[SEAT] [Cordoba 6K] Lekkage Cordoba Vario uit 2002

macdiemen

New member
Lid geworden
29 jul 2011
Berichten
19
Helemaal met je eens! :)

Als ik google op lekkage problemen cordoba vario dan kom je geen hits tegen. Het is dus geen bekend verschijnsel van de 6k2. Wel zie je veel hits verschijnen bij de leon bijvoorbeeld.
Het probleem van lekkage wil ik graag oplossen, er staan nog meer reparaties voor de deur: droogfilter airco vervangen, remblok en schijven voor, bandjes voor en volgend jaar distributieriem. Ik wil echter niet investeren in een auto die lekt..
Hopelijk kom ik er dus achter en ga de test met de gieter van het weekend proberen..
Bedankt zover!
 

Simon4all

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
12 apr 2011
Berichten
9.839
Ik gok dat je net als ik de folie moet gaan vervangen...

Bij mij had de vorige eigenaar een gat in het folie gemaakt achter de speaker.. Alles liep dus zo mijn speaker in.. }:|

Weet trouwens niet in welke regio je woont, als het in de buurt is wil ik best is kijken...
 

macdiemen

New member
Lid geworden
29 jul 2011
Berichten
19
Ik gok dat je net als ik de folie moet gaan vervangen...

Bij mij had de vorige eigenaar een gat in het folie gemaakt achter de speaker.. Alles liep dus zo mijn speaker in.. }:|

Weet trouwens niet in welke regio je woont, als het in de buurt is wil ik best is kijken...

Bedankt voor het aanbod! Ik woon in Maarssen.
Laat ik eerst maar ns alle deuren aan een test onderwerpen, ben benieuwd. Soms vind ik ook water op de dorpel van de passagierskant voor.
Ik laat mijn bevindingen nog weten.
Kan het trouwens kwaad voor de carrosserie al dat vocht op de bodem onder de bekleding? Het droogt ook wel weer snel.
 

willyt

New member
Lid geworden
17 jul 2012
Berichten
3
heb je toevalig je voorruit laten vervangen? als de kitlaag niet goed aansluit kun je ook een lekkage krijgen.
 

macdiemen

New member
Lid geworden
29 jul 2011
Berichten
19
heb je toevalig je voorruit laten vervangen? als de kitlaag niet goed aansluit kun je ook een lekkage krijgen.

De auto heb ik vorig jaar gekocht, niet dat ik weet of de ruit daarvoor is vervangen. Ik kan dat in ieder geval ook aan een test onderwerpen, door een gieter leeg te gieten op de voorruit.. Bedankt.
Probeer de test morgen te doen.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.409
Je kunt ook gewoon kijken welke merktekens er op je voorruit staan: als er geen 'Seat' op staat, is ie sowieso vervangen, als er wel Seat opstaat, moet je naar de code kijken (jaartal met puntjes ?f voor, ?f achter het jaartal). Op het forum heeft D20VT weleens de uitleg van de code geplaatst, maar je kunt ook gewoon kijken of je voorruit dezelfde code heeft als de andere ruiten. Als ik het goed heb, zijn de dots v??r het jaartal geven de maand aan (1-6 dots voor jan-jun), en de dots na het jaartal (max. 6 de maanden juli-dec). De code geeft de productiemaand en jaar van de ruit, tussen de ene of de andere ruit kan best een maand verschil zitten, maar als er een half jaar verschil tussen zit, of de ruit is nieuwer dan de auto, dan mag je er vanuit gaan dat ie een keer is vervangen.
 
Laatst bewerkt:

macdiemen

New member
Lid geworden
29 jul 2011
Berichten
19
Zal eens kijken naar de code op de voorruit.

Vandaag de test gedaan met de gieter, nog voor de hoosbui.
Ik ben met de voorruit begonnen. Wat bleek is dat er inderdaad water tegen de deurrubbers op de dorpel lag. In de goot van de rubbers zag je dat er water doorgestroomd was naar beneden. Nou denk ik dat dit komt omdat een ander rubber, dat je als eerste tegenkomt als je vanaf het dak naar beneden gaat en onafgebroken doorloopt tot langs de voorruit, een soort foam is dat verweerd is en wat scheurtjes vertoont achter de foamlaag tegen het chassis aan. Ik denk dat dit foam het water moet keren en het nu niet goed meer doet zodat het water in de goot van het rubber naar beneden toe loopt. Dit kan ik proberen te lijmen maar dat zal het volume van dit foam niet herstellen zodat het wellicht blijft lekken.

Maar ik denk ook dat ik meer problemen heb: na de hoosbui van vanmiddag zag ik water tussen de bekleding van de deur en het deurchassis lekken. Als ik het kunsstof van de bekleding naar boven druk, dan vormen zich flinke druppels. Dat zal dan een kapotte folie waarschijnlijk zijn.
Ook de achterklep gaf bij het openen vanachter de bekleding vandaan druppels. Zucht.

Het lijkt op een veel omvattend probleem wat veel geld gaat kosten, ik zal morgen de garage eens bellen voor een indicatie. Is dit nou omdat het een Spaanse auto is, ontworpen daar waar alleen maar de zon schijnt? Zeker zo'n dakfoamrand ziet er niet erg duurzaam uit. Bij andere auto's heb ik dit nooit gehad..
 

Simon4all

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
12 apr 2011
Berichten
9.839
Is dit nou omdat het een Spaanse auto is, ontworpen daar waar alleen maar de zon schijnt?

Dit, heb ik mij nou ook al heeeel vaak afgevraagd.. :mrgreen:

Maare, wel vervelend allemaal, heb je al gekeken naar de afwatering van het gedeelte onder je ruitenwissers voor, daar zitten aan de zijkanten (onder de plastic kappen) aan beide kanten gaten welke het water daar afvoeren.. Alleen zit dit vaak vol met bladeren etc bij mij, misschien dat het hierdoor richting passagierscompartiment loopt?
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.409
Zeker niet specifiek voor Seat/Spaanse auto's. Ik had bij mijn eerste auto's (Golfjes van de 1e generatie) precies hetzelfde deurfolie, dus wat dat betreft niets nieuws. Toen ik in '89 overstapte naar Seat, waren er 2 opvallende verschillen: betere luchtroosters, waardoor er meer lucht door de auto stroomde en ie minder warm werd bij warm weer, en een ietwat krap bemeten kachel capaciteit. Mijn idee was, dat dit wel typerend was voor Seat uit die tijd (ik heb een Ibiza van de 1e generatie van v??r de facelift gehad, en een Ibiza na de facelift, waarbij de knoppen op het dash ook van het VAG-concern afkomstig waren). (de Ibiza's waar ik het over heb zijn dus een facelift een generatie en resp 1 en 2 facelifts eerder dan de auto's van Simon en macdiemen)

Overigens nooit lekkage gehad bij mijn Seats (als de ramen tenminste dicht zaten) niet bij mijn '86-er Ibiza, niet bij mijn '91-er Ibiza en niet bij mijn '96-er Cordoba waar ik meer dan 11 jaar mee heb gereden, bij elkaar meer dan 16 jaar Seat en nooit lekkage. Ook bij de Ibiza's van mijn vader niet ('89 en '98) de laatste was alleen nat van binnen, nadat ie na het overlijden van mijn vader naar de moeder van zijn kleindochters is gegaan, en de oudste kleindochter 'm door een foutje in de sloot parkeerde.
 
Laatst bewerkt:

Hans

Active member
Lid geworden
12 sep 2010
Berichten
4.615
Echt een schijtsysteem dat folie trouwens hoor.. Waarom niet gewoon een metalen plaat zoals alle nieuwe auto's nu ook hebben.. Is toch wel te begrijpen dat een folie na een X aantal jaren gewoon verneukt is.. :p Probleem dat mijn speaker was trouwens gewoon dat het folie gewoon helemaal kapot was achter de speaker en het zo de speaker inliep :+

Die folie was vele malen makkelijker dan die metalen plaat die ze nu toepassen Simon; nu hangt het raammechaniek aan de binnenplaat als ik mij niet vergis... bij het folie systeem zat tenminste alles aan de deur vast en niet via via
 

Hans

Active member
Lid geworden
12 sep 2010
Berichten
4.615
ps. als ik het verhaal zo lees dat het water vanaf de voorruit naar beneden zo op de dorpel stroomt, kijk dan eens in het "modderscherm" dus als het ware het binnen spatbord. normaal hoort het water vanaf de voorruit in de buitenste hoeken zo naar beneden achter je wielen te druppelen. omdat daar maar kleine gaatjes zitten en er in de loop van de tijd ook wat blad en zand inwaait, gaat dat verstopt zitten... ik heb nog wel foto's van hoe dat bij mijn leon was. die zal ik zo even toevoegen.


