[SEAT] [Cordoba 6K] Lekkage Cordoba Vario uit 2002

macdiemen

New member
Lid geworden
29 jul 2011
Berichten
19
Beste lezers,

Al een tijd is de vloer aan de bestuurderskant nat na elke flinke regenbui. De wagen ruikt muf en volgens mij is het ook niet echt gezond. iK probeer er achter te komen wat de lekkage veroorzaakt. De seat dealer wil het best uitzoeken maar die schermen met hoge kosten zonder zekerheid te garanderen dat ze het vinden. "Het kan achter lekken en voorin verschijnen" was het antwoord. Beter was om zelf eerste te kijken waar het vandaan komt.

Mijn bevindingen tot dusver:
- een gaatje aan de onderkant van de auto is dicht getektyld door de dealer.
- Het water ligt op de instapdorpel tegen de rubbers aan. Ook op de dorpel bij de deur achter de bestuurder. Rubbers lijken in orde maar zijn beneden op de dorpel wel nat. Zowel aan de zijkant als bovenop in het kiertje. Daar waar de deur beneden contact maakt met het rubber is de deur logisch ook vochtig. Het lijkt echter niet achter het binnenbekledings paneel vandaan te komen.
- ik zoek gericht juist bij de deur en dorpel omdat de dealer zei dat het water niet zo ver op de dorpel hoort te liggen, wel aan de buitenrand van de dorpel. Het lijkt mij dat de lekkage dan hiermee te maken heeft.

Is dit een bekend verschijnsel van de Vario? Ligt het wel aan de rubbers? heb wel gelezen over toledo deurlekkageproblemen maar volgens de seatdealer is dit niet zo bij de Vario.
Iemand hier bekend mee?

Alvast bedankt.
Met vr groet
hans
 
Laatst bewerkt door een moderator:

cpe1990

New member
Lid geworden
11 dec 2010
Berichten
661
Is normaal, is omdat de nokkenas(sen) verspringen.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.408
Sommige auto's hebben standaard deze problemen, maar de 6K1 en 6K2 horen daar niet bij. Probeer eens te voelen of de deurbekleding voor of achter ook nat is aan de onderkant.
Verder voel gewoon met de hand waar je vloerbedekking nat is, en niet alleen de vloer, maar ook de opstaande randen, bij bijvoorbeeld de deuren. Verder even checken of het voor bij de pedalen goed droog is: soms komt er bij een doorvoer door het schutbord water naar binnen.
Je zul eerst de oorzaak moeten vinden, dan kun je de boel drogen, en zal na verloop van tijd de muffe lucht verdwijnen. (ik neem aan dat alle ramen goed dicht zitten, ook die in je achterportier).
Andere oorzaak die vaker voorkomt: verstopte afvoer van het dakraam.
 

macdiemen

New member
Lid geworden
29 jul 2011
Berichten
19
bedankt voor jullie reactie!

Onder de pedalen is het droog en een dakraam heb ik niet.

Het water ligt tegen de onderkant van de deurrubbers aan (de rubbers aan de auto zelf) en op de dorpel tegen de deurrubbers. De onderkant van de beide portieren zijn nat maar de vraag is of dit komt omdat de rubbers nat zijn en dus afgeven op de onderkant van de portieren of door lekkage achter de bekleding van de deur vandaan, dat is de vraag.
De opstaande rand van de vloerbedekking onder de deuren is inderdaad ook vochtig en het water lijkt, zo te voelen, langs de zijkant onder de bekleding door naar voren te lopen.

Even voor mijn kennis: de deurrubbers hebben gaatjes boven, die dienen om het vocht beneden er weer uit te laten lopen toch? Ik heb ze gecheckt en er lijkt geen verstopping te zijn. Maar als deze gaatjes daarvoor dienen, dan is de dorpel toch altijd nat na een regenbui?
Ik heb het idee dat - of de rubbers kunnen het water niet goed afvoeren, misschien lek of iets dergelijks, of het water komt achter de deurbekleding vandaan.

is er een manier om dit te checken? Kan de oorzaak ook nog ergens anders liggen?
 

Teije

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
25 nov 2010
Berichten
1.347
Ook de deur zelf heeft gaatjes aan de onderkant,
zodat water dat in de deur komt er ook weer (snel) uit kan.
Als het water zich ophoopt in de deur heb je ook grotere kans op lekkage.

ff checken / (schoon) maken.
 

macdiemen

New member
Lid geworden
29 jul 2011
Berichten
19
Die (grote) gaatjes aan de onderkant van de deur zelf had ik inderdaad al gecontroleerd en die zijn vrij..
 

Teije

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
25 nov 2010
Berichten
1.347
Ik heb bij mn zwager (zn fjurt mondeo) ook eens een lekkage opgespoort door (simpelweg) het deurpaneel te verwijderen,
en dan 1 persoon in de auto en de andere met een tuinslang(oid) alles nat laten spuiten,en dan kijken/wachten waar t begint.
Bij hem was het toen bij een schroefje in de deur waar de plaklaag van de binnenbekleding overheen liep.drupje-voor-drupje,

die hebben we toen ff extra gekit en toen was dat probleem verholpen (ps was dan wel een achterste deur)
 

macdiemen

New member
Lid geworden
29 jul 2011
Berichten
19
Ik heb bij mn zwager (zn fjurt mondeo) ook eens een lekkage opgespoort door (simpelweg) het deurpaneel te verwijderen,
en dan 1 persoon in de auto en de andere met een tuinslang(oid) alles nat laten spuiten,en dan kijken/wachten waar t begint.
Bij hem was het toen bij een schroefje in de deur waar de plaklaag van de binnenbekleding overheen liep.drupje-voor-drupje,

die hebben we toen ff extra gekit en toen was dat probleem verholpen (ps was dan wel een achterste deur)

Ik wil het wel eens proberen: maar hoe verwijder ik de binnenbekleding van de deur? Ik zie nergens schroeven. En is dat goed te doen? Wil geen ruzie krijgen met mijn vrouw als ik m niet meer in elkaar krijg.. ;-)
 

Teije

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
25 nov 2010
Berichten
1.347
het is te doen , als je wat handig bent.



Ik heb nog wel een los deurpaneel.
Mss dat je wat aan de fotos hebt.

Helaas heb ik voor het begin geen tips want er zijn onderdelen die ik mis .
maar volgens mij moet je eers de "afdekplaatjes" om de deurgreep losklikken oid . waarna je de elektrischeraambediening kunt verwijderen/losklikken etc
Daar zitten twee dikke schroeven>(op afb in de bril)
IMAG0295.jpg

daarna ziet zon paneel er als volgt uit:
IMAG0289-1.jpg

Het zijn nogal veel plastic plugjes (die vaak kapot gaan bij demontage)
IMAG0290.jpg

Tis wel ff pielen met het deurslot stangetje die je dr uit moet drukken.
IMAG0297.jpg

Vergeet niet ff je "slotpennetje"" te ff eraf te draaien.
boven zit ook een rand en volgens valt die ook "ergens" in
IMAG0294.jpg


Doe gewoon rustig aan kijk voel en leer ;D
 

macdiemen

New member
Lid geworden
29 jul 2011
Berichten
19
Indrukwekkend de foto's en omschrijving, bedankt daarvoor. Alleen zo handig ben ik niet.
Na?ef dat ik dacht dat het met een paar schroeven te verwijderen zou zijn.
Wat ik wel kan doen is een gieter leeg gooien op de gesloten deur, daarna de deur te openen en kijken of er water langs de onderkant van de deurbekleding loopt.
In dat geval is het probleem bekend ,zou je denken en mag de dealer zijn best doen om de bekleding te verwijderen en het lek te dichten.

Zijn er nog meer punten die ik kan testen? En kan iemand mij misschien nog vertellen waarvoor de open rondjes in het deurrubber dienen? Ik denk zelf voor afwatering.
Alvast bedankt weer!
 

