[SEAT] [Ateca KH] elektrische kofferklep defect

snarf

New member
Lid geworden
1 aug 2023
Berichten
2
De oorzaak is breuk van het blauwe draadje.
Van het groene is de isolatie rondom gebroken wat een draadbreuk in wording is.

Ik heb gekozen om zowel tussen blauw en groen een soepel draadje van zowat 10cm te solderen.
Aan de motorzijde heb ik een lusje gelegd zodat de soldering IN de draadinvoer van de motor ligt.
Zo wordt voorkomen dat door het plooien een nieuwe draadbreuk ontstaat net voor of achter deze soldering.
Aan de stekkerzijde ligt de soldering nu buiten het "plooigebied"

Omdat ik de textieltape gedeeltelijk heb verwijderd het geheel afgewerkt met een stukje kabelspiraal

Demonteren, herstellen en monteren nam zowat 1,5h in beslag.
Meest vervelende was het zijpaneel terug op zijn plaats krijgen.
Oh ja.... klep gaat terug elektrisch open en dicht zoals vanouds :)(y)
Bedankt voor de tip en uitleg, vandaag dit probleem ook gehad en nu opgelost. 1 draad gebroken en twee op de nominatie. De andere 2 dus ook maar gerepareerd
 

Carlie67

New member
Lid geworden
16 okt 2023
Berichten
1
Slot kofferklep sluit en opent wel.
De klep kan echter enkel manueel open getrokken en dicht geduwd worden.
De klep komt vanuit geen enkele positie elektrisch in beweging, geeft dan enkel 3 korte biepjes.
Ben er inmiddels achter dat een draadbreuk naar de rechter motor de oorzaak is.
Kan ook niet anders als je ziet hoe de bedrading bij openen/sluiten telkens heen en weer wordt geplooid.
Gewoonweg ontworpen om gegarandeerd problemen te veroorzaken.
Vraag is waar de stekker zich bevindt en hoe ik daaraan kom.
Wie weet meer?
Ik had dit zelfde probleem, de stekker losgekoppeld en onder de rubbermanchet waren 3 dunne draden compleet door. Deze keurig gesoldeerd met dunne krimpkous. En alles werkt weer. Garage wilde complete actuator vervangen. Dit is snel verdiend.
 
Lid geworden
2 dec 2023
Berichten
3
Sinds gister hetzelfde probleem bij mijn Ateca uit 2018. Aan de rechterkant is de bruine draad door. Ik vraag me alleen af hoe je die motoren los krijgt van je auto? Het draadje herstellen terwijl de motor er nog op zit, is geen optie.
Mocht er iemand een antwoord hebben dan heel graag. Alvast bedankt voor de moeite
 

Jef C

New member
Lid geworden
14 mei 2023
Berichten
8
Er zitten 3 beugeltjes bij de kogelbevestiging, 2 korte en 1 lang
Makkelijkste is met een kleine schroevendraaier de lange recht achteruit te manoevreren en wel net genoeg tot de motor van de kogel klikt.
Als je het eenmaal door hebt is het een fluitje van een cent.
Niet scheef wringen, te ver trekken of aan de korte gaan trekken om miserie te vermijden...
Om terug te monteren zorgen dat de beugeltjes op hun originele plaats zitten... de motor klikt met een stevige tik terug op de kogel.
Suc6
 
Lid geworden
2 dec 2023
Berichten
3
Er zitten 3 beugeltjes bij de kogelbevestiging, 2 korte en 1 lang
Makkelijkste is met een kleine schroevendraaier de lange recht achteruit te manoevreren en wel net genoeg tot de motor van de kogel klikt.
Als je het eenmaal door hebt is het een fluitje van een cent.
Niet scheef wringen, te ver trekken of aan de korte gaan trekken om miserie te vermijden...
Om terug te monteren zorgen dat de beugeltjes op hun originele plaats zitten... de motor klikt met een stevige tik terug op de kogel.
Suc6
Bedankt voor je reactie! Ik ga ermee aan de slag
 

snarf

New member
Lid geworden
1 aug 2023
Berichten
2
Had het niet beter kunnen omschrijven
Er zitten 3 beugeltjes bij de kogelbevestiging, 2 korte en 1 lang
Makkelijkste is met een kleine schroevendraaier de lange recht achteruit te manoevreren en wel net genoeg tot de motor van de kogel klikt.
Als je het eenmaal door hebt is het een fluitje van een cent.
Niet scheef wringen, te ver trekken of aan de korte gaan trekken om miserie te vermijden...
Om terug te monteren zorgen dat de beugeltjes op hun originele plaats zitten... de motor klikt met een stevige tik terug op de kogel.
Suc6
Had het niet beter kunnen omschrijven
 

daaaan82

New member
Lid geworden
26 dec 2023
Berichten
2
Ik heb een ander probleem.
Mijn klep gaat wel helemaal open, maar niet meer dicht(beneden). En geeft 3 piepjes.
Vorig jaar onder garantie linker motor vervangen vanwege het niet functioneren van de klep. Nu onlangs rechts vervangen vanwege zelfde euvel. Maar nu dus een halve oplossing. Mijn garage lijkt ook beetje radeloos.

Iemand een idee?
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.581
Een garage of een officiële Seat dealer?
Een officiële Seat dealer kan de importeur Pon om technische advies vragen.
 

daaaan82

New member
Lid geworden
26 dec 2023
Berichten
2
Heb deze laatste laten vervangen bij een schadebedrijf (Schadenet) niet vanwege schade. Foutcodes moet ik even navragen.
 

Leondriver

Member
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
102
Hoi,

Deze week was mijn Seat Ateca business FR aan de beurt. Rechts blauw draadje stuk en gele beschadigd.
Vandaag een uurtje bezig geweest met uitbouw,solderen en inbouw.
Het werkt weer perfect

Gr leondriver
 

TTT

New member
Lid geworden
27 mei 2023
Berichten
13
Niet voor lang, solderen is niet een goede oplossing.
 

TTT

New member
Lid geworden
27 mei 2023
Berichten
13
Hoe? In de demper komt je niet, daar binnen zit de printplaat. Dus helaas er is geen mooi oplossing voor deze autos.
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.888
De demper kan vast wel open. De vraag is of deze daarna nog fatsoenlijk dicht wil.
 

Gorefest

Member
Lid geworden
3 jun 2019
Berichten
44
Er staat ergens een filmpje van op Youtube maar het is bijna niet te doen en ook gevaarlijk omdat er een gespannen veer in zit.
Je moet met hete lucht pistolen, spanbanden en klemmen gaan werken anders vliegt de veer je om de oren.
Ik zag dat nieuwe veren nu een stuk goedkoper waren alweer bij Defner 289,00 EUR voor 2 stuks!
 
  • Leuk
Waarderingen: TTT

Gorefest

Member
Lid geworden
3 jun 2019
Berichten
44
Deze had ik gezien toen en ook zelf eens geprobeerd maar ik krijg de lijm al niet zacht en de omhulling er niet af.

Gewoon voor 289,- 2 nieuwe kopen ben je van het gezeik af.
 

PaulAteca

New member
Lid geworden
30 sep 2022
Berichten
2
Ik heb gekozen om zowel tussen blauw en groen een soepel draadje van zowat 10cm te solderen.
Aan de motorzijde heb ik een lusje gelegd zodat de soldering IN de draadinvoer van de motor ligt.
Zo wordt voorkomen dat door het plooien een nieuwe draadbreuk ontstaat net voor of achter deze soldering.
Aan de stekkerzijde ligt de soldering nu buiten het "plooigebied"
Zelfde probleem hier. Wil het ook oplossen zoals jij aangeeft Jef C! Wat een duidelijke uitleg!
Wel nog een vraagje; heb jij voor het extra stukje soepele draad een draad met steeds dezelfde dikte gebruikt? Zie namelijk allerlei verschillende diktes en vind lastig de juiste kleuren en diktes online.
 
Bovenaan