[SEAT] [Ateca KH] Ervaringen

Arthur123

New member
Lid geworden
23 sep 2019
Berichten
1
Goedemiddag, ik heb een concrete vraag: Is er iemand die een Seat Ateca 1.5 TSI rijdt van mei-juni 2019 en nog steeds (na de laatste sw update) problemen heeft met een stotterende motor?
Ik rij zelf zo'n (lease) auto en na de update blijft het probleem.

En VAG Techniek beweert deze problemen op te kunnen lossen. Iemand daar ervaring mee?

Ik hoor het graag en vast enorm bedankt.
Groet, Arthur
 

Barryp

New member
Lid geworden
9 apr 2019
Berichten
42
Die van mij is van April 2019. Ervaar hetzelfde na de update.
Ik ben al regelmatig naar de dealer geweest, maar blijft stotteren en/of haperen.
Ik heb me er al bij neergelegd dat dit de minst lekker rijdende nieuwe auto is die ik heb mogen rijden.
Nog 3 jaar en dan geen VAG meer.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

cvrooij

New member
Lid geworden
1 nov 2018
Berichten
8
Die van mij is van maart 2019, bij mij was het niet zo erg, en na de update volledig verdwenen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
 

mcsluis

New member
Lid geworden
4 mrt 2020
Berichten
9
Binnenkort wordt mijn Ateca FR busines intense Black edition geleverd. De afwerking van deze wagen is niet in glimmend chroom, maar glanzend zwarte delen.
Ik vind het seat logo op de grill dan ook een beetje afsteken. Ik ben dan ook benieuwd of het logo in de Grill is verwerkt, of dat deze op de grill is geklikt en te verwijderen.
 

Fura

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
6.065
Binnenkort wordt mijn Ateca FR busines intense Black edition geleverd. De afwerking van deze wagen is niet in glimmend chroom, maar glanzend zwarte delen.
Ik vind het seat logo op de grill dan ook een beetje afsteken. Ik ben dan ook benieuwd of het logo in de Grill is verwerkt, of dat deze op de grill is geklikt en te verwijderen.

Logo in de grill is tevens de radarsensor voor de adaptieve cruisecontrol...
 

Sepster

New member
Lid geworden
8 apr 2018
Berichten
119
Je kunt op de duitse ebay site ,zwarte stickers vinden met het Seat logo ,dat kun je probleemloos over de doorzichtige kunststof afdekking van het chrome logo plakken... ,je radar ondervind daar geen hinder van .
 

iDEOwen

New member
Lid geworden
8 jan 2019
Berichten
7
Hoofdsteun

Kan bij jullie de middelste hoofdsteun ook maar een klein beetje omhoog?

3-A7-BC09-C-4-D6-A-411-F-AF9-D-3266939-C2-EF6-1-105-c.jpg
 

Sab84

Member
Lid geworden
2 mei 2018
Berichten
114
Goedemiddag, ik heb een concrete vraag: Is er iemand die een Seat Ateca 1.5 TSI rijdt van mei-juni 2019 en nog steeds (na de laatste sw update) problemen heeft met een stotterende motor?
Ik rij zelf zo'n (lease) auto en na de update blijft het probleem.

En VAG Techniek beweert deze problemen op te kunnen lossen. Iemand daar ervaring mee?

Ik hoor het graag en vast enorm bedankt.
Groet, Arthur

Die van mij is van April 2019. Ervaar hetzelfde na de update.
Ik ben al regelmatig naar de dealer geweest, maar blijft stotteren en/of haperen.
Ik heb me er al bij neergelegd dat dit de minst lekker rijdende nieuwe auto is die ik heb mogen rijden.
Nog 3 jaar en dan geen VAG meer.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Hier hetzelfde probleem. Mijne is van november 2018. Twee keer een update gehad, in september en november 2019. Twee weken geleden weer bij de dealer ingeleverd en een filmpje getoond van de toerenteller. Was het namelijk zat om te horen dat de auto perfect rijdt. Nadat de monteur er een week mee heeft rond gereden en tussendoor aan de laptop heeft gehangen, krijg ik de auto morgen terug met een compleet nieuwe versnellingsbak (DSG).
 
Laatst bewerkt:

Rainesh

Active member
Lid geworden
6 nov 2018
Berichten
376
Hier hetzelfde probleem. Mijne is van november 2018. Twee keer een update gehad, in september en november 2019. Twee weken geleden weer bij de dealer ingeleverd en een filmpje getoond van de toerenteller. Was het namelijk zat om te horen dat de auto perfect rijdt. Nadat de monteur er een week mee heeft rond gereden en tussendoor aan de laptop heeft gehangen, krijg ik de auto morgen terug met een compleet nieuwe versnellingsbak (DSG).

motorsoftware was wel helemaal up to date? Er zijn weer wat nieuwe softwareversies uitgekomen zag ik.

Dat je een nieuwe DSG krijgt, dan is waarschijnlijk je mechatronic niet goed. Dingen gaan snel stuk...
 

Sab84

Member
Lid geworden
2 mei 2018
Berichten
114
motorsoftware was wel helemaal up to date? Er zijn weer wat nieuwe softwareversies uitgekomen zag ik.

Dat je een nieuwe DSG krijgt, dan is waarschijnlijk je mechatronic niet goed. Dingen gaan snel stuk...

Nieuwste update zou zijn ge?nstalleerd. Desondanks bleef het gestotter. Ik zou het niet weten wat er precies aan de DSG mankeerde maar ze hebben eea dus doorgemeten en continu enkel bij een koude motor. Want dan deed het probleem zich voor.