Simon4all

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
12 apr 2011
Berichten
9.839
Is het dan niet hetzelfde als het probleem wat ik had? Mijn speaker werd helemaal nat omdat het water zegmaar aan de verkeerde kant (=interieurzijde) van het folie kwam (wat je deur dus waterdicht zou moeten maken). Ik had toen ook water tegen de rand van het rubber liggen. Nadat ik het folie vervangen heb heb ik er eigenlijk geen last meer van gehad..

Enne, graag gedaan mbt de howto, had ook vochtproblemen en dacht, kan ik net zo goed wat plaatjes maken zodat anderen er ook wat aan hebben ooit :)

Dit was dus mijn probleem:

IMAGE_208.jpg
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.408
Tips genoeg over het verwijderen. Nat worden van de deurbekleding is eigenlijk altijd een kwestie van lekkage in de deur. Het is normaal dat er water in de deur loopt (langs de ramen die naar beneden kunnen): die afdichting is gewoon nooit 100%. In bepaalde omstandigheden (bijvoorbeeld bij autowassen, of stevige regenbuien) kan er veel water inkomen, dat er ook weer uitmoet. Bij sommige auto's zit er een plaat tussen bekleding en buitenkant, die als een soort waterkering dient: die moet je dan opnieuw kitten. Jouw 6K2 heeft die extra plaat niet, maar nog het systeem met een folie. Ik vermoed dat bij jouw auto het folie ?f is verwijdert, of zo zwaar beschadigd dat ie de bekleding niet droog kan houden. Gevolg is dan dat de deurbekleding nat wordt, raakt verzadigd, en het water loopt langs de bekleding aan de binnenkant van de auto, en komt bijvoorbeeld op de deurrubbers, of loopt verder naar beneden de vloer op.


Vraag over gaatjes in de deurrubbers: als je de gaatjes bedoelt, die ik denk dat je bedoelt, hebben ze een andere functie. (ronde gaatjes van ca. 1 mm grootte?)
Ik denk dat de gaatjes die je bedoelt, zijn bedoelt voor de 'ontluchting' van het rubber: als die gaatjes er niet zouden zitten, zou je een soort fietsband hebben met een hoeveelheid lucht erin, de dikte van die band is afhankelijk van de luchtdruk (de hoeveelheid lucht in het rubber zou gelijk blijven) en de vorm van het rubber zou veel minder aangepast kunnen worden aan oneffenheden en dergelijke in de afdichtranden. Door de gaatjes kunnen de rubbervlakken gewoon plat op elkaar gedrukt worden.
 
Laatst bewerkt:

Simon4all

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
12 apr 2011
Berichten
9.839
Echt een schijtsysteem dat folie trouwens hoor.. Waarom niet gewoon een metalen plaat zoals alle nieuwe auto's nu ook hebben.. Is toch wel te begrijpen dat een folie na een X aantal jaren gewoon verneukt is.. :p Probleem dat mijn speaker was trouwens gewoon dat het folie gewoon helemaal kapot was achter de speaker en het zo de speaker inliep :+
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.408
@Simon: jij had gewoon een golfslagbad op wielen :+

Grote voordeel van het folie, is dat het niet afgekit hoeft te worden, omdat goed en netjes afkitten (en welke kit) toch wel ff lastiger is als een folie plakken.
 

macdiemen

New member
Lid geworden
29 jul 2011
Berichten
19
Tips genoeg over het verwijderen. Nat worden van de deurbekleding is eigenlijk altijd een kwestie van lekkage in de deur. Het is normaal dat er water in de deur loopt (langs de ramen die naar beneden kunnen): die afdichting is gewoon nooit 100%. In bepaalde omstandigheden (bijvoorbeeld bij autowassen, of stevige regenbuien) kan er veel water inkomen, dat er ook weer uitmoet. Bij sommige auto's zit er een plaat tussen bekleding en buitenkant, die als een soort waterkering dient: die moet je dan opnieuw kitten. Jouw 6K2 heeft die extra plaat niet, maar nog het systeem met een folie. Ik vermoed dat bij jouw auto het folie ?f is verwijdert, of zo zwaar beschadigd dat ie de bekleding niet droog kan houden. Gevolg is dan dat de deurbekleding nat wordt, raakt verzadigd, en het water loopt langs de bekleding aan de binnenkant van de auto, en komt bijvoorbeeld op de deurrubbers, of loopt verder naar beneden de vloer op.


Vraag over gaatjes in de deurrubbers: als je de gaatjes bedoelt, die ik denk dat je bedoelt, hebben ze een andere functie. (ronde gaatjes van ca. 1 mm grootte?)
Ik denk dat de gaatjes die je bedoelt, zijn bedoelt voor de 'ontluchting' van het rubber: als die gaatjes er niet zouden zitten, zou je een soort fietsband hebben met een hoeveelheid lucht erin, de dikte van die band is afhankelijk van de luchtdruk (de hoeveelheid lucht in het rubber zou gelijk blijven) en de vorm van het rubber zou veel minder aangepast kunnen worden aan oneffenheden en dergelijke in de afdichtranden. Door de gaatjes kunnen de rubbervlakken gewoon plat op elkaar gedrukt worden.

Dat klinkt alsof dit ook mijn probleem kan zijn. En bedankt voor de uitleg over de gaatjes. Het zijn idd die kleine gaatjes waar jij over schrijft.
Nog even: jullie hebben het over de 6k2 maar ik heb een seat cordoba Vario, zo'n lange ibiza zeg maar. Maakt dit type ook gebruik van folie?
 

Simon4all

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
12 apr 2011
Berichten
9.839
6K en 6K2 is het type chassis wat je hebt, een 6K ziet er zo uit:

Seat-Ibiza-6K-IaTh.jpg


En een 6K2 (6K facelift) ziet er zo uit (mijn eigen auto):

IMG_7191_K.jpg


Die type aanduiding heeft alleen betrekking op het model auto zegmaar, want van een 6K heb je een ibiza, cordoba en cordoba vario, en van een 6K2 heb je dat ook, alleen de 6K2 heeft dan net ff een iets moderner uiterlijk dan een 6K. En ook de techniek en het uiterlijk enzo zijn dus verschillend, maar mijn 6K2 heeft iig ook nog folie, dus zal een 6K het ook wel hebben denk ik..

Als je is een foto van je auto plaatst (liefst van de neus, daar is het verschil het duidelijkst) kunnen we zeggen of je een 6K of een 6K2 hebt.. :)
 

macdiemen

New member
Lid geworden
29 jul 2011
Berichten
19
6K en 6K2 is het type chassis wat je hebt, een 6K ziet er zo uit:

Seat-Ibiza-6K-IaTh.jpg


En een 6K2 (6K facelift) ziet er zo uit (mijn eigen auto):

IMG_7191_K.jpg


Die type aanduiding heeft alleen betrekking op het model auto zegmaar, want van een 6K heb je een ibiza, cordoba en cordoba vario, en van een 6K2 heb je dat ook, alleen de 6K2 heeft dan net ff een iets moderner uiterlijk dan een 6K. En ook de techniek en het uiterlijk enzo zijn dus verschillend, maar mijn 6K2 heeft iig ook nog folie, dus zal een 6K het ook wel hebben denk ik..

Als je is een foto van je auto plaatst (liefst van de neus, daar is het verschil het duidelijkst) kunnen we zeggen of je een 6K of een 6K2 hebt.. :)


http://www.marktplaza.nl/images/1/41/Seat-Cordoba-vario-1.4-16v-55kw-Signo-18260741.jpg

Dit is 'm..
 

Simon4all

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
12 apr 2011
Berichten
9.839
Dat is dus een 6K2, dus heb je waarschijnlijk ook folie in je deur zitten.. -O-

Maar, is wel de mooiste van de 2 als je het mij vraagt :*)
 

Teije

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
25 nov 2010
Berichten
1.347
ter aanvulling op simon hieronder mn 2 laatste cordoba's.

de 6k uit 1995 glx 1.9TD
vfIMG_2358.JPG

mn huidige.
De 6k2 1.9 tdi 2000
IMAG0103.jpg

tezamen :mrgreen:
IMG_3522.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan