"Afschrijvingstermijn"?
Niet z? ingewikkeld, toch?
Bedoeld wordt hier de bezitsperiode, vanaf aankoop tot doorverkoop of inruil. De aankoopwaarde minus de verkoopwaarde geeft als resultaat de feitelijke afschrijving over die periode. Voor de vergelijking vaak herleid naar een bedrag per jaar.
Dat de auto op zichzelf misschien makkelijk 10 of zelfs 20 jaar mee kan, doet in dit verband totaal niet terzake. De eerste eigenaar heeft als regel de hoogste afschrijving per jaar - en dat wordt "erger" naarmate de bezitsperiode korter is. Op het moment dat je met een nieuwe auto de showroom uitrijdt daalt de waarde al met een fors bedrag en als je dat bedrag vervolgens naar een jaarbedrag zou herleiden (x 365 bv.) Dan kom je al heel snel op een afschrijving ver boven de nieuwprijs uit. Daarom is het niet zo realistisch om met zo'n korte periode te rekenen.
Leasemaatschappijen doen dat dan ook niet. Die rekenen gewoon met de verwachte opbrengst aan het einde van de leasetermijn. En de meeste particulieren rekenen sowieso niet met afschrijving - die beperken zich zelfs niet zelden tot de brandstofkosten, alsof er geen banden, onderhoud, verzekering en houderschapsbelasting betaald hoeven te worden...
Er is overigens een uitzondering op de waardevermindering, namelijk als het gaat om sommige zeldzame oldtimers. Die kunnen na vele tientallen jaren soms spectaculair in waarde stijgen. Maar dat zijn dan vooral beleggingsobjecten geworden, dus dat aspect kan hier buiten beschouwing blijven.