<<edit>>

ik kan de foto's zo niet vinden, maar wanneer je je stuur helemaal 1 kant op draait, zie je een paar schroefjes zitten in de plastic kap in de wielkast, die draai je open, vervolgens beweeg je het plastic ietsje opzij en haal je het zand onderaan weg en maak je de boel droog; wil je narigheid voor langere tijd voorkomen dan moet je hem ook even goed schoonmaken en insmeren met was
 
Laatst bewerkt:

Simon4all

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
12 apr 2011
Berichten
9.839
Die folie was vele malen makkelijker dan die metalen plaat die ze nu toepassen Simon; nu hangt het raammechaniek aan de binnenplaat als ik mij niet vergis... bij het folie systeem zat tenminste alles aan de deur vast en niet via via

Dat is wel weer beter ja, maar een metalen plaat is wel steviger en prik je niet ff door als beun-de-haas om een speaker te monteren ofzo }:|
 

macdiemen

New member
Lid geworden
29 jul 2011
Berichten
19
ps. als ik het verhaal zo lees dat het water vanaf de voorruit naar beneden zo op de dorpel stroomt, kijk dan eens in het "modderscherm" dus als het ware het binnen spatbord. normaal hoort het water vanaf de voorruit in de buitenste hoeken zo naar beneden achter je wielen te druppelen. omdat daar maar kleine gaatjes zitten en er in de loop van de tijd ook wat blad en zand inwaait, gaat dat verstopt zitten... ik heb nog wel foto's van hoe dat bij mijn leon was. die zal ik zo even toevoegen.


<<edit>>

ik kan de foto's zo niet vinden, maar wanneer je je stuur helemaal 1 kant op draait, zie je een paar schroefjes zitten in de plastic kap in de wielkast, die draai je open, vervolgens beweeg je het plastic ietsje opzij en haal je het zand onderaan weg en maak je de boel droog; wil je narigheid voor langere tijd voorkomen dan moet je hem ook even goed schoonmaken en insmeren met was

Dit kan ik ook nog proberen, bedankt. Kun je ook via de motorruimte deze gaatjes bereiken?

Verder gisteren een gieter water gegooid over mijn zijportieren die ik open liet staan. Wat bleek was dat bij de voorportieren alles droogbleef, maar bij de achterportieren zie je water langzaam druppelen tussen de bekleding van de deur en de carrosserie. Bij de portier achter de bestuurder meer dan aan de andere kant. Is de bekleding van de achterportier op eenzelfde manier te verwijderen als de voorportier?
Vreemd wel dat de voorportieren droog bleven, ik zag daar wel eens druppels tussen de bekleding vandaan komen. Misschien komt dit door het dakrubber dat het water niet meer kan keren, dit water via de goot in het rubber op de deur naar beneden loopt en zich een weg zoekt naar binnen in de bekleding. Is dat een logische gedachte? De zoektocht gaat door..
 

macdiemen

New member
Lid geworden
29 jul 2011
Berichten
19
Beste lezers,

Mijn laatste hoop voor dit lastige probleem is een goedkoop adres te vinden die het probleem kan oplossen. Weet iemand van jullie dat?
Ik ben niet handig genoeg om dingen zelf aan te pakken. Daarbij kan het aan teveel dingen liggen: Het kan aan de deuren liggen (alle 4 druppelen wel tussen de bekleding en carrosserie na een langdurige flinke regenbui), aan de rubbers, aan het misschien niet goed gekit zijn van de voorruit enz. Voor mij is de garage geen optie, dat kan zomaar een dag kosten en de beraming is dan 800 euro aan arbeidskosten alleen al. 90%^ kans, zo zeggen ze, dat het dan wel opgelost is. Met de vele kosten die voor de boeg liggen (distributieriem volgend jaar, en nu remblokken en remschijven voor, airco droogfilter vervangen, bandje, inleren gasklep, remvloeistof vervangen), denk ik er ernstig over na om hem dan maar in te ruilen.

gr Hans
 

Hans

Active member
Lid geworden
12 sep 2010
Berichten
4.615
probeer eens of je de rubbers aan de onderkant helemaal uit de deur kan trekken, bij de leon kon 't wel.
Dan blijft het rubber in ieder geval niet dicht staan en kan alles er zo uit onderaan je deur.
Enige bijkomst is dat je misschien ietsje meer windgeruis hebt
 

Rene123

New member
Lid geworden
19 apr 2011
Berichten
1.436
Beste lezers,

Mijn laatste hoop voor dit lastige probleem is een goedkoop adres te vinden die het probleem kan oplossen. Weet iemand van jullie dat?
Ik ben niet handig genoeg om dingen zelf aan te pakken. Daarbij kan het aan teveel dingen liggen: Het kan aan de deuren liggen (alle 4 druppelen wel tussen de bekleding en carrosserie na een langdurige flinke regenbui), aan de rubbers, aan het misschien niet goed gekit zijn van de voorruit enz. Voor mij is de garage geen optie, dat kan zomaar een dag kosten en de beraming is dan 800 euro aan arbeidskosten alleen al. 90%^ kans, zo zeggen ze, dat het dan wel opgelost is. Met de vele kosten die voor de boeg liggen (distributieriem volgend jaar, en nu remblokken en remschijven voor, airco droogfilter vervangen, bandje, inleren gasklep, remvloeistof vervangen), denk ik er ernstig over na om hem dan maar in te ruilen.

gr Hans

Hans,

Ik weet niet hoe de verdere staat van de auto is (roest, deuken, lak etc), maar als je geen andere garage kan vinden zou ik hem zelf ook inruilen of verkopen. Het klinkt misschien lullig maar het klink voor mij wel als de beste oplossing. Ik zeg dit omdat je auto al 10 jaar oud is en je niet zelf durft te sleutelen en je zelf al een vrij grote lijst aan reparaties opnoemt. het betekent namelijk niet dat de auto is afgeschreven maar wel dat het voor jou eigenlijk onrendabel wordt om geld erin te blijven steken. Een hobbyist kan waarschijnlijk zelf die folie vervangen in een paar uur, alsmede een distributieriem wisselen. Jou gaat dit al 1500 euro kosten om maar een voorbeeld te noemen.
 

macdiemen

New member
Lid geworden
29 jul 2011
Berichten
19
probeer eens of je de rubbers aan de onderkant helemaal uit de deur kan trekken, bij de leon kon 't wel.
Dan blijft het rubber in ieder geval niet dicht staan en kan alles er zo uit onderaan je deur.
Enige bijkomst is dat je misschien ietsje meer windgeruis hebt

Hoi Hans,

Bedankt voor je snelle reactie!
Het rubber is geplakt of gedrukt tegen de carrosserie, heb de auto helaas nu even niet tot mijn beschikking, dus kan dat niet controleren of alleen de onderkant hiervan te vewijderen is, volgens mij niet. Hoe heb jij dit gedaan? Bedoelen wij dezelfde rubber? Aan de portier zelf zit geen rubber namelijk.
 

Hans

Active member
Lid geworden
12 sep 2010
Berichten
4.615
aan de onderkant van de portieren zit bij de leon 1m een rubber wat een extra afdichting is tussen portier en kokerbalk, ik zal even nakijken of dat bij jouw auto ook zo is
 

Hans

Active member
Lid geworden
12 sep 2010
Berichten
4.615
wat is kan zien voor de cordoba vario 2002:

in de achterportieren zit een ding onderin geklikt met 2 "dopjes" zoals ik het op het plaatje zie zit dat een beetje aan de achterkant van het portier
in de voorportieren zit het zelfde ding, (zelfde artikel nummer ook) die zit wat meer aan de voorkant, onderin geklikt met 2 "dopjes"

Ik zou dat in ieder geval proberen te verwijderen.

Het zijn motorisch voor zover bij mij bekend vrij probleemloze auto's, ik weet niet wat de km stand is, maar je kunt natuurlijk voor je zelf het beste beoordelen of je er nog geld in wil steken of niet..
 

Hans

Active member
Lid geworden
12 sep 2010
Berichten
4.615
voor de duidelijkheid

cordo+voordeur.jpg

cordo+achterdeur.jpg
 
Bovenaan