Ik rij 70000 km per jaar. Met deze auto keek ik elke dag er tegen op om in te gaan zitten. Maar hopelijk is dat vanaf morgen voorbij. Blijft namelijk een mooie auto.
 

mh1956

New member
Lid geworden
27 apr 2019
Berichten
15
De problemen met de DSG zijn niet specifiek voor Seat. Ook Volkswagen en Skoda vertonen hetzelfde schokkerige gedrag bij het wegrijden, zo maak ik uit diverse reviews en tests op. Ben ik blij dat wij een handgeschakelde versnellingsbak hebben. Niet alleen schakelt deze bijzonder fijn, maar na een aanloopperiode van een paar maanden geen haperingen in de eerste en tweede versnelling meer. Alles verloopt nu heel soepel, zonder software-update of wat. Is voor de handmatige transmissie waarschijnlijk ook niet nodig. Bovendien kan ik zelf bepalen wanneer ik van versnelling wissel, op gevoel en op geluid. 60 rijden in de zesde versnelling, zoals in het dashboard wordt aangegeven, negeer ik echt. Je moet de motor (wij rijden de 1.0 115 pk) echt boven de 2000 toeren houden, anders gaat de motor enigszins 'brommen'. Dan maar iets meer brandstofverbruik. Kan ik niet mee zitten.
 

mvleus

New member
Lid geworden
3 feb 2019
Berichten
27
Ik heb mijn Seat van oktober 2018 met een 1.5 TSI 150PK manual afgelopen December laten updaten van ECU firmware version 6084 naar Version 9692. In het begin leek het probleem opgelost te zijn. De auto reed echt super soepel en reageerde veel natuurlijker op het gaspedaal. Geen gestotter en gehakkel meer.

Maar nu een een paar maanden later, en nadat mijn auto 7 weken heeft stil gestaan, omdat ik in het buitenland zat, is het weer stuiteren zoals vanouds. Het probleem is simpelweg teruggekeerd.
Heeft iemand enig idee of er inmiddels een nog nieuwere versie dan versie 9692 voor de 05E906018AL unit is uitgebracht door VW? Ik word hier namelijk echt helemaal mesjokke van :(
 
Laatst bewerkt:

Barryp

New member
Lid geworden
9 apr 2019
Berichten
42
Bij mij is onlangs de benzine(druk) of iets dergelijks sensor vervangen. Er zijn auto?s van VAG met 1.5 motoren met een slechte lichting sensor.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

Menaz

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
29 sep 2004
Berichten
15.019
Dealer gaf gisteren aan dat het volgende grote nieuws bij SEAT de facelift van de Ateca is. Kruipt qua look meer richting Tarraco/Leon.
 

Canon-Eye

Well-known member
Lid geworden
10 jun 2018
Berichten
1.260
Twee jaar is toch geen realistische afschrijvingstermijn bij normaal zakelijk of priv?gebruik?
Drie jaar is wel een minimumperiode, veel leasers gaan 4 of 5 jaar mee. Dat lijkt me een beter vergelijkingsbasis.
 

mh1956

New member
Lid geworden
27 apr 2019
Berichten
15
Wat bedoelen jullie met 'afschrijvingstermijn'? De Ateca gaat minimaal zeker 10 jaar mee, voordat je eens naar een ander model hoeft uit te kijken (wij rijden ca. 10.000 km per jaar). Die ridicule leaseconstructie waarbij nieuwe auto's na drie jaar alweer ingeruild worden, echt belachelijk! Vandaar het enorme overschot aan tweedehands auto's.
 

Canon-Eye

Well-known member
Lid geworden
10 jun 2018
Berichten
1.260
"Afschrijvingstermijn"?
Niet z? ingewikkeld, toch?

Bedoeld wordt hier de bezitsperiode, vanaf aankoop tot doorverkoop of inruil. De aankoopwaarde minus de verkoopwaarde geeft als resultaat de feitelijke afschrijving over die periode. Voor de vergelijking vaak herleid naar een bedrag per jaar.

Dat de auto op zichzelf misschien makkelijk 10 of zelfs 20 jaar mee kan, doet in dit verband totaal niet terzake. De eerste eigenaar heeft als regel de hoogste afschrijving per jaar - en dat wordt "erger" naarmate de bezitsperiode korter is. Op het moment dat je met een nieuwe auto de showroom uitrijdt daalt de waarde al met een fors bedrag en als je dat bedrag vervolgens naar een jaarbedrag zou herleiden (x 365 bv.) Dan kom je al heel snel op een afschrijving ver boven de nieuwprijs uit. Daarom is het niet zo realistisch om met zo'n korte periode te rekenen.
Leasemaatschappijen doen dat dan ook niet. Die rekenen gewoon met de verwachte opbrengst aan het einde van de leasetermijn. En de meeste particulieren rekenen sowieso niet met afschrijving - die beperken zich zelfs niet zelden tot de brandstofkosten, alsof er geen banden, onderhoud, verzekering en houderschapsbelasting betaald hoeven te worden...

Er is overigens een uitzondering op de waardevermindering, namelijk als het gaat om sommige zeldzame oldtimers. Die kunnen na vele tientallen jaren soms spectaculair in waarde stijgen. Maar dat zijn dan vooral beleggingsobjecten geworden, dus dat aspect kan hier buiten beschouwing blijven.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan