[SEAT] [Arosa 6H] Van startproblemen naar hoger brandstofverbruik

RW1

New member
Lid geworden
10 apr 2015
Berichten
281
Beste forumleden,
Mijn naam is Ren? en ben nieuw op het forum. Ik hoop dat iemand mij advies
kan geven.

Het volgende is de situatie. Na verwaarloosde onderhoud, de arosa
1.0 6H 50PK AER 37KW Benzine, zelf een grote beurt gegeven.
Olie, bougies 0,7mm , luchtfilter, i.v.m defecte stroomverdeelhuis deze
compleet vervangen met verdeelkap, rotor, accu
Het gasklephuis helemaal schoongemaakt, en ingeleerd.

Voor dit onderhoud, startte de auto ook regelmatig slecht, het probleem bleef
zich voordoen.
Als de auto koud is moest mijn vrouw ongeveer 5 x startten voordat de motor
aan springt.

Auto uit laten lezen, kwam fout code 00533 Idle speed regulation
Auto bleek de slang van de rembekrachtiging kapot te hebben, deze heb ik
vervangen.

Situatie momenteel :
Auto start gelijk. Alleen bij nat/koud weer ietwat moeilijker, en stationair schokkend.

Ik heb zelf momenteel een OBD-2 USB KKL interface VAG-COM 409.1 VW Audi Skoda (Geen CAN-BUS)
Chip FTDI kabel, met geregistreerd VCDS-lite 1.2.
Momenteel g??n foutmelding, bij diagnose scan.
M??r vind de auto stationair niet zo geweldig lopen. Verder is het brandstofverbruik
m??r. Na 50km rijden al 1?2 blokken weg v'd benzinemeter. Vroeger was dit niet.

Advies op site van Gerrit Speek was :
Check / repareer aansluitingen en bedrading van/naar Klep luchtregeling stationair toerental (N71)
Check (meetwaardeblokken) / maak schoon / vervang de Klep luchtregeling stationair toerental (N71)
Check (meetwaardeblokken) de brandstofpomp
Check (meetwaardeblokken) de brandstofinjector(en)
Check (meetwaardeblokken) / vervang de Luchtmassameter (G70)
Check (meetwaardeblokken) de EGR werking

Weet iemand waar ik deze waarden in VCDS lite kan vinden ?

Mijn tweede vraag is :
Waar bevind zich de Klep luchtregeling stationair toerental (N71)
en de Luchtmassameter (G70), zodat ik deze eventueel kan schoonmaken/checken ?

Of heeft nog iemand een idee, wat verder het probleem kan zijn waar ik zelf als
hobbyist niet aan denk ?

Ren?,
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.590
Als ik alleen je titel lees zou ik direct denken aan de KVS temp sensor. Defecte KVS temp sensor heeft direct invloed op je starten en je verbruik.

Volgens mij kan je geen meetwaardeblokken (MWB ) uitlezen met een lite versie. De KVS temp sensor kan je uitlezen met Vagcom/VCDS, als hij defect is zal hij nooit 90 graden aangeven. Had de Lupo 1.4 16v van mn vriendin ook last van. Zij had echter gelukkig geen startproblemen, alleen hoger verbruik.

[edit]
Had je uberhaupt een foutmelding(en)?

De MWB die je zoekt zitten in Engine sectie (01 uit mn hoofd) en dan op MWB klikken en dan de juiste kanalen aanspreken.
 
Laatst bewerkt:

RW1

New member
Lid geworden
10 apr 2015
Berichten
281
Hoi, Okee ik zal hier eens na kijken, en uitlezen.
De KVS-temp sensor bevind zich toch als ik voor de auto sta, aan de rechter voorkant ?

Ik heb de auto 2 keer laten uitlezen bij de garage, m??r kreeg de precieze
foutcode niet te horen.
Alleen dat er valse lucht, of het gasklephuis defect/vuil was.

De valse lucht kwam door de defecte slang v'd rembekrachtiging. Het klepje
v'h gasklephuis bewoog bij het contact aan zetten.
Wel was deze erg vuil, deze schoongemaakt.

Toen zelf een diagnosekabel gekocht, en een geregistreerde VCDS-lite versie. Hiermee
het gasklephuis ingeleerd.

Volgens een ander forum, kan ik nu gewoon de MWB uitlezen, alleen kom ik op dit
forum niet verder.
Gelukkig vond ik toevallig dit forum, echt gericht op Seat. :)

Zal hiermee aan de slag gaan.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.590
Ah ok, dan moet je al een stuk verder komen. Hier kan je de kanalen zien met welke sensoren/waardes ze uitlezen: http://www.gerritspeek.nl/vag-com_01-08_benzine.html

Heb je een foto van je blok? Bij de 1.4 zat hij idd aan de rechterkant van het blok, in een slang waar meerdere aansluitingen naast elkaar zaten. 1tje was afgedopt en 1tje had de temp sensor erin (stekker 4 of 5 polig)

daarzo.jpg
 

RW1

New member
Lid geworden
10 apr 2015
Berichten
281
Dank voor de link, hier kom ik waarschijnlijk wel verder mee.
Zal z.s.m de waarden eens uitlezen, en posten.

