden
19 mrt 2013
Berichten
127
Hey Matthijs, nette waardes!

waar heb je dit laten doen?

PS: vanwaar heb je de luchtfilter? Ik kan ze nergens beschikbaar vinden namelijk...
 
Laatst bewerkt:

Elmar

Member
Lid geworden
4 dec 2014
Berichten
38
ik heb de mijne laten chippen, 1.4tsi 150 pk, wereld van verschil.
Kwam de rollenbank af met 200.2 pk en 340 nm koppel! Gelijk de act uit laten zetten, dat schijnt namelijk toch niet ideaal te zijn voor de motor.
Daarnaast een K&N inlegfilter in laten bouwen, zorgt duidelijk voor een betere gasrespons.
Kortom doen! De auto rijdt echt subliem en de motor reageert perfect op het gaspedaal. :mrgreen:

Ik ben ook wel benieuwd waar je dit heb laten doen. En wist niet dat je de ACT uit kon laten zetten.
 

Dries

New member
Lid geworden
19 mrt 2013
Berichten
127
Ik ben gisteren jammer genoeg niet aan chippen toe gekomen. Vrijdagavond merkte ik al dat de auto wat rookte en het leek alsof ie niet meer het volledige vermogen had. Ik moest nog ergens anders heen voor ik hem kon laten chippen (wat ik sowieso al niet meer wou laten doen gezien dit probleem), maar onderweg begon hij ineens echt fel te roken en kreeg ik een foutmelding. Onmiddellijk aan de kant en afgesleept. Touring heeft de diagnose gesteld dat er waarschijnlijk iets mis is met de turbo waardoor die een hoop olie erdoor brandde. Ik ben niet meer zo happig om hem achteraf nog te laten chippen eerlijk gezegd... Deze problemen al op 5700km??? Binnen enkele weken gaan we een roadtrip doen door Schotland, ik hoop dat ie me dan niet opnieuw in de steek laat. Nu krijg ik echt heimwee naar het degelijke 2.0tdi blokje van in de Ibiza... |:(
 

LeonSTFR

New member
Lid geworden
25 jun 2014
Berichten
32
Hoe zit het tegenwoordig nou het met chippen van een (lease)auto? Is het nou zichtbaar voor de dealer? Of resetten ze de boel elke beurt? Ben verder benieuwd of het allemaal een beetje heel blijft. 200pk! uit een 1.4 is echt veel! :)
 

Roel Freriks

New member
Lid geworden
5 jun 2014
Berichten
152
Even voor degene die miss op het antwoord van matthijs zitten te wachten.

hij heeft dit bij JD in Lochem laten doen.
ik ken hem van een ander forum dus kan jullie zo de info geven.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.327
Hoe zit het tegenwoordig nou het met chippen van een (lease)auto? Is het nou zichtbaar voor de dealer? Of resetten ze de boel elke beurt? Ben verder benieuwd of het allemaal een beetje heel blijft. 200pk! uit een 1.4 is echt veel! :)

OBD chippen is altijd zichtbaar, wellicht niet in eerste aanleg maar wel na datalogging.
Dealers moeten bij vermoeden hiervan in garantiegevallen een datalog aanleveren en de computer verder uitlezen en deze gegevens naar Pon sturen, althans volgens mijn dealer.
Of ze dit ook daadwerkelijk doen weet ik niet, ligt ook een beetje aan jouw relatie met de dealer.
Chippen met een externe box is na verwijdering van de box niet aantoonbaar daar software origineel blijft.
En of je het laat doen en welke methode is aan jou.
 

MaTTHijS1993

New member
Lid geworden
2 mrt 2015
Berichten
79
Sorry voor de late reactie, ben niet super vaak actief haha, maar inderdaad bij JD laten doen in Lochem.

Luchtfilter is ook te krijgen bij JD, zorgt duidelijk voor een veel betere gasresponse dus zou ik gelijk erbij doen.

De ACT is uit te zetten, dat is gewoon softwarematig te doen, doet JD ook. Schijnt nogal veel ondertoeren te maken als dit systeem aanstaat wat niet echt goed is voor de motor. Qua verbruik maakt het ook bar weinig uit of hij aan of uit staat.

Ben er mee naar Noorwegen geweest, maar het is echt een genot om met 200 pk rond te rijden, met een afgeladen auto en 3 man erbij nog 220 gehaald op de autobahn ( lichte helling opwaarts ). :mrgreen:
 

Elmar

Member
Lid geworden
4 dec 2014
Berichten
38
Sorry voor de late reactie, ben niet super vaak actief haha, maar inderdaad bij JD laten doen in Lochem.

Luchtfilter is ook te krijgen bij JD, zorgt duidelijk voor een veel betere gasresponse dus zou ik gelijk erbij doen.

De ACT is uit te zetten, dat is gewoon softwarematig te doen, doet JD ook. Schijnt nogal veel ondertoeren te maken als dit systeem aanstaat wat niet echt goed is voor de motor. Qua verbruik maakt het ook bar weinig uit of hij aan of uit staat.

Ben er mee naar Noorwegen geweest, maar het is echt een genot om met 200 pk rond te rijden, met een afgeladen auto en 3 man erbij nog 220 gehaald op de autobahn ( lichte helling opwaarts ). :mrgreen:


Wat kost dat bij elkaar? :)
 

Dries

New member
Lid geworden
19 mrt 2013
Berichten
127
Ik heb mijn afspraak bij JD staan op 26 september, ook met de luchtfilter erbij. Ben benieuwd!
Heb je de luchtinlaat ook aangepast?
 

MaTTHijS1993

New member
Lid geworden
2 mrt 2015
Berichten
79
ik heb er een K&N filter in laten leggen ja!
die combo leverde bij mij 200.2 pk en 339 nm koppel op :D
 

Dries

New member
Lid geworden
19 mrt 2013
Berichten
127
Vandaag bij JD langs geweest, super service! Heb hem niet op de bank laten zetten, dat geld hou ik wel aan de kant voor een setje stabilisatorstangen. Is toch maar enkel leuk om op caf? te vertellen. ;) Goed ontvangen, duidelijke uitleg. Inlaattraject aanpassen, K&N erin en dan mappen. Wel even schrikken, ik moet altijd tanken bij Total, ik tank altijd 98, maar blijkbaar is dit toch minderwaardige benzine. Jammer dat een van de duurste pompen minderwaardige brandstof levert... De laatste pk's zijn er dus niet uitgehaald, maar de motor reageert wel super nu, zo zou hij uit de fabriek moeten rollen! Als ik in Duitsland kom kan ik nog altijd ARAL Ultimate 102 tanken. (tankpass enkel binnen Belgi?...)

Wat wel vervelend is nu: ondanks dat ik de tractiecontrole uit heb staan durft ie het vermogen toch nog wel eens dicht te pitsen en 1ste en 2de versnelling. Zeer vervelend, uit zou uit moeten zijn. Nu is het zeer moeilijk om het gas zo te doseren dat de tractiecontrole net niet ingrijpt.
 

Dries

New member
Lid geworden
19 mrt 2013
Berichten
127
Wat kost dat bij elkaar? :)

Je krijgt nog 10% S-O korting, ik moest 719€ betalen voor de combo chippen, K&N en inlaattraject aanpassen.
Is iets duurder dan bij veel concurrenten, maar als je ziet wat ze allemaal nagaan en bijstellen is het het geld meer dan waard!
Bij veel anderen is het gewoon software erin en klaar. Mijn turbo maakte iets te veel druk rond 2500tpmn, daarna viel dit terug waardoor je het gevoel had dat de motor inhield. Nu bouwt ie netjes op en hangt ie veel beter aan het gas. Ik heb zeker nog niet alles eruit gehaald, maar heb al 225 op de GPS gereden. Belangrijker is echter dat ie in 2de + 3de echt snel is nu, en boven 160 ook nog genoeg "oempf" heeft om iemand vlot in te halen. :mrgreen:
 

Seegje

New member
Lid geworden
24 aug 2015
Berichten
23
Ik ben na een paar belletjes een stuk wijzer geworden:

- ODB is risky: Ik heb nog ruim 3 jaar garantie te gaan. Meerdere dealers hebben bevestigd dat ze (zeker in garantiegevallen) maar wat graag de ECU uitlezen. Ook flashing is daarop te zien (ook al zijn de tabelwaarden weer standaard). Dat betekent in de eerste 2 jaar geen garantie meer op motor, bak en elektronica en de 2 jaar daarna (garantie die SEAT op konto van de importeur i.p.v. fabriek geeft) helemaal geen garantie meer. Als in de ECU eenmaal flashing of afwijkende waardes gelezen worden, betekent dit in een rood vlaggetje in het CRM systeem van PON.
- een ECM is niet veel beter, aangezien er dan een loze kabelboom bungelt in je motorcompartiment. De ECU mag dan clean zijn, het extra stekkertje is natuurlijk een aanleiding voor de dealer om de evt garantiegevallen alsnog op jou te verhalen. Dan heb ik het nog niet over het gedoe om voor ieder dealerbezoek je ECM los te koppelen en daarna weer terug te plaatsen.
- Wat interessant is, is de REVO SPS http://www.revotechnik.com/product-details//serial-port-switch-sps#.VKebtCuG_08 die rogek eerder postte (zie filmpje). Waar ik echter nog steeds niet achter ben is of de flashing die dit apparaat uitvoert wel of niet traceerbaar is. Ik ben bang van wel, aangezien de importeur en fabrikant mij beide geen uitsluitsel kunnen geven. Er schijnen al wel ruim 100 auto's met dit systeem in NL rond te karren.

Kortom, ik denk dat er niets anders opzit dan de garantieperiode uitzitten :\ Aan de andere kant is klagen over over 150pk en 250nm op een wagengewicht van nog geen 1.200kg ook een luxeprobleem.
 
Laatst bewerkt:

Race Eend

Sponsor
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.619
Ik ben na een paar belletjes een stuk wijzer geworden:

- ODB is risky: Ik heb nog ruim 3 jaar garantie te gaan. Meerdere dealers hebben bevestigd dat ze (zeker in garantiegevallen) maar wat graag de ECU uitlezen. Ook flashing is daarop te zien (ook al zijn de tabelwaarden weer standaard). Dat betekent in de eerste 2 jaar geen garantie meer op motor, bak en elektronica en de 2 jaar daarna (garantie die SEAT op konto van de importeur i.p.v. fabriek geeft) helemaal geen garantie meer. Als in de ECU eenmaal flashing of afwijkende waardes gelezen worden, betekent dit in een rood vlaggetje in het CRM systeem van PON.
- een ECM is niet veel beter, aangezien er dan een loze kabelboom bungelt in je motorcompartiment. De ECU mag dan clean zijn, het extra stekkertje is natuurlijk een aanleiding voor de dealer om de evt garantiegevallen alsnog op jou te verhalen. Dan heb ik het nog niet over het gedoe om voor ieder dealerbezoek je ECM los te koppelen en daarna weer terug te plaatsen.
- Wat interessant is, is de REVO SPS http://www.revotechnik.com/product-details//serial-port-switch-sps#.VKebtCuG_08 die rogek eerder postte (zie filmpje). Waar ik echter nog steeds niet achter ben is of de flashing die dit apparaat uitvoert wel of niet traceerbaar is. Ik ben bang van wel, aangezien de importeur en fabrikant mij beide geen uitsluitsel kunnen geven. Er schijnen al wel ruim 100 auto's met dit systeem in NL rond te karren.

Kortom, ik denk dat er niets anders opzit dan de garantieperiode uitzitten :\ Aan de andere kant is klagen over over 150pk en 250nm op een wagengewicht van nog geen 1.200kg ook een luxeprobleem.

Eerlijk gezegd, er klopt niet veel van je verhaal.

- OBD tuning verwijderen laat geen resten achter. Onze eigen test/ontwikkel wagen, een 2014 Leon Cupra 280 heeft de zogenaamde flashcouter wel boven de 100 staan en is laatst gewoon voor garantie afgemeld (airco). Uiteraard eerst via OBD originele software geladen en daarna online afgemeld. Heb ze specifiek een uur na het afmelden nog laten controleren wat de status van de auto was, en die was nog altijd gewoon 'clean' ongetuned.

Als ze dus wat kunnen zien, dan had dat op dat moment zeker een probleem opgeleverd.
Zelfde met een Golf 7R laatst waarvan de turbo kapot was (bekende kwaal bij de 280/300pk modellen, turbo asje breekt), ook origineel gemaakt en gewoon kunnen claimen, complete motor en turbo zijn vervangen.

Bijna elke dag maken wij wel een auto origineel voor bv olieverbruik van de A4/A5 2.0 TFSI modellen, maar ook voor DSG7 bakken waarvan koppelingen/mechatronics defect zijn. Nog nooit heeft dit gezorgd dat er geen garantie geclaimd kon worden MITS de auto maar tijdig origineel gemaakt was en niet eerder al online aangemeld was met tuning.


- Een externe unit moet je natuurlijk verwijderen, ook de kabeltjes, als je dat doet zie je ook hier niets van terug. Dus onzin dat je kabeltjes zou zien zitten, je klikt dat er natuurlijk uit voor je naar de dealer gaat.


- Een REVO SPS unit maakt meerdere mappen aan in je ecu software, die je daarna kunt selecteren/switchen.
Echter ook in de originele stand is je software gewijzigd (immers zitten de multimappings er gewoon nog in, die staan echter niet geselecteerd), ze zijn wel aanwezig, dus ook dat is voor de garantie zeker geen oplossing.
 
Laatst bewerkt:

sitechris

Vriend van SEAT Online
Lid geworden
16 nov 2013
Berichten
1.343
@RaceEend: het verrast me overigens wel dat ze bij het kapot gaan van de airco moeilijk doen mbt garantie? Heeft toch niets met de tuning te maken, of vergis ik me daarin?
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.327
Blijft over nog 1 ding oplossen: hoe krijg je Cupra die 400 km van jullie af blijft staan met een kapotte turbo bij jullie om deze weer origineel te maken????
 
Bovenaan