Het roer moet radicaal om bij Seat

emilio3333

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
30 okt 2010
Berichten
4.053
Het was een ware hallelujaweek bij de Volkswagen Groep. Audi maakte bijvoorbeeld bekend de komende jaren maar liefst 11,6 miljard te investeren in de ontwikkeling van nieuwe modellen en Skoda verwacht de verkopen in 2016 verdubbeld te hebben ten opzichte van nu. Maar dan lees je de plannen van Seat: binnen vijf jaar hoopt het Spaanse merk weer winst te maken. Dat klinkt wel heel erg bescheiden…

Weet Seat eigenlijk wel wat het wil? De laatste tijd begin ik steeds meer twijfels te krijgen als ik weer een Exeo zie rijden. De auto belichaamt in mijn ogen precies wat Seat niet moet willen: een geretoucheerde Audi-jas en het is een auto die toen hij nog een A4 was al geen Seat-DNA had. Ook de Ibiza is mij niet onderscheidend genoeg. De auto ziet er op zich kek uit, maar het verschil met andere B-segment auto’s is te klein. Alleen al binnen de Volkswagen Groep zit Seat met z’n auto’s in een weinig benijdenswaardige positie. Skoda biedt dezelfde techniek goedkoper aan, en consumenten met een ruimere beurs geven in de praktijk massaal de voorkeur aan Volkswagens. Of natuurlijk producten van al die andere merken: Ford, Opel, Peugeot, Renault, Citro?n, Fiat, Toyota, noem ze maar op.

Nee, Seat moet het over een andere boeg gooien. Het merk wordt vaak betiteld als het Alfa Romeo van de Volkswagen Groep en daar moeten de Spanjaarden werk van maken. Dus niet meer de rem erop bij het ontwerpen van auto’s, geef bevlogen (Italiaanse?) ontwerpers maar carte blanche om echt iets bijzonders te maken. Dan maar wat minder praktisch, het gaat om de emotie. Een blauwdruk voor hoe een Seat moet zijn is wat mij betreft de Alfa Romeo 156: een relatief betaalbare, klassieke schoonheid. Aan de techniek zal het verder niet liggen, want Seat kan vrijuit profiteren van de onderdelenmagazijnen van de Volkswagen Groep. TSI’s en TDI’s, modulaire platformen en DSG-transmissies, het ligt allemaal klaar om gebruikt te worden. Geef de auto’s een duidelijk sportievere besturing en demping mee en reken maar dat de consument weer warmloopt voor de producten uit Martorell. Het merk verdient het.

Origineel artikel: (bron autoweek)
http://www.autoweek.nl/weblog/2218/Het-roer-moet-radicaal-om-bij-Seat
 

FRchippie

Erelid
Lid geworden
15 aug 2004
Berichten
2.306
Zolang mama VW dat gegraai in het onderdelen magazijn beperkt door er geen budget voor beschikbaar te stellen komt het niet goed hoor. Maar goed, knap stukje weer van de 'journalist' in kwestie, die dacht ook: "Kom laat ik eens een kolommetje vullen met info en een mening die nog nooit eerder naar buiten is gebracht". Dat riedeltje is al zo oud, dat hoort niet eens thuis onder auto'nieuws' .
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.387
Als je degelijke techniek in een jas stopt, die door ontwerpfouten uit elkaar valt, heeft die degelijke techniek ook geen effect. Ik ken weinig Italiaanse ontwerpers die iets kunnen ontwerpen dat niet alleen fraai oogt, maar ook nog functioneert, denk eens aan de misere bij het Ferrari-F1 team sinds daar de Italianisering is begonnen. Da Silva waar de TS blijkbaar op doelt is volgens mij geen Italiaan.

Verder heeft Seat alleen maar te willen wat vader VW wil. 8)
 

Menaz

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
29 sep 2004
Berichten
15.014
Ben het voor een groot deel wel eens met die blog, maar helaas zijn de oplossingen niet zo simpel als hij stelt. Had SEAT maar de vrijheid die gesuggereerd wordt. Waarom wordt de Ibiza bijvoorbeeld nog steeds met die antieke 1.4 geleverd, terwijl de Fabia al lang een 1.2TSI met 86PK heeft. En waarom mag Skoda wel een Yeti uitbrengen, maar wordt de Tribu geschrapt? Suberb/Exeo-verhaal is ook bekend.

Ik hoop dat de Leon III een flinke stap voorwaarts is voor SEAT.

Ik lees trouwens nog te pas en te onpas dat SEAT het sportieve merk is van VAG. Dat was ooit zo, maar dat is jaren geleden door VAG/SEAT zelf al ontkracht. SEAT moest het merk worden van de vlotgelijnde gezinswagens. Vandaar de Altea, Altea XL, Toledo, Alhambra en Ibiza ST in plaats van een Scirocco-achtig model, zescilinders, een roadster of een cabrio.
 

Mike Cupra 1P

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
384
De huidige Leon vind ik nog steeds mooier dan een Golf 6.
De Ibiza verkoopt volgens mij goed, het is wachten op andere nieuwe modellen.
Persoonlijk denk ik dat Skoda binnen de VAG groep bij SEAT veel klanten wegkaapt.
 

Menaz

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
29 sep 2004
Berichten
15.014
Vergelijk tussen de Exeo en de 156 is wel grappig trouwens. Wordt de compleet geflopte 159 voor het gemak maar even vergeten door de blogger. :+
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.387
Ik denk dat de concurrentie van Skoda meevalt: Skoda is toch een veel eenvoudiger uitgeruste auto dan een Seat.
 

Menaz

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
29 sep 2004
Berichten
15.014
Persoonlijk denk ik dat Skoda binnen de VAG groep bij SEAT veel klanten wegkaapt.
Dat is helemaal waar. Het publiek dat eerst voor een Toledo kwam shoppen, stapt nu in een Octavia. En de Cordoba Vario-rijders hebben jarenlang alleen de Fabia Combi als alternatief gehad.
 

Henk

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
3.494
Verder heeft Seat alleen maar te willen wat vader VW wil. 8)

Dat klopt en volgens mij hebben ze niet het beste voor met SEAT :?

Eind jaren 90 tot halverwege 2000 werden naar mijn mening de beste auto's bij SEAT gemaakt. De toledo 2 en leon 1 net als de ibiza's waren/zijn prima auto's

Als je al kijkt naar de leon 1 die het kon doen met diverse toentertijd moderne 1.8 20VT
van 180/225 pk tegenover de 150 pk 1.8 20VT uit de golf 4 GTI.
Volgens mij was de leon ook goedkoper dan een GTI.

Het interieur in de leon 1 en toledo 2 is ook beter dan dat van hun opvolgers.

Ook was er vier wielaandrijving op de eerste 1.8 20VT's en op alle V6-en.
(Waarom is er nooit een V6 in de leon 2 gekomen :?).

Toen werd er veel meer met het merk gedaan, nu is het een last voor de verder succesvolle VAG groep.
 

Menaz

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
29 sep 2004
Berichten
15.014
Interieur van de Leon I is ook maar een goedkopere versie van dat van de A3 uit 1996, inclusief knoppen die groter zijn dan het schakelmateriaal op de muren van een gemiddelde nieuwbouwwoning. Ben daar nooit kapot van geweest.

Wat dashboards ontwerpen betreft kunnen ze bij SEAT nog veel leren van andere merken. Neem ook het dash uit de Ibiza 6J. Zier er van een afstandje best grappig uit, maar waarom dan weer 26 verschillende soorten hard plastic met allemaal een eigen kleurtje en een eigen motiefje?

Zo moeilijk kan het toch niet zijn? Zelfs een moderne Renault of Peugeot ziet er tegenwoordig van binnen schitterend uit.
 

Mike Cupra 1P

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
384
Ben het niet helemaal met je eens Henk.
De Cupra 1P heeft bijvoorbeeld hetzelfde blok als de S3, iets wat alleen de GTI edition 30 later heeft gekregen.
Verder heeft dezelfde Cupra 1P de remmen van de S3/Golf R32, ook hier moet de GTI incl. de edition 30 het met minder doen.
Ben benieuwd hoe de nieuwe Leon eruit gaat zien.
 

Henk

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
3.494
Ben benieuwd hoe de nieuwe Leon eruit gaat zien.

Hopelijk wordt het niet zo'n strak gelijnde auto als de new ibiza.
De modellen van Luc Donckerwolke bij SEAT vindt ik niet zo geslaagd.
Vond de ontwerpen van Walter da Silva persoonlijk veel mooier.
 

otuken38

New member
Lid geworden
10 dec 2010
Berichten
255
Komt er nog een Seat "Touareg" ???
Er is wel SUV van AUDI,VW,SKODA ook dacht ik, maar geen SEAT SUV namelijk...
 

Henk

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
3.494
Dat zou de SEAT tribu worden, maar die is geschrapt.
 

otuken38

New member
Lid geworden
10 dec 2010
Berichten
255
Er moet wel SUV komen,vindt ik..
Maar die TRIBU zag er walgelijk uit :S
 

Menaz

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
29 sep 2004
Berichten
15.014
Als er al een SUV van SEAT komt, dan zal die niet op basis van de Touareg zijn. Eerder op basis van de Tiguan/Audi Q3. De Q3 gaat zelfs in de SEAT-fabriek gebouwd worden.
 
Lid geworden
30 aug 2010
Berichten
1.901
Het roer radicaal om zou ik niet willen zeggen, Het zou mij persoonlijk wel leuk lijken om wat meer sportiviteit terug te laten komen. Zowel optisch als motorisch.
 
Bovenaan