[SEAT] [Leon KL] Levertijden

Ice T

Well-known member
Lid geworden
15 feb 2016
Berichten
1.048
Mijn Seat Leon Sportstourer 1.5 TSI FR Business Intense is besteld in november 2021. Al meerdere keren uitgesteld, nu naar 17 april 2023. Wordt geleverd via Van Mossel. Zij kunnen mij geen enkele informatie geven. Ik heb op een Spaanse website (via Google Translate) het volgende gelezen: “Op dit moment assembleert lijn 2 van de Martorell-fabriek alleen eenheden van de Cupra Formentor”. Dit is een bericht van 3 weken geleden. Als dit zo is worden er momenteel dus geen Leons geproduceerd. Beloofd niet veel soeps. Als ik kijk op kentekenradar.nl zie ik dat er in februari zo goed als geen Leons meer zijn geregistreerd op kenteken in Nederland. In Januari was dit wel nog het geval. Ik heb weinig vertrouwen in de levering van mijn auto in april. Zit niets anders op dan afwachten.
De Formentor is momenteel de best verkopende SEAT, dus zal prioriteit krijgen;

"Onder aanvoering van de bestseller CUPRA Formentor bereikte CUPRA in 2022 nieuwe hoogten. Van het eerste zelfstandige model van het merk werden 97.600 exemplaren verkocht, goed voor 63,8% van de verkoop van het merk en meer dan een kwart van de omzet van SEAT S.A."
 

DG5

New member
Lid geworden
1 mrt 2023
Berichten
6
De Formentor is momenteel de best verkopende SEAT, dus zal prioriteit krijgen;

"Onder aanvoering van de bestseller CUPRA Formentor bereikte CUPRA in 2022 nieuwe hoogten. Van het eerste zelfstandige model van het merk werden 97.600 exemplaren verkocht, goed voor 63,8% van de verkoop van het merk en meer dan een kwart van de omzet van SEAT S.A."
Jouw bericht bevestigd mijn eerdere post. Ik heb ook ergens gelezen dat bij CUPRA hogere marges worden gerealiseerd dan bij Seat en dat CUPRA daarom voorrang krijgt. Ik krijg het gevoel dat Seat orders gewoon opgeschoven worden. Wie het eerst komt wie het eerst maalt gaat dan niet meer op. Dat zou behoorlijk triest zijn. Maarja, hier lijkt het wel op. Uit principe zou ik het liefst de order cancelen, maar daar schiet ik ook weinig mee op. Wil toch wel graag een Leon rijden.
 

FR4N5

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
9 jun 2020
Berichten
234
De Formentor is momenteel de best verkopende SEAT, dus zal prioriteit krijgen;

"Onder aanvoering van de bestseller CUPRA Formentor bereikte CUPRA in 2022 nieuwe hoogten. Van het eerste zelfstandige model van het merk werden 97.600 exemplaren verkocht, goed voor 63,8% van de verkoop van het merk en meer dan een kwart van de omzet van SEAT S.A."

Is toch wel raar als Seat haar eigen auto's verkoopt dan is dat verschil niet zo groot in het voordeel van Cupra lijkt mij.
 

Ice T

Well-known member
Lid geworden
15 feb 2016
Berichten
1.048
Is toch wel raar als Seat haar eigen auto's verkoopt dan is dat verschil niet zo groot in het voordeel van Cupra lijkt mij.
Dat denk je toch flink verkeerd FR4N5.

"Afgelopen jaar zijn er 152.900 Cupra’s verkocht, een stijging van 92,7 procent ten opzichte van de 79.300 van vorig jaar. Het meest populaire model is de Cupra Formentor, het eerst unieke model van het merk: 97.600 Formentors vonden een nieuwe baasje. Ook de Cupra Born doet het aardig. Daar werden er 31.400 van verkocht. Het probleem ligt niet bij de overlevingskansen van Cupra, maar van Seat. Dat merk heeft het aanzienlijk zwaarder. Daar werden er namelijk slechts 232.700 van verkocht. Ook betekent het een daling van 40,5 procent voor Seat. Ze hebben bewust de keuze gemaakt om Cupra zoveel mogelijk voorrang te geven. De reden daarvoor is eenvoudig: marge. Op een Cupra verdient men meer geld dan op een Seat. De Seat Arona is het meest succesvolle model, alhoewel de verkopen inzakten met 33,5%. Nu is de Ibiza ook wat ouder, maar de daling is wel erg stevig. Ook voor de Seat Leon halveerde bijna: de verkopen van dat vrij recente model gingen onderuit met 47,3%. Er zijn er 41.500 stuks van verkocht (2022)"
 

Ice T

Well-known member
Lid geworden
15 feb 2016
Berichten
1.048
Jouw bericht bevestigd mijn eerdere post. Ik heb ook ergens gelezen dat bij CUPRA hogere marges worden gerealiseerd dan bij Seat en dat CUPRA daarom voorrang krijgt. Ik krijg het gevoel dat Seat orders gewoon opgeschoven worden. Wie het eerst komt wie het eerst maalt gaat dan niet meer op. Dat zou behoorlijk triest zijn. Maarja, hier lijkt het wel op. Uit principe zou ik het liefst de order cancelen, maar daar schiet ik ook weinig mee op. Wil toch wel graag een Leon rijden.
28 oktober 2022;
"The future of Seat is safe for the time being, despite being unprofitable and positioned alongside the meteoric rise of its sibling brand Cupra. Seat chairman and Volkswagen CEO Thomas Schäfer told Automotive Daily Network partner Autocar: “We are not killing Seat. We just need to decide on its future.”
...
"While Schäfer insisted Seat will continue, he also said: “Cupra is the future of Seat. Cupra is the reinvention of Seat going forward. Cupra will move much faster into electrification."

...
One idea for its future mentioned by Schäfer is as a mobility brand. This would ensure Seat neatly fitted into the broader VW Group line-up while not conflicting with other marques, namely Skoda.
...
Seat is already testing the water in the mobility space, having showcased its Renault Twizy-esque Minimo, plus a number of electric scooters such as the Mo 125."


Zo nu ken je de visie van het moedermerk en het standpunt van de directie omtrent SEAT.
 

FR4N5

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
9 jun 2020
Berichten
234
Dat denk je toch flink verkeerd FR4N5.

"Afgelopen jaar zijn er 152.900 Cupra’s verkocht, een stijging van 92,7 procent ten opzichte van de 79.300 van vorig jaar. Het meest populaire model is de Cupra Formentor, het eerst unieke model van het merk: 97.600 Formentors vonden een nieuwe baasje. Ook de Cupra Born doet het aardig. Daar werden er 31.400 van verkocht. Het probleem ligt niet bij de overlevingskansen van Cupra, maar van Seat. Dat merk heeft het aanzienlijk zwaarder. Daar werden er namelijk slechts 232.700 van verkocht. Ook betekent het een daling van 40,5 procent voor Seat. Ze hebben bewust de keuze gemaakt om Cupra zoveel mogelijk voorrang te geven. De reden daarvoor is eenvoudig: marge. Op een Cupra verdient men meer geld dan op een Seat. De Seat Arona is het meest succesvolle model, alhoewel de verkopen inzakten met 33,5%. Nu is de Ibiza ook wat ouder, maar de daling is wel erg stevig. Ook voor de Seat Leon halveerde bijna: de verkopen van dat vrij recente model gingen onderuit met 47,3%. Er zijn er 41.500 stuks van verkocht (2022)"

Denk dat de levertijden daar ook wel erg aan meewerken. Als je "zoals hier vaak voorbij komt 1 to 2 jaar moet wachten op een nieuwe auto, dan bestaat de kans natuurlijk dat je wat anders gaat zoeken.
 

Ice T

Well-known member
Lid geworden
15 feb 2016
Berichten
1.048
Denk dat de levertijden daar ook wel erg aan meewerken. Als je "zoals hier vaak voorbij komt 1 to 2 jaar moet wachten op een nieuwe auto, dan bestaat de kans natuurlijk dat je wat anders gaat zoeken.
Een Cupra misschien? ;) die hebben korte(re) levertijden.
 
Laatst bewerkt:

DG5

New member
Lid geworden
1 mrt 2023
Berichten
6
28 oktober 2022;
"The future of Seat is safe for the time being, despite being unprofitable and positioned alongside the meteoric rise of its sibling brand Cupra. Seat chairman and Volkswagen CEO Thomas Schäfer told Automotive Daily Network partner Autocar: “We are not killing Seat. We just need to decide on its future.”
...
"While Schäfer insisted Seat will continue, he also said: “Cupra is the future of Seat. Cupra is the reinvention of Seat going forward. Cupra will move much faster into electrification."