Op dit moment heb ik g??n foto v'h blok. M??r denk wel dat ik weet welke
het is. Anders probeer ik morgen nog een foto te maken.
Er zit namelijk aan ( volgens mij ) de linkerkant nog een soort sensor. ( dacht met
groene ring ) Volgens mij is dit een temperatuursensor.

Kan de KVS temp sensor ( als deze defect is ) gewoon eruit gedraaid worden ?
Met een beetje verlies van koelvloeistof.

Enkele dagen geleden heb ik enkele meetwaardeblokken uitgelezen in VCDS.
Deze waarden heb ik toevallig gevonden
Ik weet niet of dit de juiste zijn.
Binnen de Engine, de meetwaardeblokken
Groep : 006 - 002 - 003 - 005 - 007 -009 uitgelezen

Groep 006 0.852 lambda factor, 0.844 lambda fac, 4.06 V voltage, 4.02 V voltage
Groep 002 720/min RPM, 5.80 ms inj on Time, 13.6 V voltage, 6.4 graden C Temp
Groep 003 720/min RPM, 3.15 ms inj on Time, 5.8 graden TB Angle, 4.10 v Voltage
Groep 005 720/min RPM, 0.0% duty cycle, 1.000 lambda factor, 0.0 no units
Groep 007 720/min RPM, 60.8 graden C Temp, 0.33 V Voltage, 00000001 bin. bits
Groep 009 1.016 lambda factor, 109.0 no units, 77.0 no units, 124.0 no units

Kan iemand mij vertellen of dit normale waarden zijn ?
En of dit de gevraagde meetwaardeblokken zijn zoals bij het voorgaande gevraagd.
Volgens mij staat de benzinepomp, luchtmassameter er niet bij ?
 
Laatst bewerkt:

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.590
KVS sensos is vaak een plastic clip losmaken, eruit wrikken/draaien en dan vervangen. Zorg ook voor een nieuwe O-ring.

Waardes kan ik je helaas niet bij helpen. Btw, grote kans dat je geen LMM hebt, de Lupo 1.4 16v (1999) heeft dat ook niet. Benzinepomp kan je ook niet uitlezen.
 

RW1

New member
Lid geworden
10 apr 2015
Berichten
281
Prima, het vervangen v'd KVS sensor zal wel lukken. Dank voor de tip van de
O-ring, zal deze gelijk mee vervangen.

Wat betreft de waardes, is g??n probleem. Ik weet zelf ook de juiste waarden niet, of waarin
deze zich mogen bevinden.
Ik ben als ik even tijd heb, op zoek naar eventuele lijsten met betreffende info. Alleen nog
niet gevonden.

Zo heb ik mij wel aangemeld bij http://www.vagcat.com/epc/, om een idee en schema's
in te zien m.b.t bepaalde onderdelen. Is voor mij als leek/hobbyist wel interessant.
Dit, omdat in mijn vraagbaak niet alles omschreven staat.
 

RW1

New member
Lid geworden
10 apr 2015
Berichten
281
Hoi nd-photo-nl, bedankt voor het delen v'd link.
Ga hier direct eens naar kijken.
 

RW1

New member
Lid geworden
10 apr 2015
Berichten
281
Even een vraag :
Het Klep luchtregeling stationair toerental (N71) ( wat o.a vermeld word Gerrit Speek )
is dit het zelfde als het klepje v'h Gasklephuis ?
Of is dit h??l iets anders ? ( en waar bevind zich deze dan eventueel ? )
 

RW1

New member
Lid geworden
10 apr 2015
Berichten
281
Gisteren de koelvloeistof temp. sensor vervangen, en nieuwe bougiekabels gebruikt.
Met remmenreiniger gekeken of er nog valse lucht was. Dit, was niet het geval.
De auto start meteen, alleen het stationair toerental schommelt erg.
Tijdens een testrit, als je voor een stoplicht stond lijkt het net alsof de auto wilt
uitslaan.

Morgen wil ik proberen om de brandstoffilter nog te vervangen.

Wat zou nog een optie zijn, om het stationair toerental te verbeteren ?
Misschien ontsteking laten testen ?

B.v.d Groeten Ren?,
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.590
Misschien MAP sensor of Bobine inderdaad. Je zou kunnen testen of alle bougies nog een vonk geven.
 

RW1

New member
Lid geworden
10 apr 2015
Berichten
281
Hoi nd-photo.nl
Yep, dank voor het meedenken.

De genoemde MAP sensor, is toch de Nummer 2 van de bijgevoegde tekening ? of ben
ik fout.

2uxxp9d.jpg


Het vonken v'd bougies, kan ik toch controleren door ze een voor een eruit
te draaien, auto starten en bougie met bougiekabel ongeveer 'n halve tot een cm
v'd kleppendeksel te houden ?

Moet ik steeds opnieuw de auto starten voor het testen, of kunnen deze op met
stationair draaiende motor verwijdert worden ?
 

RW1

New member
Lid geworden
10 apr 2015
Berichten
281
De genoemde MAP sensor, is toch de Nummer 2 van de bijgevoegde tekening ? of ben
ik fout en zit deze ergens anders ?
 
Bovenaan