Fura
Vriend van SEAT-Online!
- Lid geworden
- 27 aug 2010
- Berichten
- 6.065
Eerlijk gezegd was het mij totaal niet opgevallen, maar in Juni heeft Seat afscheid genomen van de Toledo.
De Toledo werd al na 5 jaar uit productie genomen. Zullen daar veel mensen een traan om gelaten hebben? Vermoedelijk niet, want in mei werd in Nederland geen enkel exemplaar verkocht. Het is dus logisch dat de Toledo uit de prijslijsten werd geschrapt.
De vierde generatie Toledo werd in 2013 gelanceerd, toen Seat nog diep in de rode cijfers zat. Een kat in het nauw maakt rare sprongen en in Spanje dacht men dat het omlabelen van de Skoda Rapid een goede zet zou zijn. De Toledo beantwoordde een vraag die niemand gesteld had: het vullen van het ?gat? tussen de Ibiza en de Leon. Het gros van de automerken kan prima zijn broek ophouden zonder brugmodel zonder het B en C segment, maar het verlieslijdende Seat dacht daar in 2013 anders over.
Dat de Toledo het veld moest ruimen, komt niet alleen door de tegenvallende (voor de mei maand: totaal ontbrekende) verkopen. Ook de carri?re van zijn donorauto, de Skoda Rapid, zit er op. Maar die krijgt anders dan de Seat wel een opvolger. Die zal ? la de Spaceback koetswerkvariant een 5-deurs hatchback carrosserie krijgen (en dus geen liftback met sedanlook), maar dan op basis van het bijdetijdse MQB AO platform. Effectief betekent dit een veel bredere bouw, waarmee de Rapid met een beetje geluk zijn lulligheid zal verliezen.
Voor de Toledo is dus geen opvolger gepland. Met 301 verkochte exemplaren was hij in Nederland in zijn introductiejaar (2013) het succesvolst. Vorig jaar bleef de teller op 105 registraties hangen, waarmee de Toledo het minst gewilde Seat was. Ter vergelijking: de Ibiza en Ateca werden beiden meer dan 1.000 keer verkocht, en de Skoda Rapid ging vorig jaar 1.164 keer over de toonbank.
De eerste 2 generaties Toledo (een liftback respectievelijk sedan) waren wel relatief populair. Maar die waren dan ook gebaseerd op Golf techniek oftewel een klasse groter. De derde generatie was dat in principe ook, maar die stamde uit de periode dat Seat dacht dat MPV modellen de toekomst hadden. Dat bleek een dure misrekening te zijn. Daarna is het verkooptechnisch nooit meer goed gekomen met de Toledo.
De Toledo werd al na 5 jaar uit productie genomen. Zullen daar veel mensen een traan om gelaten hebben? Vermoedelijk niet, want in mei werd in Nederland geen enkel exemplaar verkocht. Het is dus logisch dat de Toledo uit de prijslijsten werd geschrapt.
De vierde generatie Toledo werd in 2013 gelanceerd, toen Seat nog diep in de rode cijfers zat. Een kat in het nauw maakt rare sprongen en in Spanje dacht men dat het omlabelen van de Skoda Rapid een goede zet zou zijn. De Toledo beantwoordde een vraag die niemand gesteld had: het vullen van het ?gat? tussen de Ibiza en de Leon. Het gros van de automerken kan prima zijn broek ophouden zonder brugmodel zonder het B en C segment, maar het verlieslijdende Seat dacht daar in 2013 anders over.
Dat de Toledo het veld moest ruimen, komt niet alleen door de tegenvallende (voor de mei maand: totaal ontbrekende) verkopen. Ook de carri?re van zijn donorauto, de Skoda Rapid, zit er op. Maar die krijgt anders dan de Seat wel een opvolger. Die zal ? la de Spaceback koetswerkvariant een 5-deurs hatchback carrosserie krijgen (en dus geen liftback met sedanlook), maar dan op basis van het bijdetijdse MQB AO platform. Effectief betekent dit een veel bredere bouw, waarmee de Rapid met een beetje geluk zijn lulligheid zal verliezen.
Voor de Toledo is dus geen opvolger gepland. Met 301 verkochte exemplaren was hij in Nederland in zijn introductiejaar (2013) het succesvolst. Vorig jaar bleef de teller op 105 registraties hangen, waarmee de Toledo het minst gewilde Seat was. Ter vergelijking: de Ibiza en Ateca werden beiden meer dan 1.000 keer verkocht, en de Skoda Rapid ging vorig jaar 1.164 keer over de toonbank.
De eerste 2 generaties Toledo (een liftback respectievelijk sedan) waren wel relatief populair. Maar die waren dan ook gebaseerd op Golf techniek oftewel een klasse groter. De derde generatie was dat in principe ook, maar die stamde uit de periode dat Seat dacht dat MPV modellen de toekomst hadden. Dat bleek een dure misrekening te zijn. Daarna is het verkooptechnisch nooit meer goed gekomen met de Toledo.