...
One idea for its future mentioned by Schäfer is as a mobility brand. This would ensure Seat neatly fitted into the broader VW Group line-up while not conflicting with other marques, namely Skoda.
...
Seat is already testing the water in the mobility space, having showcased its Renault Twizy-esque Minimo, plus a number of electric scooters such as the Mo 125."


Zo nu ken je de visie van het moedermerk en het standpunt van de directie omtrent SEA
28 oktober 2022;
"The future of Seat is safe for the time being, despite being unprofitable and positioned alongside the meteoric rise of its sibling brand Cupra. Seat chairman and Volkswagen CEO Thomas Schäfer told Automotive Daily Network partner Autocar: “We are not killing Seat. We just need to decide on its future.”
...
"While Schäfer insisted Seat will continue, he also said: “Cupra is the future of Seat. Cupra is the reinvention of Seat going forward. Cupra will move much faster into electrification."

...
One idea for its future mentioned by Schäfer is as a mobility brand. This would ensure Seat neatly fitted into the broader VW Group line-up while not conflicting with other marques, namely Skoda.
...
Seat is already testing the water in the mobility space, having showcased its Renault Twizy-esque Minimo, plus a number of electric scooters such as the Mo 125."


Zo nu ken je de visie van het moedermerk en het standpunt van de directie omtrent SEAT.
Goed gevonden! Ik denk dat we het wel bij het rechte eind hebben. Met een slag om de arm durf ik te zeggen dat ze bij Seat de “Leon” klanten gewoon uit het lijstje halen en op een lijst “lage prio” zetten. Ik ga toch eens nadenken voor een alternatief dat direct leverbaar is. Ik heb begrip voor de situatie als gevolg van corona en Oekraïne, maar mijn vermoedens zeggen dat dit dus niet het enige is. Als het zo is dat ze latere Formentor orders ertussen duwen, dan is dat schandalig.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.595
28 oktober 2022;
"The future of Seat is safe for the time being, despite being unprofitable and positioned alongside the meteoric rise of its sibling brand Cupra. Seat chairman and Volkswagen CEO Thomas Schäfer told Automotive Daily Network partner Autocar: “We are not killing Seat. We just need to decide on its future.”
...
"While Schäfer insisted Seat will continue, he also said: “Cupra is the future of Seat. Cupra is the reinvention of Seat going forward. Cupra will move much faster into electrification."

...
One idea for its future mentioned by Schäfer is as a mobility brand. This would ensure Seat neatly fitted into the broader VW Group line-up while not conflicting with other marques, namely Skoda.
...
Seat is already testing the water in the mobility space, having showcased its Renault Twizy-esque Minimo, plus a number of electric scooters such as the Mo 125."


Zo nu ken je de visie van het moedermerk en het standpunt van de directie omtrent SEAT.
Dit zo vloeibaar als wat...zo iets kan altijd nog wijzigen als de markt omstandigheden veranderen...
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.295
Nou ja, het VAG concern heeft Seat zelf in deze positie gebracht door Cupra als een seperaat merk te positioneren.
Dus haal je bij Seat een omzet met goede marges weg want Cupra's zijn (of waren) de duurste modellen.
En dan achteraf gaan klagen dat Seat het minder doet is een koe in de kont kijken.
 

Ice T

Well-known member
Lid geworden
15 feb 2016
Berichten
1.048
Dit zo vloeibaar als wat...zo iets kan altijd nog wijzigen als de markt omstandigheden veranderen...
Volkswagen CEO Thomas Schäfer : “We are still working on a plan for Seat. It is fine until 2028 or 2029. It’s an entry-level brand for young customers."
 

DVIS

New member
Lid geworden
17 nov 2022
Berichten
4
Vorige week heb ik een update gekregen van mijn contactpersoon. De auto staat nog steeds gepland in week 13, dat is laatste week maart. Zo te zien loopt dat bijna in dezelfde lijn als de looptijd die voor jou auto staat. Die van mij is namelijk besteld in september.

Alleen is niks zeker natuurlijk, collega's van mij hebben paar weken voor hun levertijd te horen gekregen dat die met paar maanden werd verzet. Zoals ik eerder vermelde is dat voornamelijk bij de VAG groep.
Waar ik al bang voor was. Hij stond gepland in week 13 wat over 3 weken zou zijn. En is nu verzet naar week 21.. Eind mei. Als ik ook zo de berichten lees zal dit nog wel even duren. En zal ook deze datum niet heel definitief zijn.
 

Ice T

Well-known member
Lid geworden
15 feb 2016
Berichten
1.048
Formentor is prior op de Leon. Dus ja... 'take a number'.

30_years_martorell-1.jpg
 

Gertje1981

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
25
Mijn 2 seat leon sp vorige maand in ontvangst kunnen nemen na een levertijd van meer dan 1 jaar en zelfs aanpassing door seat omdat kleur Asph. Blue uit eindelijk niet meer gemaakt zou worden. Jammer, nu de desire red
 

Toreador

Active member
Lid geworden
8 okt 2014
Berichten
1.315
Voor een mainstream merk/model zoals een Seat Leon is een levertijd van 2-3 maanden maximaal acceptabel.
Ruime overschrijding van de beloofde levertijd met soms een jaar is natuurlijk onacceptabel.
Ik zou iedereen willen adviseren een uiterste leverdatum op te laten nemen in het koopcontract.
Je moet dan wel voor lief nemen dat je niet je gedroomde nieuwe waggie gaat rijden.
 

Ruben Westrik

New member
Lid geworden
10 mrt 2023
Berichten
4
Mijn bestelling, een Leon ST PHEV business intense, is geplaatst in april 2022. Ondertussen is de leverdatum al talloze keren verplaatst. Wat op een gegeven moment wel frustreerd.

De dealer is erg meedenkend maar heeft ook totaal geen grip op wat er precies speelt. Er zijn als verschillende opties aangeboden: Het accepteren van een benzine variant, het accepteren van een ander model en eventueel zelfs het annuleren van de bestelling. Dit is allemaal geen optie voor mij omdat het gaat om een lease auto en ik hybride of electrisch moet rijden.
Gisteren heb ik nog even contact gehad met de dealer. Die gaf wederom aan dat de leverdatum verplaatst was. Nu van week 15 naar week 24. Dit zou moeten betekenen dat de auto week 21 geproduceerd wordt. Ik hoop dat er nu toch een keer beweging gaat komen. Maar ergens heb ik de hoop opgegeven dat ie uberhaubt nog komt. Wel hoorde ik van de dealer dat er recent een aantal PHEV's gelevert zijn.
 

SKR

New member
Lid geworden
21 jan 2023
Berichten
16
Vandaag weer uitstel gekregen van week 14 naar week 22. Auto besteld op 9 maart 2022!
 

DG5

New member
Lid geworden
1 mrt 2023
Berichten
6
Ik ben gisteren gebeld door de dealer die voor mij navraag hebben gedaan bij importeur PON. Ik heb te horen gekregen dat de Leon op dit moment niet geproduceerd wordt in de fabriek in Spanje. Reden: problemen met levering van meerdere onderdelen. Het lag ook niet aan eventuele opties die op mijn bestelde auto zitten. Verder heb ik aangegeven dat er steeds maar weer een leverdatum wordt geroepen die nergens op gebaseerd is. Dit werd wel bevestigd. De dealer kan er ook niets aan doen, wat ik wel geloof. Het probleem ligt bij de fabriek in Spanje. Jammer dat mijn voorkeur naar Seat uitgaat, anders had ik me wel bedacht. En CUPRA is te duur, daar betaal je veel meer voor bijna dezelfde auto. Dat is het mij niet waard.
 

DG5

New member
Lid geworden
1 mrt 2023
Berichten
6
Ik ben gisteren gebeld door de dealer die voor mij navraag hebben gedaan bij importeur PON. Ik heb te horen gekregen dat de Leon op dit moment niet geproduceerd wordt in de fabriek in Spanje. Reden: problemen met levering van meerdere onderdelen. Het lag ook niet aan eventuele opties die op mijn bestelde auto zitten. Verder heb ik aangegeven dat er steeds maar weer een leverdatum wordt geroepen die nergens op gebaseerd is. Dit werd wel bevestigd. De dealer kan er ook niets aan doen, wat ik wel geloof. Het probleem ligt bij de fabriek in Spanje. Jammer dat mijn voorkeur naar Seat uitgaat, anders had ik me wel bedacht. En CUPRA is te duur, daar betaal je veel meer voor bijna dezelfde auto. Dat is het mij niet waard.
Aanvulling: mijn gevoel zegt me dat de levering nog wel eens heel lang kan gaan duren. Er kan totaal niets zinnigs over levertijden gezegd worden. Auto besteld in november 2021. Het verbaast me niets als de auto dit jaar niet meer geleverd wordt. Triest.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.595
China is up and running dus dan zal de onderdelen aanvoer ook wel weer opgang komen...
 
Bovenaan