Denk dat SEAT met een paar kleine ingrepen al een stuk beter kan verkopen. Als eerste mist SEAT al heel lang een model in het A-segment, terwijl daar juist de aantallen te halen zijn. Daar heeft VAG echt geblunderd door zelf die belegen Fox uit Brazili? te trekken en bij Skoda en SEAT helemaal niks in dat segment aan te bieden. Een Ibiza aanbieden als een kale 1.2 voor 10K is dan geen oplossing.
Als straks de nieuwe Arosa op basis van de VW L(Up)o in de showroom staat, dan zal dat al een hele verbetering zijn. Helemaal als er wegenbelastingvrjie uitvoeringen komen. Als je de berichten mag geloven, dan komen er van de Up verschilende uitvoeringen. 3-drs, 5-drs, een klein MPV'tje en zelfs een hybride.
Verder kunnen de verkopen van de Ibiza nog een boost krijgen door de 1.2TSI met 86PK beschikbaar te maken, in plaats van die oude 1.4 16V die ze nu nog steeds leveren. In de A1, Fabia en in de Golf is dit blok met 86PK al leverbaar, dus wanneer is SEAT aan de beurt?
De nieuwe Leon III zit eraan te komen en hopelijk zet die SEAT weer op de kaart. Daar schijnt ook een driedeurs/Coup?-achtige versie van te komen. Hopelijk vergeet SEAT niet om ook een station op basis van dit model uit te brengen. De kopers van een Station in het C-segment vallen op dit moment eigenlijk tussen de wal en het schip met de hoge MPV-achtige Altea XL en de hoger in de markt gepositioneerde, verouderde Exeo ST.
Bij andere modellen kan SEAT op korte termijn het beste actuele, moderne VAG-modellen overgieten met SEAT-DNA. Dus geen overjarige modellen, maar moderne wagens. Zo hoor je niemand over de Alhambra/Sharan omdat dat een nagenoeg tegelijkertijd ge?ntroduceerde, moderne wagen is. Laat ze ook zoiets doen met de Q3/Tribu en bijvoorbeeld de Jetta/Toledo. Weinig ontwikkelingskosten en toch moderne wagens. En geen jaren van ontwikkeling.